2017-07-21 06:00

2017-07-21 06:00

Skarpt läge för nya Indigo

FORDON: Nu börjar tillverkningen av en uppdaterad version av den värmländska sportbilen

1995 inleddes produktionen av sportbilen Indigo 3 000 i en fabrikslokal i Arvika. Totalt hann 44 bilar tillverkas innan konkursen kom.
Nu har efterföljaren Indigo 3000R börjat produceras i västgötska Skene. Tio exemplar ska det bli till att börja med.

NWT kunde 2015 berätta att det svenska bolaget von Braun sports cars ska producera tio exemplar av sportbilen Indigo som Bengt Lidmalm med rötterna i Arvika tog fram och tillverkade där och senare i Åmål.

von Braun sports cars har jobbat med utveckling och försäljning av sportbilar sedan 1984 och idén att börja tillverka Indigo igen dök upp sommaren 2013. Då hade man en Indigo 3 000 till försäljning.

Sedan dess har man arbetat hårt med att realisera projektet. Bland annat har Hans Philip Zachau som ritade bilen för drygt 20 år sen skapat en uppdaterad version, en roadster.

Och nu har tillverkningen av bilen kommit i gång.

– Intresset är jättestort för nya Indigo 3000R. Vi kommer i ett första stag att producera tio exemplar där sju bilar släpps till marknaden i augusti, medan vi behåller resten för eget bruk, säger von Braun sports cars grundare Torbjörn von Braun.

Det är en till 95 procent helt ny bil som nu har börjat skruvas ihop i Skene.

Motorn är en 2,9 liters rak sexcylindrig dubbelturbo som ger 307 hästkrafter (mer än dubbelt så mycket som i Indigo 3000) som bygger på beprövad svensk teknik och så väl chassi som kaross har förändrats liksom det mesta i övrigt i bilen.

Men stor respekt har samtidigt lagts för Indigos populära DNA och grundlayout.

Cirka 30 miljoner kronor har investerats i Indigo 3000R och ett hundratal personer har varit involverade i projektet. Ungefär en miljon kronor kommer grundpriset ligga på per bil för de första tio bilarna, beroende på val av utrustning.

– I steg två planerar vi en småskalig serietillverkning med flera spännande versioner där priset blir något högre. De kommer att vara baserade på samma grundmodell. En första ambition är att tillverka två bilar i månaden, säger Torbjörn von Braun.

NWT kunde 2015 berätta att det svenska bolaget von Braun sports cars ska producera tio exemplar av sportbilen Indigo som Bengt Lidmalm med rötterna i Arvika tog fram och tillverkade där och senare i Åmål.

von Braun sports cars har jobbat med utveckling och försäljning av sportbilar sedan 1984 och idén att börja tillverka Indigo igen dök upp sommaren 2013. Då hade man en Indigo 3 000 till försäljning.

Sedan dess har man arbetat hårt med att realisera projektet. Bland annat har Hans Philip Zachau som ritade bilen för drygt 20 år sen skapat en uppdaterad version, en roadster.

Och nu har tillverkningen av bilen kommit i gång.

– Intresset är jättestort för nya Indigo 3000R. Vi kommer i ett första stag att producera tio exemplar där sju bilar släpps till marknaden i augusti, medan vi behåller resten för eget bruk, säger von Braun sports cars grundare Torbjörn von Braun.

Det är en till 95 procent helt ny bil som nu har börjat skruvas ihop i Skene.

Motorn är en 2,9 liters rak sexcylindrig dubbelturbo som ger 307 hästkrafter (mer än dubbelt så mycket som i Indigo 3000) som bygger på beprövad svensk teknik och så väl chassi som kaross har förändrats liksom det mesta i övrigt i bilen.

Men stor respekt har samtidigt lagts för Indigos populära DNA och grundlayout.

Cirka 30 miljoner kronor har investerats i Indigo 3000R och ett hundratal personer har varit involverade i projektet. Ungefär en miljon kronor kommer grundpriset ligga på per bil för de första tio bilarna, beroende på val av utrustning.

– I steg två planerar vi en småskalig serietillverkning med flera spännande versioner där priset blir något högre. De kommer att vara baserade på samma grundmodell. En första ambition är att tillverka två bilar i månaden, säger Torbjörn von Braun.