2017-01-18 06:00

2017-01-18 06:00

Ansiktslyft Hyundai i40 en avde mest komfortabla kombibilarna

För fem år sedan debuterade Hyundai i mellanklassen med i40, först som sedan och något senare som kombi - vilket satte fart på försäljningen, inte minst till tjänstebilskunder. Nyligen genomgick i40 en ansiktslyftning, och sedan dess säljs den bara som kombi Sverige. Nu är i40 en vass konkurrent till bilar som Ford Mondeo, VW Passat med flera. Veckans testbil, som har stora dieselmotorn på 141 hästkrafter under huven, är en av de mest komfortabla bilar jag kört på länge.

Det är i och för sig inga stora förändringar Hyundais europeiska utvecklingsavdelning i tyska Rüsselsheim har åstadkommit på i40. Exteriört handlar det om ny frontdesign och nya linjer bak.

Fram har nu grillen tydliga drag av Audi, och här finns nya strålkastare som ger betydligt bättre ljus än de gamla.

Bakdelens design har också vässats, med bland annat ny form på bakljusen.

Moderna dynamiska linjer

Sammantaget har de här förändringarna gett i40 modernare, mer dynamiska linjer. Det sluttande taket trollar effektivt bort den lådform som många kombibilar annars behäftas med.

Detta utan att kupé- och lastutrymme påverkas särskilt mycket.

Rymden i kupén är påfallande, med generösa utrymmen såväl fram som bak.

Plats för fem vuxna

Det är inga problem för fem vuxna att åka långt i den här bilen. Som lång förare behöver jag inte ens skjuta stolen längst bak, och benutrymmet är fullt tillräckligt för långa personer fram, det gäller även baksätet.

De yttre måtten är oförändrade, precis som lastutrymmet på 553 liter eller 1 723 liter med nedfällt baksäte.

Eftersom testbilen är Premium-utrustad, är stolarna skinnklädda. Jag sitter utmärkt på förarstolen som har elektrisk inställning. Bra sidstöd i sitsen och skålning i ryggstödet.

Uppgraderad dieselmotor

Under huven sitter alltså stora dieselmotorn, som nu är uppgraderad från tidigare 136 till 151 hästkrafter och vridmomentet är ökat från 325 till 340 Newtonmeter. Kvick respons kännetecknar den här motorn på ett trevligt sätt.

Den största nyheten är den helt nyutvecklade 7-stegade automatlådan av dubbelkopplingstyp.

En betydligt bättre låda än den gamla 6-stegade. Den här drivlinan fungerar utmärkt, med smidigt mjuka växlingar - när man väl vant sig vid den lilla, lilla betänketid den tar på sig vid uppväxlingar.

Mycket komfortabel

Lagom hård chassisättning och en exakt styrning kompletterar köregenskaperna, till att vara mycket komfortabla. På motorvägen går bilen ”som tåget”, på mindre och dåliga vägar känns det som att flyta fram ovanpå.

Den långa utrustningslistan omfattar bland annat rattvärme, en finess som är svår att klara sig utan när man väl har vant sig...

Priset för testexemplaret är så pass högt som 346 900 kronor.

Fyra motoralternativ

Nu går det att få en i40 för 214 900 kronor, om man nöjer sig med bensinmotor på 135 hästkrafter och enklare standardutrustning.

Det finns för övrigt fyra olika motorer att välja mellan, dels två bensinmotorer på 135 respektive 165 hästkrafter, dels de två 1,7-liters dieselmotorerna med effektuttag på 115 respektive 141 hästkrafter.

Det är i och för sig inga stora förändringar Hyundais europeiska utvecklingsavdelning i tyska Rüsselsheim har åstadkommit på i40. Exteriört handlar det om ny frontdesign och nya linjer bak.

Fram har nu grillen tydliga drag av Audi, och här finns nya strålkastare som ger betydligt bättre ljus än de gamla.

Bakdelens design har också vässats, med bland annat ny form på bakljusen.

Moderna dynamiska linjer

Sammantaget har de här förändringarna gett i40 modernare, mer dynamiska linjer. Det sluttande taket trollar effektivt bort den lådform som många kombibilar annars behäftas med.

Detta utan att kupé- och lastutrymme påverkas särskilt mycket.

Rymden i kupén är påfallande, med generösa utrymmen såväl fram som bak.

Plats för fem vuxna

Det är inga problem för fem vuxna att åka långt i den här bilen. Som lång förare behöver jag inte ens skjuta stolen längst bak, och benutrymmet är fullt tillräckligt för långa personer fram, det gäller även baksätet.

De yttre måtten är oförändrade, precis som lastutrymmet på 553 liter eller 1 723 liter med nedfällt baksäte.

Eftersom testbilen är Premium-utrustad, är stolarna skinnklädda. Jag sitter utmärkt på förarstolen som har elektrisk inställning. Bra sidstöd i sitsen och skålning i ryggstödet.

Uppgraderad dieselmotor

Under huven sitter alltså stora dieselmotorn, som nu är uppgraderad från tidigare 136 till 151 hästkrafter och vridmomentet är ökat från 325 till 340 Newtonmeter. Kvick respons kännetecknar den här motorn på ett trevligt sätt.

Den största nyheten är den helt nyutvecklade 7-stegade automatlådan av dubbelkopplingstyp.

En betydligt bättre låda än den gamla 6-stegade. Den här drivlinan fungerar utmärkt, med smidigt mjuka växlingar - när man väl vant sig vid den lilla, lilla betänketid den tar på sig vid uppväxlingar.

Mycket komfortabel

Lagom hård chassisättning och en exakt styrning kompletterar köregenskaperna, till att vara mycket komfortabla. På motorvägen går bilen ”som tåget”, på mindre och dåliga vägar känns det som att flyta fram ovanpå.

Den långa utrustningslistan omfattar bland annat rattvärme, en finess som är svår att klara sig utan när man väl har vant sig...

Priset för testexemplaret är så pass högt som 346 900 kronor.

Fyra motoralternativ

Nu går det att få en i40 för 214 900 kronor, om man nöjer sig med bensinmotor på 135 hästkrafter och enklare standardutrustning.

Det finns för övrigt fyra olika motorer att välja mellan, dels två bensinmotorer på 135 respektive 165 hästkrafter, dels de två 1,7-liters dieselmotorerna med effektuttag på 115 respektive 141 hästkrafter.

Hyundai i40 1.7 CRDi/141 Premium

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd turbodiesel, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 685 kubikcentimeter.

Max.effekt: 104 kW (141 hk) vid 4 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 340 Nm vid 1 750–2 500 varv per minut.

Kompression: 15,7:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 4,7 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 70 liter.

CO2-utsläpp: 123 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 7-stegad automatlåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vändradie: 5,47 meter, 2,9 rattvarv mellan fulla utslag.

Hjulupphängning: fram McPherson-typ med skruvfjädrar, dubbelverkande gastryckstötdämpare och krängningshämmare, bak Multilink med skruvfjädrar, dubbelverkande gastryckstötdämpare och krängningshämmare.

Däck: 205/60 R16.

Fälgar: 16” lättmetall.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BAS bromskraftförstärkning, ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: dubbla krockkuddar fram, takmonterad krockgardin fram och bak, sidokrockkuddar, knäkrockkudde förare, trepunkts säkerhetsbälte och nackskydd på samtliga platser, ESP elektroniskt antisladdsystem, TCS elektroniskt antispinnsystem, HBA panikbromsassistans, VSM integrerad styrnings- och stabilitetskontroll.

Längd: 4 775 mm.

Bredd: 1 815 exkl. speglar.

Höjd: 1 470 mm.

Spårvidd: fram 1 591 mm, bak 1 597 mm.

Axelavstånd: 2 770 mm.

Markfrigång: 140 mm.

Tjänstevikt: 1 614 – 1 767 kg.

Max.last: 383 – 536 kg.

Totalvikt: 2 150 kg.

Max.taklast: 100 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Lastutrymme: 553 liter, med nedfällt baksäte 1 723 liter.

Toppfart: 200 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 11,0 sekunder.

Årsskatt: 1 728 kronor.

Pris: 346 900 kronor.

Övriga i40-modeller: bland andra 1.6 bensin (135 hk) 214 900 kr; 1.7 diesel (115 hk) 226 900 kr; 2.0 bensin (165 hk) 242 900 kr.

Garantier: 5 års nybilsgaranti med fri körsträcka, 5 års vägassistans, 5 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års garanti mot genomrostning.

 

Standardutrustning

bland annat:

Lastskyddsgardin vertikalt och insynsskydd.

ACC automatisk klimatanläggning med auto-defog.

Läderklädd ratt ställbar i höjd- och djupled.

Farthållare/fartbegränsare.

Elmanövrerade, elinfällbara och eluppvärmda backspeglar.

Elfönsterhissar.

Ljudsystem med 6 högtalare.

HAC starthjälp i backe.

Färddator.

Takreling.

Projektionsstrålkastare med statisk kurvljusfunktion.

Dimljus fram.

Auto-stop.

Elmanövrerad förarstol.

Eluppvärmd ratt.

Parkeringssensorer fram och bak.

Regnsensor.

Vindruta eluppvärmd i nederkant.

Automatiskt avbländande innerbackspegel.

Fjärrfällning från lastutrymmet av baksätets ryggstöd.

Navigation.

Backkamera med dynamiska guidelinjer.

Elmanövrerad öppning/stängning av baklucka.

Läderklädsel.

Aktiv filhållningsassistans.

Aktiv parkeringsassistans för fickparkering.

Skyltavläsning.

Kylt handskfack.

Lasthållarsystem med ställbara lastöglor.

Tillval:

Metalli-lack.

Källa: Hyundais informationsmaterial.