2015-11-27 06:00

2015-11-27 06:00

Guldkungen Bryntesons unika lyxbil finns i Köping

MOTORHISTORIA: Den fattiga bondpojken från Ärtemark blev stenrik i Alaska

Dalslänningen John Brynteson blev mångmiljonär när han hittade enorma mängder guld i Alaska 1898.
Väl hemma i Sverige köpte John bland annat herrgården och bruket i Svaneholm. Han var även förtjust i bilar och skaffade sig 1920 lyxbilen Pierce Arrow.
I dag kan den beskådas på motormuseet i Köping.

Det var ingenting som tydde på att John Brynteson en gång skulle bli en oerhört förmögen man när han föddes den 13 augusti 1871 i Ärtemark utanför Bengtsfors.

Han var den yngsta av sju barn i en mycket fattig familj. De var så fattiga att barnen fick gå utan strumpor och skor större delen av året. När John bara var 16 år gammal vandrade han till Kristiania för att emigrera till Amerika.

Under cirka tio år arbetade han vid järnvägsbyggen, gruvor och i skogen. 1898 följde han med en vän på en båt från San Fransisco för att leta kol i Alaska och där vid missionsstationen i Golovin längs i nordväst mötte han efter ett tag Eric Lindblom från Härjedalen och Jafet Lindeberg från Nordnorge.

Då har redan ett antal guldgrävare hittat en del guld i trakterna och tillsammans med tre andra män ger de sig av länge norrut och når snart Snake river. Det är i bäcken Anvil Creek som det stora fyndet görs i september 1898 och senare kommer det vissa sig att detta är det guldrikaste vattendraget i hela Alaska.

Bildar ett bolag

De inser vilka enorma värden som kan finnas här och därför bildar Lindblom, Brynteson och Lindeberg Pioneer Mining Company och gör stora inmutningar i området.

Det här är starten på den stora guldruschen i Nome dit stora skaror guldletare söker sig, men The Three Lucky Swedes har ett försprång i och med att de var först på plats vid Anvil Creek och kunnat muta in den värdefulla platsen och de kommande åren drar bolaget in flera miljoner dollar, väldigt mycket mer i dagens penningvärde, på de stora guldförekomsterna.

I maj år 1900 gifter sig John Brynteson i San Fransisco med soldatdottern Emma Forsberg. Då är han redan en rik man. De har skaffat sig en bostad i staden och som en morgongåva till Emma köper John en ranch nära San José. Han låter även bygga en svensk sjömanskyrka i San Fransisco och ger också pengar till andra välgörande ändamål.

Lämnar San Fransisco

1906 drabbas San Fransisco av en våldsam jordbävning och 30 000 byggnader förstörs. Efter det bestämmer sig John och hustrun Emma sig för att flytta hem till ett säkrare liv i Sverige tillsammans med sonen Kermit och dottern Lily.

Väl där köper John ett stort hus i Göteborg och förvärvar dessutom Svaneholms herrgård och pappersbruket där, bruket i Lilla Edet, sågen i Sillingsfors och skog både i Dalsland och Värmland.

John Brynteson blir en riktig brukspatron i Svaneholm och utvecklar både pappersbruket, herrgårdens lantegendom och bidrar även till missionskyrkans byggande liksom mycket annat. Och 1912 finansierar han Stockholms största byggnad, Vinterpalatset som uppförs till de Olympiska spelen.

Svag för fina bilar

Några stora extravaganser lever inte Guldkungen som han kallas under själv. Med ett undantag. Han är väldigt förtjust i fina bilar. John Ferdinand Skar som är Bryntesons privatchaufför får bland annat köra en Buick och en La Salle, men framför allt flera exemplar av lyxbilen Pierce Arrow.

– 1920 köper han den första. Det är en Pierce Arrow Modell 48 av 1919 års modell och det är en exakt kopia av den amerikanska presidenten Woodrow Wilsons bil. Den är mycket påskostad och bland annat är kylaren i silver, berättar Bengt Magnusson, guide vid Bil & teknikhistoriska samlingarna i Köping där denna speciella bil numera finns.

Dit kom den 1990 då den skänktes till Stiftelsen Bertil Lindblads samlingar av familjen Brynteson.

– Kravet var att bilen skulle totalrenoveras inom tio år och det lyckades. Men det var en mycket stor utmaning för lyxbilen hade stått i ett vedskjul i Svaneholm sedan 1951. Då hade den körts i samband med en studentfest och motorn hade skurit och därefter ställdes den undan i skjulet, säger Bengt Magnusson.

Tillverkades i Buffalo

I dag står denna värdefulla och snart 100-åriga bil på paradplats i det spännande motormuseet. Det är ett mycket imponerande fordon som en gång rullade ut från Pierce Arrow Motor car company i Buffalo. Mellan 1901 och 1938 tillverkades här mycket påkostade bilar.

Det var verkligen de rika och berömdas bilmärke. Kung Albert av Belgien, skådespelaren Charlie Chaplin, kejsar Hirohito, finansmagnaten J.D. Rockefeller och flygaren Orville Wright är några av de andra berömdheterna som körde Pierce Arrow.

– Modell 48 som den här bilen kallas har en sexcylindrig motor med en cylindervolym på hela 8,5 liter som gav 80 hästkrafter och en toppfart på 90 kilometer i timmen. Det var mycket på den tiden. Dessutom väger bilen hela 2 600 kilo.

Kylaren i silver

Bara chassit var värd lika mycket som tio T-Fordar. Det berodde bland annat att kylaren och andra blänkande detaljer var i silver. Bilen var försedd med dubbla tändsystem och andra udda saker är att gaspedalen sitter i mitten i stället för till höger och att den har så kallade grodögon – strålkastare som sitter direkt på framskärmarna.

– John Bryntesson köpte även två andra Pierce Arrow, en 1927 och ytterligare en 1932, men de finns inte kvar. Man såg inget värde i bilarna efter kriget så de ska ha grävts ner, säger Bengt Magnusson.

– För några år sedan kom det hit en äldre man från Svaneholm som berättade att han under andra världskriget blev erbjuden att köpa en av bilarna för att använda den som Epa-traktor, men han tackade nej. Det var något som han ångrade, berättar Bengt Magnusson.

Samlade hela livet

Pappa till Bil & teknikhistoriska samlingarna i Köping är Bertil Lindblad. Han var mycket motorintresserad och samlade bilar under hela livet.

– Bertil fick sitt intresse i tonåren då han packade Harley Davidson-motorcyklar. Han utbildade sig senare till motoringenjör och jobbade både inom bil- och försvarsindustrin och tillsammans med vännen Curt Borgenstam tog han initiativet till ett motormuseum här i vad som tidigare var Köpings mekaniska verkstads lokaler.

Bil & teknikhistoriska samlingarna invigdes 1998 och i samlingarna finns förutom John Bryntesons Pierce Arrow bland annat flera Bugatti samt klassiska märken som Voisin, Cadillac, Bentley och Rolls Royce.

Ovanlig Mercedes

– Totalt har vi cirka 25 bilar samt en del motorcyklar. Vår mest värdefulla bil är en Mercedes Benz Typ SSK från 1929 som bara är tillverkad i 42 exemplar. Den tog det Bertil 20 år att renovera.

– En annan mycket ovanlig bil är vår franska Panhard–Levassor från 1912 som statsrådet Bonde beställde och hämtade i Paris. Den ansågs vid den tiden vara Sveriges elegantaste bil, säger Bengt Magnusson.

En del fakta om John Brynteson är hämtade från boken Three Lucky Swedes – Miljonärer i guld av per Eric Nordquist. Bil & teknikhistoriska samlingarna i Köping har öppet 1/5–30 oktober, tisdagar–söndagar kl 10–18. Grupper tas emot hela året.

Det var ingenting som tydde på att John Brynteson en gång skulle bli en oerhört förmögen man när han föddes den 13 augusti 1871 i Ärtemark utanför Bengtsfors.

Han var den yngsta av sju barn i en mycket fattig familj. De var så fattiga att barnen fick gå utan strumpor och skor större delen av året. När John bara var 16 år gammal vandrade han till Kristiania för att emigrera till Amerika.

Under cirka tio år arbetade han vid järnvägsbyggen, gruvor och i skogen. 1898 följde han med en vän på en båt från San Fransisco för att leta kol i Alaska och där vid missionsstationen i Golovin längs i nordväst mötte han efter ett tag Eric Lindblom från Härjedalen och Jafet Lindeberg från Nordnorge.

Då har redan ett antal guldgrävare hittat en del guld i trakterna och tillsammans med tre andra män ger de sig av länge norrut och når snart Snake river. Det är i bäcken Anvil Creek som det stora fyndet görs i september 1898 och senare kommer det vissa sig att detta är det guldrikaste vattendraget i hela Alaska.

Bildar ett bolag

De inser vilka enorma värden som kan finnas här och därför bildar Lindblom, Brynteson och Lindeberg Pioneer Mining Company och gör stora inmutningar i området.

Det här är starten på den stora guldruschen i Nome dit stora skaror guldletare söker sig, men The Three Lucky Swedes har ett försprång i och med att de var först på plats vid Anvil Creek och kunnat muta in den värdefulla platsen och de kommande åren drar bolaget in flera miljoner dollar, väldigt mycket mer i dagens penningvärde, på de stora guldförekomsterna.

I maj år 1900 gifter sig John Brynteson i San Fransisco med soldatdottern Emma Forsberg. Då är han redan en rik man. De har skaffat sig en bostad i staden och som en morgongåva till Emma köper John en ranch nära San José. Han låter även bygga en svensk sjömanskyrka i San Fransisco och ger också pengar till andra välgörande ändamål.

Lämnar San Fransisco

1906 drabbas San Fransisco av en våldsam jordbävning och 30 000 byggnader förstörs. Efter det bestämmer sig John och hustrun Emma sig för att flytta hem till ett säkrare liv i Sverige tillsammans med sonen Kermit och dottern Lily.

Väl där köper John ett stort hus i Göteborg och förvärvar dessutom Svaneholms herrgård och pappersbruket där, bruket i Lilla Edet, sågen i Sillingsfors och skog både i Dalsland och Värmland.

John Brynteson blir en riktig brukspatron i Svaneholm och utvecklar både pappersbruket, herrgårdens lantegendom och bidrar även till missionskyrkans byggande liksom mycket annat. Och 1912 finansierar han Stockholms största byggnad, Vinterpalatset som uppförs till de Olympiska spelen.

Svag för fina bilar

Några stora extravaganser lever inte Guldkungen som han kallas under själv. Med ett undantag. Han är väldigt förtjust i fina bilar. John Ferdinand Skar som är Bryntesons privatchaufför får bland annat köra en Buick och en La Salle, men framför allt flera exemplar av lyxbilen Pierce Arrow.

– 1920 köper han den första. Det är en Pierce Arrow Modell 48 av 1919 års modell och det är en exakt kopia av den amerikanska presidenten Woodrow Wilsons bil. Den är mycket påskostad och bland annat är kylaren i silver, berättar Bengt Magnusson, guide vid Bil & teknikhistoriska samlingarna i Köping där denna speciella bil numera finns.

Dit kom den 1990 då den skänktes till Stiftelsen Bertil Lindblads samlingar av familjen Brynteson.

– Kravet var att bilen skulle totalrenoveras inom tio år och det lyckades. Men det var en mycket stor utmaning för lyxbilen hade stått i ett vedskjul i Svaneholm sedan 1951. Då hade den körts i samband med en studentfest och motorn hade skurit och därefter ställdes den undan i skjulet, säger Bengt Magnusson.

Tillverkades i Buffalo

I dag står denna värdefulla och snart 100-åriga bil på paradplats i det spännande motormuseet. Det är ett mycket imponerande fordon som en gång rullade ut från Pierce Arrow Motor car company i Buffalo. Mellan 1901 och 1938 tillverkades här mycket påkostade bilar.

Det var verkligen de rika och berömdas bilmärke. Kung Albert av Belgien, skådespelaren Charlie Chaplin, kejsar Hirohito, finansmagnaten J.D. Rockefeller och flygaren Orville Wright är några av de andra berömdheterna som körde Pierce Arrow.

– Modell 48 som den här bilen kallas har en sexcylindrig motor med en cylindervolym på hela 8,5 liter som gav 80 hästkrafter och en toppfart på 90 kilometer i timmen. Det var mycket på den tiden. Dessutom väger bilen hela 2 600 kilo.

Kylaren i silver

Bara chassit var värd lika mycket som tio T-Fordar. Det berodde bland annat att kylaren och andra blänkande detaljer var i silver. Bilen var försedd med dubbla tändsystem och andra udda saker är att gaspedalen sitter i mitten i stället för till höger och att den har så kallade grodögon – strålkastare som sitter direkt på framskärmarna.

– John Bryntesson köpte även två andra Pierce Arrow, en 1927 och ytterligare en 1932, men de finns inte kvar. Man såg inget värde i bilarna efter kriget så de ska ha grävts ner, säger Bengt Magnusson.

– För några år sedan kom det hit en äldre man från Svaneholm som berättade att han under andra världskriget blev erbjuden att köpa en av bilarna för att använda den som Epa-traktor, men han tackade nej. Det var något som han ångrade, berättar Bengt Magnusson.

Samlade hela livet

Pappa till Bil & teknikhistoriska samlingarna i Köping är Bertil Lindblad. Han var mycket motorintresserad och samlade bilar under hela livet.

– Bertil fick sitt intresse i tonåren då han packade Harley Davidson-motorcyklar. Han utbildade sig senare till motoringenjör och jobbade både inom bil- och försvarsindustrin och tillsammans med vännen Curt Borgenstam tog han initiativet till ett motormuseum här i vad som tidigare var Köpings mekaniska verkstads lokaler.

Bil & teknikhistoriska samlingarna invigdes 1998 och i samlingarna finns förutom John Bryntesons Pierce Arrow bland annat flera Bugatti samt klassiska märken som Voisin, Cadillac, Bentley och Rolls Royce.

Ovanlig Mercedes

– Totalt har vi cirka 25 bilar samt en del motorcyklar. Vår mest värdefulla bil är en Mercedes Benz Typ SSK från 1929 som bara är tillverkad i 42 exemplar. Den tog det Bertil 20 år att renovera.

– En annan mycket ovanlig bil är vår franska Panhard–Levassor från 1912 som statsrådet Bonde beställde och hämtade i Paris. Den ansågs vid den tiden vara Sveriges elegantaste bil, säger Bengt Magnusson.

En del fakta om John Brynteson är hämtade från boken Three Lucky Swedes – Miljonärer i guld av per Eric Nordquist. Bil & teknikhistoriska samlingarna i Köping har öppet 1/5–30 oktober, tisdagar–söndagar kl 10–18. Grupper tas emot hela året.