2015-12-31 06:00

2015-12-31 10:48

Bisarr upplevelse i rallyt

KRÖNIKA: BENGT SUNDLER

Mycket har jag upplevt i Svenska rallyt genom åren, men presskonferensen efter senaste upplagan i februari var bland det mest bisarra.

Det var i alla fall första gången jag sett en rallykartläsare försöka åka skidor på ett bord och gå med snöskor på det samma inför en samlad och häpen världspresskår. Det fanns ju inte ens snö där i rummet på Karlstad CCC.

Jag lyckades fumla fram mobiltelefonen och ta ett suddigt foto av spektaklet. Bilden har av förklarliga skäl aldrig publicerats tidigare.

Uppträdandet ingick i en planerad protest som världsmästaren och rallysegraren Sebastien Ogier och hans bisittare Julien Ingrassia gjorde mot att historiska klassen tilläts köra på samma vägar.

Trots vinsten var stjärnduon missnöjd med vägarnas beskaffenhet när de kom åkande som första VM-ekipage efter de gamla bilarna, som använder smalare däck. Ingrassia försökte demonstrera detta genom sin skid- och snöskokupp.

Tilltaget lockade till skratt, men något större gehör gav som väl var inte det allvarligt menade budskapet hos rallyledningen.

Historiska klassen, med profiler som Petter Solberg och Arne Rådström, är nästan lika populär som VM-storfräsarna och har kommit för att stanna.

Den 11–14 februari är det dags igen och under två av dagarna, fredagen och lördagen, samsas de äldre åkdonen med de nya på förhoppningsvis isiga grusvägar i Värmland, Dalarna och Norge.

Återstår att se vad monsieur Ingrassia tänker åka på presskonferensen.

Mycket har jag upplevt i Svenska rallyt genom åren, men presskonferensen efter senaste upplagan i februari var bland det mest bisarra.

Det var i alla fall första gången jag sett en rallykartläsare försöka åka skidor på ett bord och gå med snöskor på det samma inför en samlad och häpen världspresskår. Det fanns ju inte ens snö där i rummet på Karlstad CCC.

Jag lyckades fumla fram mobiltelefonen och ta ett suddigt foto av spektaklet. Bilden har av förklarliga skäl aldrig publicerats tidigare.

Uppträdandet ingick i en planerad protest som världsmästaren och rallysegraren Sebastien Ogier och hans bisittare Julien Ingrassia gjorde mot att historiska klassen tilläts köra på samma vägar.

Trots vinsten var stjärnduon missnöjd med vägarnas beskaffenhet när de kom åkande som första VM-ekipage efter de gamla bilarna, som använder smalare däck. Ingrassia försökte demonstrera detta genom sin skid- och snöskokupp.

Tilltaget lockade till skratt, men något större gehör gav som väl var inte det allvarligt menade budskapet hos rallyledningen.

Historiska klassen, med profiler som Petter Solberg och Arne Rådström, är nästan lika populär som VM-storfräsarna och har kommit för att stanna.

Den 11–14 februari är det dags igen och under två av dagarna, fredagen och lördagen, samsas de äldre åkdonen med de nya på förhoppningsvis isiga grusvägar i Värmland, Dalarna och Norge.

Återstår att se vad monsieur Ingrassia tänker åka på presskonferensen.