2016-03-18 06:00

2016-03-18 06:00

Hans-Erik byggde miljövänlig cykelbil

SKOGHALL: En pendlare som väcker uppmärksamhet i trafiken

Ljudlöst tar sig Hans-Erik Persson fram i trafiken. Han färdas med en egentillverkad cykelbil som med en inbyggd elmotor gör upp till 25 kilometer i timmen.
– Med cykelbilen tar jag mig till och från jobbet, skjutsar barnen, handlar och med en påkopplad kärra kan jag transportera det mesta.

Många av oss har kört lådbil som när vi var små. Men där försvinner snabbt likheterna med Hans-Eriks Perssons fyrhjuling. Den är en proffsig konstruktion med klara retroinslag.

– Ja, det här är ju en pojkdröm som jag har förverkligat. När jag var ung kunde man köpa en byggsats med cykelbilen Fantom, men den var nästan obyggbar.

– Däremot var det rätt vanligt runt i Europa med cykelbilar under åren mellan världskrigen eftersom folk hade ont om pengar och det var ett billigt alternativ till bilen, säger Hans-Erik Persson.

Själv googlade han runt på nätet och hittade han hemsidan Atomic zombie som drivs av en kanadensare.

– Han har lagt ut ritningar till hur man bygger en cykelbil och dom har jag använt mig av. På sidan finns även ett forum där folk kan diskutera och hjälpa varandra med byggandet.

Hans-Eriks cykelbil är vit och har ett svart kapell att fälla upp om vädret skulle vara dåligt.

Bytte ut elcykel

– Ja, det här är mycket bättre än den elcykel som jag först köpte. Då blev jag väldigt ofta blöt. Men med kapellet är jag skyddad. Cykelns byggmaterial är plywood som är förstärkt med glasfiberarmerad epoxy.

– Cykeln har jag format efter eget huvud och slipat till rätt form. Själva bygget har tagit en del tid, men i höstas var min cykelbil färdig.

Och sedan dess pendlar Skoghallsbon Hans-Erik Persson till jobbet på Centralsjukhuset i Karlstad där han är utvecklingsprojektledare på fastighetsavdelningen.

– Det är åtta kilometer en väg och den resan går på cirka 25 minuter så det är ganska bekvämt.

Han behöver trampa en del, men tack vare den inbyggda elmotorn gör cykelbilen upp till 25 kilometer i timmen. Motorn är kalibrerad till det och får inte går fortare.

– Jag måste röra på pedalerna, men behöver inte ta i. Mitt fordon får ha maximalt 250 watts effekt och det kan jämföras med en vanlig cyklist som producerar runt 100 watt.

Hans-Erik rullar i väg en sväng på sjukhusområdet för att visa upp cykelbilens fart och även om man inte tycker att 25 kilometer i timmen är så snabbt så blir det ändå det med ett så litet fordon.

Och nästintill ljudlöst går det.

– Cykelbilen är treväxlad och har tre kedjor i och med att den blir såpass lång. Jag har en fotbroms och en hydraulisk moutainbike-skivbroms bak.

Styr gör han med en vacker träratt.

– Den satt en gång i tiden på farsans hundkoja och är en rolig detalj och längst fram på karossen sitter det retroinspirerade lyktor, säger Hans-Erik.

Batteri i väska

Kraftverket, det vill säga elmotorn, är placerad längst bak undertill.

– Den är en del av ett elcykelkonverteringskit där jag har plockat allt det övriga. Och här i en väska förvarar jag litium-jon-batteriet som jag plockar med mig in i värmen och laddar över natten.

Totalt vägen Hans-Erik Perssons fordon cirka 100 kilo och han är mycket nöjd med sin skapelse.

– Visst, det var en hel del jobb med att bygga min cykelbil och jag har säkert lagt 15 000 kronor på den, men fördelarna är många. En stor fördel är att jag kan parkera nästan överallt eftersom fordonet är så litet.

– Och användningsområdena är många. Jag kör till och från jobbet, skjutsar barnen som får plats i skuffen bakom mig, åker och handlar och dessutom har jag drag på cykelbilen. Därför har jag två sorters kärror som jag kan koppla på och köra det mesta.

Många av oss har kört lådbil som när vi var små. Men där försvinner snabbt likheterna med Hans-Eriks Perssons fyrhjuling. Den är en proffsig konstruktion med klara retroinslag.

– Ja, det här är ju en pojkdröm som jag har förverkligat. När jag var ung kunde man köpa en byggsats med cykelbilen Fantom, men den var nästan obyggbar.

– Däremot var det rätt vanligt runt i Europa med cykelbilar under åren mellan världskrigen eftersom folk hade ont om pengar och det var ett billigt alternativ till bilen, säger Hans-Erik Persson.

Själv googlade han runt på nätet och hittade han hemsidan Atomic zombie som drivs av en kanadensare.

– Han har lagt ut ritningar till hur man bygger en cykelbil och dom har jag använt mig av. På sidan finns även ett forum där folk kan diskutera och hjälpa varandra med byggandet.

Hans-Eriks cykelbil är vit och har ett svart kapell att fälla upp om vädret skulle vara dåligt.

Bytte ut elcykel

– Ja, det här är mycket bättre än den elcykel som jag först köpte. Då blev jag väldigt ofta blöt. Men med kapellet är jag skyddad. Cykelns byggmaterial är plywood som är förstärkt med glasfiberarmerad epoxy.

– Cykeln har jag format efter eget huvud och slipat till rätt form. Själva bygget har tagit en del tid, men i höstas var min cykelbil färdig.

Och sedan dess pendlar Skoghallsbon Hans-Erik Persson till jobbet på Centralsjukhuset i Karlstad där han är utvecklingsprojektledare på fastighetsavdelningen.

– Det är åtta kilometer en väg och den resan går på cirka 25 minuter så det är ganska bekvämt.

Han behöver trampa en del, men tack vare den inbyggda elmotorn gör cykelbilen upp till 25 kilometer i timmen. Motorn är kalibrerad till det och får inte går fortare.

– Jag måste röra på pedalerna, men behöver inte ta i. Mitt fordon får ha maximalt 250 watts effekt och det kan jämföras med en vanlig cyklist som producerar runt 100 watt.

Hans-Erik rullar i väg en sväng på sjukhusområdet för att visa upp cykelbilens fart och även om man inte tycker att 25 kilometer i timmen är så snabbt så blir det ändå det med ett så litet fordon.

Och nästintill ljudlöst går det.

– Cykelbilen är treväxlad och har tre kedjor i och med att den blir såpass lång. Jag har en fotbroms och en hydraulisk moutainbike-skivbroms bak.

Styr gör han med en vacker träratt.

– Den satt en gång i tiden på farsans hundkoja och är en rolig detalj och längst fram på karossen sitter det retroinspirerade lyktor, säger Hans-Erik.

Batteri i väska

Kraftverket, det vill säga elmotorn, är placerad längst bak undertill.

– Den är en del av ett elcykelkonverteringskit där jag har plockat allt det övriga. Och här i en väska förvarar jag litium-jon-batteriet som jag plockar med mig in i värmen och laddar över natten.

Totalt vägen Hans-Erik Perssons fordon cirka 100 kilo och han är mycket nöjd med sin skapelse.

– Visst, det var en hel del jobb med att bygga min cykelbil och jag har säkert lagt 15 000 kronor på den, men fördelarna är många. En stor fördel är att jag kan parkera nästan överallt eftersom fordonet är så litet.

– Och användningsområdena är många. Jag kör till och från jobbet, skjutsar barnen som får plats i skuffen bakom mig, åker och handlar och dessutom har jag drag på cykelbilen. Därför har jag två sorters kärror som jag kan koppla på och köra det mesta.