2017-09-23 06:00

2017-09-23 06:00

Lunchgympa i skogen lockar

HELG: Cirkelträning i alla väder

KGF:s ur och skur lunchgympa lockar mammalediga och andra motionärer att röra på sig på dagtid. Klockan 12 varje tisdag under hösten drar man i väg på ett träningspass i naturen längs slingan i I2-skogen.

Det är gympaledaren Madde Tarodi, Karlstads Gymnastikförening, själv mammaledig, som leder utegruppen. Hon menar att, inget är omöjligt, utan man kan få ett fullgott träningspass längs ett vanligt motionsspår under en lunchtimme . Här körs konditionsträning med stopp för olika styrkeövningar för armar, mage och lår.

– Vi erbjuder ett kom- i gång pass som passar alla, oavsett ålder och träningsbakgrund. Vi har med oss gummiband och så tar vi hjälp av det som finns längs spåret, vi har flera stationer runt slingan. Det passar utmärkt att ha med sig att ha med sig barnvagnen. Den ger bra motstånd i backarna, vilket blir extra träning, säger Madde.

Ett tiotal personer har mött upp till den andra omgången av lunchpasset. Efter samling vid föreningens lokal på wåxnäs går gruppen till I2-spåret. Tempot är varierat, några går fortare andra tar det lite lugnare.

– Det är så det ska vara, alla kan vara med och var och en anpassar träningen efter sin förmåga. Vi väntar in varandra vid stationerna, säger Madde och stannar till vid den första backen.

Backintervall

Hon samlar deltagarna och berättar om intervallmomentet. Några går, andra joggar och barnlediga mammor kämpar uppåt med vagnens tyngd.

– Vi kör en gåång till, bra kämpat, peppar lunchcoachen och ler stort.

Nästa stopp blir vid en stock. Plankan väntar.

– Den kan bli lite tuff, men vi gör så mycket vi orkar, säger Christina Landberg och Vivianne Johansson, som uppskattar möjligheten att träna på dagtid.

– Då har man det gjort och får mer tid över på kvällen. Sedan är det ett härligt sätt att komma i gång på och socialt. Man får även mer kontakt med träningskamraterna när man är utomhus och rör sig mellan stationerna.

Slit och skratt

Efter ett antal hundratal meter åker gummibanden fram. Vagnarna parkeras på spåret och armar sträcks i luften.

– Nu kör vi, små, små rörelser, ner och upp, coachar Tarodi och gruppen kämpar på tills kraften tar slut och förlösande skratt rundar av övningen.

Emely Andersson får ta upp sin bebis, som efter en stund blir nyfiken på det som händer runtomkring.

– Ja, han får vara i famnen en stund, jag kan ju ändå vara med och göra en övning, säger hon och utrycker vilken fördel det är att träna tillsammans.

– Visst är man ute och går med barnvagnen, själv eller med andra, men det blir oftast i långsam promenadtakt. Detta blir en annan sak, här sätter man på sig träningskläder och tar i lite mer. Sedan är det jättebra att ha möjlighet till träning på dagen.

Resten av hösten

Gruppen kommer att köra resten av september och oktober utomhus.

– Det kan bli längre, om deltagare vill och om vädret inte blir för dåligt. Vi avvaktar med att sätta ett stoppdatum. Blir det snö, så får vi mer träning, då rullar hjulen på vagnarna trögt, men halkan vill vi undvika. Då flyttar vi in i vår lokal på Kolvgatan.

Det är gympaledaren Madde Tarodi, Karlstads Gymnastikförening, själv mammaledig, som leder utegruppen. Hon menar att, inget är omöjligt, utan man kan få ett fullgott träningspass längs ett vanligt motionsspår under en lunchtimme . Här körs konditionsträning med stopp för olika styrkeövningar för armar, mage och lår.

– Vi erbjuder ett kom- i gång pass som passar alla, oavsett ålder och träningsbakgrund. Vi har med oss gummiband och så tar vi hjälp av det som finns längs spåret, vi har flera stationer runt slingan. Det passar utmärkt att ha med sig att ha med sig barnvagnen. Den ger bra motstånd i backarna, vilket blir extra träning, säger Madde.

Ett tiotal personer har mött upp till den andra omgången av lunchpasset. Efter samling vid föreningens lokal på wåxnäs går gruppen till I2-spåret. Tempot är varierat, några går fortare andra tar det lite lugnare.

– Det är så det ska vara, alla kan vara med och var och en anpassar träningen efter sin förmåga. Vi väntar in varandra vid stationerna, säger Madde och stannar till vid den första backen.

Backintervall

Hon samlar deltagarna och berättar om intervallmomentet. Några går, andra joggar och barnlediga mammor kämpar uppåt med vagnens tyngd.

– Vi kör en gåång till, bra kämpat, peppar lunchcoachen och ler stort.

Nästa stopp blir vid en stock. Plankan väntar.

– Den kan bli lite tuff, men vi gör så mycket vi orkar, säger Christina Landberg och Vivianne Johansson, som uppskattar möjligheten att träna på dagtid.

– Då har man det gjort och får mer tid över på kvällen. Sedan är det ett härligt sätt att komma i gång på och socialt. Man får även mer kontakt med träningskamraterna när man är utomhus och rör sig mellan stationerna.

Slit och skratt

Efter ett antal hundratal meter åker gummibanden fram. Vagnarna parkeras på spåret och armar sträcks i luften.

– Nu kör vi, små, små rörelser, ner och upp, coachar Tarodi och gruppen kämpar på tills kraften tar slut och förlösande skratt rundar av övningen.

Emely Andersson får ta upp sin bebis, som efter en stund blir nyfiken på det som händer runtomkring.

– Ja, han får vara i famnen en stund, jag kan ju ändå vara med och göra en övning, säger hon och utrycker vilken fördel det är att träna tillsammans.

– Visst är man ute och går med barnvagnen, själv eller med andra, men det blir oftast i långsam promenadtakt. Detta blir en annan sak, här sätter man på sig träningskläder och tar i lite mer. Sedan är det jättebra att ha möjlighet till träning på dagen.

Resten av hösten

Gruppen kommer att köra resten av september och oktober utomhus.

– Det kan bli längre, om deltagare vill och om vädret inte blir för dåligt. Vi avvaktar med att sätta ett stoppdatum. Blir det snö, så får vi mer träning, då rullar hjulen på vagnarna trögt, men halkan vill vi undvika. Då flyttar vi in i vår lokal på Kolvgatan.