2017-06-15 10:03

2017-06-15 10:03

Här är åtta frågor du måste ställa till hantverkaren

HUS & HEM

Missa inte att ställa de här viktiga frågorna när du anlitar en hantverkare för ditt renoveringsprojekt.

Står du inför ett renoveringsprojekt och har bestämt dig för att anlita någon att göra jobbet åt dig?

Här kommer en användbar checklista att kika på innan du träffar experterna, för att inte missa några viktiga frågor. Kom ihåg, det är bättre att blotta sin okunskap men ha förståelse för vad jobbet innebär, än att inte bli nöjd med resultatet som en följd av dålig kommunikation.

Du ångrar bara frågorna du inte ställde!

1. Finns det exempel på arbeten ni utfört och referenser?

För att hitta en hantverkare som kan utföra det du önskar, med det slutresultat du eftersträvar, är det bra om man jobbar utifrån samma vision. Finns företaget på Houzz finns det med största sannolikhet både bilder från tidigare projekt och omdömen från kunder. Det är ett bra utgångsläge för att få en uppfattning!

2. Vad har ni för organisationsnummer?

Med hjälp av ett organisationsnummer kan du söka på företagets F-skattsedel för att se att det verkligen är registrerat. Har företaget inget sådant är projektet ett svartjobb. Med hjälp av organisationsnumret kan den ambitiöse även kontrollera att hantverkaren inte har några anmärkningar hos Kronofogden.

3. Är ni försäkrade?

Om en hantverkare utan försäkring orsakar en vattenskada eller brand kan det hela bli en väldigt dyr historia. Dubbelkolla därför innan jobbet påbörjas att försäkringen finns på plats.

4. Vad kostar det?

Det kan tyckas vara en självklar fråga men allra helst ska du inte bara ställa den till endast en potentiell hantverkare, utan be om offerter från flera aktörer.

5. Kommer det tillkomma några dolda kostnader?

Du vill helst inte behöva betala för sådant du inte budgeterat eller kalkylerat för. Se därför alltid till att fråga i förväg om det finns några kostnader, som till exempel för material, resor och bensin, som inte redan ingår i anbudet.

6. Hur ser själva processen ut?

Redan vid den första kontakten är det bra att få ett hum om hur processen kommer att se ut och hur lång tid den kommer ta. Fråga hur många besök hantverkarna gör innan själva arbetet kan förväntas dra igång, om projektet delas upp i faser, och så vidare. Kom ihåg att det i de allra flesta fall är smidigast att anlita hantverkaren och betala först när jobbet är utfört.

7. Vilket förarbete krävs?

Det är lätt att tro att det bara är själva jobbet som ska utföras, men alla professionella hantverkare behöver göra ett grundligt förarbete för att själva slutresultatet ska bli bra. Målarna från Bröderna Lindgrens Måleri säger till exempel att det är viktigt att båda parter är införstådda med vilket jobb som ska göras och varför. En vägg i ett rum kan ha helt andra förutsättningar än väggen i rummet intill.

8. Kan vi skriva ett avtal?

För att förhindra missförstånd är det bra att ha avtal nedskrivna på papper. Som alltid när du som konsument köper något så omfattas du av konsumenttjänstlagen. Precisera noggrant vad som ska göras: vad exakt är det du vill få gjort, vad får det kosta, och när ska det vara klart? Det gör det enklare för dig att få rätt om du blir missnöjd och vill göra en reklamation.

Står du inför ett renoveringsprojekt och har bestämt dig för att anlita någon att göra jobbet åt dig?

Här kommer en användbar checklista att kika på innan du träffar experterna, för att inte missa några viktiga frågor. Kom ihåg, det är bättre att blotta sin okunskap men ha förståelse för vad jobbet innebär, än att inte bli nöjd med resultatet som en följd av dålig kommunikation.

Du ångrar bara frågorna du inte ställde!

1. Finns det exempel på arbeten ni utfört och referenser?

För att hitta en hantverkare som kan utföra det du önskar, med det slutresultat du eftersträvar, är det bra om man jobbar utifrån samma vision. Finns företaget på Houzz finns det med största sannolikhet både bilder från tidigare projekt och omdömen från kunder. Det är ett bra utgångsläge för att få en uppfattning!

2. Vad har ni för organisationsnummer?

Med hjälp av ett organisationsnummer kan du söka på företagets F-skattsedel för att se att det verkligen är registrerat. Har företaget inget sådant är projektet ett svartjobb. Med hjälp av organisationsnumret kan den ambitiöse även kontrollera att hantverkaren inte har några anmärkningar hos Kronofogden.

3. Är ni försäkrade?

Om en hantverkare utan försäkring orsakar en vattenskada eller brand kan det hela bli en väldigt dyr historia. Dubbelkolla därför innan jobbet påbörjas att försäkringen finns på plats.

4. Vad kostar det?

Det kan tyckas vara en självklar fråga men allra helst ska du inte bara ställa den till endast en potentiell hantverkare, utan be om offerter från flera aktörer.

5. Kommer det tillkomma några dolda kostnader?

Du vill helst inte behöva betala för sådant du inte budgeterat eller kalkylerat för. Se därför alltid till att fråga i förväg om det finns några kostnader, som till exempel för material, resor och bensin, som inte redan ingår i anbudet.

6. Hur ser själva processen ut?

Redan vid den första kontakten är det bra att få ett hum om hur processen kommer att se ut och hur lång tid den kommer ta. Fråga hur många besök hantverkarna gör innan själva arbetet kan förväntas dra igång, om projektet delas upp i faser, och så vidare. Kom ihåg att det i de allra flesta fall är smidigast att anlita hantverkaren och betala först när jobbet är utfört.

7. Vilket förarbete krävs?

Det är lätt att tro att det bara är själva jobbet som ska utföras, men alla professionella hantverkare behöver göra ett grundligt förarbete för att själva slutresultatet ska bli bra. Målarna från Bröderna Lindgrens Måleri säger till exempel att det är viktigt att båda parter är införstådda med vilket jobb som ska göras och varför. En vägg i ett rum kan ha helt andra förutsättningar än väggen i rummet intill.

8. Kan vi skriva ett avtal?

För att förhindra missförstånd är det bra att ha avtal nedskrivna på papper. Som alltid när du som konsument köper något så omfattas du av konsumenttjänstlagen. Precisera noggrant vad som ska göras: vad exakt är det du vill få gjort, vad får det kosta, och när ska det vara klart? Det gör det enklare för dig att få rätt om du blir missnöjd och vill göra en reklamation.