2015-12-11 06:00

2015-12-11 06:00

Andreas och Patrik älskar gamla tvåtakts-saabar

HAMMARÖ: Fastnade för de tidiga 96:orna från början av 1960-talet

Retro. Skoghallsgrannarna Andreas Edstam och Patrik Zetterlund är stolta Saab-ägare. Men deras bilar skiljer sig rejält från mängden. Duon kör var sin Saab 96 med tvåtaktsmotor.
– De här bilarna har verkligen sin egen charm och alla vi möter tittar till, ler och gör tummen upp, säger de.

Putt, putt, putt! Det låter rejält när Andreas Edstam och Patrik Zetterlund startar upp sina Trollhätteklenoder. Motorerna varvar högt och avgaserna är blåa av oljerök. Det är så tvåtaktsmotorer från början av 1960-talet beter sig.

De båda herrarna i yngre medelåldern har precis som många andra svenskar ett förhållande till Saab.

– Jag är uppväxt i en Saab-kombi och bestämde mig för ett tag sedan för att köpa mig en gammal tvåtaktare här i trakterna. Det är ju inne med lite retro och jag lyckades få tag i en 96:a från 1960. Den hade stått nerställd sedan 2000 och både motorn och bromsarna satt fast.

– Men jag lyckades få ordning på grejorna och i våras gick den igenom besiktningen med ett streck i pappret, berättar Patrik Zetterlund.

Fastnade också

På andra sidan gatan bor kompisen Andreas Edstam. Han smittades också av Saab-bacillen.

– Ja, jag kunde ju inte vara sämre utan hittade en 96:a i Forshaga som egentligen hade stått skrotad sedan 1974. Men den var väldigt fin i inredningen och jag fick med en extra motor som jag bytte till och efter renovering av bromsarna blev det tummen upp från besiktningen i april, säger han.

Och redan nu är de två grannarna inbitna Saab-fans. För det är något speciellt med gamla tvåtaktare.

– De har en egen sång när man kör dem, konstaterar Patrik Zetterlund.

– Ja, det är lite mopedkänsla över det, menar Andreas Edstam.

Trubbnosar kallas de första 96:orna som började tillverkas 1960 beroende på karossens utformning. 1965 kom en modernare front och då fick de istället namnet långnos, men tvåtaktsmotorerna hängde med för den som ville ända till 1968.

– Detta är en billig och rolig bil som är trevlig att köra. Man får ge 15 000–25 000 kronor för standardmodellerna. Jag gillar den treväxlade rattväxeln som är bekväm, säger Patrik.

– Men det gäller att ha koll på varvtalet så det inte blir för högt. Man ligger på 4 500–5 000 var när man kör i 90 och motorn kan lätt bli överhettad, säger Andreas.

Hettar till

– Så är det och min kokar. Jag har något krångel med kylaren, meddelar Patrik.

Men detta hindrar dem inte från att fortsätta att rulla runt i sina ursvenska kultbilar som har trecylindriga motorer med 38 hästkrafter och en slagvolym på 841 kubik under huven.

– De har faktiskt elektrisk bränslepump och min har även nyckelstart till skillnad från Patriks som har dragstart, säger Andreas.

För att ha såpass små motorer är ändå de tidiga 96:orna förhållandevis pigga där de puttrar fram. 130 kilometer i timmen sägs vara toppfarten.

– Jodå, det har jag varit uppe i, men då låter det ganska bra i kupén, säger Andreas Edstam.

– Och då drar de en bit över litern per mil och när man tankar gäller det att alltid fylla på treprocentig tvåtaktsolja, säger Patrik Zetterlund.

Duon väcker uppmärksamhet med sina lite udda bilar när de färdas fram hemma på Hammarö och annorstädes.

– Alla vi möter tittar till, ler och gör tummen upp, säger Andreas Edstam.

– Det är många som har minnen från gamla 96:or, konstaterar Patrik Zetterlund.

Gamla märken

Old guys rule står det på bakrutan på hans exemplar och Saab – värd varje krona på Andreas 96:a.

– Det går att hitta rätt många gamla retroklistermärken på nätet och det är kul att göra bilarna mer tidtypiska, säger Patrik Zetterlund.

De är båda medlemmar i Svenska Saabklubben som har över 3000 medlemmar och tack vare det blir det lättare för dem att hitta reservdelar.

– Det nytillverkas även delar och klubben jobbar även för att man ska börja producera även skärmar. Det är där det är mest problem med rost, säger Andreas Edstam.

– Klubben får allt fler medlemmar i och med att intresset för gamla saabar ökar och sportmodellerna av 96:orna; Gran Turismo, Sport och Monte Carlo börjar bli rätt dyra. De kan kosta 90 000 till 150 000 kronor, berättar Patrik Zetterlund.

Putt, putt, putt! Det låter rejält när Andreas Edstam och Patrik Zetterlund startar upp sina Trollhätteklenoder. Motorerna varvar högt och avgaserna är blåa av oljerök. Det är så tvåtaktsmotorer från början av 1960-talet beter sig.

De båda herrarna i yngre medelåldern har precis som många andra svenskar ett förhållande till Saab.

– Jag är uppväxt i en Saab-kombi och bestämde mig för ett tag sedan för att köpa mig en gammal tvåtaktare här i trakterna. Det är ju inne med lite retro och jag lyckades få tag i en 96:a från 1960. Den hade stått nerställd sedan 2000 och både motorn och bromsarna satt fast.

– Men jag lyckades få ordning på grejorna och i våras gick den igenom besiktningen med ett streck i pappret, berättar Patrik Zetterlund.

Fastnade också

På andra sidan gatan bor kompisen Andreas Edstam. Han smittades också av Saab-bacillen.

– Ja, jag kunde ju inte vara sämre utan hittade en 96:a i Forshaga som egentligen hade stått skrotad sedan 1974. Men den var väldigt fin i inredningen och jag fick med en extra motor som jag bytte till och efter renovering av bromsarna blev det tummen upp från besiktningen i april, säger han.

Och redan nu är de två grannarna inbitna Saab-fans. För det är något speciellt med gamla tvåtaktare.

– De har en egen sång när man kör dem, konstaterar Patrik Zetterlund.

– Ja, det är lite mopedkänsla över det, menar Andreas Edstam.

Trubbnosar kallas de första 96:orna som började tillverkas 1960 beroende på karossens utformning. 1965 kom en modernare front och då fick de istället namnet långnos, men tvåtaktsmotorerna hängde med för den som ville ända till 1968.

– Detta är en billig och rolig bil som är trevlig att köra. Man får ge 15 000–25 000 kronor för standardmodellerna. Jag gillar den treväxlade rattväxeln som är bekväm, säger Patrik.

– Men det gäller att ha koll på varvtalet så det inte blir för högt. Man ligger på 4 500–5 000 var när man kör i 90 och motorn kan lätt bli överhettad, säger Andreas.

Hettar till

– Så är det och min kokar. Jag har något krångel med kylaren, meddelar Patrik.

Men detta hindrar dem inte från att fortsätta att rulla runt i sina ursvenska kultbilar som har trecylindriga motorer med 38 hästkrafter och en slagvolym på 841 kubik under huven.

– De har faktiskt elektrisk bränslepump och min har även nyckelstart till skillnad från Patriks som har dragstart, säger Andreas.

För att ha såpass små motorer är ändå de tidiga 96:orna förhållandevis pigga där de puttrar fram. 130 kilometer i timmen sägs vara toppfarten.

– Jodå, det har jag varit uppe i, men då låter det ganska bra i kupén, säger Andreas Edstam.

– Och då drar de en bit över litern per mil och när man tankar gäller det att alltid fylla på treprocentig tvåtaktsolja, säger Patrik Zetterlund.

Duon väcker uppmärksamhet med sina lite udda bilar när de färdas fram hemma på Hammarö och annorstädes.

– Alla vi möter tittar till, ler och gör tummen upp, säger Andreas Edstam.

– Det är många som har minnen från gamla 96:or, konstaterar Patrik Zetterlund.

Gamla märken

Old guys rule står det på bakrutan på hans exemplar och Saab – värd varje krona på Andreas 96:a.

– Det går att hitta rätt många gamla retroklistermärken på nätet och det är kul att göra bilarna mer tidtypiska, säger Patrik Zetterlund.

De är båda medlemmar i Svenska Saabklubben som har över 3000 medlemmar och tack vare det blir det lättare för dem att hitta reservdelar.

– Det nytillverkas även delar och klubben jobbar även för att man ska börja producera även skärmar. Det är där det är mest problem med rost, säger Andreas Edstam.

– Klubben får allt fler medlemmar i och med att intresset för gamla saabar ökar och sportmodellerna av 96:orna; Gran Turismo, Sport och Monte Carlo börjar bli rätt dyra. De kan kosta 90 000 till 150 000 kronor, berättar Patrik Zetterlund.