2017-04-07 06:00

2017-04-07 06:00

Klassiska trehjuliga flakmopeden lever vidare

LENNARTSFORS: Produkten är fortfarande värmländsk – 2007 flyttades tillverkningen från Forshaga till Lennartsfors

Funktionell. I den svenska skärgården är de en vanlig syn och dessa trehjulingar levererar dessutom varor, post och paket inne i stadskärnorna.
Den klassiska flakmopeden lever vidare och landets största märke är Norsjö som tillverkas i Lennartsfors utanför Årjäng.
Numera har fordonen eldrift och modern utformning.

Det vilar en känsla av sommar och sol över flakmopeden, detta omtyckta fordon som gör livet lättare för bland andra öbor och sommargäster i den svenska idyllen. Flakmopeden har en lång koppling till Värmland.

– Ja, tillverkningen startade 1951 i Norsjö i Västerbotten, men bara fyra år senare flyttade den till Forshaga bland annat på grund av brist på personal och för att man ville ligga på en mer central plats i landet, berättar Mikael Swartz som är vd för Lennartsfors AB.

Det är det bolaget som numera tillverkar flakmopederna under märket Norsjö. Därmed fortsätter en över 60 år gammal svensk industritradition.

– Vi köpte inkromet i det gamla bolaget 2006 och startade upp produktionen här i Lennartsfors den 1 april 2007 när den dåvarande ägaren Per Hansson i stället ville börja göra skogsmaskiner.

– Många förknippar Norsjö även med den så kallade Forshaga-shoppern, det speciella mopedfordon med kåpa fram som man lanserade 1961, men tillverkningen av dem upphörde 1994, säger Mikael Swartz.

Norska posten ny kund

Flakmopeden lever däremot vidare. Det märks tydligt inne i Lennartsfors AB:s 4 500 kvadratmeter moderna verkstadslokaler i orten med samma namn två mil sydväst om Årjäng. Här finns en produktionslina och en del av fordonen levereras till norska posten.

– Vi har nyligen tecknat ett ramavtal om leverans av ett antal flakmopeder till dem och vi har utformat dem enligt deras önskemål vad gäller design och funktioner. Bland annat har de vädertak och värme i handtagen och litiumbatterier som ökar räckvidden och hastigheten jämfört med vanliga blybatterier.

– Norska posten är en viktig ny kund för oss eftersom svenska posten som vi tidigare har sålt flakmopeder till för närvarande har valt att använda en form av golfbil.

– Vi har tidigare sålt cirka 1 000 trehjuliga elmopeder till dem och levererar fortfarande reservdelar. Samtidigt har vi is i magen och hoppas att vi framöver kan få sälja våra fordon till dem.

Enbart eldrift

Tack vare ordern från Norge och en breddad kundbas tror Lennartsfors AB på framtiden för flakmopeden som sedan förra året bara görs med eldrift. Fyrtaktsmotorn är därmed bara ett minne.

– Det finns ett stort intresse för flakmopeder och vi säljer dem till många andra; bland annat kommuner, fastighetsbolag och budbolag, men även till bolag som delar ut tidningar och vi försöker även komma in i andra branscher.

– Dessutom är flakmopederna populära att använda i filmer och tv. Vi har levererat fordon exempelvis till inspelningen av serien Renees brygga, säger Mikael Swartz.

Trehjulingen från Lennartsfors är en klass 1-moped som går i 40–45 kilometer i timmen om den är utrustad med litiumbatterier. Räckvidden för fordon med blybatterier är cirka fem mil och laddtiden ligger på cirka tre timmar.

Många anpassningar

– Priset varierar beroende på vilken utrustning som kunderna vill ha. Vi kan anpassa dem ganska mycket beroende på att vi gör mopederna här från grunden. Vi satsar även på att använda sig av lokala företag när det gäller utrustningsanpassning.

– De stora fördelarna med flakmopederna är den stora lastkapaciteten som är uppemot 200 kilo och att man kan då med sig så rejäla volymer.

Flakmopeder är en ganska svensk lösning och därför begränsar sig exporten än så länge mest till de övriga nordiska länderna även om Lennartsfors AB har sålt några exemplar till bland annat Tyskland.

– Vår största konkurrent är fyrhjulingarna och små moped- och elbilar, men vårt fordon är ett väldigt miljövänligt, enkelt och billigt fordon som man lätt tar sig i och ur, säger Mikael Swartz.

Tillverkar skogsfordon

Flakmopederna står för ungefär 30 procent av den västvärmländska fordonstillverkarens omsättning som ligger på cirka 30 miljoner kronor.

De drygt 20 anställda arbetar även med att tillverka Järnhästen, ett fordon med ett antal modeller och banddrift för transporter av bland annat virke i oländig skogsterräng och Hjulhästen, en skotare med vagn med större lastkapacitet.

– Hjulhästen är rätt ny på marknaden. Den kom vi med för tre, fyra år sedan och är en väldigt duglig maskin när det gäller utkörning av virke från skogen. Den har en 13-hästars Honda bensinmotor och är en maskin som vi tror mycket på.

Det vilar en känsla av sommar och sol över flakmopeden, detta omtyckta fordon som gör livet lättare för bland andra öbor och sommargäster i den svenska idyllen. Flakmopeden har en lång koppling till Värmland.

– Ja, tillverkningen startade 1951 i Norsjö i Västerbotten, men bara fyra år senare flyttade den till Forshaga bland annat på grund av brist på personal och för att man ville ligga på en mer central plats i landet, berättar Mikael Swartz som är vd för Lennartsfors AB.

Det är det bolaget som numera tillverkar flakmopederna under märket Norsjö. Därmed fortsätter en över 60 år gammal svensk industritradition.

– Vi köpte inkromet i det gamla bolaget 2006 och startade upp produktionen här i Lennartsfors den 1 april 2007 när den dåvarande ägaren Per Hansson i stället ville börja göra skogsmaskiner.

– Många förknippar Norsjö även med den så kallade Forshaga-shoppern, det speciella mopedfordon med kåpa fram som man lanserade 1961, men tillverkningen av dem upphörde 1994, säger Mikael Swartz.

Norska posten ny kund

Flakmopeden lever däremot vidare. Det märks tydligt inne i Lennartsfors AB:s 4 500 kvadratmeter moderna verkstadslokaler i orten med samma namn två mil sydväst om Årjäng. Här finns en produktionslina och en del av fordonen levereras till norska posten.

– Vi har nyligen tecknat ett ramavtal om leverans av ett antal flakmopeder till dem och vi har utformat dem enligt deras önskemål vad gäller design och funktioner. Bland annat har de vädertak och värme i handtagen och litiumbatterier som ökar räckvidden och hastigheten jämfört med vanliga blybatterier.

– Norska posten är en viktig ny kund för oss eftersom svenska posten som vi tidigare har sålt flakmopeder till för närvarande har valt att använda en form av golfbil.

– Vi har tidigare sålt cirka 1 000 trehjuliga elmopeder till dem och levererar fortfarande reservdelar. Samtidigt har vi is i magen och hoppas att vi framöver kan få sälja våra fordon till dem.

Enbart eldrift

Tack vare ordern från Norge och en breddad kundbas tror Lennartsfors AB på framtiden för flakmopeden som sedan förra året bara görs med eldrift. Fyrtaktsmotorn är därmed bara ett minne.

– Det finns ett stort intresse för flakmopeder och vi säljer dem till många andra; bland annat kommuner, fastighetsbolag och budbolag, men även till bolag som delar ut tidningar och vi försöker även komma in i andra branscher.

– Dessutom är flakmopederna populära att använda i filmer och tv. Vi har levererat fordon exempelvis till inspelningen av serien Renees brygga, säger Mikael Swartz.

Trehjulingen från Lennartsfors är en klass 1-moped som går i 40–45 kilometer i timmen om den är utrustad med litiumbatterier. Räckvidden för fordon med blybatterier är cirka fem mil och laddtiden ligger på cirka tre timmar.

Många anpassningar

– Priset varierar beroende på vilken utrustning som kunderna vill ha. Vi kan anpassa dem ganska mycket beroende på att vi gör mopederna här från grunden. Vi satsar även på att använda sig av lokala företag när det gäller utrustningsanpassning.

– De stora fördelarna med flakmopederna är den stora lastkapaciteten som är uppemot 200 kilo och att man kan då med sig så rejäla volymer.

Flakmopeder är en ganska svensk lösning och därför begränsar sig exporten än så länge mest till de övriga nordiska länderna även om Lennartsfors AB har sålt några exemplar till bland annat Tyskland.

– Vår största konkurrent är fyrhjulingarna och små moped- och elbilar, men vårt fordon är ett väldigt miljövänligt, enkelt och billigt fordon som man lätt tar sig i och ur, säger Mikael Swartz.

Tillverkar skogsfordon

Flakmopederna står för ungefär 30 procent av den västvärmländska fordonstillverkarens omsättning som ligger på cirka 30 miljoner kronor.

De drygt 20 anställda arbetar även med att tillverka Järnhästen, ett fordon med ett antal modeller och banddrift för transporter av bland annat virke i oländig skogsterräng och Hjulhästen, en skotare med vagn med större lastkapacitet.

– Hjulhästen är rätt ny på marknaden. Den kom vi med för tre, fyra år sedan och är en väldigt duglig maskin när det gäller utkörning av virke från skogen. Den har en 13-hästars Honda bensinmotor och är en maskin som vi tror mycket på.