2017-05-05 06:00

2017-05-05 06:00

Ola och Jan är två riktiga vägpoliser

MOTOR: De har en amerikansk respektive en svensk polismotorcykel

Ola Finell och Jan Fors märks lite extra i trafiken. De är nämligen ägare till var sin polismotorcykel.
Ola kör en Harley Davidson Road King Police som har rullat i Los Angeles och Jan en BMW K1200 RS som har ägts av trafikpolisen i Örebro.
– Det är många som bromsar till när de ser mig, säger Jan.

Våren är här och då åker motorcyklarna fram igen. Ola Finell och Jan Fors är verkligen lite av vägens riddare eftersom de äger var sin före detta polismotorcykel.

Olas har jagat bovar i drömstaden Los Angeles.

– Det är en Harley Davidson Road King Police från 2005 som jag hittade till försäljning på en sida på nätet i USA för fyra, fem år sedan och det här var precis vad jag ville ha.

– Min förra mc var en BMW GS 1200 Adventure, en äventyrshoj som var väldigt fin och där allting fungerade. Men det kändes som att åka en Nissan Micra cab. Det blev helt enkelt för tråkigt för mig, säger Ola Finell och ler.

Från LA:s gator

Det var därför som han bestämde sig för att hitta någonting lite tuffare, en hoj med mer patina, så att säga. Och det kan man väl verkligen säga att en polismotorcykel från Los Angeles har.

– Ja, de ser alltid rätt risiga ut, men samtidigt är de här motorcyklarna väldigt välservade.

Hans polis-mc ser ut att vara betydligt äldre än vad den egentligen är.

– Ja, det är många som frågar mig om mc:n är från 1970-talet, men det är alltså en 2005:a. Jänkarna ändrar inte så ofta på sina modeller, kan man konstatera.

Harley Davidson Police står det på luftfiltret och de två blåljusen sitter kvar över framhjulet.

– De fungerar alldeles utmärkt. Alla reglage finns kvar och jag har en lös siren som jag kan koppla in och visst har jag testat utrustningen någon gång, medger Ola Finell som du till vardags är journalist på Radio Värmland.

Luftfjädrad sadel

To protect and serve stod det förr på polismotorcykeln som är rejält robust.

– Den har gummikofångare, flat tyre så att man kan köra med däcken även vid punktering, luftfjädrad sadel som hänger på en luftkudde där det går att justera hårdheten och gummiupphängt styre. Men tyvärr gungar inte sadeln och styret i takt, säger Ola Finell och skrattar.

Det finns en top box där det förr satt en kommunikationsradio, men motorcykeln är numera helt ren från polisemblem, men police får stå kvar vid Harley Davidson-emblemet på luftfiltret. Allt krom på cykeln är bortvalt för polisversionen som finns i några få exemplar i Sverige.

– Motorn är på 1 500 kubik lite drygt och något vässad och den är utrustad med ABS-bromsar som är eftermonterade. Numera sitter det även andra tåligare fälgar än originalets ekerfälgar.

– Cykeln är tung och stabil och som ett lok. Den är egentligen inte gjord för att göra fort med och det finns ett övervarvningsskydd, men jag har alla fall kommit upp i 170 kilometer i timmen på Gelleråsen.

– Det blir ett antal mil per år med hojen, gärna långa dagsturer i 80–85 med rutan på. Askersund är ett favoritresmål via krokiga vägar från Degerfors liksom vägen över Brudfjället ner till Håverud, säger Ola Finell som började åka mc redan när han var 16 år.

Jan Fors har varit ägare till sin svenska polismotorcykel i bara några veckor. Den hittade han på Blocket. Cykeln hade rullat inte långt från länsgränsen.

Hämtades i Boden

– Det är en BMW K1200 RS från 2004 som trafikpolisen i Örebro har haft. De gjorde sig av med den 2010 och den senaste ägaren bodde uppe i Boden.

– Så det blev till att göra en långresa dit för att provköra cykeln och göra klart affären. För att få hem den ringde jag en flyttfirma som hade en körning söderöver som tog med, berättar Jan Fors, till vardags bussförare hos Netbus.

Meningen var att han skulle premiärköra motorcykeln under långfredagens traditionella kortege i Kristinehamn, men snövädret stoppade den utflykten.

– Så jag har fått testa cykeln under andra turer och jag är otroligt nöjd. Den är en dröm att köra och väldigt följsam. Det här är en touringmaskin med lite högre styre så man blir inte så liggande och så har den kardan så det är inte mycket underhåll. Dessutom kan man höja kåpan fram.

BMW:n är en väldigt tystgående 1200-kubikmaskin med originialljuddämpare på och med sin vita och blåa polisfärg väcker den mycket uppmärksamhet.

– Den är registrerad som flerfärgad och därför går det bra, så länge det inte står polis. Även om det inte längre gör det är det många som bromsar till när de ser mig. Och det var just färgerna som jag tyckte bäst om med cykeln.

– Däremot är blåljusen och sirenerna bortplockade. Men jag får väl hjälpa polisen i Värmland ändå, säger Jan Fors med glimten i ögat.

Speed camera test vehicle står det på ett märke på ena sidan, men det är oklart om denna fartkamerainformation är original.

130-hästars motor

– Det är dock de två boxar med låsning som sitter längs sidorna där man kan förvara en massa saker. Totalt väger motorcykeln 325 kilo och har med sina drygt 130 hästars boxermotor en toppfart på 250 kilometer i timmen, men det är inget jag har testat.

– Det är kul att köpa en cykel som är så välservad som dessutom är registrerad för två personer. Det sitter ABS-bromsar som är original och cykeln har efteråt försetts med extraljus, säger Jan Fors.

Med inköpet av den blåvita BMW:n har han gjort ett rejält byte.

– Ja, jag har haft offroad-maskiner sedan 1980, men kände att jag ville testa någonting annat och det är jag väldigt nöjd att jag gjorde. Nu får det bli några resor i sommar. Det kul att komma i väg. 1992 var jag och hustrun ända till Gibraltar och tillbaka.

Jan Fors och Ola Finell är båda mycket rutinerade mc-förare och när de får räkna samman hur många motorcyklar de har haft blir det nästan dött lopp.

– Sju har det blivit genom åren för min del, konstaterar Jan Fors.

– Åtta har jag haft, bland annat flera Triumph och en HD Nine Train, säger Ola Finell.

Nu ger sig Värmland två privata vägpoliser ut för en säsong på vägarna. Jan Fors har ett litet tips till alla mc-förare:

– Se upp för brunnslock och vita vägränder. De blir otroligt hala och där är det väldigt lätt att tappa väggreppet.

Våren är här och då åker motorcyklarna fram igen. Ola Finell och Jan Fors är verkligen lite av vägens riddare eftersom de äger var sin före detta polismotorcykel.

Olas har jagat bovar i drömstaden Los Angeles.

– Det är en Harley Davidson Road King Police från 2005 som jag hittade till försäljning på en sida på nätet i USA för fyra, fem år sedan och det här var precis vad jag ville ha.

– Min förra mc var en BMW GS 1200 Adventure, en äventyrshoj som var väldigt fin och där allting fungerade. Men det kändes som att åka en Nissan Micra cab. Det blev helt enkelt för tråkigt för mig, säger Ola Finell och ler.

Från LA:s gator

Det var därför som han bestämde sig för att hitta någonting lite tuffare, en hoj med mer patina, så att säga. Och det kan man väl verkligen säga att en polismotorcykel från Los Angeles har.

– Ja, de ser alltid rätt risiga ut, men samtidigt är de här motorcyklarna väldigt välservade.

Hans polis-mc ser ut att vara betydligt äldre än vad den egentligen är.

– Ja, det är många som frågar mig om mc:n är från 1970-talet, men det är alltså en 2005:a. Jänkarna ändrar inte så ofta på sina modeller, kan man konstatera.

Harley Davidson Police står det på luftfiltret och de två blåljusen sitter kvar över framhjulet.

– De fungerar alldeles utmärkt. Alla reglage finns kvar och jag har en lös siren som jag kan koppla in och visst har jag testat utrustningen någon gång, medger Ola Finell som du till vardags är journalist på Radio Värmland.

Luftfjädrad sadel

To protect and serve stod det förr på polismotorcykeln som är rejält robust.

– Den har gummikofångare, flat tyre så att man kan köra med däcken även vid punktering, luftfjädrad sadel som hänger på en luftkudde där det går att justera hårdheten och gummiupphängt styre. Men tyvärr gungar inte sadeln och styret i takt, säger Ola Finell och skrattar.

Det finns en top box där det förr satt en kommunikationsradio, men motorcykeln är numera helt ren från polisemblem, men police får stå kvar vid Harley Davidson-emblemet på luftfiltret. Allt krom på cykeln är bortvalt för polisversionen som finns i några få exemplar i Sverige.

– Motorn är på 1 500 kubik lite drygt och något vässad och den är utrustad med ABS-bromsar som är eftermonterade. Numera sitter det även andra tåligare fälgar än originalets ekerfälgar.

– Cykeln är tung och stabil och som ett lok. Den är egentligen inte gjord för att göra fort med och det finns ett övervarvningsskydd, men jag har alla fall kommit upp i 170 kilometer i timmen på Gelleråsen.

– Det blir ett antal mil per år med hojen, gärna långa dagsturer i 80–85 med rutan på. Askersund är ett favoritresmål via krokiga vägar från Degerfors liksom vägen över Brudfjället ner till Håverud, säger Ola Finell som började åka mc redan när han var 16 år.

Jan Fors har varit ägare till sin svenska polismotorcykel i bara några veckor. Den hittade han på Blocket. Cykeln hade rullat inte långt från länsgränsen.

Hämtades i Boden

– Det är en BMW K1200 RS från 2004 som trafikpolisen i Örebro har haft. De gjorde sig av med den 2010 och den senaste ägaren bodde uppe i Boden.

– Så det blev till att göra en långresa dit för att provköra cykeln och göra klart affären. För att få hem den ringde jag en flyttfirma som hade en körning söderöver som tog med, berättar Jan Fors, till vardags bussförare hos Netbus.

Meningen var att han skulle premiärköra motorcykeln under långfredagens traditionella kortege i Kristinehamn, men snövädret stoppade den utflykten.

– Så jag har fått testa cykeln under andra turer och jag är otroligt nöjd. Den är en dröm att köra och väldigt följsam. Det här är en touringmaskin med lite högre styre så man blir inte så liggande och så har den kardan så det är inte mycket underhåll. Dessutom kan man höja kåpan fram.

BMW:n är en väldigt tystgående 1200-kubikmaskin med originialljuddämpare på och med sin vita och blåa polisfärg väcker den mycket uppmärksamhet.

– Den är registrerad som flerfärgad och därför går det bra, så länge det inte står polis. Även om det inte längre gör det är det många som bromsar till när de ser mig. Och det var just färgerna som jag tyckte bäst om med cykeln.

– Däremot är blåljusen och sirenerna bortplockade. Men jag får väl hjälpa polisen i Värmland ändå, säger Jan Fors med glimten i ögat.

Speed camera test vehicle står det på ett märke på ena sidan, men det är oklart om denna fartkamerainformation är original.

130-hästars motor

– Det är dock de två boxar med låsning som sitter längs sidorna där man kan förvara en massa saker. Totalt väger motorcykeln 325 kilo och har med sina drygt 130 hästars boxermotor en toppfart på 250 kilometer i timmen, men det är inget jag har testat.

– Det är kul att köpa en cykel som är så välservad som dessutom är registrerad för två personer. Det sitter ABS-bromsar som är original och cykeln har efteråt försetts med extraljus, säger Jan Fors.

Med inköpet av den blåvita BMW:n har han gjort ett rejält byte.

– Ja, jag har haft offroad-maskiner sedan 1980, men kände att jag ville testa någonting annat och det är jag väldigt nöjd att jag gjorde. Nu får det bli några resor i sommar. Det kul att komma i väg. 1992 var jag och hustrun ända till Gibraltar och tillbaka.

Jan Fors och Ola Finell är båda mycket rutinerade mc-förare och när de får räkna samman hur många motorcyklar de har haft blir det nästan dött lopp.

– Sju har det blivit genom åren för min del, konstaterar Jan Fors.

– Åtta har jag haft, bland annat flera Triumph och en HD Nine Train, säger Ola Finell.

Nu ger sig Värmland två privata vägpoliser ut för en säsong på vägarna. Jan Fors har ett litet tips till alla mc-förare:

– Se upp för brunnslock och vita vägränder. De blir otroligt hala och där är det väldigt lätt att tappa väggreppet.