2017-05-19 06:00

2017-05-19 06:00

Snart firar OP Höglunds sitt 100-årsjubileum

SÄFFLE: Säffleföretaget tillverkar timmer- och flispåbyggnader till lastbilar

OP Höglunds i Säffle är ett av Sveriges äldsta företag som tillverkar timmer- och flispåbyggnader till lastbilar.
2019 firar man sitt 100-årsjubileum och de senaste åren har framgångarna varit stora.
– Vi har ökat vår omsättning från 45 till 153 miljoner och nyanställt cirka 20 personer.

Det säger OP Höglunds vd Niclas Nilsson.

Tempot är högt i företagets lokaler på industriområdet ett stenkast ifrån 175:an i östra delen av Säffle. Här ligger man sedan 2001 då flytten gick från Värmlandsbro.

– Det var där allting startade 1919 då Birger Höglund grundade bolaget som till en början var en enkel smedja. Med tiden utvecklades verksamheten med tipp- och flakbilar innan man på 1960- och 1970-talet började satsa på skogsbilar, säger Niclas Nilsson.

Under 80-talet blev det mer fokus på skogsrelaterade transporter och sedan dess har timmer- och flispåbyggnader på lastbilar varit OP Höglunds viktigaste produkter.

– Det har blivit ett naturligt område att satsa på med tanke på vår placering nära både E18 och E45 intill både Gruvön och Skoghall och med trafikflödet av timmer och flis mellan Sverige och Norge.

Tre generationer

2006 såldes företaget som på den tiden hette Höglunds flak efter tre generationer i släktens ägo till OP-gruppen med säte i Kristianstad och det har gett större muskler för investeringar.

– Ja, koncernen har en årsomsättning på 850 miljoner kronor och runt 300 anställda verkar bland annat även inom landbruksmaskins- och återvinningsbranschen.

– Det drar vi nytta av genom att kunna använda gruppens verkstäder runt om i Sverige vid service av våra lastbilspåbyggnader, säger Niclas Nilsson.

2009 samlades OP:s avdelning i Malmköping samt säljbolagen i Eskilstuna och Karlstad under ett tak i Säffle. Niclas Nilsson som hade varit chef på kontoret i Karlstad blev ny vd för sammanslagningen.

– Då tryckte vi på reset-knappen, satte upp nya mål, startade skräddarsydda utbildningar för de anställda och genomförde ett omfattande 5S-projekt som i grunden handlar om ordning och reda.

– Varje monteringsplats ser likadan ut så vem som helst ska känna igen sig och hitta rätt verktyg. Vi avsätter tid för att städa efter varje färdigställd byggnation så att arbetsplatsen ser ut som när vi började.

– Det finns alltså en plan på var olika saker finns så personal inte behöver lägga tid på att leta.

Tog marknadsandelar

Det här kostade mycket pengar det första åren, men därefter har det betalat sig. Företagets produktionstider minskade och sammanhållningen bland personalen ökade.

– När det dessutom skedde ägarbyten bland våra konkurrenter stod vi väl rustade och tog marknadsandelar när konjunkturen vände upp 2010.

Sedan dess har utvecklingen varit mycket god för transporttillverkningsföretaget i Säffle.

– Vi har ökat vår omsättning från 45 till 153 miljoner och nyanställt cirka 20 personer. I dag är vi 47 anställda i vår anläggning som omfattar produktion, verkstad, kontor och butik och har nio anställda vid vår fabrik i Mjölby som tillverkar släpvagnar.

– Det bolaget, AM Industrier, köpte vi 2014 och innebär att våra kunder kan köpa både bil, vagn och kran av oss, något som har visat sig vara väldigt lyckosamt för vår del samtidigt som vi fokuserar hårt på hög kvalitet och goda kundkontakter, säger Niclas Nilsson.

100 timmerbilar

Under förra året tillverkade OP Höglunds 100 timmerbilar, 55–60 timmervagnar, 25 flisbilar och vagnar samt några maskinbilar och lastväxlarbilar. Påbyggnaderna görs till största delen på Volvo- och Scanialastbilar, men även Mercedes och Man förekommer.

– Byggtiden ligger på tre, fyra veckor per lastbil beroende på vilka anpassningar kunderna vill ha och konjunkturen är fortsatt god efter en liten dipp 2016 då skogsindustrin avvaktade något.

– Investeringstakten i branschen är god och hittills har vi lyckats bra när vi har rekryterat personal som vi framför allt söker från närområdet.

– De sista åren har det dock blivit svårare även om vi precis har anställt en svetsare och en montör.

– Tyvärr är det ganska få ungdomar som väljer de praktiska programmen på gymnasiet trots att det sedan är lätt att få jobb därifrån. Inom vår bransch är fordonselektriker, svetsare och hydraultekniker svåra att rekrytera.

Samtidigt planerar OP Höglunds för en utbyggnad av fabrikslokalerna. Man tänker sig en tvåstegsraket där administration och personalutrymmen kommer först och det finns planer på en större produktionshall för att kunna expandera.

Nära till lackning

– Beslutet är ännu inte taget, men vi har köpt mark bakom oss mot skogen. Philipsen lack med 13 anställda som numera är ett systerföretag i OP-gruppen ligger som granne rakt över gatan.

– De sköter all vår lackering. För oss är det mycket fördelaktigt att bara kunna rulla våra byggnationer över gatan till dem, säger Niclas Nilsson.

Den 1 juli införs en nyordning som får effekter för branschen. Då blir det möjligt att köra med 74-tonlastbilar i Sverige. Tidigare var 64 ton gränsen.

– Det är fortfarande oklart kring en del detaljer, bland annat vilka vägar de transporterna får gå på.

Det säger OP Höglunds vd Niclas Nilsson.

Tempot är högt i företagets lokaler på industriområdet ett stenkast ifrån 175:an i östra delen av Säffle. Här ligger man sedan 2001 då flytten gick från Värmlandsbro.

– Det var där allting startade 1919 då Birger Höglund grundade bolaget som till en början var en enkel smedja. Med tiden utvecklades verksamheten med tipp- och flakbilar innan man på 1960- och 1970-talet började satsa på skogsbilar, säger Niclas Nilsson.

Under 80-talet blev det mer fokus på skogsrelaterade transporter och sedan dess har timmer- och flispåbyggnader på lastbilar varit OP Höglunds viktigaste produkter.

– Det har blivit ett naturligt område att satsa på med tanke på vår placering nära både E18 och E45 intill både Gruvön och Skoghall och med trafikflödet av timmer och flis mellan Sverige och Norge.

Tre generationer

2006 såldes företaget som på den tiden hette Höglunds flak efter tre generationer i släktens ägo till OP-gruppen med säte i Kristianstad och det har gett större muskler för investeringar.

– Ja, koncernen har en årsomsättning på 850 miljoner kronor och runt 300 anställda verkar bland annat även inom landbruksmaskins- och återvinningsbranschen.

– Det drar vi nytta av genom att kunna använda gruppens verkstäder runt om i Sverige vid service av våra lastbilspåbyggnader, säger Niclas Nilsson.

2009 samlades OP:s avdelning i Malmköping samt säljbolagen i Eskilstuna och Karlstad under ett tak i Säffle. Niclas Nilsson som hade varit chef på kontoret i Karlstad blev ny vd för sammanslagningen.

– Då tryckte vi på reset-knappen, satte upp nya mål, startade skräddarsydda utbildningar för de anställda och genomförde ett omfattande 5S-projekt som i grunden handlar om ordning och reda.

– Varje monteringsplats ser likadan ut så vem som helst ska känna igen sig och hitta rätt verktyg. Vi avsätter tid för att städa efter varje färdigställd byggnation så att arbetsplatsen ser ut som när vi började.

– Det finns alltså en plan på var olika saker finns så personal inte behöver lägga tid på att leta.

Tog marknadsandelar

Det här kostade mycket pengar det första åren, men därefter har det betalat sig. Företagets produktionstider minskade och sammanhållningen bland personalen ökade.

– När det dessutom skedde ägarbyten bland våra konkurrenter stod vi väl rustade och tog marknadsandelar när konjunkturen vände upp 2010.

Sedan dess har utvecklingen varit mycket god för transporttillverkningsföretaget i Säffle.

– Vi har ökat vår omsättning från 45 till 153 miljoner och nyanställt cirka 20 personer. I dag är vi 47 anställda i vår anläggning som omfattar produktion, verkstad, kontor och butik och har nio anställda vid vår fabrik i Mjölby som tillverkar släpvagnar.

– Det bolaget, AM Industrier, köpte vi 2014 och innebär att våra kunder kan köpa både bil, vagn och kran av oss, något som har visat sig vara väldigt lyckosamt för vår del samtidigt som vi fokuserar hårt på hög kvalitet och goda kundkontakter, säger Niclas Nilsson.

100 timmerbilar

Under förra året tillverkade OP Höglunds 100 timmerbilar, 55–60 timmervagnar, 25 flisbilar och vagnar samt några maskinbilar och lastväxlarbilar. Påbyggnaderna görs till största delen på Volvo- och Scanialastbilar, men även Mercedes och Man förekommer.

– Byggtiden ligger på tre, fyra veckor per lastbil beroende på vilka anpassningar kunderna vill ha och konjunkturen är fortsatt god efter en liten dipp 2016 då skogsindustrin avvaktade något.

– Investeringstakten i branschen är god och hittills har vi lyckats bra när vi har rekryterat personal som vi framför allt söker från närområdet.

– De sista åren har det dock blivit svårare även om vi precis har anställt en svetsare och en montör.

– Tyvärr är det ganska få ungdomar som väljer de praktiska programmen på gymnasiet trots att det sedan är lätt att få jobb därifrån. Inom vår bransch är fordonselektriker, svetsare och hydraultekniker svåra att rekrytera.

Samtidigt planerar OP Höglunds för en utbyggnad av fabrikslokalerna. Man tänker sig en tvåstegsraket där administration och personalutrymmen kommer först och det finns planer på en större produktionshall för att kunna expandera.

Nära till lackning

– Beslutet är ännu inte taget, men vi har köpt mark bakom oss mot skogen. Philipsen lack med 13 anställda som numera är ett systerföretag i OP-gruppen ligger som granne rakt över gatan.

– De sköter all vår lackering. För oss är det mycket fördelaktigt att bara kunna rulla våra byggnationer över gatan till dem, säger Niclas Nilsson.

Den 1 juli införs en nyordning som får effekter för branschen. Då blir det möjligt att köra med 74-tonlastbilar i Sverige. Tidigare var 64 ton gränsen.

– Det är fortfarande oklart kring en del detaljer, bland annat vilka vägar de transporterna får gå på.