2016-03-02 06:00

2016-03-02 06:00

Nya Outlander PHEV nu går den ännu tystare

MOTOR

När jag körde plug-in-versionen av Mitsubishi Outlander första gången vid introduktionen för tre år sedan var det tystnaden och den mjuka kraften som jag fastnade för. Nu har Mitsubishi gjort en rätt omfattande ansiktslyftning av Outlander, och nu är PHEV ännu tystare och dessutom avsevärt modernare i designen.

PHEV står för Plug-in Hybrid Electrical Vehicle. Det är ingen tvekan om att modellen blev en succé, med över 40 000 sålda bilar i Europa vilket gör den till mest sålda plug-in hybrid på den här kontinenten.

Nya Outlander kom ut på marknaden i höstas, och det finns inget som talar mot fortsatt succé.

Om den förra PHEV-modellen gick tyst, närmast ljudlöst, så går den nya ännu tystare - ja, man kan tala om totalt tystnad när bara elmotorerna jobbar.

Total tystnad

Och det gör de i upp till cirka 35 kilometer, sedan är batteriet tomt. Alltså avsevärt kortare sträcka än vad Mitsubishi uppger i räckvidd med ett fulladdat batteri, 50 kilometer.

Så långt är alltså tystnaden i kupén total, inget motorljud och inte heller några vägljud.

När bensinmotorn automatiskt går igång när batteriet är tomt, hörs den bara mycket svagt och inte å något sätt störande.

Mjuk kraft

Det är en rad åtgärder i kaross, motor, fjädring och hjul som resulterar i denna angenäma tystnad.

Den mjuka kraften, den turbinliknande gången kommer från direktdriften.

Fram finns en bensinmotor och en elmotor, bak en elmotor som driver ekipaget.

Avancerad fyrhjulsdrift

Och den är fyrhjulsdriven, med Mitsubishis avancerade S-AWC-system som integrerar Aktiv Girokontroll med Aktiv Framdifferential. Systemet kontrollerar bromsarna och servostyrningen för att fördela drivkraften mellan vänstra och högra hjulen, och minskar tendenserna till hjulspinn.

Systemet har fyra lägen, Eco som fördelar drivkraften till bara framhjulen under normala förhållanden. Läge Normal fördelar drivkraften till varje individuellt hjul beroende på omständigheterna. Läge Snow ger optimalt väggrepp och kontroll på snö och is. Läge Lock är avsett för körning i tuffterräng.

I stället för traditionell växelväljare finns en liten spak, där man väler R för backning eller D för körning framåt. Ett tryck på P-knappen ger parkeringsläge.

Ny identitet

Bilen väger nästan två ton, och fullastad drygt 2,3 ton. Varken elmotorerna eller bensinmotorn har några problem att frakta det tunga ekipaget.

Någon racer är den föstås inte, det tar 11 sekunder från noll till hundra och i omkörningsläget 90 – 110 km/h känns det förstås lite segt. Men det är en bil man tar det lugnt i, med vetskap om att det finns resurser under huven.

Nya Outlander har fått en ny identitet, som Mitsubishi kallar Dynamic Shield.

Bättre materialval

Den ska appliceras på alla modeller framöver, och här handlar det om ny front som främsta yttre kännetecken.

Interiören präglas ny av bättre materialval och högre mått av elegans – utformningen av instrument och annan utrustning är helt klart modernare.

Stolarna känns bättre, och jag sitter mycket bra på förarstolen.

Imponerande utrymmen

Bak är utrymmet imponerande stort.

PHEV-varianten kostar från 409 900 kronor, upp till 479 900 kronor beroende på utrustningsnivå.

För de pengarna får man en stor bil med hög kör- och åkkomfort, med bra utrustningsnivå.

PHEV står för Plug-in Hybrid Electrical Vehicle. Det är ingen tvekan om att modellen blev en succé, med över 40 000 sålda bilar i Europa vilket gör den till mest sålda plug-in hybrid på den här kontinenten.

Nya Outlander kom ut på marknaden i höstas, och det finns inget som talar mot fortsatt succé.

Om den förra PHEV-modellen gick tyst, närmast ljudlöst, så går den nya ännu tystare - ja, man kan tala om totalt tystnad när bara elmotorerna jobbar.

Total tystnad

Och det gör de i upp till cirka 35 kilometer, sedan är batteriet tomt. Alltså avsevärt kortare sträcka än vad Mitsubishi uppger i räckvidd med ett fulladdat batteri, 50 kilometer.

Så långt är alltså tystnaden i kupén total, inget motorljud och inte heller några vägljud.

När bensinmotorn automatiskt går igång när batteriet är tomt, hörs den bara mycket svagt och inte å något sätt störande.

Mjuk kraft

Det är en rad åtgärder i kaross, motor, fjädring och hjul som resulterar i denna angenäma tystnad.

Den mjuka kraften, den turbinliknande gången kommer från direktdriften.

Fram finns en bensinmotor och en elmotor, bak en elmotor som driver ekipaget.

Avancerad fyrhjulsdrift

Och den är fyrhjulsdriven, med Mitsubishis avancerade S-AWC-system som integrerar Aktiv Girokontroll med Aktiv Framdifferential. Systemet kontrollerar bromsarna och servostyrningen för att fördela drivkraften mellan vänstra och högra hjulen, och minskar tendenserna till hjulspinn.

Systemet har fyra lägen, Eco som fördelar drivkraften till bara framhjulen under normala förhållanden. Läge Normal fördelar drivkraften till varje individuellt hjul beroende på omständigheterna. Läge Snow ger optimalt väggrepp och kontroll på snö och is. Läge Lock är avsett för körning i tuffterräng.

I stället för traditionell växelväljare finns en liten spak, där man väler R för backning eller D för körning framåt. Ett tryck på P-knappen ger parkeringsläge.

Ny identitet

Bilen väger nästan två ton, och fullastad drygt 2,3 ton. Varken elmotorerna eller bensinmotorn har några problem att frakta det tunga ekipaget.

Någon racer är den föstås inte, det tar 11 sekunder från noll till hundra och i omkörningsläget 90 – 110 km/h känns det förstås lite segt. Men det är en bil man tar det lugnt i, med vetskap om att det finns resurser under huven.

Nya Outlander har fått en ny identitet, som Mitsubishi kallar Dynamic Shield.

Bättre materialval

Den ska appliceras på alla modeller framöver, och här handlar det om ny front som främsta yttre kännetecken.

Interiören präglas ny av bättre materialval och högre mått av elegans – utformningen av instrument och annan utrustning är helt klart modernare.

Stolarna känns bättre, och jag sitter mycket bra på förarstolen.

Imponerande utrymmen

Bak är utrymmet imponerande stort.

PHEV-varianten kostar från 409 900 kronor, upp till 479 900 kronor beroende på utrustningsnivå.

För de pengarna får man en stor bil med hög kör- och åkkomfort, med bra utrustningsnivå.

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid Business

El-motor fram: 60 kW (82 hk), 137 Nm.

El-motor bak: 60 kW (82 hk), 195 Nm.

Bensinmotor: MIVEC 4-cylindrig rak tvärställd, SOHC, 4 ventiler per cylinder.

Cylindervolym: 1 998 kubikcentimeter.

Max.effekt: 89 kW (121 hk) vid 4 500 varv per minut.

Max.vridmoment: 190 Nm vid 4 500 varv per minut.

Kompression: 10,5:1.

Bränsle: blyfri 95 oktan bensin.

Bränslesystem: direktinsprutning.

Bränsleförbrukning: fulladdad 0 liter / 100 km blandad körning, min.laddad 5,5 liter / 100 km blandad körning.

Bränsletank: 45 liter.

CO2-utsläpp: 42 g/km.

Miljöklass: Euro 6.

Generator: 70 kW.

Drivbatteri: Litium jon 300 V, 12 kWh, 80 celler.

Laddning: normal 10A 5 timmar, normal 16A 3,5 timmar, snabbladdning ChaDeMo 0,5 timmar.

Kraftöverföring: bensinmotor och elmotor fram, en elmotor bak, fyrhjulsdrift, direktdrift.

Styrning: kuggstång, elektrisk servo.

Vänddiameter: 10,6 meter.

Hjulupphängning: fram McPherson fjäderben, bak Multi-länk.

Däck: 225/55 R18.

Fälgar: aluminium 18 x 7,0 J.

Bromsar: ABS låsningsfritt system med EBD elektronisk bromskraftfördelning, ventilerade skivor fram, solida skivor bak, BA panikbromsassistans, ESS panikbromsvarnare.

Säkerhet: ASC antisladd och TCL antispinn, Isofix barnstolsfästen bak, trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga platser, krockkudde förare och passagerare fram, knäkrockkudde förarsidan, sidokrockgardin första och andra sätesraden, sidokrockkudde förare och passagerare fram, HSA starthjälp i backe.

Längd: 4 695 mm.

Bredd: 1 800 mm.

Höjd: 1 710 mm.

Hjulbas: 2 670 mm.

Spårvidd: 1 540 mm fram och bak.

Markfrigång: 190 mm.

Tjänstevikt: 1 970 kg.

Totalvikt: 2 340 kg.

Max.last: 370 kg.

Max.släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Bagagevolym: 451 liter, med nedfällt baksäte 1 590 liter.

Toppfart: 170 km/h.

Prestanda: 0-100 km/h på 11,0 sekunder.

Serviceintervall: 20 000 km eller 12 månader, rostskyddskontroll 1 gång per år.

Fordonsskatt: 0 kronor.

Pris: City 409 900 kronor; Komfort 439 900 kronor; Business Nav 469 900 kronor; Business Nav Safety 479 900 kronor.

Garantier: nybilsgaranti 5 år eller 100 000 km, garanti drivbatteri 8 år eller 160 000 km, MAP avbrottsgaranti 5 år, garanti mot genomrostning 12 år, vagnskadegaranti 3 år.

 

Standardutrustning

City, bland annat:

16” aluminiumfälgar.

Backkamera.

Backsensorer fram och bak.

Elektriskt justerbara, eluppvärmda och elinfällbara ytterbackspeglar.

Bluetooth handsfree.

CD-stereo med 6,1 tums pekskärm.

DAB digitalradio.

Dimljus fram.

Elupvärmd läderklädd multifunktionsratt ställbar i höjd- och djupled.

Eluppvärmd nedre del av vindrutan.

Farthållare.

Färddator/informationsdisplay.

Tvåzons klimatanläggning.

Regnsensor.

USB-ingång.

Komfort Plus Nav

utöver City:

18” aluminiumfälgar.

Eluppvärmd vindruta.

Business Nav

utöver Komfort bland annat:

Parkeringskamera 360 grader.

Eljusterbar förarstol.

Elektrisk öppning/stängning av bagagelucka.

Läderklädsel.

Aktiv farthållare.

FCM automatisk kollisionsvarningssystem.

LDW varningssystem vid filbyte.

Kollisionsvarningssystem.

Tillval:

Metallic-lack 5 400 kronor.

Källa: Mitsubishis informationsmaterial.