2016-09-21 06:00

2016-09-21 06:00

Renault Talisman bringarlycka på bilmarknaden?

MOTOR

Renault ersätter tredje generationen av långköraren Laguna med Talisman, som är större och mer en ”glidare” som ska ta upp kampen med klassens storheter som VW Passat, Ford Mondeo - och Volvo förstås. Trots sin storlek är veckans testbil väldigt smidig och lätthanterad, mycket tack vare fyrhjulsstyrningen. 4Control heter det, och är tillval för 17 900 kronor.

Renault valde att avstå från diverese bokstavs- och sifferkombinationer vid dopet av sin nykomling.

I stället bestämde man sig för att kalla den Talisman.

Talisman är enligt uppgifter ett invigt föremål, en ”magisk bild” fylld av kraft – som ska skänka ägaren lycka. Huruvida Talisman är en lyckobringare för Renault på bilmarknaden återstår förstås att se...

Konkurrenskraftiga priser

I stället för att ta in tredje generationen Laguna, som fortfarande tillverkas, satsar Renault allt på den större Talisman. Den tillverkas både som sedan och kombi, kallad Sports Tourer, och det är den senare som säljs i Sverige.

Med ett pris från 259 900 kronor för den enklaste varianten med 150-hästars bensinmotor bör denna franska nykomling ha goda möjligheter att konkurrera – inte minst på den viktiga tjänstebilsmarknaden.

Testbilen är utrustad med den största dieselmotorn, 160 hästkrafter, och 6-stegad dubbelkopplingslåda, och kostar 308 900 kronor.

Fyrhjulsstyrning tillval

Plus de 17 900 kronorna för fyrhjulsstyrningssystemet 4Control, förstås. För det är ett tillval som jag personligen skulle satsa på vid köp av Talisman.

Systemet är permanent aktivt vid hastigheter under 50 km/h i komfortläge, 60 km/h i neutralt läge och 80 km/h i sportläget.

De bakre hjulen styr då i motsatt riktning, upp till en maximal vinkel på 3,5 grader, mot framhjulen.

Smidig i stadstrafik

Här känns det som hjulbasen förkortas, vänddiametern blir mindre än bilen smidigare att hantera i stadstrafik – trots längden på närmare fem meter.

Vid högre farter vrider sig bakhjulen i samma riktning som framhjulen, effekten är jämförbar med att förlänga hjulbasen vilket bidrar till ökad stabilitet och körglädje.

4Control är nu inte det enda high-tec-inslaget i Talisman.

Peka på skärmen

Via pekskärmen på 8,7 tum – egentligen en inbyggd iPad – kan man sköta det mesta i inställningsväg, inklusive stereo, klimatanläggning och navigation.

Man kan till exempel välja någon av de fyra förprogrammerade chassisättningarna, Neutral, Comfort, Eco och Sport.

Och man kan ställa in stötdämpningen, gasresponsen, växlingslägena och styrservon.

Kraftfull motor

Om man, som undertecknad, nöjer sig med att sätta sig i bilen, ställa in ratt och backspeglar, trycka på startknappen, välja växelläge och köra – så går det bra det också...

Mycket bra, till och med.

För motorn är riktigt kraftfull, samtidigt som den går mjukt och tyst.

Fem motoralternativ

Och dubbelkopplingslådan levererar genomgående näst intill omärkliga växlingar. Min enda erinran är att lådan tycktes behöva någon del av en sekunds betänketid vid start från stillastående. En vanesak?

Talismans motorprogram omfattar tre dieselmaskiner och två bensindrivna.

Bensinmotorerna är på 150 respektive 200 hästkrafter.

Dubbelturbo

Förutom testbilens 160-hästars diesel med dubbelturbo finns det mindre dieselmotorer på 110 respektive 130 hästkrafter att välja på.

Den stora dieselmotorn har alltså dubbelturboteknik. Lågtrycksturbon ger snabba starter och omedelbar respons vid låga varvtal. Med 265 Newtonmeters vridmoment tillgängligt redan från 1250 varv per minut är lågvarvsmomentet jämförbart med en tvålitersmotor.

Den andra turbon ger bra acceleration vid högre varvtal, med kraft över ett brett register.

Generösa utrymmen

Talisman Sport Tourer har generösa innerutrymmen, såväl i kupé som i lastutrymme som maximalt tar nära 1 700 liter.

Framsätena är riktigt bekväma, och försedda med tunna ryggstöd i mjukt och starkt material, som lär ge tre centimeter extra utrymme i baksätet.

Den yttre designen kännetecknas av en lång sluttande motorhuv, skulpterade dörrsidor och kraftigt markerade hjulhus – linjer som sammantaget ger ett dynamiskt och eget utseende.

Renault valde att avstå från diverese bokstavs- och sifferkombinationer vid dopet av sin nykomling.

I stället bestämde man sig för att kalla den Talisman.

Talisman är enligt uppgifter ett invigt föremål, en ”magisk bild” fylld av kraft – som ska skänka ägaren lycka. Huruvida Talisman är en lyckobringare för Renault på bilmarknaden återstår förstås att se...

Konkurrenskraftiga priser

I stället för att ta in tredje generationen Laguna, som fortfarande tillverkas, satsar Renault allt på den större Talisman. Den tillverkas både som sedan och kombi, kallad Sports Tourer, och det är den senare som säljs i Sverige.

Med ett pris från 259 900 kronor för den enklaste varianten med 150-hästars bensinmotor bör denna franska nykomling ha goda möjligheter att konkurrera – inte minst på den viktiga tjänstebilsmarknaden.

Testbilen är utrustad med den största dieselmotorn, 160 hästkrafter, och 6-stegad dubbelkopplingslåda, och kostar 308 900 kronor.

Fyrhjulsstyrning tillval

Plus de 17 900 kronorna för fyrhjulsstyrningssystemet 4Control, förstås. För det är ett tillval som jag personligen skulle satsa på vid köp av Talisman.

Systemet är permanent aktivt vid hastigheter under 50 km/h i komfortläge, 60 km/h i neutralt läge och 80 km/h i sportläget.

De bakre hjulen styr då i motsatt riktning, upp till en maximal vinkel på 3,5 grader, mot framhjulen.

Smidig i stadstrafik

Här känns det som hjulbasen förkortas, vänddiametern blir mindre än bilen smidigare att hantera i stadstrafik – trots längden på närmare fem meter.

Vid högre farter vrider sig bakhjulen i samma riktning som framhjulen, effekten är jämförbar med att förlänga hjulbasen vilket bidrar till ökad stabilitet och körglädje.

4Control är nu inte det enda high-tec-inslaget i Talisman.

Peka på skärmen

Via pekskärmen på 8,7 tum – egentligen en inbyggd iPad – kan man sköta det mesta i inställningsväg, inklusive stereo, klimatanläggning och navigation.

Man kan till exempel välja någon av de fyra förprogrammerade chassisättningarna, Neutral, Comfort, Eco och Sport.

Och man kan ställa in stötdämpningen, gasresponsen, växlingslägena och styrservon.

Kraftfull motor

Om man, som undertecknad, nöjer sig med att sätta sig i bilen, ställa in ratt och backspeglar, trycka på startknappen, välja växelläge och köra – så går det bra det också...

Mycket bra, till och med.

För motorn är riktigt kraftfull, samtidigt som den går mjukt och tyst.

Fem motoralternativ

Och dubbelkopplingslådan levererar genomgående näst intill omärkliga växlingar. Min enda erinran är att lådan tycktes behöva någon del av en sekunds betänketid vid start från stillastående. En vanesak?

Talismans motorprogram omfattar tre dieselmaskiner och två bensindrivna.

Bensinmotorerna är på 150 respektive 200 hästkrafter.

Dubbelturbo

Förutom testbilens 160-hästars diesel med dubbelturbo finns det mindre dieselmotorer på 110 respektive 130 hästkrafter att välja på.

Den stora dieselmotorn har alltså dubbelturboteknik. Lågtrycksturbon ger snabba starter och omedelbar respons vid låga varvtal. Med 265 Newtonmeters vridmoment tillgängligt redan från 1250 varv per minut är lågvarvsmomentet jämförbart med en tvålitersmotor.

Den andra turbon ger bra acceleration vid högre varvtal, med kraft över ett brett register.

Generösa utrymmen

Talisman Sport Tourer har generösa innerutrymmen, såväl i kupé som i lastutrymme som maximalt tar nära 1 700 liter.

Framsätena är riktigt bekväma, och försedda med tunna ryggstöd i mjukt och starkt material, som lär ge tre centimeter extra utrymme i baksätet.

Den yttre designen kännetecknas av en lång sluttande motorhuv, skulpterade dörrsidor och kraftigt markerade hjulhus – linjer som sammantaget ger ett dynamiskt och eget utseende.

Renault Talisman Sport Tourer Energy dCi 160 EDC Intens

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd twin-turbo-diesel, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, partikelfilter.

Cylindervolym: 1 598 kubikcentimeter.

Max.effekt: 118 kW (160 hk) vid 4 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 380 Nm vid 1 750 varv per minut.

Kompression: 15,4:1.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: Common rail + multi-insprutning.

Bränsleförbrukning: 4,5 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 47 liter.

CO2-utsläpp: 117 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: 6-växlad automatlåda EDC med dubbelkoppling, framhjulsdrift.

Styrning: kuggstång, elservo, 4-Control fyrhjulsstyrning.

Vänddiameter: 10,8 meter, 2,4 rattvarv mellan fulla utslag.

Hjulupphängning: fram Pseudo-McPherson med nedre bärarm, krängningshämmare, bak halvmjuk axel, krängningshämmmare inbyggda i hjulaxeln.

Däck: 245/55 R17.

Fälgar: 17” lättmetall.

Bromsar: ventilerade skivor fram, solida skivor bak, ABS låsningsfritt system med panikbromsassistans, elektronisk parkeringsbroms.

Säkerhet: ESP elektroniskt antisladdsystem, starthjälp i backe, adaptiva förar- och passagerarkrockkuddar, sidokrockkuddar fram, sidokrockgardiner fram och bak, Isofix barnstolsfästen bak, däcktrycksövervakningssystem.

Längd: 4 865 mm.

Bredd: 1 868 mm, med infällda backspeglar 1 890 mm, med backspeglar 2 081 mm.

Höjd: 1 465 mm.

Axelavstånd: 2 809 mm.

Spårvidd: fram 1 614 mm, bak 1 609 mm.

Markfrigång: 145 mm.

Tjänstevikt: 1 540 kg.

Max.last: 650 kg.

Totalvikt: 2 190 kg.

Max.tågvikt: 3 990 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 850 kg.

Max.taklast: 80 kg.

Bagagevolym: 572 liter, med nedfällt baksäte 1 681 liter.

Toppfart: 213 km/h.

Prestanda: 0-100 km/h på 9,6 sekunder.

Pris: 308 900 kronor.

Övriga Talisman-modeller: bland andra TCe 150 EDC (150 hk bensin) Zen 259 900 kr; TCe 200 EDC (200 hk bensin) Intens 296 900 kr; dCi 110 (110 hk diesel) Life 229 900 kr; Zen 249900 kr; Intens 269 900 kr; dCi 130 (130 hk diesel) Zen 278 900 kr; Intens 298 900 kr.

 

Standardutrustning

bland annat:

Anpassningsbar hastighetsmätare med 7” TFT-skärm.

Farthållare/fartbegränsare.

Färddator.

Automatisk klimatanläggning 2 zoner.

Elfönsterhissar.

Eluppvärmd läderklädd ratt, ställbar i höjd- och djupled.

Ytterbackspeglar eljusterbara, elinfällbara och eluppvärmda.

Multimediasystem R-Link 2 med 8,7” pekskärm, radio med DAB+, navigator, Bluetooth, AUX- och 2 x USB-uttag.

Filbytesvarning.

Traikfskyltsavläsning.

Avståndsvarning.

D-davinkelvarning.

Backkamera.

Automatiskt avbländbar innerbackspegel.

Tillval

bland annat:

18” 4Control-paket, med 18” aluminiumfälg, 4-hjulsstyrning med adaptiva stötdämare, 17 900 kr.

Driverassist-paket, med Head-up display och handsfreeparkering, 5 900 kr.

Elbaklucka med handsfreeöppning, 5 000 kr.

Metallic-lack 6 500 kr.

Panoramaglastak, öppningsbart, 10 000 kr.

Källa: Renaults informationsmaterial.