2016-04-23 06:00

2016-05-05 22:34

"Jag ska bli världens bästa ultralöpare"

LÖPNING: Ultratrenden växer sig starkare

André Rangelind slog nyligen nordiskt rekord på sextimmarslopp.
Nu satsar han mot VM på 100 kilometer.

Götalöparen André Rangelind har tidigare satsat på medel- och långdistans.

Men förra säsongen tänkte han om – och påbörjade en ultrasatsning.

– Jag nådde inte mina mål, så jag ville testa något nytt, säger han.

Han sprang sitt första ultralopp i juli förra året – Silverleden i Hällefors.

Och det gick bra. Han vann och slog banrekord med 70 minuter på den 64 kilometer långa banan.

– Efter det var jag fast, säger André.

Hoppas på VM

Han sprang ytterligare ett antal ultralopp under 2015, men det är först för några helger sedan som han fick sitt stora genombrott. På ett sextimmarslopp i Borlänge slog han svenskt och nordiskt rekord – 90 200 meter. Det ger ett genomsnittstempo på fyra minuter per kilometer.

Nu satsar han mot VM på 100 kilometer som avgörs i Spanien i slutet på året. Mycket pekar på att han blir uttagen.

– Jag tar för givet att jag får springa, säger André.

Målsättning om du blir uttagen?

– Att springa väldigt bra. Det är svårt att spekulera ett halvår innan, men spontant så hoppas jag på en topp tio-placering.

Och långsiktig målsättning?

– Jag ska bli världens bästa ultralöpare, inget snack. Om jag inte tror på det själv så kommer det inte att hända.

Vad krävs för att du ska nå dit?

– Framför allt att vara hel så jag kan träna. Ultralöpning är enkelt – hård träning lönar sig.

Hur skiljer sig din träning nu jämfört med när du satsade mot medel- och långdistans?

– Jag springer inga renodlade intervaller längre, men det blir en del fartlek. Det sliter för mycket om jag ska köra både fart och mängd. Jag snittar 20-24 mil i veckan.

Hur lyckas du få ihop så många mil?

– Jag jobbar 80 procent på en förskola. Jag springer till och från jobbet, det är tidseffektivt. Många gånger springer jag tre mil på morgonen innan jobbet.

Hur håller du dig skadefri?

– Jag undviker fart. Och om jag får ont i benen så kör jag alternativpass på cykeln i stället. Sen kör jag lite styrketräning också, men jag använder bara min egen kroppsvikt.

Hur ser taktiken ut under ett ultralopp?

– Eftersom jag är formtoppad så känns benen väldigt lätta i början, så det gäller att hålla nere farten. De första tävlingarna gjorde jag misstaget att gå ut för hårt, och då blir det väldigt jobbigt efter ett tag. Så det gäller att hålla nere farten och fylla på med energi tidigt.

Vad för energi?

– I Borlänge var majsvälling huvudfödan. Det är väldigt energirikt och snällt för magen. Sen fyllde jag även på med smörgåsar, nötcreme, coca cola och sportdryck.

Vad tänker du på under ett ultralopp?

– Jag har fått den frågan många gånger, men jag har inget bra svar... Jag tänker mycket på själva loppet och försöker hålla koll på varvtiderna. När jag kommer i tunga perioder så försöker jag tänka positivt.

Är ett ultralopp jobbigare fysiskt eller psykiskt?

– Det är helt klart jobbigare fysiskt. Men ultralöpning är mycket mentalt också.

Hur många tävlingar per år blir det?

– När jag tävlade i medeldistans kunde jag tävla varje helg. Men nu blir det max fyra ultralopp per år eftersom jag vill prestera på samtliga. Det är svårt att springa fler eftersom det tar några veckor att återhämta sig efter ett ultralopp.

Buud vann VM

Sverige är en stark nation i ultralöpning. Förra året tog Jonas Buud VM-guld på 100 kilometer och Sverige vann även lag-VM.

Många i världseliten är runt 40 år. Där sticker André ut – han är bara 25 år.

– Jag ska vara som bäst om 15 år. Det krävs många år med mängdträning för att bli bra. Man tappar visserligen explosiviteten med åren, men den behöver man inte i ultra, säger André.

Ultralöpning har växt explosionsartat de senaste åren. För många räcker det inte längre med att springa ett maraton – nu är folk ute efter tuffare utmaningar.

– Trenden pekar spikrakt uppåt. Det känns kul att ha börjat med det eftersom sporten är på uppgång. Det har varit en löparvåg i många år men nu är många mätta på milloppen, därför söker de sig till längre lopp. Sen tror jag många fastnar för det, säger André Rangelind.

Götalöparen André Rangelind har tidigare satsat på medel- och långdistans.

Men förra säsongen tänkte han om – och påbörjade en ultrasatsning.

– Jag nådde inte mina mål, så jag ville testa något nytt, säger han.

Han sprang sitt första ultralopp i juli förra året – Silverleden i Hällefors.

Och det gick bra. Han vann och slog banrekord med 70 minuter på den 64 kilometer långa banan.

– Efter det var jag fast, säger André.

Hoppas på VM

Han sprang ytterligare ett antal ultralopp under 2015, men det är först för några helger sedan som han fick sitt stora genombrott. På ett sextimmarslopp i Borlänge slog han svenskt och nordiskt rekord – 90 200 meter. Det ger ett genomsnittstempo på fyra minuter per kilometer.

Nu satsar han mot VM på 100 kilometer som avgörs i Spanien i slutet på året. Mycket pekar på att han blir uttagen.

– Jag tar för givet att jag får springa, säger André.

Målsättning om du blir uttagen?

– Att springa väldigt bra. Det är svårt att spekulera ett halvår innan, men spontant så hoppas jag på en topp tio-placering.

Och långsiktig målsättning?

– Jag ska bli världens bästa ultralöpare, inget snack. Om jag inte tror på det själv så kommer det inte att hända.

Vad krävs för att du ska nå dit?

– Framför allt att vara hel så jag kan träna. Ultralöpning är enkelt – hård träning lönar sig.

Hur skiljer sig din träning nu jämfört med när du satsade mot medel- och långdistans?

– Jag springer inga renodlade intervaller längre, men det blir en del fartlek. Det sliter för mycket om jag ska köra både fart och mängd. Jag snittar 20-24 mil i veckan.

Hur lyckas du få ihop så många mil?

– Jag jobbar 80 procent på en förskola. Jag springer till och från jobbet, det är tidseffektivt. Många gånger springer jag tre mil på morgonen innan jobbet.

Hur håller du dig skadefri?

– Jag undviker fart. Och om jag får ont i benen så kör jag alternativpass på cykeln i stället. Sen kör jag lite styrketräning också, men jag använder bara min egen kroppsvikt.

Hur ser taktiken ut under ett ultralopp?

– Eftersom jag är formtoppad så känns benen väldigt lätta i början, så det gäller att hålla nere farten. De första tävlingarna gjorde jag misstaget att gå ut för hårt, och då blir det väldigt jobbigt efter ett tag. Så det gäller att hålla nere farten och fylla på med energi tidigt.

Vad för energi?

– I Borlänge var majsvälling huvudfödan. Det är väldigt energirikt och snällt för magen. Sen fyllde jag även på med smörgåsar, nötcreme, coca cola och sportdryck.

Vad tänker du på under ett ultralopp?

– Jag har fått den frågan många gånger, men jag har inget bra svar... Jag tänker mycket på själva loppet och försöker hålla koll på varvtiderna. När jag kommer i tunga perioder så försöker jag tänka positivt.

Är ett ultralopp jobbigare fysiskt eller psykiskt?

– Det är helt klart jobbigare fysiskt. Men ultralöpning är mycket mentalt också.

Hur många tävlingar per år blir det?

– När jag tävlade i medeldistans kunde jag tävla varje helg. Men nu blir det max fyra ultralopp per år eftersom jag vill prestera på samtliga. Det är svårt att springa fler eftersom det tar några veckor att återhämta sig efter ett ultralopp.

Buud vann VM

Sverige är en stark nation i ultralöpning. Förra året tog Jonas Buud VM-guld på 100 kilometer och Sverige vann även lag-VM.

Många i världseliten är runt 40 år. Där sticker André ut – han är bara 25 år.

– Jag ska vara som bäst om 15 år. Det krävs många år med mängdträning för att bli bra. Man tappar visserligen explosiviteten med åren, men den behöver man inte i ultra, säger André.

Ultralöpning har växt explosionsartat de senaste åren. För många räcker det inte längre med att springa ett maraton – nu är folk ute efter tuffare utmaningar.

– Trenden pekar spikrakt uppåt. Det känns kul att ha börjat med det eftersom sporten är på uppgång. Det har varit en löparvåg i många år men nu är många mätta på milloppen, därför söker de sig till längre lopp. Sen tror jag många fastnar för det, säger André Rangelind.

Rangelinds träningstips

Är du anmäld till ett lopp? Här är ultralöparens André Rangelinds bästa träningstips:

Sätt upp både kortsiktiga och långsiktiga mål – då får du en mening med träningen.

Gör löpningen så effektiv som möjligt – man kan genomföra ett bra träningspass på 30 minuter om man utgår hemma från dörren.

Spring mycket i terräng, det är skonsammare än asfaltslöpning.

André Rangelinds träningsupplägg för löparen som vill komma i gång:

Tisdag: Lugnt distanspass, 7-8 kilometer.

Torsdag: Intervaller, 6x1 000 meter med 90 sekunders vila. Även upp- och nedjogg.

Helgen: Långpass – ett längre pass i lugnt tempo. Om du satsar på ett millopp så spring cirka 12-15 kilometer.

Källa: