2017-06-16 06:00

2017-06-16 06:00

Joakims Dodge Charger hyllades av juryn på Elmia

MOTOR: Många års mödosamt slit fick till slut sin uppskattning

I nio år har Joakim Ringsby jobbat med att förvandla sin Dodge Charger RT från 1969 från en amerikanare med typiskt 80-talsstuk till en pärla med originalutseende.
På bilutställningen på Elmia fick han uppskattning för allt slit.
– Där fick jag totalt tre pokaler och det kändes fantastiskt roligt.

Den gröna färgen på Joakim Ringsbys Dodge Charger gör att bilen blir som en magnet. Alla blickar dras till den. Den går helt enkelt inte att motstå.

– Ja, jag får många kommentarer kring färgen. Den heter medium green metallic eller lime light green och är originalfärgen som användes på den här bilmodellen.

– Grönt var nämligen väldigt inne då i slutet av 1960-talet när Dodge tillverkade Charger, berättar Joakim Ringsby från Töcksfors som till yrket är plåtslagare.

Han köpte sin amerikanare redan 2002 i Lidköping. Då hade bilen rullat i Sverige sedan 1981.

– Det var då den importerades från USA och en period under de här åren före jag köpte den hade bilen även rullat i Värmland.

– Detta är en Charger med tilläggsnamnet RT som står för Road and Track och slags Top of the line-modell som innebär bland annat bättre bromsar, kraftigare fjädring. Utöver RT extrautrustad med bland annat AC, elhissar och ventilerade skivbromsar fram.

– Motorn är en 375-hästars 440 Magnum, den näst största som finns till Charger och av de cirka 81 000 Charger som tillverkades 1969 var en fjärdedel RT:or.

När Joakim blev ägare var dodgen flerfärgat blå och i ett typsikt 80-talsstuk och skicket var hyggligt.

Var optimistisk

– Motorn var nyrenoverad och jag höll på med lite rullande renovering i fem år samtidigt som jag använde bilen. 2008 rev jag isär den och tänkte fixa lite mer med den och var väldigt optimistisk.

– Men då upptäckte jag att karossen inte var speciellt bra och då var det lite rullgardinen ner.

Joakim Ringsby började ändå sin stora upprustning av bilen och starten bestod av att skrapa bort all färg och rusta lite smådetaljer.

Hösten 2010 transporterade han karossen till ett företag i Oslo som lade bilen i ett alkaliskt bad för att få den fri från lackrester och rost.

– Alla plåtdelar och smådetaljer samt skärmar och huv lade jag i ett eget bad och sedan skickades de på förzinkning. Därefter började jag med svetsjobbet och senare bytte jag bakskärmarna som var lite buckliga och golvet i kofferten och lackade karossen med epoxi.

Sedan blev amerikanaren stående ett tag i brist på tid. Hösten 2014 beslutade sig Joakim Ringsby för att sätta upp ett mål för att kunna ta projektet i mål.

– Jag bestämde mig för att dodgen skulle vara färdig till min dotter Annas student i juni 2016 och började därför ta ordentligt tag i arbetet med karossen. Det blev mycket mätande och ihop- och isärplockning av delarna innan allt passade och arbete med underredet och motorrummet som jag själv lackade gröna.

Hann inte riktigt

Trots raketfart på slutet insåg till slut Joakim att han inte riktigt skulle bli klar med sin Charger i tid till studenten.

– Den var 90 procent färdig och hade lackats av Nisse från Tipro i Kil och USA Trading i Vargön hade satt på mitt nya svarta vinyltak som var grönt när bilen var ny. Men svart tycker jag bryter av mycket snyggare än grönt.

– Jag hade även satt i motorn, men hann tyvärr inte riktigt färdigt med inredningen som går i svart och då tänkte jag att nu behöver inte längre stressa med det sista.

Efter förra sommaren återstod lite smådetaljer och inredning, bland annat stolarna. Resten låg färdigt för att monteras och i slutet av november sökte Joakim för att få komma och visa upp sin bil på bilutställningen på Elmia i Jönköping.

– I februari efter att juryn hade tittat mer på bilderna på bilen fick jag beskedet att jag var välkommen dit ner. De sista två, tre veckorna före utställningen i april var väldigt intensiva för att få till den sista slutfinishen.

Fick tre pokaler

Sedan blev det till att låna en lastbil för att transportera ner 1960-talsklassikern för att visa upp den i den stora D-hallen som bara är avsedd för motorcyklar och amerikanare. Och framgångarna lät inte vänta på sig trots hård konkurrens från hela Sverige.

– Ja, jag fick väldigt god respons både av besökarna och juryn och det slutade med att jag fick tre pokaler.

– Det blev ett andrapris för lackering och samma pris för motorrum och en Jury´s choice-pokal som de cirka 20 bästa fick. Det kändes fantastiskt roligt, berättar Joakim Ringsby.

Nu siktar han på att ställa ut sin Dodge Charger även på Classic Car Week i Rättvik.

– Ja, det skulle vara kul, men däremot vet jag inte om jag är så sugen på att starta upp ett nytt så här stort bilprojekt, säger han och skrattar.

Den gröna färgen på Joakim Ringsbys Dodge Charger gör att bilen blir som en magnet. Alla blickar dras till den. Den går helt enkelt inte att motstå.

– Ja, jag får många kommentarer kring färgen. Den heter medium green metallic eller lime light green och är originalfärgen som användes på den här bilmodellen.

– Grönt var nämligen väldigt inne då i slutet av 1960-talet när Dodge tillverkade Charger, berättar Joakim Ringsby från Töcksfors som till yrket är plåtslagare.

Han köpte sin amerikanare redan 2002 i Lidköping. Då hade bilen rullat i Sverige sedan 1981.

– Det var då den importerades från USA och en period under de här åren före jag köpte den hade bilen även rullat i Värmland.

– Detta är en Charger med tilläggsnamnet RT som står för Road and Track och slags Top of the line-modell som innebär bland annat bättre bromsar, kraftigare fjädring. Utöver RT extrautrustad med bland annat AC, elhissar och ventilerade skivbromsar fram.

– Motorn är en 375-hästars 440 Magnum, den näst största som finns till Charger och av de cirka 81 000 Charger som tillverkades 1969 var en fjärdedel RT:or.

När Joakim blev ägare var dodgen flerfärgat blå och i ett typsikt 80-talsstuk och skicket var hyggligt.

Var optimistisk

– Motorn var nyrenoverad och jag höll på med lite rullande renovering i fem år samtidigt som jag använde bilen. 2008 rev jag isär den och tänkte fixa lite mer med den och var väldigt optimistisk.

– Men då upptäckte jag att karossen inte var speciellt bra och då var det lite rullgardinen ner.

Joakim Ringsby började ändå sin stora upprustning av bilen och starten bestod av att skrapa bort all färg och rusta lite smådetaljer.

Hösten 2010 transporterade han karossen till ett företag i Oslo som lade bilen i ett alkaliskt bad för att få den fri från lackrester och rost.

– Alla plåtdelar och smådetaljer samt skärmar och huv lade jag i ett eget bad och sedan skickades de på förzinkning. Därefter började jag med svetsjobbet och senare bytte jag bakskärmarna som var lite buckliga och golvet i kofferten och lackade karossen med epoxi.

Sedan blev amerikanaren stående ett tag i brist på tid. Hösten 2014 beslutade sig Joakim Ringsby för att sätta upp ett mål för att kunna ta projektet i mål.

– Jag bestämde mig för att dodgen skulle vara färdig till min dotter Annas student i juni 2016 och började därför ta ordentligt tag i arbetet med karossen. Det blev mycket mätande och ihop- och isärplockning av delarna innan allt passade och arbete med underredet och motorrummet som jag själv lackade gröna.

Hann inte riktigt

Trots raketfart på slutet insåg till slut Joakim att han inte riktigt skulle bli klar med sin Charger i tid till studenten.

– Den var 90 procent färdig och hade lackats av Nisse från Tipro i Kil och USA Trading i Vargön hade satt på mitt nya svarta vinyltak som var grönt när bilen var ny. Men svart tycker jag bryter av mycket snyggare än grönt.

– Jag hade även satt i motorn, men hann tyvärr inte riktigt färdigt med inredningen som går i svart och då tänkte jag att nu behöver inte längre stressa med det sista.

Efter förra sommaren återstod lite smådetaljer och inredning, bland annat stolarna. Resten låg färdigt för att monteras och i slutet av november sökte Joakim för att få komma och visa upp sin bil på bilutställningen på Elmia i Jönköping.

– I februari efter att juryn hade tittat mer på bilderna på bilen fick jag beskedet att jag var välkommen dit ner. De sista två, tre veckorna före utställningen i april var väldigt intensiva för att få till den sista slutfinishen.

Fick tre pokaler

Sedan blev det till att låna en lastbil för att transportera ner 1960-talsklassikern för att visa upp den i den stora D-hallen som bara är avsedd för motorcyklar och amerikanare. Och framgångarna lät inte vänta på sig trots hård konkurrens från hela Sverige.

– Ja, jag fick väldigt god respons både av besökarna och juryn och det slutade med att jag fick tre pokaler.

– Det blev ett andrapris för lackering och samma pris för motorrum och en Jury´s choice-pokal som de cirka 20 bästa fick. Det kändes fantastiskt roligt, berättar Joakim Ringsby.

Nu siktar han på att ställa ut sin Dodge Charger även på Classic Car Week i Rättvik.

– Ja, det skulle vara kul, men däremot vet jag inte om jag är så sugen på att starta upp ett nytt så här stort bilprojekt, säger han och skrattar.