2016-09-23 06:00

2016-10-03 16:55

Jans butik är ett stort samlarmecka

KARLSTAD: Hans intresse har vuxit till en affärsrörelse

Intresset för att samla på modellbilar ökar. Det märker Jan Johansson som driver butiken Samla å lek på Råtorp i Karlstad. Han har kunder från hela landet och även från Norge.
– Folk samlar på allt från vissa bilmärken och modelltillverkare till rallybilar och traktorer. Och värdet på dem bara stiger.

Att kliva in i källarlokalen där Råtorps livs förr låg är som att ta sig rätt in i en motorälskares dröm.

Här finns ett stort sortiment av alla typer av modellbilar, modelltåg och även motorcyklar, traktorer, lastbilar, ja alla typer av fordon. De ligger välförpackade i kartonger och lådor och detaljrikedomen är mycket stor.

– Titta här på den här mercedesen från tyska CMC som räknas som Top of the line bland tillverkarna. Är det valnöt i originalbilens instrumentbräda så är det även det i modellbilen.

– Och alla andra detaljer på bilarna är återskapade fullt ut. Detta är konst, säger Jan Johansson.

Värdet stiger

De riktigt påkostade modellerna betingar förstås ett riktigt högt pris. 4 000– 5 000 kronor är inget ovanligt.

– Och de kan kosta ännu mer. Det beror på hur många exemplar de är tillverkade i. Det är vanligt att man gör 500 eller 1 000 numrerade bilar av en speciell modell och då stiger värdet ganska fort sedan, säger Jan Johansson.

Likadant är det när en tillverkare lägger ned produktionen.

– Efter att ett bolag slutade hösten 2014 har värdet på deras modeller stigit två, tre gånger i värde trots att man höll på med massproduktion. Och totalt sett minskar inte priset på modellfordon. Det bara ökar, så det här är faktiskt en investering man gör.

Olika skalor

Vi tar ett varv i butiken och Jan visar runt bland alltifrån klassiska rallybilar, sportbilar, vanliga bruksbilar som en Volvo Duett och en Saab 92 till bussar, lastbilar, militärjeepar och tåg. Här finns något för alla att förälska sig i och samla på.

Storlekarna varierar lite grann. Det beror på att det finns några olika skalor som tillverkarna använder sig av.

– Det finns 1:18, 1:43 och 1:87. Det sistnämnda är vanligt för tåg, men även för bilar. 1:43 är en ännu vanligare storlek och dessutom finns skalan 1:12, men den är ganska ovanlig.

Jan Johansson tar oss till en fartig del av butiken. Här finns rally- och rallycrossbilarna.

– Det är Kenneth Hansens Ford från 1991 som han vann med i Höljes och här har vi Per Eklunds Saab V4:a som han tog hem Svenska rallyt med 1976. Det är stort sug efter sådana historiska segerbilar, säger Jan Johansson.

Walfridssons segerbil

– Den här kom in alldeles i dagarna. Det är Per-Inge Walfridssons Lancia Stratos som han vann RAC-rallyt 1976 med. Den är tillverkad i bara 528 exemplar. Bilarna är väldigt välgjorda med exakt likadana dekaler och även invändigt stämmer de med originalet.

Jan Johansson berättar entusiastiskt om de olika modellerna. Han brinner för det han har i hyllorna och är själv en ivrig samlare.

– Det började redan när jag var pojke. Då började jag samla på frimärken och mynt. Men när jag var tolv år fick jag en modelljärnväg av mina föräldrar och på den vägen är det.

– I dag är jag Volvo-fantast och har samlat på mig ett antal modeller. Varför ska man inte få ha lite laster i livet, undrar Jan Johansson.

Start i källaren

För 18 år sedan blev hans samlande mer än en hobby. Då öppnade han en liten butik hemma i källaren.

– Men efter några år tyckte min fru att jag kanske borde skaffa mig en riktig butikslokal och fick se att den här gamla livsmedelslokalen hade blivit tom. Och nu har jag hållit till här i drygt tio år.

Samla å lek har växt och vuxit till en institution i modellsamlar-Sverige och Jan har kunder från hela landet och även utanför Sveriges gränser.

– Ja, jag har även många norrmän som kommer hit och på sommaren även tyskar, holländare och belgare eftersom jag har en hemsida på internet. Numera säljer jag en 50 olika varumärken och är väl med det den som har det bredaste sortimentet i Norden.

Gör direktinköp

Varje vinter beger sig Jan ner till Nürnberg i Tyskland. Där hålls en jättestor mässa där alla tillverkare visar upp sina senaste modeller. De flesta görs i Kina.

– Jag köper det mesta direkt från tillverkarna. Det innebär att jag kan hålla nere priserna ut mot kunderna och det är något som uppskattas.

Och de blir allt fler.

– Ja, det märks att fler och fler har fått upp ögonen för modellsamlandet och det finns många sätt att samla. Man kan koncentrera sig på ett märke eller exempelvis gamla Öststatsbilar, rallybilar, motorcyklar, tåg, bussar, Formel 1-bilar och filmbilar.

– Bilar från Fast & furious-filmerna är populära och nu har det kommit bilar från olympiader, bland annat från Rio de Janeiro.

Men det finns en viktig detalj som man måste komma i håg som samlare .

– Man måste spara originalkartongerna och de äkthetscertifikat som följer med. Annars blir värdet betydligt sämre. Och det gäller att kartongerna är i bra skick.

– Använd en hushållskniv eller en linjal och om du ska öppna dem för att inte förstöra öppningen på förpackningen, tipsar Jan Johansson som även säljer lite motorböcker och barnleksaker.

Att kliva in i källarlokalen där Råtorps livs förr låg är som att ta sig rätt in i en motorälskares dröm.

Här finns ett stort sortiment av alla typer av modellbilar, modelltåg och även motorcyklar, traktorer, lastbilar, ja alla typer av fordon. De ligger välförpackade i kartonger och lådor och detaljrikedomen är mycket stor.

– Titta här på den här mercedesen från tyska CMC som räknas som Top of the line bland tillverkarna. Är det valnöt i originalbilens instrumentbräda så är det även det i modellbilen.

– Och alla andra detaljer på bilarna är återskapade fullt ut. Detta är konst, säger Jan Johansson.

Värdet stiger

De riktigt påkostade modellerna betingar förstås ett riktigt högt pris. 4 000– 5 000 kronor är inget ovanligt.

– Och de kan kosta ännu mer. Det beror på hur många exemplar de är tillverkade i. Det är vanligt att man gör 500 eller 1 000 numrerade bilar av en speciell modell och då stiger värdet ganska fort sedan, säger Jan Johansson.

Likadant är det när en tillverkare lägger ned produktionen.

– Efter att ett bolag slutade hösten 2014 har värdet på deras modeller stigit två, tre gånger i värde trots att man höll på med massproduktion. Och totalt sett minskar inte priset på modellfordon. Det bara ökar, så det här är faktiskt en investering man gör.

Olika skalor

Vi tar ett varv i butiken och Jan visar runt bland alltifrån klassiska rallybilar, sportbilar, vanliga bruksbilar som en Volvo Duett och en Saab 92 till bussar, lastbilar, militärjeepar och tåg. Här finns något för alla att förälska sig i och samla på.

Storlekarna varierar lite grann. Det beror på att det finns några olika skalor som tillverkarna använder sig av.

– Det finns 1:18, 1:43 och 1:87. Det sistnämnda är vanligt för tåg, men även för bilar. 1:43 är en ännu vanligare storlek och dessutom finns skalan 1:12, men den är ganska ovanlig.

Jan Johansson tar oss till en fartig del av butiken. Här finns rally- och rallycrossbilarna.

– Det är Kenneth Hansens Ford från 1991 som han vann med i Höljes och här har vi Per Eklunds Saab V4:a som han tog hem Svenska rallyt med 1976. Det är stort sug efter sådana historiska segerbilar, säger Jan Johansson.

Walfridssons segerbil

– Den här kom in alldeles i dagarna. Det är Per-Inge Walfridssons Lancia Stratos som han vann RAC-rallyt 1976 med. Den är tillverkad i bara 528 exemplar. Bilarna är väldigt välgjorda med exakt likadana dekaler och även invändigt stämmer de med originalet.

Jan Johansson berättar entusiastiskt om de olika modellerna. Han brinner för det han har i hyllorna och är själv en ivrig samlare.

– Det började redan när jag var pojke. Då började jag samla på frimärken och mynt. Men när jag var tolv år fick jag en modelljärnväg av mina föräldrar och på den vägen är det.

– I dag är jag Volvo-fantast och har samlat på mig ett antal modeller. Varför ska man inte få ha lite laster i livet, undrar Jan Johansson.

Start i källaren

För 18 år sedan blev hans samlande mer än en hobby. Då öppnade han en liten butik hemma i källaren.

– Men efter några år tyckte min fru att jag kanske borde skaffa mig en riktig butikslokal och fick se att den här gamla livsmedelslokalen hade blivit tom. Och nu har jag hållit till här i drygt tio år.

Samla å lek har växt och vuxit till en institution i modellsamlar-Sverige och Jan har kunder från hela landet och även utanför Sveriges gränser.

– Ja, jag har även många norrmän som kommer hit och på sommaren även tyskar, holländare och belgare eftersom jag har en hemsida på internet. Numera säljer jag en 50 olika varumärken och är väl med det den som har det bredaste sortimentet i Norden.

Gör direktinköp

Varje vinter beger sig Jan ner till Nürnberg i Tyskland. Där hålls en jättestor mässa där alla tillverkare visar upp sina senaste modeller. De flesta görs i Kina.

– Jag köper det mesta direkt från tillverkarna. Det innebär att jag kan hålla nere priserna ut mot kunderna och det är något som uppskattas.

Och de blir allt fler.

– Ja, det märks att fler och fler har fått upp ögonen för modellsamlandet och det finns många sätt att samla. Man kan koncentrera sig på ett märke eller exempelvis gamla Öststatsbilar, rallybilar, motorcyklar, tåg, bussar, Formel 1-bilar och filmbilar.

– Bilar från Fast & furious-filmerna är populära och nu har det kommit bilar från olympiader, bland annat från Rio de Janeiro.

Men det finns en viktig detalj som man måste komma i håg som samlare .

– Man måste spara originalkartongerna och de äkthetscertifikat som följer med. Annars blir värdet betydligt sämre. Och det gäller att kartongerna är i bra skick.

– Använd en hushållskniv eller en linjal och om du ska öppna dem för att inte förstöra öppningen på förpackningen, tipsar Jan Johansson som även säljer lite motorböcker och barnleksaker.