2016-05-11 06:00

2016-05-11 06:00

Den fula ankungen Priushar blivt en vacker svan

MOTOR

Från en ful ankunge till en vacker svan i det stora havet av halvkombibilar. Ja, den anmärkningsvärda - och efterlängtade – förvandlingen har Toyotas hybridikon Prius genomgått i sin nu högaktuella fjärde generation. Nu är det inte bara bilens vackra och tilltalande yttre som är nytt, nya Prius är också avsevärt snålare och betydligt roligare att köra.

Veckans testbil är alltså Toyota Prius, som lanserades i de svenska bilhallarna i april.

Den finns i tre olika utrustningsnivåer, Life för 285 900 kronor, Active för 299 900 kronor och Executive för 319 900 kronor.

Testbilen har den högsta utrustningen, vilken bland annat omfattar navigator, parkeringssensorer, backkamera med tillhörande display - och mycket mycket annat. Det ska tilläggas att redan Life-versionen har ”allt” i utrustningsväg, inte minst på säkerhetssidan.

Steglös transmission

Motoralternativet är ett, med hybridkombinationen av en 1,8-liters bensinmotor som levererar 98 hästkrafter och 142 Newtonmeter och den permanent magnetiska syncronelmotorn på 72 hästkrafter och 163 Newtonmeter.

Tillsammans producerar motorerna 122 hästkrafter, och det är bara att konstatera att kraften och energin är fullt tillräcklig för både rolig och effektiv körning.

Det kan man förstås i hög grad tacka den steglösa växellådan för, den ger en turbinliknande gång som är synnerligen bekväm.

Helt ny bil

Växellådan, eller transaxeln, har två elmotorer eller generatorer. En ska via bensinmotorn förse batteriet med ström och även fungera som startmotor för bensinmotorn. Den andra driver bilen och används vid bromskraftgenerering.

Eldriften är nu möjlig upp till 110 km/h, till skillnad mot gamla Prius där maxgränsen var 70 km/h.

Nya generationen Prius är verkligen en helt ny bil, med mycket få skruvar och delar kvar från den gamla.

Ny bottenplattta

Det är den första modellen byggd på TNGA-plattan, står för Toyota New Global Architecture. En platta som kommer att bli standard i Toyotas personbilsprogram framöver.

Genom effektivisering av bensinmotorn är bättre elmotor har man lyckats sänka bensinförbrukningen från 0,39 till 0,3 liter för tio mils blandad körning.

CO2-utsläppet är nu så lågt som 70–76 gram per kilometer – varierar beroende på vilken hjulstorlek man väljer. Executive och Active har 17” hjul, Life 15”.

Skönhet i linjerna

Utseendet är givetvis i hög grad en smaksak, men jag har tidigare alltid undrat hur Toyota kunde ge en så oproportionerlig formgivning åt en så bra bil som även gamla Prius var.

Jag utgår från att man har fått massor av kritik för den saken, och nu är utseendet alltså fixat.

Nu skäms Prius inte alls för sig, oavsett ur vilken vinkel man betraktar bilen slås man av skönheten i linjerna.

Ombonad interiör

Den här estetiskt tilltalande känslan fortsätter i den kraftigt moderniserade kupén, som nu är ombonad och trevlig. Snyggt med det ljusa skinnet i testbilen, om det sedan är praktiskt eller inte är ju en helt annan sak...

Nya chassit är styvare än det gamla, med den tidigare halvstela bakaxeln ersatt av individuell upphängning med dubbla länkarmar och fjäderben fram. Styrningen är känsligare programmerad och lagom exakt och snabb.

Nya Prius är längre, bredare och lägre, men har samma axelavstånd som gamla Prius, 2 700 mm.

Bättre stolar

Ändå känns utrymmet bättre, inte minst bagageutrymmet som nu är 502 liter tack vare att man flyttat in det bantade batteriet under baksätet.

Nya stolar, med rejäl skålning i ryggstödet och sidstöd i sitsen, ger betydligt bättre komfort.

Sittkomforten är bra, med bra sikt runt om. Enda kruxet är vingen på bakrutan - det är lika irriterande varje gång den dyker upp i backspegeln.

Autobroms standard

Nivån på säkerhetsutrustningen är som nämnts hög, i alla tre versionerna.

Här ingår bland annat ett autobromssystem med radar och kamera, som gör att man undviker kollision med fasta hinder upp till 60 km/h och fotgängare upp till 30 km/h.

Veckans testbil är alltså Toyota Prius, som lanserades i de svenska bilhallarna i april.

Den finns i tre olika utrustningsnivåer, Life för 285 900 kronor, Active för 299 900 kronor och Executive för 319 900 kronor.

Testbilen har den högsta utrustningen, vilken bland annat omfattar navigator, parkeringssensorer, backkamera med tillhörande display - och mycket mycket annat. Det ska tilläggas att redan Life-versionen har ”allt” i utrustningsväg, inte minst på säkerhetssidan.

Steglös transmission

Motoralternativet är ett, med hybridkombinationen av en 1,8-liters bensinmotor som levererar 98 hästkrafter och 142 Newtonmeter och den permanent magnetiska syncronelmotorn på 72 hästkrafter och 163 Newtonmeter.

Tillsammans producerar motorerna 122 hästkrafter, och det är bara att konstatera att kraften och energin är fullt tillräcklig för både rolig och effektiv körning.

Det kan man förstås i hög grad tacka den steglösa växellådan för, den ger en turbinliknande gång som är synnerligen bekväm.

Helt ny bil

Växellådan, eller transaxeln, har två elmotorer eller generatorer. En ska via bensinmotorn förse batteriet med ström och även fungera som startmotor för bensinmotorn. Den andra driver bilen och används vid bromskraftgenerering.

Eldriften är nu möjlig upp till 110 km/h, till skillnad mot gamla Prius där maxgränsen var 70 km/h.

Nya generationen Prius är verkligen en helt ny bil, med mycket få skruvar och delar kvar från den gamla.

Ny bottenplattta

Det är den första modellen byggd på TNGA-plattan, står för Toyota New Global Architecture. En platta som kommer att bli standard i Toyotas personbilsprogram framöver.

Genom effektivisering av bensinmotorn är bättre elmotor har man lyckats sänka bensinförbrukningen från 0,39 till 0,3 liter för tio mils blandad körning.

CO2-utsläppet är nu så lågt som 70–76 gram per kilometer – varierar beroende på vilken hjulstorlek man väljer. Executive och Active har 17” hjul, Life 15”.

Skönhet i linjerna

Utseendet är givetvis i hög grad en smaksak, men jag har tidigare alltid undrat hur Toyota kunde ge en så oproportionerlig formgivning åt en så bra bil som även gamla Prius var.

Jag utgår från att man har fått massor av kritik för den saken, och nu är utseendet alltså fixat.

Nu skäms Prius inte alls för sig, oavsett ur vilken vinkel man betraktar bilen slås man av skönheten i linjerna.

Ombonad interiör

Den här estetiskt tilltalande känslan fortsätter i den kraftigt moderniserade kupén, som nu är ombonad och trevlig. Snyggt med det ljusa skinnet i testbilen, om det sedan är praktiskt eller inte är ju en helt annan sak...

Nya chassit är styvare än det gamla, med den tidigare halvstela bakaxeln ersatt av individuell upphängning med dubbla länkarmar och fjäderben fram. Styrningen är känsligare programmerad och lagom exakt och snabb.

Nya Prius är längre, bredare och lägre, men har samma axelavstånd som gamla Prius, 2 700 mm.

Bättre stolar

Ändå känns utrymmet bättre, inte minst bagageutrymmet som nu är 502 liter tack vare att man flyttat in det bantade batteriet under baksätet.

Nya stolar, med rejäl skålning i ryggstödet och sidstöd i sitsen, ger betydligt bättre komfort.

Sittkomforten är bra, med bra sikt runt om. Enda kruxet är vingen på bakrutan - det är lika irriterande varje gång den dyker upp i backspegeln.

Autobroms standard

Nivån på säkerhetsutrustningen är som nämnts hög, i alla tre versionerna.

Här ingår bland annat ett autobromssystem med radar och kamera, som gör att man undviker kollision med fasta hinder upp till 60 km/h och fotgängare upp till 30 km/h.

Toyota Prius 1.8 HSD Kombi-Sedan Aut.

Bensinmotor: 4-cylindrig rak tvärtälld VVT-i, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 798 kubikcentimter.

Max.effekt: 72 kW (98 hk) vid 5 200 varv per minut.

Max.vridmoment: 142 Nm vid 3 600 varv per minut.

Bränsle: blyfri 95 oktan.

Bränslesystem: elektronisk direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 15” hjul 3,0 liter / 100 km blandad körning, 17” hjul 3,3 liter.

Bränsletank: 43 liter.

CO2-utsläpp: 15” hjul 70 g/km, 17” hjul 76 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Elmotor: permanent magnet syncronmotor.

Batteri: nickelmetallhybidtyp (NiMH), 28 seriekopplade moduler, 201,6 volt.

Max.vridmoment: 163 Nm.

Max.effekt: 53 kW (72 hk).

Motor, Hybrid Synergy Drive, max.uteffekt: 90 kW (122 hk).

Kraftöverföring: framhjulsdrift, elektroniskt styrd variabel automatväxellåda (e-CVT).

Styrning: kuggstång, elektrisk servo EPS.

Vänddiameter: 15” hjul 10,2 m., 17” hjul 10,8 m.

Hjulupphängning: skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre dubbla länkarmar, bak dubbla länkarmar.

Däck: 195/65R15, 215/45R17.

Fälgar: 15” x 6.5J lättmetall, 17” x 7J lättmetall.

Bromsar: ventilerade skivor fram, solida skivor bak. ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning och BA bromsassistanssystem.

Säkerhet: aktivt krockskyddssystem med fotgängardetektion, FCW kollisionsvarningssystem, PBA bromsassistans, AEB autobroms, LDA körfilsvarning, RSA vägskyltsigenkänning, VSC antisladdsystem, TRC antispinnsystem, HAC hjälpsystem vid start i motlut, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, krockkudde förare och passagerare fram, sidokrockkuddar fram, sidokrockgardiner fram och bak, knäkrockkudde förare, skyddsbalkar i samtliga sidodörrar, Isofix barnstolsfästen bak.

Längd: 4 540 mm.

Bredd: 1 760 mm.

Höjd: 1 470 mm.

Axelavstånd: 2 700 mm.

Spårvidd: fram 15” hjul 1 530, 17” hjul 1 510 mm, bak 15” hjul 1 545 mm, 17” hjul 1 525 mm.

Markfrigång: 123 mm.

Tjänstevikt: 1 475 kg.

Totalvikt: 1 790 kg.

Max.last: 315 kg.

Max.dragvikt: 725 kg.

Bagagevolym: 502 liter, med nedfällt baksäte 1 557 liter.

Toppfart: 180 km/h.

Prestanda: 0-100 km/h på 10,6 sekunder.

Årsskatt: skattebefriad.

Serviceintervall: 1 år eller 1 500 mil.

Pris: Life 285 900 kr; Active 299 900 kr; Executive 319 900 kr.

Garantier: nybilsgaranti 3 år eller 10 000 mil, garanti mot genomrostning 12 år, garanti mot ytrost och lackskador 3 år, hybridgaranti 5 år eller 10 000 mil, vagnskadegaranti 3 år, vägassistans 3 å.

 

Standardutrustning

Life, bland annat:

ACC aktiv farthållare.

AHB automatiskt helljus.

Mittarmstöd fram och bak.

Backkameradisplay med hjäplinjer.

Eluttag fram och bak.

Belysning i bagagerummet.

Elfönsterhissar fram och bak.

Förarsäte manuellt justerbart i höjd, med eljusterbart svankstöd.

Hybridsystemindikator.

Konsolbox fram med lock.

Körlägen, tre valbara: EV endast eldrift, Eco mode ekonomikörning, Power mode maximal prestanda.

AAC automatisk luftkonditionering.

Multiinformationsdisplay 4,2”.

Multifunktionsratt justerbar i höjd- och djupled.

Multimediasystem.

USB-uttag.

Dimljus fram.

Fälgar 15” lättmetall.

Ytterbackspeglar eluppvärmda, eljusterbara och elinfällbara.

Spoiler bak.

Active, bland annat:

Automatiskt avbländande innerbackspegel.

Vattenavvisande rutor fram.

Vindrutedisplay.

Fälgar 17” lättmetall.

Nyckelfritt låssystem.

Executive, bland annat:

Parkeringsensorer fram och bak.

Vindrutetorkare med regnsensor.

Navigation.

Källa: Toyotas informationsmaterial.