2016-10-12 06:00

2016-10-12 06:00

Lägre och bredare Mégane redo för tuffa fighten i Golf-klassen

Fjärde generationen Renault Mégane är en helt ny bil, presenterad i bilhallarna tidigt i våras. Det är en lägre och bredare, och därmed mer dynamisk i tilltalet, version av den modell som funnits i 20 år. Med fem olika motorer i programmet är den helt klart redo att ta upp fighten med VW Golf, Opel Astra och de andra konkurrenterna i den stentuffa klassen.

Det är alltså 20 år sedan Mégane först lanserades, och 6,5 miljoner bilar senare kommer nu den fjärde generationen.

I Sverige har Mégane sålts i nästan 80 000 exemplar sedan lanseringen 1996.

Nya Mégane är 25 mm lägre än förra generationen, den är 50 mm bredare – lär vara bredast i klassen – och de väl avvägda proportionerna och skulpterade formerna ger ett imponerande dynamiskt intryck bland många konkurrenter med intetsägande design.

Svensk design

Det är för övrigt svensk design i nya Mégane, genom svenskan Agneta Dahlgren som är ansvarig för C-segmentet och elbilarna på Renaults designavdelning. Det innebär att hon också ansvarar för designutvecklingen av Scénic, Kadjar och elbilen ZOE.

Motorprogrammet omfattar tre bensindrivna och två dieseldrivna.

Kärnan i motorprogrammet är 110 hk diesel, som finns med både manuell och automatisk växellåda, och TCe 130 hk bensin.

Tre bensinmotorer

Den större dieselmotorn på 130 hk har ett vridmoment på imponerande 320 Newtonmeter.

På bensinsidan finns tre varianter. Huvudmotorn är en 100 hk TCe-motor, och vill man ha mer kraft väljer man TCe 130 hk. Toppvarianten på 205 hk sitter i GT-modellen.

I Sverige räknar Renault med att TCe 130 med 130 hästkrafter med manuell växellåda blir volymbilen, pris 194 900 kronor i Zen-utförande.

Fler väljer bensinmotor

Det är en förväntan som stämmer bra med trenden på marknaden för små och mellanstora bilar, att fler och fler väljer bensinmotor i stället för dieselmotor. I takt med att bensinmotorerna har blivit snålare, och att de också är enklare och billigare att tillverka.

Det är också 130-hästarsmotorn som sitter i veckans testbil.

Med sitt maximala vridmoment på 205 Newtonmeter redan vid 2 000 varv per minut levererar den gott om kraft och explosivitet till den relativt lätta bilen, drygt 1,2 ton är tjänstevikten. En trivsam motor som känns mer som en 2-litersmaskin än 1,2 liter.

Bökigt insteg bak

Körglädje är väl inte det första man tänker på när man ska beskriva egenskaperna hos nya Mégane, men visst infinner sig lite gokart-känsla när man pressar bilen genom böjarna på Noravägen. Smidig är den också att hantera i trång stadstrafik, och ute på vägen hänger jag lätt med i tempot. När jag kör 120 km/h på motorvägen ligger motorvarvet på 2500, och det utan att jag hör särskilt mycket motorljud. Även vägljudet är effektivt utestängt.

Nya Mégane byggs på samma plattform som de större modellerna Talisman och Espace, och tillverkningen sker i spanska Palencia.

Den lägre uppbyggnaden gör att det är lite bökigare att ta sig i och ur bilen, inte minst baksätet är knöligt att nå för mig och andra fullvuxna personer.

Dålig sikt bakåt

Design eller funktion är en ständig avvägning – och här har designen av bakpartiet fått företräde eftersom sikten bakåt är usel. Därför är backkamera ett lämpligt tillval.

Bagageutrymmet sväljer 384 liter, eller 1247 liter med nedfällt baksäte – godkänt för klassen. Problemet är att lastningen måste ske över en hög tröskel.

De flesta inställningar sker via R-Link 2-pekskärmen.

Pigg och trevlig bil

Utom klimatanläggningen, som fortfarande har fysiska reglage och det tackar jag för.

Sammanfattningsvis är nya Mégane en pigg och trevlig bil, med för klassen bra komfort och köregenskaper. En konkurrenskraftig bil i klassen där det är tuffare än i någon annan klass.

Det är alltså 20 år sedan Mégane först lanserades, och 6,5 miljoner bilar senare kommer nu den fjärde generationen.

I Sverige har Mégane sålts i nästan 80 000 exemplar sedan lanseringen 1996.

Nya Mégane är 25 mm lägre än förra generationen, den är 50 mm bredare – lär vara bredast i klassen – och de väl avvägda proportionerna och skulpterade formerna ger ett imponerande dynamiskt intryck bland många konkurrenter med intetsägande design.

Svensk design

Det är för övrigt svensk design i nya Mégane, genom svenskan Agneta Dahlgren som är ansvarig för C-segmentet och elbilarna på Renaults designavdelning. Det innebär att hon också ansvarar för designutvecklingen av Scénic, Kadjar och elbilen ZOE.

Motorprogrammet omfattar tre bensindrivna och två dieseldrivna.

Kärnan i motorprogrammet är 110 hk diesel, som finns med både manuell och automatisk växellåda, och TCe 130 hk bensin.

Tre bensinmotorer

Den större dieselmotorn på 130 hk har ett vridmoment på imponerande 320 Newtonmeter.

På bensinsidan finns tre varianter. Huvudmotorn är en 100 hk TCe-motor, och vill man ha mer kraft väljer man TCe 130 hk. Toppvarianten på 205 hk sitter i GT-modellen.

I Sverige räknar Renault med att TCe 130 med 130 hästkrafter med manuell växellåda blir volymbilen, pris 194 900 kronor i Zen-utförande.

Fler väljer bensinmotor

Det är en förväntan som stämmer bra med trenden på marknaden för små och mellanstora bilar, att fler och fler väljer bensinmotor i stället för dieselmotor. I takt med att bensinmotorerna har blivit snålare, och att de också är enklare och billigare att tillverka.

Det är också 130-hästarsmotorn som sitter i veckans testbil.

Med sitt maximala vridmoment på 205 Newtonmeter redan vid 2 000 varv per minut levererar den gott om kraft och explosivitet till den relativt lätta bilen, drygt 1,2 ton är tjänstevikten. En trivsam motor som känns mer som en 2-litersmaskin än 1,2 liter.

Bökigt insteg bak

Körglädje är väl inte det första man tänker på när man ska beskriva egenskaperna hos nya Mégane, men visst infinner sig lite gokart-känsla när man pressar bilen genom böjarna på Noravägen. Smidig är den också att hantera i trång stadstrafik, och ute på vägen hänger jag lätt med i tempot. När jag kör 120 km/h på motorvägen ligger motorvarvet på 2500, och det utan att jag hör särskilt mycket motorljud. Även vägljudet är effektivt utestängt.

Nya Mégane byggs på samma plattform som de större modellerna Talisman och Espace, och tillverkningen sker i spanska Palencia.

Den lägre uppbyggnaden gör att det är lite bökigare att ta sig i och ur bilen, inte minst baksätet är knöligt att nå för mig och andra fullvuxna personer.

Dålig sikt bakåt

Design eller funktion är en ständig avvägning – och här har designen av bakpartiet fått företräde eftersom sikten bakåt är usel. Därför är backkamera ett lämpligt tillval.

Bagageutrymmet sväljer 384 liter, eller 1247 liter med nedfällt baksäte – godkänt för klassen. Problemet är att lastningen måste ske över en hög tröskel.

De flesta inställningar sker via R-Link 2-pekskärmen.

Pigg och trevlig bil

Utom klimatanläggningen, som fortfarande har fysiska reglage och det tackar jag för.

Sammanfattningsvis är nya Mégane en pigg och trevlig bil, med för klassen bra komfort och köregenskaper. En konkurrenskraftig bil i klassen där det är tuffare än i någon annan klass.

Renault Mégane 1,2 TCe 130

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd turbo, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, kamkedja, start- och stoppsystem.

Cylindervolym: 1 198 kubikcentimeter.

Max.effekt: 97 kW (130 hk) vid 5 500 varv per minut.

Max.vridmoment: 205 Nm vid 2 000 varv per minut.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 5,3 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 47 liter.

CO2-utsläpp: 119 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk progressiv servo.

Vänddiameter: 11,2 m.

Hjulupphängning: skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

Däck: 205/55 R16.

Fälgar: 16” plåt.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med panikbromsassistans, ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: ESC elektroniskt stabiliseringssystem med ASR antispinn och elektronisk krängningsreduktion, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, krockkudde förare och passagerare fram, sidokrockgardiner, sidokrockkuddar fram och bak, Isofix barnstolsfästen bak.

Längd: 4 359 mm.

Bredd: 1 814 mm, inkl. ytterbackspeglar 2 058 mm.

Höjd: 1 447 mm.

Axelavstånd: 2 669 mm.

Spårvidd: fram 1 591 mm, bak 1 586 mm.

Markfrigång: 145 mm.

Tjänstevikt: 1 205 – 1 294 kg.

Totalvikt: 1 801 – 1 869 kg.

Max.dragvikt: 1 300 – 1 400 kg.

Max.tågvikt: 3 100 – 3 269 kg.

Max.taklast: 80 kg.

Bagagevolym: 384 liter, med nedfällt baksäte 1 247 liter.

Toppfart: 197 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 10,6 sekunder.

Pris: Zen 194 900 kr; Bose 218 900 kr.

Övriga Megane-modeller: bland andra 1,2 TCe 100 (100 hk bensin) Life 169 900 kr; Zen 184 900 kr; 1.6 TCe 205 (205 hk bensin) GT 254 900 kr; 1.5 dCi 110 (110 hk diesel) Zen 204 900 kr; 1.6 dCi 130 (130 hk diesel) Bose 243 900 kr.

Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti.

Standardutrustning

Life, bland annat:

Farthållare/fartbegränsare.

Färddator.

Ratt justerbar i höjd- och djupled.

Starthjälp i backe.

Växelindikator.

Höjdjusterbart förarsäte.

Manuell luftkonditionering.

Eljusterbara och eluppvärmda ytterbackspeglar.

Radio DAB+.

USB och AUX-uttag.

Zen, utöver Life, bland annat:

Filbytesvarning.

Trafikskyltsavläsning med fortkörningsvarning.

Anpassningsbar hastighetsmätare med 7” TFT-skärm.

Läderratt.

Regn- och ljussensor.

Klimatanläggning med 2 zoner.

16” aluminiumfälgar.

Dimljus.

R-Link infotainmentsystem med 7” adaptiv pekskärm, navigation, Radio DAB+, Bluetooth, telefoni.

Bose, utöver Zen, bland annat:

AEBS aktivt nödbromssystem.

Eluppvärmd ratt i nappaläder.

Automatiskt avbländbar innerbackspegel.

Parkeringssensorer fram och bak.

Backkamera.

Bose ljudsystem med 10 högtalare.

GT, bland annat:

4Control fyrhjulsstyrning.

Renault Sport-läge.

EDC-växellåda.

Launch Control för snabbare stilla start.

Multi Change Down.

Sportchassi.

Sportstolar.

Tillval

bland annat:

Metallic-lack 6 000 kr.

Källa: