2017-02-15 18:36

2017-02-15 21:30

"Flash" lägger av

MOTOR: Inget STCC-team för "Flash" i år

På onsdagskvällen kom beskedet att Jan ”Flash” Nilsson lägger av – igen.
Med lägger av menas nu att Flash Engineering inte har något team i STCC kommande säsong.
Men det kan bli comeback redan 2018.

Tvåfaldige STCC-mästaren rankar Renault Spider-segern i Monaco 1996 som racingkarriärens höjdpunkt. Den 56-årige motorprofilen från Karlstad har inte tävlat själv på hög nivå sedan STCC-finalen på Mantorp 2011. 2012 gick han över till att vara teamägare och chef och efter den säsongen slutade han helt.

– Misstaget var att jag sa aldrig mer, det gör jag inte nu.

Det kan man förstå. Hösten 2014 var han tillbaka igen med eget STCC-team, och gjorde också ett inhopp i racet på Solvalla.

Under 2016 tävlade Flash Engineering med Nissan-bilar och Björn Wirdheim, Reuben Kressner och Linus Ohlsson som förare. Trots korta förberedelser blev det tredjeplats i teammästerskapet och fjärdeplats individuellt (Wirdheim).

Flash hade en deal på gång till 2017 då nytt reglemente (TCR) införs i STCC.

– Jag fick kontakt med en bilimportör som var intresserad och ville att jag skulle driva bilar åt dem.

Vilken märke?

– Det är hemligt.

Bilarna skulle utvecklas och byggas i verkstaden i Karlstad. Men satsningen föll på finansieringen.

– Det stöp nog på att de inte fick ihop det med huvudkontoret. Jag ville ha dubbelt så mycket pengar och dubbelt så långt avtal som de föreslog. Jag ville ha femårsavtal. Men att det inte blir något gör inte så ont som det skulle ha gjort för tio år sedan.

I stället kan samarbetet bli verklighet till 2018.

– Jag vet att de vill göra ett nytt försök. Jag är väldigt intresserad om de får ihop det så att det blir riktigt bra.

Linus Ohlsson, 26, från Jönköping ville fortsätta köra.

– Björn har ju uppdrag och tävlar för Mercedes i Japan. Jag brinner för Linus och tycker han är väldigt talangfull, så det var synd att jag inte fick vara med och utveckla honom ett år till.

Läggs Flash Engineering ner?

– Nej, det är bara i paus.

Han har kvar lokalerna på Gräsdalen, men hyr ut en del av utrymmet.

Blir det aktuellt går det snabbt att köra i gång.

– Ja, jag startade ett team på tre veckor förra gången. Jag har sålt all utrustning, men det är så snabb utveckling så det är ingen ide att ha kvar. I så fall köper man nytt.

För egen del sörjer han inte nämnvärt.

– Det ska bli skönt att vara ledig. Förra året hade jag tre heltidsjobb.

Men fullt upp blir det nog ändå.

Flash har precis köpt hus i Spanien, startat ett mindre fastighetsbolag och expanderar sitt bilföretag Flash Auto. Till Peugeot läggs också Nissan.

– Vi ska lansera det under helgen. Det har varit en jävla resa att få till. Vi har fått bygga om jättemycket. Vi blir också enda Nissan GTR-centret i Norden, säger Flash.

GTR är sportbilar med 600 hästar och fyrhjulsdrift.

Kanske kan det bil någon start i Legends cup igen, där han körde 2015.

Tvåfaldige STCC-mästaren rankar Renault Spider-segern i Monaco 1996 som racingkarriärens höjdpunkt. Den 56-årige motorprofilen från Karlstad har inte tävlat själv på hög nivå sedan STCC-finalen på Mantorp 2011. 2012 gick han över till att vara teamägare och chef och efter den säsongen slutade han helt.

– Misstaget var att jag sa aldrig mer, det gör jag inte nu.

Det kan man förstå. Hösten 2014 var han tillbaka igen med eget STCC-team, och gjorde också ett inhopp i racet på Solvalla.

Under 2016 tävlade Flash Engineering med Nissan-bilar och Björn Wirdheim, Reuben Kressner och Linus Ohlsson som förare. Trots korta förberedelser blev det tredjeplats i teammästerskapet och fjärdeplats individuellt (Wirdheim).

Flash hade en deal på gång till 2017 då nytt reglemente (TCR) införs i STCC.

– Jag fick kontakt med en bilimportör som var intresserad och ville att jag skulle driva bilar åt dem.

Vilken märke?

– Det är hemligt.

Bilarna skulle utvecklas och byggas i verkstaden i Karlstad. Men satsningen föll på finansieringen.

– Det stöp nog på att de inte fick ihop det med huvudkontoret. Jag ville ha dubbelt så mycket pengar och dubbelt så långt avtal som de föreslog. Jag ville ha femårsavtal. Men att det inte blir något gör inte så ont som det skulle ha gjort för tio år sedan.

I stället kan samarbetet bli verklighet till 2018.

– Jag vet att de vill göra ett nytt försök. Jag är väldigt intresserad om de får ihop det så att det blir riktigt bra.

Linus Ohlsson, 26, från Jönköping ville fortsätta köra.

– Björn har ju uppdrag och tävlar för Mercedes i Japan. Jag brinner för Linus och tycker han är väldigt talangfull, så det var synd att jag inte fick vara med och utveckla honom ett år till.

Läggs Flash Engineering ner?

– Nej, det är bara i paus.

Han har kvar lokalerna på Gräsdalen, men hyr ut en del av utrymmet.

Blir det aktuellt går det snabbt att köra i gång.

– Ja, jag startade ett team på tre veckor förra gången. Jag har sålt all utrustning, men det är så snabb utveckling så det är ingen ide att ha kvar. I så fall köper man nytt.

För egen del sörjer han inte nämnvärt.

– Det ska bli skönt att vara ledig. Förra året hade jag tre heltidsjobb.

Men fullt upp blir det nog ändå.

Flash har precis köpt hus i Spanien, startat ett mindre fastighetsbolag och expanderar sitt bilföretag Flash Auto. Till Peugeot läggs också Nissan.

– Vi ska lansera det under helgen. Det har varit en jävla resa att få till. Vi har fått bygga om jättemycket. Vi blir också enda Nissan GTR-centret i Norden, säger Flash.

GTR är sportbilar med 600 hästar och fyrhjulsdrift.

Kanske kan det bil någon start i Legends cup igen, där han körde 2015.