2016-04-01 06:00

2016-04-01 06:00

Värmlandståg i Kil bjuder på skön järnvägsnostalgi

KIL: Har både riktiga lok och vagnar och modelljärnvägar i sina samlingar

I järnvägsknuten Kil blomstrar även tågnostalgin. På Scan-området har föreningen Värmlandståg gamla lok och vagnar som man kör turer med.
– Dessutom är vi en förening som är aktiv inom modelljärnvägsbyggande. Själv fick jag mitt första modelltåg som sjuåring och sedan var jag fast.

Det berättar Värmlandstågs ordförande Dan Carlsson. Vi träffar honom i tågmiljön intill Scans gamla huvudbyggnad i Kil. Här finns det gamla järnvägsspår som användes för att transportera bland annat grisar till och från slakteriet.

I dag är spåren hemvist för Värmlandstågs samling av gamla lok och tågvagnar, något som skapar en riktig nostalgitripp.

– 1987 köpte vi våra första riktiga tåg. Det började med ett ellok och en personvagn och samlingen har sedan utökats under åren.

– I dag har vi även ett gammalt ånglok och ett stort antal vagnar, bland annat godsvagnar, godsvagnar med verkstad, kafévagnar, en postresgodsvagn och en clubvagn med bar och salong och allting är från 1930- och 1940-talet, säger Dan Carlsson.

Värmlandståg vurmar för sin samling och man låter även allmänheten ta del av de klassiska vagnarna som till största delen är originalinredda.

Kör teatertåg

– Vi kör ett antal tågresor per år. Det brukar bland annat bli teaterexpresståg till Säffleoperan, vi kör företag på utflykter, idrottsklubbar till tävlingar och liknande. Det brukar vara väldigt uppskattade tillställningar.

– Vi samarbetar med Tågåkeriet i Kristinehamn och Trafikverket som ger oss tillstånd att trafikera spåren.

Dan Carlsson tar oss med in i föreningens speciella clubvagn från 1936 som är tillverkad av ASJ i skånska Arlöv. Här finns både tre andraklassalonger och en bar som är dekorerad med gamla tågmodeller.

– Här trivs både vi och våra gäster väldigt bra. Stolarna i baren är egentligen återanvända lokförarstolar och kylskåpen har funnits i köken i gamla restaurangvagnar. Och här på golvet finns det originalräls som låg överbliven vid de gamla spåren i Ulvsby.

Värmlandståg har i dag ett 80-tal medlemmar och föreningen bildades i Karlstad 1977.

– Den hette från början Karlstad modelljärnvägsklubb. Vi var ett gäng ungdomar som höll på med modelljärnvägsbyggande som träffades och byggde banor. Själv fick jag mitt första modelltåg som sjuåring och sedan var jag fast.

Ambitiös idé

– I början hade vi storslagna planer och skulle bygga upp en modell med de värmländska banorna. Vi var på utflykter och noterade hur allt skulle byggas, men det blev för svårt och slutade med att vi skapade en egen bana; Klarstad–Malmå järnväg där Klarstad en påhittad station mellan Skattkärr och Väse och Malmå föreställde en fiktiv station i Persbergstrakten, berättar Dan Carlsson.

Sedan ett antal år är Kil föreningens huvudort. Även numera är man i högsta grad aktiv inom modelljärnvägsbyggandet.

– Våra medlemmar bygger mycket själva och i en av våra vagnar har vi två modeller uppställda som vi använder, säger Dan och visar upp de fina landskapen.

– Vi åker även ofta på träffar tillsammans och tre år i rad har vi haft utställningar på biblioteket i Kil där vi har visat upp mindre moduler som är lätta att sätta samman.

Och utställningarna har varit mycket populära.

– Verkligen. Vi har fått flera nya medlemmar tack vare dem. Vi anordnar även så kallade modulträffar tre gånger om året där vi bygger och sätter samman tågmodellmoduler.

Stor träff på gång

– Och i maj arrangerar vi en större träff i Centralskolans sporthall i Kil där vi får plats med betydligt större modelljärnvägar, säger Dan Carlsson.

Det berättar Värmlandstågs ordförande Dan Carlsson. Vi träffar honom i tågmiljön intill Scans gamla huvudbyggnad i Kil. Här finns det gamla järnvägsspår som användes för att transportera bland annat grisar till och från slakteriet.

I dag är spåren hemvist för Värmlandstågs samling av gamla lok och tågvagnar, något som skapar en riktig nostalgitripp.

– 1987 köpte vi våra första riktiga tåg. Det började med ett ellok och en personvagn och samlingen har sedan utökats under åren.

– I dag har vi även ett gammalt ånglok och ett stort antal vagnar, bland annat godsvagnar, godsvagnar med verkstad, kafévagnar, en postresgodsvagn och en clubvagn med bar och salong och allting är från 1930- och 1940-talet, säger Dan Carlsson.

Värmlandståg vurmar för sin samling och man låter även allmänheten ta del av de klassiska vagnarna som till största delen är originalinredda.

Kör teatertåg

– Vi kör ett antal tågresor per år. Det brukar bland annat bli teaterexpresståg till Säffleoperan, vi kör företag på utflykter, idrottsklubbar till tävlingar och liknande. Det brukar vara väldigt uppskattade tillställningar.

– Vi samarbetar med Tågåkeriet i Kristinehamn och Trafikverket som ger oss tillstånd att trafikera spåren.

Dan Carlsson tar oss med in i föreningens speciella clubvagn från 1936 som är tillverkad av ASJ i skånska Arlöv. Här finns både tre andraklassalonger och en bar som är dekorerad med gamla tågmodeller.

– Här trivs både vi och våra gäster väldigt bra. Stolarna i baren är egentligen återanvända lokförarstolar och kylskåpen har funnits i köken i gamla restaurangvagnar. Och här på golvet finns det originalräls som låg överbliven vid de gamla spåren i Ulvsby.

Värmlandståg har i dag ett 80-tal medlemmar och föreningen bildades i Karlstad 1977.

– Den hette från början Karlstad modelljärnvägsklubb. Vi var ett gäng ungdomar som höll på med modelljärnvägsbyggande som träffades och byggde banor. Själv fick jag mitt första modelltåg som sjuåring och sedan var jag fast.

Ambitiös idé

– I början hade vi storslagna planer och skulle bygga upp en modell med de värmländska banorna. Vi var på utflykter och noterade hur allt skulle byggas, men det blev för svårt och slutade med att vi skapade en egen bana; Klarstad–Malmå järnväg där Klarstad en påhittad station mellan Skattkärr och Väse och Malmå föreställde en fiktiv station i Persbergstrakten, berättar Dan Carlsson.

Sedan ett antal år är Kil föreningens huvudort. Även numera är man i högsta grad aktiv inom modelljärnvägsbyggandet.

– Våra medlemmar bygger mycket själva och i en av våra vagnar har vi två modeller uppställda som vi använder, säger Dan och visar upp de fina landskapen.

– Vi åker även ofta på träffar tillsammans och tre år i rad har vi haft utställningar på biblioteket i Kil där vi har visat upp mindre moduler som är lätta att sätta samman.

Och utställningarna har varit mycket populära.

– Verkligen. Vi har fått flera nya medlemmar tack vare dem. Vi anordnar även så kallade modulträffar tre gånger om året där vi bygger och sätter samman tågmodellmoduler.

Stor träff på gång

– Och i maj arrangerar vi en större träff i Centralskolans sporthall i Kil där vi får plats med betydligt större modelljärnvägar, säger Dan Carlsson.