2016-05-25 06:00

2016-05-25 06:00

Hondas nya HR-V körglad– med fina utrymmen

Lilla SUV-klassen är ett av de segment som växer i bilvärlden, och det tog japanska Honda fasta på och konstruerade en ny HR-V som inte ska jämföras med gamla HR-V som försvann i mitten på 2000-talet. Den nya är inte bara betydligt snyggare än den gamla kantiga, utan också betydligt roligare, rymligare och säkrare.

HR-V finns med två motoralternativ, en bensinmotor på 130 hästkrafter och en diesel på 120 hästkrafter. Betydligt större är skillnaden när det gäller vridmomentet, där dieselmotorn presterar hela 300 Newtonmeter medan bensinmotorn bara orkar med 155 Newtonmeter.

Detta sistnämnda faktum ger en tydlig fingervisning om vilken motor man bör välja, om man bestämt sig för en ny HR-V – självklart dieseln.

Veckans testbil är utrustad med dieselmotorn, i kombination med en 6-växlad manuell växellåda.

Dieselmotorn den rätta

Det är enda valbara växellådan till dieselmotorn, men det gör absolut ingenting för den här lådan håller mycket hög klass - kortslagig och lättarbetad med precis rätt klickmotstånd när växlarna glider i.

Bestämmer man sig för bensinmotorn, som gör bilen 25 000 kronor billigare, kan man välja mellan manuell och automatisk växellåda.

Jag har själv inte kört nya HR-V med bensinmotorn, men samstämmiga uppgifter gör gällande att den motorn är sällsynt trött.

Come-back i klassen

Honda lanserade HR-V tidigt i lilla SUV-klassens historia, nämligen 1998. En lite kantig bil som inte väckte något uppseende på gator och vägar, inte heller gjorde den något stort avtryck i försäljningen.

Nya HR-V är alltså Hondas comeback i lilla SUV-klassen, och kan betecknas som en cross over mellan liten SUV och kombi eller coupé. Designlinjerna är fräscha, med former vilsamma för ögat.

En knorr är att bakdörrarnas handtag är gömda i dörramens överkant, lite svår att upptäcka när man inte vet men elegant när man väl upptäckt det hela. Inspiration från Alfa Romeo?

Prioriterat körglädjen

Fjädringen är fast, och bilen lite stötig på dåligt underlag. Man har tydligt prioriterat körglädje framför komfort. För körglädje finns, levererad av den pigga dieselmotorn, växellådan och inte minst den mycket fint avstämda styrningen.

Utrymmena är en annan plusfaktor för HR-V – som i storlek ligger klassen under storebror CR-V, bland annat är den 32 centimeter kortare.

Det gäller kupéutrymmen, väl tilltaget både bak och fram. Bra rymdkänsla.

Hög sittposition

Sittpositionen är också högre än i en vanlig kombi, cirka 10 centimeter. Det ger både bättre överblick och enklare i- och urstigning vilket vi är många som uppskattar.

Lastutrymmet är flexibelt i ordets rätta bemärkelse, med möjlighet att fälla baksätets sittdyna och ryggstöd på olika sätt. Fäller man baksätet, blir lastgolvet helt plant. Detta tack vare att bränsletanken placerats under framsätet.

Säkerheten är också hög i HR-V, med en lång lista system.

Autobroms standard

Inte minst ska autobromsen nämnas, standard i alla versioner och verksam upp till 32 km/h.

Fiffigt är också fartbegränsningssystemet, som fungerar ihop med skyltupptäckningssystemet. Upptäcker detta system en 70-skylt går det nämligen inte att köra fortare än just 70 km/h. Upptäcks en ny skylt, exempelvis 100, går det att öka igen. Ett annat sätt är att trycka gasen i botten, då kopplas fartbegränsaren bort.

HR-V finns i de tre utrustningsnivåerna Comfort, Elegance och Executive – alla tre nivåerna välfyllda.

HR-V finns med två motoralternativ, en bensinmotor på 130 hästkrafter och en diesel på 120 hästkrafter. Betydligt större är skillnaden när det gäller vridmomentet, där dieselmotorn presterar hela 300 Newtonmeter medan bensinmotorn bara orkar med 155 Newtonmeter.

Detta sistnämnda faktum ger en tydlig fingervisning om vilken motor man bör välja, om man bestämt sig för en ny HR-V – självklart dieseln.

Veckans testbil är utrustad med dieselmotorn, i kombination med en 6-växlad manuell växellåda.

Dieselmotorn den rätta

Det är enda valbara växellådan till dieselmotorn, men det gör absolut ingenting för den här lådan håller mycket hög klass - kortslagig och lättarbetad med precis rätt klickmotstånd när växlarna glider i.

Bestämmer man sig för bensinmotorn, som gör bilen 25 000 kronor billigare, kan man välja mellan manuell och automatisk växellåda.

Jag har själv inte kört nya HR-V med bensinmotorn, men samstämmiga uppgifter gör gällande att den motorn är sällsynt trött.

Come-back i klassen

Honda lanserade HR-V tidigt i lilla SUV-klassens historia, nämligen 1998. En lite kantig bil som inte väckte något uppseende på gator och vägar, inte heller gjorde den något stort avtryck i försäljningen.

Nya HR-V är alltså Hondas comeback i lilla SUV-klassen, och kan betecknas som en cross over mellan liten SUV och kombi eller coupé. Designlinjerna är fräscha, med former vilsamma för ögat.

En knorr är att bakdörrarnas handtag är gömda i dörramens överkant, lite svår att upptäcka när man inte vet men elegant när man väl upptäckt det hela. Inspiration från Alfa Romeo?

Prioriterat körglädjen

Fjädringen är fast, och bilen lite stötig på dåligt underlag. Man har tydligt prioriterat körglädje framför komfort. För körglädje finns, levererad av den pigga dieselmotorn, växellådan och inte minst den mycket fint avstämda styrningen.

Utrymmena är en annan plusfaktor för HR-V – som i storlek ligger klassen under storebror CR-V, bland annat är den 32 centimeter kortare.

Det gäller kupéutrymmen, väl tilltaget både bak och fram. Bra rymdkänsla.

Hög sittposition

Sittpositionen är också högre än i en vanlig kombi, cirka 10 centimeter. Det ger både bättre överblick och enklare i- och urstigning vilket vi är många som uppskattar.

Lastutrymmet är flexibelt i ordets rätta bemärkelse, med möjlighet att fälla baksätets sittdyna och ryggstöd på olika sätt. Fäller man baksätet, blir lastgolvet helt plant. Detta tack vare att bränsletanken placerats under framsätet.

Säkerheten är också hög i HR-V, med en lång lista system.

Autobroms standard

Inte minst ska autobromsen nämnas, standard i alla versioner och verksam upp till 32 km/h.

Fiffigt är också fartbegränsningssystemet, som fungerar ihop med skyltupptäckningssystemet. Upptäcker detta system en 70-skylt går det nämligen inte att köra fortare än just 70 km/h. Upptäcks en ny skylt, exempelvis 100, går det att öka igen. Ett annat sätt är att trycka gasen i botten, då kopplas fartbegränsaren bort.

HR-V finns i de tre utrustningsnivåerna Comfort, Elegance och Executive – alla tre nivåerna välfyllda.

Honda HR-V 1,6 i-DTEC Executive

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 597 kubikcentimeter.

Max.effekt: 88 kW (120 hk) vid 4 000 varv per minut.

Max.vridmoment: 300 Nm vid 2 000 varv per minut.

Bränsle: diesel.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 4,1 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 50 liter.

CO2-utsläpp: 108 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vändcirkel: 11,4 meter, 2,71 rattarv mellan fulla utslag.

Hjulupphängning: skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel med två längsgående länkarmar per sida.

Däck: 215/55 R17.

Fälgar: 17” lättmetall.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BA bromshjälp, ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: krockkudde förare och passagerare fram, sidokrockkuddar fram, sidokrockgardiner fram och bak, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, VSA fordonsstabiliseringssystem, HSA starthjälp i backar, Isofix barnstolsfästen bak, CTBA aktivt City-bromssystem, FCW främre kollisionsvarnare, TSR trafikskyltsinformation, LDW varningssystem för körfältsavvikelse, intelligent hastighetsbegränsare.

Längd: 4 294 mm.

Bredd: 1 772 mm, inkl. speglar 2 019 mm.

Höjd: 1 605 mm.

Hjulbas: 2 610 mm.

Spårvidd: fram 1 535 mm, bak 1 540 mm.

Markfrigång: 170 mm.

Tjänstevikt: 1 435 kg.

Totalvikt: 1 870 kg.

Max.last: 435 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 400 kg.

Max.taklast: 75 kg.

Max.tågvikt: 3 270 kg.

Bagagevolym: 470 liter, med nedfällt baksäte 1 026 liter.

Toppfart: 192 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 10,5 sekunder.

Årsskatt: 1 103 kronor.

Pris: från 204 900 kronor.

Garantier: standardgaranti 3 år eller 10000 mil, rostskyddsgaranti för lackerade ytor 3 år, rostskyddsgaranti för avgassystem 5 år, rostskyddsgaranti för chassit 10 år, rostskyddsgaranti för karossen 12 år.

Standardutrustning

bland annat:

Smart Entry & Start.

Tyg/läderklädsel.

Multiinformationsdisplay.

Belyst växlingsindikator.

Klimatanläggning 2-zons automatisk.

Farthållare med fartbegränsare.

Regnsensorstyrda torkare.

Automatiskt avbländad innerbackspegel.

Parkeringssensorer fram och bak.

Backkamera.

Läderkklädd multifunktionsratt justerbar i höjd- och djupled.

Eljusterbara, elinfällbara och eluppvärmda ytterbackspeglar.

Framstolarna manuellt justerbara i höjd.

Magic Seats-säten.

Navigering och CD-stereo, 7-tums pekskärm.

DAB-radio.

Takrelingar.

Automatisk helljusomkoppling.

Dimljus fram.

Källa: Hondas informationsmaterial.