2016-05-13 06:00

2016-05-13 06:00

Sköna retro-hojar på dalsländskt museum

MOTORCYKLAR: Från 1912 och fram till slutet av förra seklet

Eds mc- och motormuseum i Dals Ed är en riktig pärla för motorälskare. Här finns hela 150 motorcyklar från olika epoker – även värmländska och dalsländska hojar – och besöket blir en resa tillbaka i tiden.

Den här gången har Motor besökt Eds mc- och motormuseum. Precis vid torget i den dalsländska metropolen Dals Ed håller man till i fina lokaler en trappa ner.

– Ja, det här byggdes som en affärsgalleria på 1980-talet, men det var inte så många butiker som ville ligga i en källare. Så det stod tomt här.

– Därför frågade kommunen oss om vi i Club mc-veteranerna Bohus-Dal kunde starta upp ett museum och på den vägen är det, berättar museets huvudansvarige Bror Ljungkvist.

1997 slog man upp portarna och sedan dess har museet svällt till att i dag omfatta cirka 1 000 kvadratmeter. Och här finns hojar från stora delar av motorcykelhistorien.

– De ägs av de 165 medlemmarna i klubben som driver museet och vi är väldigt stolta över de fina samlingarna som vi kan visa upp för besökarna.

Stor samling

Med sina cirka 150 motorcyklarna är Eds mc- och motormuseum ett av de större i sin kategori i landet och en guldgruva för de som är intresserade av fordon på två hjul.

– Vi har delat in museet i fyra rum; Sverigerummet, Europarummet, Amerikarummet och Japanrummet för att göra det lite lättare för besökarna, säger Bror Ljungkvist

Han är själv ägare till museets äldsta motorcykel, en tysk Wanderer från 1912 med en motor på 500 kubik. Ett häftigt fordon från en annan tid.

– Den hittades under ett hus i Högsäter och jag har ägt cykeln sedan slutet av 1990-talet. Den har ett skotthål i tanken på grund av att motorcykeln gick som krigsmaskin under första världskriget.

Det finns många exempel på tidiga motorcyklar i samlingarna. Bland annat flera svenska.

– Här har vi en Furir från 1915, en encylidrig fyrtaktsmaskin som togs fram av fabrikör Emil Jern i Gävle. Och här har vi en likvärdig cykel, en EBE från 1919 som tillverkades vid EBE-verken i Åmål som hade produktion från 1919 fram till depressionen 1929, berättar klubbens vice ordförande Lars Norenby.

EBE hade stora framgångar under sina få år, bland annat det svenska hastighetsrekordet för motorcyklar som en tid låg på 103,74 kilometer i timmen. En av kunderna var Prins Bertil.

Byggde i Charlottenberg

Ett annat exempel på en lokal tillverkare är Union i Charlottenberg. Där startade produktionen 1945 bland annat med norska finansiärer och där färdigställdes 42 maskiner och på museet kan man beskåda en snygg sportmodell.

Den kanske största rariteten i samlingarna är en amerikansk Indian Power Plus från 1920 med sidovagn. Det rödlackade ekipaget har en tvåcylindrig motor på 998 kubik som ägs av en värmländsk klubbmedlem.

I övrigt kan besökarna titta på allt från välkända Monark-, Rex- och Husqvarna-maskiner, via engelska skönheter som Royal Enfield och Triumph till tyska BMW och NSU samt amerikanska Harley Davidson, Cleveland och Indian. Men här finns även lite mer ovanliga märken som ryska Ural och belgiska Gillet Herstal.

Eget mc-rally

– I samlingarna finns även 75 motorsågar, ett stort antal båtmotorer och små söta fotogen- och råoljemotorer. Dessutom kan man se en av våra medlemmars samling av 300 radioapparater. Vi vill även tipsa om vårt årliga mc-rally som i år körs den 28 maj, säger Bror Ljungkvist.

Den här gången har Motor besökt Eds mc- och motormuseum. Precis vid torget i den dalsländska metropolen Dals Ed håller man till i fina lokaler en trappa ner.

– Ja, det här byggdes som en affärsgalleria på 1980-talet, men det var inte så många butiker som ville ligga i en källare. Så det stod tomt här.

– Därför frågade kommunen oss om vi i Club mc-veteranerna Bohus-Dal kunde starta upp ett museum och på den vägen är det, berättar museets huvudansvarige Bror Ljungkvist.

1997 slog man upp portarna och sedan dess har museet svällt till att i dag omfatta cirka 1 000 kvadratmeter. Och här finns hojar från stora delar av motorcykelhistorien.

– De ägs av de 165 medlemmarna i klubben som driver museet och vi är väldigt stolta över de fina samlingarna som vi kan visa upp för besökarna.

Stor samling

Med sina cirka 150 motorcyklarna är Eds mc- och motormuseum ett av de större i sin kategori i landet och en guldgruva för de som är intresserade av fordon på två hjul.

– Vi har delat in museet i fyra rum; Sverigerummet, Europarummet, Amerikarummet och Japanrummet för att göra det lite lättare för besökarna, säger Bror Ljungkvist

Han är själv ägare till museets äldsta motorcykel, en tysk Wanderer från 1912 med en motor på 500 kubik. Ett häftigt fordon från en annan tid.

– Den hittades under ett hus i Högsäter och jag har ägt cykeln sedan slutet av 1990-talet. Den har ett skotthål i tanken på grund av att motorcykeln gick som krigsmaskin under första världskriget.

Det finns många exempel på tidiga motorcyklar i samlingarna. Bland annat flera svenska.

– Här har vi en Furir från 1915, en encylidrig fyrtaktsmaskin som togs fram av fabrikör Emil Jern i Gävle. Och här har vi en likvärdig cykel, en EBE från 1919 som tillverkades vid EBE-verken i Åmål som hade produktion från 1919 fram till depressionen 1929, berättar klubbens vice ordförande Lars Norenby.

EBE hade stora framgångar under sina få år, bland annat det svenska hastighetsrekordet för motorcyklar som en tid låg på 103,74 kilometer i timmen. En av kunderna var Prins Bertil.

Byggde i Charlottenberg

Ett annat exempel på en lokal tillverkare är Union i Charlottenberg. Där startade produktionen 1945 bland annat med norska finansiärer och där färdigställdes 42 maskiner och på museet kan man beskåda en snygg sportmodell.

Den kanske största rariteten i samlingarna är en amerikansk Indian Power Plus från 1920 med sidovagn. Det rödlackade ekipaget har en tvåcylindrig motor på 998 kubik som ägs av en värmländsk klubbmedlem.

I övrigt kan besökarna titta på allt från välkända Monark-, Rex- och Husqvarna-maskiner, via engelska skönheter som Royal Enfield och Triumph till tyska BMW och NSU samt amerikanska Harley Davidson, Cleveland och Indian. Men här finns även lite mer ovanliga märken som ryska Ural och belgiska Gillet Herstal.

Eget mc-rally

– I samlingarna finns även 75 motorsågar, ett stort antal båtmotorer och små söta fotogen- och råoljemotorer. Dessutom kan man se en av våra medlemmars samling av 300 radioapparater. Vi vill även tipsa om vårt årliga mc-rally som i år körs den 28 maj, säger Bror Ljungkvist.