2016-05-04 06:00

2016-05-04 18:25

Honda tillbaka på banan

MOTOR: Civic Type R – världens snabbaste framhjulsdrivna bil

Honda är tillbaka på banan med den lilla racerbilen Civic Type R, med en ny 2-liters bensinturbo i stället för den gamla och allt för smutsiga sugmotorn. Tillbaka inte bara på racerbanan förresten, för även om Civic Type R lär vara världens snabbaste framhjulsdrivna bil så gör den sig utmärkt om man vill synas och ha roliga stunder bakom ratten på gator och vägar. Civic Type R är runt hundratusen dyrare än vanliga Civic, en investering i massor av körglädje och prestanda.

Ja, den stora nyheten i Civic Type R är förstås att den kända och erkänt dugliga racermotortillverkaren Honda nu satsar på en turbo i stället för sugmotor.

Det är en nyhet och – en riktig fullträff.

Den levererar 310 hästkrafter vid 6 500 varv per minut, och mäktiga 400 Newtonmeter mellan 2500 och 4500 varv per minut.

Imponerande prestanda

Det är imponerande prestanda, speciellt som bilen bara väger 1461 kilo. Jag behöver väl bara antyda att det mycket snabbt händer saker, när jag petat i ettan och aktiverat gasen – bilen formligen skjuter iväg och det blir faktiskt problem att hinna med alla sex växlarna.

För 6-växlad manuell låda är det som gäller, någon automat lär aldrig ha varit aktuell.

Ännu häftigare blir det om jag med en knapp väler läge +R – vilket ger vässad gasrespons, styrning och adaptiva stötdämpare.

Överdimensionerad och kul

Prestanda då? Jo, tack, de räcker till alldeles utmärkt väl på svenska gator och vägar.

0-100 km/h på 5,7 sekunder, toppfart 270 km/h.

Alltså väldigt kraftigt överdimoensionerat för våra förhållanden, men lik förbaskat väldigt kul...

Testa på ”Ringen”

Har man vägarna söderut, ner mot Eiffelbergen i sydvästra Tyskland, kan man ju ta en sväng på klassiska och fruktade Nürburgring. Det finns några som redan har gjort det, och kört den två mil långa Nordschelife på 7 minuter och 50 sekunder. En notering som gör Civic Type R till världens snabbaste framhjulsrivna bil.

Men man behöver alltså inte söka sig till ”Ringen” eller Gelleråsen eller någon annan bana för att njuta av Civic Type R.

Själv provade jag Noravägen från Karlskoga vid ett par tillfällen, och verkligen njöt av bilens egenskaper.

Vill besegra kurvorna

Inte bara de mycket pigga reaktionerna, utan också väghållningen och bilens vilja att verkligen besegra kurvorna.

Om det är minus eller inte vet jag inte riktigt, men bilen är betydligt hårdare satt och stötigare än vanliga Civic. Själv är jag beredd att ”stå ut” med det obehaget, för körglädjens skull.

Bullret från vägen och 19-tumshjulen orkar man också med...

Utmärkt familjebil

För samtidigt som Civic Type R är en gaturacer, fungerar den utmärkt som familjebil – något för racertokig mamma eller pappa att anföra i bilköparförhandlingar - med lika rejäla utrymmen som i standard-Civic, med breda bakdörrar, bra utrymme i baksäte och inte minst ett rejält bagageutrymme.

Och det går att köra bilen helt normalt, utan att bränslemätaren reagerar allt för starkt – 7,3 liter bensin för tio mils körning är inte anmärkningsvärt mycket. Fast det förutsätter att man inte ”tar starten” vid alla rödljus...

Priset är 319 900 kronor, alltså nästan exakt 100 000 mer än standard-Civic kostar.

Då ingår praktiskt taget allt i utrustningsväg, med autobroms som standard för att nämna något.

Ja, den stora nyheten i Civic Type R är förstås att den kända och erkänt dugliga racermotortillverkaren Honda nu satsar på en turbo i stället för sugmotor.

Det är en nyhet och – en riktig fullträff.

Den levererar 310 hästkrafter vid 6 500 varv per minut, och mäktiga 400 Newtonmeter mellan 2500 och 4500 varv per minut.

Imponerande prestanda

Det är imponerande prestanda, speciellt som bilen bara väger 1461 kilo. Jag behöver väl bara antyda att det mycket snabbt händer saker, när jag petat i ettan och aktiverat gasen – bilen formligen skjuter iväg och det blir faktiskt problem att hinna med alla sex växlarna.

För 6-växlad manuell låda är det som gäller, någon automat lär aldrig ha varit aktuell.

Ännu häftigare blir det om jag med en knapp väler läge +R – vilket ger vässad gasrespons, styrning och adaptiva stötdämpare.

Överdimensionerad och kul

Prestanda då? Jo, tack, de räcker till alldeles utmärkt väl på svenska gator och vägar.

0-100 km/h på 5,7 sekunder, toppfart 270 km/h.

Alltså väldigt kraftigt överdimoensionerat för våra förhållanden, men lik förbaskat väldigt kul...

Testa på ”Ringen”

Har man vägarna söderut, ner mot Eiffelbergen i sydvästra Tyskland, kan man ju ta en sväng på klassiska och fruktade Nürburgring. Det finns några som redan har gjort det, och kört den två mil långa Nordschelife på 7 minuter och 50 sekunder. En notering som gör Civic Type R till världens snabbaste framhjulsrivna bil.

Men man behöver alltså inte söka sig till ”Ringen” eller Gelleråsen eller någon annan bana för att njuta av Civic Type R.

Själv provade jag Noravägen från Karlskoga vid ett par tillfällen, och verkligen njöt av bilens egenskaper.

Vill besegra kurvorna

Inte bara de mycket pigga reaktionerna, utan också väghållningen och bilens vilja att verkligen besegra kurvorna.

Om det är minus eller inte vet jag inte riktigt, men bilen är betydligt hårdare satt och stötigare än vanliga Civic. Själv är jag beredd att ”stå ut” med det obehaget, för körglädjens skull.

Bullret från vägen och 19-tumshjulen orkar man också med...

Utmärkt familjebil

För samtidigt som Civic Type R är en gaturacer, fungerar den utmärkt som familjebil – något för racertokig mamma eller pappa att anföra i bilköparförhandlingar - med lika rejäla utrymmen som i standard-Civic, med breda bakdörrar, bra utrymme i baksäte och inte minst ett rejält bagageutrymme.

Och det går att köra bilen helt normalt, utan att bränslemätaren reagerar allt för starkt – 7,3 liter bensin för tio mils körning är inte anmärkningsvärt mycket. Fast det förutsätter att man inte ”tar starten” vid alla rödljus...

Priset är 319 900 kronor, alltså nästan exakt 100 000 mer än standard-Civic kostar.

Då ingår praktiskt taget allt i utrustningsväg, med autobroms som standard för att nämna något.

Honda Civic Type R

Motor: 4-cylindrig rak tvärställd turbo, dubbla överliggande kamaxlar, kamkedja, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 996 kubikcentimeter.

Max.effekt: 228 kW (310 hk) vid 6 500 varv per minut.

Max.vridmoment: 400 Nm vid 2 500 – 4 500 varv per minut.

Kompression: 9,8:1.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: 7,3 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 50 liter.

CO2-utsläpp: 170 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vändcirkel: 12,6 m, 2,25 rattvarv mellan fulla utslag.

Hjulupphängning: skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak torsionsaxel.

Däck: 235/35 R19.

Fälgar: 19” lättmetall.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning, BA bromshjälp, aktivt City-bromssystem, ventilerade skivor fram, solida skivor bak.

Säkerhet: krockkudde förare och passagerare fram, sidokrockkuddar fram, sidokrockgardiner fram och bak, VSA fordonstabiliseringssystem, HSA starthjälp i backe, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, Isofix barnstolsfästen bak, FCW främre kollisionsvarningssystem, TSR trafiksskyltsinformation, LDW varningssystem för körfältsavvikelse, döda vinkeln-assistans.

Längd: 4 390 mm.

Bredd: 1 878 mm, inkl. speglar 2 065 mm.

Höjd: 1 466 mm.

Hjulbas: 2 594 mm.

Spårvidd: fram 1 605 mm, bak 1 528 mm.

Markfrigång: 118 mm.

Tjänstevikt: 1 461 kg.

Totalvikt: 1 700 kg.

Max.last: 239 kg.

Max.taklast: 75 kg.

Bagagevolym: 498 liter, med nedfällt baksäte 1 214 liter.

Toppfart: 270 km/h.

Prestanda: 0–100 km/h på 5,7 sekunder.

Årsskatt: 1 658 kr.

Pris: 319 900 kr.

Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti.

Standardutrustning

bland annat:

+R-läge

Sportsäten med integrerat nackstöd.

Läderklädd ratt ställbar i höjd- och djupled.

Växelspaksknopp i aluminium.

Pedaler i aluminium.

Intelligent Multiinformationsdisplay.

Belyst växlingsindikator.

Automatisk klimatanläggning.

Farthållare med fartbegränsare.

Eljusterbara och uppvärmda ytterbackspeglar.

Förarsäte manuellt justerbart i höjdled.

Honda Connect med CD-spelare, radio, internetradio.

USB/HDMI-ingång.

Backkamera.

Bakre spoilervinge.

Kjolar, backspeglar och främre dörrhandtag i svart.

Främre dimljus.

LED-varselljus.

Källa: Hondas informationsmaterial.