2016-03-03 06:00

2016-03-03 06:00

Bengt-Åce brinner för att dokumentera banracing

KARLSTAD: Har byggt upp världens största databas för resultat

Bengt-Åce Gustavsson älskar motorsport och speciellt banracing. I drygt 20 år har han fotograferat och skrivit om ämnet och varje år dokumenterar han i stort sett alla svenska tävlingar.
Bengt-Åce driver även databasen Svensk racing och målet är att publicera samtliga svenska racingtävlingar.

Motorsport är livet för Karlstadsbon Bengt-Åce Gustavsson. Men det var inte självklart att det skulle bli så. Visserligen tävlade han och några kompisar i Dressmann Cup från 1990 och några år framåt med tusenkronorsbilar efter att de hade läst en artikel i NWT, men det var först några år senare som det tände till ordentligt.

– Ja, den 25 januari 1994 blev en livsavgörande dag för mig. Jag är uppväxt i Billingsfors och den dagen höll vi årsmöte i Bengtsfors Motor Club, det första på väldigt många år. Vi bildade en ny och yngre styrelse och hade bjudit in Erik Berger som kom och visade smalfilm från Dalsland Ring.

– Hela 200 personer kom dit och jag blev alldeles tagen när Erik berättade om stortävlingarna på banan som drog tusentals åskådare. Det kände jag inte till trots att jag var uppväxt bara tre kilometer från banan, berättar Bengt-Åce Gustavsson.

Efter mötet var han upprymd.

”Fick mitt kall”

– Då kände jag att jag hade fått mitt kall. Redan ett par år innan hade jag börjat skriva och fotografera i Dalslänningen från en del motortävlingar och när jag fick reda på Dalsland Rings historia drog jag i gång insamlingen av material från banan. Hade jag väntat tio år till hade det varit för sent.

Från det att Erik Berger gjorde sin comeback 1997 valde Bengt-Åce Gustavsson att satsa ännu mer på att följa racingen åt bland andra Idrottsbladet, Teknikens värld och Bilsport.

Han dokumenterade bland annat Stockholms Sportvagnsklubbs tävlingar där killar som Janne „Flash” Nilsson, Kenny Bräck och Stefan „Lill-Lövis” Johansson inledde sina karriärer, men även unga förare som Richard Göransson och Björn Wirdheim.

– På den tiden fotade jag bara de klasser som jag kände till och tyckte om, men det gjorde att jag missade en del förare som senare blev stora namn. Sedan början av 2000-talet tar jag bilder på alla tävlande och följer alla klasser.

Hittade en nisch

– Det har blivit en nisch för mig och många förare ringer mig och frågar efter bilder. Och jag kan snabbt leta upp dem i min dator. Numera har jag cirka 1,5 miljoner bilder sparade och mitt arbetssätt ger mig en totalöverblick över banracingen, säger Bengt-Åce Gustavsson.

Han och sambon Hannele Björemo åker på 25–30 tävlingshelger om året i främst Sverige men det blir även besök i Norge, Danmark och Finland.

– Säsongen börjar i april och håller på till oktober och vi reser runt i en husbil som Hannele kör medan jag kan sitta och jobba om jag vill. Förutom att leverera vanliga bilder till tidningar, team och förare gör jag även stora fotocollage för varje tävlingsklass varje år och de är mycket populära.

Kompletterar varandra

– Numera är även jag med och tar bilder och det gör att vi kompletterar varandra bra och tillsammans kan ta långa sekvenser på varje förare. Jag måste ha samma intresse som Bengt-Åce annars skulle inte vårt förhållande fungera, säger Hannele Björemo.

Och motorintresse har hon verkligen och det dök upp tidigt. Hannele är uppväxt i Karlskoga och hennes pappa älskade motorsport.

– Vi var väldigt ofta på tävlingarna på Gelleråsen, men som tur var inte där vid den hemska olyckan 1970. Pappa stod annars alltid i s-kurvan där den inträffade, men tack och lov var vi hos släkten i Gävle den helgen.

Bengt-Åce Gustavsson arbetade länge som brevbärare i Bengtsfors och hade racingfotograferandet vid sidan av, men sedan 2003 är han fotograf på heltid. Fem år senare träffade han Hannele och numera är hon heltidsanställd i hans bolag Racefoto.

Utgår från Karlstad

Arbetet sköts från deras lägenhet på Rud i Karlstad och Bengt-Åces erfarenheter som brevbärare kommer väl till pass.

– På den tiden var jag tvungen att hålla reda på 7 000–8 000 namn. I dag handlar det om 1 000–2 000 förare och jag är utrustad med ett bra minne framför allt för siffror och det underlättar.

Samtidigt gäller det att ha alla sinnen på helspänn under tävlingarna för att kunna ta riktigt bra bilder.

– En fördel som jag har är att jag som gammal förare har kört alla banor och vet var det kan hända saker under tävlingarna innan de sker. Tack vare min bakgrund kan jag även fokusera och kunna se saker i slow motion och som gammal skytt har jag väl en ganska bra blick och det hjälper till för att få till fina bilder.

2012 hyllade Svenska Bilsportförbundet Bengt-Åce Gustavsson för hans insatser med ett resestipendium och arbetet med att dokumentera svensk banracing fortsätter. 2013 tog han initiativet till ett mycket omfattande projekt.

En jättelik databas

– I samband med filmen om Dalsland Ring hade jag samlat på mig kartongvis med material och funderade på vad jag skulle göra av allting.

– Idén blev att bygga upp en hemsida där min dröm är att publicera samtliga racingtävlingar som har körts i Sverige från starten 1922 med Gärdesloppet och fram till dagens arrangemang.

Arbetsförmedlingen i Dalsland samt Säffle står bakom projektet via satsningen Sociala företag och Kooperativet Arbetsmyran har bildats. Där arbetar ett antal i Bengtsfors med att skriva in racingresultaten i den stora och sökbara databasen som har skapats.

– I dag har vi kommit fram till 1979 i vårt gigantiska pussel och Hannele har kompletterat delen 2006–2015. Det som återstår är alltså åren emellan och jag räknar med att vi klarar av det på fem år.

– Databasen har några hundra besökare per dag och nu har vi även startat en klubb där medlemmarna får tillgång till ännu fler statistikuppgifter om man betalar en årsavgift. Och redan nu har vi några hundra medlemmar, säger Bengt-Åce Gustavsson.

164 varv runt jorden

Hittills är hela 15 773 förare registrerade i systemet och där ingår 1 135 tävlingar under 94 år. Om man lägger ihop deras totala körsträcka har de kört 655 000 kilometer eller 164 varv runt jorden. Den som har kört längst är legendaren Erik Berger.

Bengt-Åce Gustavsson har även börjat arbetet med en ny bok. Den första kom ifjol och handlade om just Erik Berger som då fyllde 90 år.

– Nu planerar jag att skriva en bok om Gelleråsen i Karlskoga som har en fantastisk historia. Banan invigdes redan 1950 och målet är att boken ska komma ut i slutet av 2017. Jag har redan börjat samla in material.

Motorsport är livet för Karlstadsbon Bengt-Åce Gustavsson. Men det var inte självklart att det skulle bli så. Visserligen tävlade han och några kompisar i Dressmann Cup från 1990 och några år framåt med tusenkronorsbilar efter att de hade läst en artikel i NWT, men det var först några år senare som det tände till ordentligt.

– Ja, den 25 januari 1994 blev en livsavgörande dag för mig. Jag är uppväxt i Billingsfors och den dagen höll vi årsmöte i Bengtsfors Motor Club, det första på väldigt många år. Vi bildade en ny och yngre styrelse och hade bjudit in Erik Berger som kom och visade smalfilm från Dalsland Ring.

– Hela 200 personer kom dit och jag blev alldeles tagen när Erik berättade om stortävlingarna på banan som drog tusentals åskådare. Det kände jag inte till trots att jag var uppväxt bara tre kilometer från banan, berättar Bengt-Åce Gustavsson.

Efter mötet var han upprymd.

”Fick mitt kall”

– Då kände jag att jag hade fått mitt kall. Redan ett par år innan hade jag börjat skriva och fotografera i Dalslänningen från en del motortävlingar och när jag fick reda på Dalsland Rings historia drog jag i gång insamlingen av material från banan. Hade jag väntat tio år till hade det varit för sent.

Från det att Erik Berger gjorde sin comeback 1997 valde Bengt-Åce Gustavsson att satsa ännu mer på att följa racingen åt bland andra Idrottsbladet, Teknikens värld och Bilsport.

Han dokumenterade bland annat Stockholms Sportvagnsklubbs tävlingar där killar som Janne „Flash” Nilsson, Kenny Bräck och Stefan „Lill-Lövis” Johansson inledde sina karriärer, men även unga förare som Richard Göransson och Björn Wirdheim.

– På den tiden fotade jag bara de klasser som jag kände till och tyckte om, men det gjorde att jag missade en del förare som senare blev stora namn. Sedan början av 2000-talet tar jag bilder på alla tävlande och följer alla klasser.

Hittade en nisch

– Det har blivit en nisch för mig och många förare ringer mig och frågar efter bilder. Och jag kan snabbt leta upp dem i min dator. Numera har jag cirka 1,5 miljoner bilder sparade och mitt arbetssätt ger mig en totalöverblick över banracingen, säger Bengt-Åce Gustavsson.

Han och sambon Hannele Björemo åker på 25–30 tävlingshelger om året i främst Sverige men det blir även besök i Norge, Danmark och Finland.

– Säsongen börjar i april och håller på till oktober och vi reser runt i en husbil som Hannele kör medan jag kan sitta och jobba om jag vill. Förutom att leverera vanliga bilder till tidningar, team och förare gör jag även stora fotocollage för varje tävlingsklass varje år och de är mycket populära.

Kompletterar varandra

– Numera är även jag med och tar bilder och det gör att vi kompletterar varandra bra och tillsammans kan ta långa sekvenser på varje förare. Jag måste ha samma intresse som Bengt-Åce annars skulle inte vårt förhållande fungera, säger Hannele Björemo.

Och motorintresse har hon verkligen och det dök upp tidigt. Hannele är uppväxt i Karlskoga och hennes pappa älskade motorsport.

– Vi var väldigt ofta på tävlingarna på Gelleråsen, men som tur var inte där vid den hemska olyckan 1970. Pappa stod annars alltid i s-kurvan där den inträffade, men tack och lov var vi hos släkten i Gävle den helgen.

Bengt-Åce Gustavsson arbetade länge som brevbärare i Bengtsfors och hade racingfotograferandet vid sidan av, men sedan 2003 är han fotograf på heltid. Fem år senare träffade han Hannele och numera är hon heltidsanställd i hans bolag Racefoto.

Utgår från Karlstad

Arbetet sköts från deras lägenhet på Rud i Karlstad och Bengt-Åces erfarenheter som brevbärare kommer väl till pass.

– På den tiden var jag tvungen att hålla reda på 7 000–8 000 namn. I dag handlar det om 1 000–2 000 förare och jag är utrustad med ett bra minne framför allt för siffror och det underlättar.

Samtidigt gäller det att ha alla sinnen på helspänn under tävlingarna för att kunna ta riktigt bra bilder.

– En fördel som jag har är att jag som gammal förare har kört alla banor och vet var det kan hända saker under tävlingarna innan de sker. Tack vare min bakgrund kan jag även fokusera och kunna se saker i slow motion och som gammal skytt har jag väl en ganska bra blick och det hjälper till för att få till fina bilder.

2012 hyllade Svenska Bilsportförbundet Bengt-Åce Gustavsson för hans insatser med ett resestipendium och arbetet med att dokumentera svensk banracing fortsätter. 2013 tog han initiativet till ett mycket omfattande projekt.

En jättelik databas

– I samband med filmen om Dalsland Ring hade jag samlat på mig kartongvis med material och funderade på vad jag skulle göra av allting.

– Idén blev att bygga upp en hemsida där min dröm är att publicera samtliga racingtävlingar som har körts i Sverige från starten 1922 med Gärdesloppet och fram till dagens arrangemang.

Arbetsförmedlingen i Dalsland samt Säffle står bakom projektet via satsningen Sociala företag och Kooperativet Arbetsmyran har bildats. Där arbetar ett antal i Bengtsfors med att skriva in racingresultaten i den stora och sökbara databasen som har skapats.

– I dag har vi kommit fram till 1979 i vårt gigantiska pussel och Hannele har kompletterat delen 2006–2015. Det som återstår är alltså åren emellan och jag räknar med att vi klarar av det på fem år.

– Databasen har några hundra besökare per dag och nu har vi även startat en klubb där medlemmarna får tillgång till ännu fler statistikuppgifter om man betalar en årsavgift. Och redan nu har vi några hundra medlemmar, säger Bengt-Åce Gustavsson.

164 varv runt jorden

Hittills är hela 15 773 förare registrerade i systemet och där ingår 1 135 tävlingar under 94 år. Om man lägger ihop deras totala körsträcka har de kört 655 000 kilometer eller 164 varv runt jorden. Den som har kört längst är legendaren Erik Berger.

Bengt-Åce Gustavsson har även börjat arbetet med en ny bok. Den första kom ifjol och handlade om just Erik Berger som då fyllde 90 år.

– Nu planerar jag att skriva en bok om Gelleråsen i Karlskoga som har en fantastisk historia. Banan invigdes redan 1950 och målet är att boken ska komma ut i slutet av 2017. Jag har redan börjat samla in material.