2016-01-16 06:00

2016-01-16 06:00

Mobilen opålitlig hjälp i kylan

KRÖNIKA

Det har varit något svalt om näbben så här i början av 2016.

Så även för mig under årets första vecka då Funäsfjällen i Härjedalen gästades.

Där finns förutom kyla ett och annat skidspår att följa.

Skidorterna i Funäsfjällen binds samman av ett spårnät på 30 mil. Man skryter om att Nordic ski center är världens längsta sammanhängande spårsystem. Tveksamt, men okej. Det är långt.

Bruksvallarna, som var min hemvist, bjöd på temperaturer stadigt mellan 20 och 30 minusgrader.

Tillrådligt att konditionsträna i minus 25?

Det är högst tveksamt.

Låg intensitet, korta pass och genomtänkt klädsel är nödvändigt om träning i svår kyla över huvud taget ska vara genomförbar.

För mig gick halva träningspassen åt att ta på och av alla lager av kläder.

Huvudet ska inte hållas kallt. En ansenlig del av kroppsvärmen försvinner ut den vägen om du är klent beklädd där.

Vid varje skidtur åkte jag med två mössor, en buff som jag formade som en strut framför ansiktet och en som jag satte över hakan.

På kroppen ska det förstås vara funktionskläder, undvik bomull. Bomull blir snabbt fuktigt och kallt.

På överkroppen hade jag tre underställ, en skidjacka och en väst. På underkroppen satt vindtäta skidbyxor, ett långt underställ och två par korta, vindskyddande kalsingar. Pjäxorna försågs även med värmeskydd.

Händerna är kinkigast att hålla varma. Jag hade därför dubbla par tumvantar med mig. Reservparet låg instoppat under västen och gav extra vindskydd.

Säkert såg jag ut som en lallande Michelingubbe som raglade runt i skidspåret med två käppar för att hålla mig upprätt.

Klädseln var ändå väl avvägd och funkade utmärkt. Jag höll mig varm. Och jag tog mig framåt utan större besvär trots svinkylan.

En läxa lärde jag av denna köldturné. Det är vettigt att ha iläggsulor. Jag glömde en dag och kunde inte begripa varför det kändes så konstigt i pjäxorna. Det var snarare vad som inte kändes efter ett tag – fotsulorna.

En annan erfarenhet: Mobiltelefon med ett äpple på är ingen bra kombo med kyla. Trots full laddning slocknade den snabbt. Slutsats: Ta hellre med en kompis på träning i kyla än mobilen. Mycket mer att lita på om något skulle hända.

Så även för mig under årets första vecka då Funäsfjällen i Härjedalen gästades.

Där finns förutom kyla ett och annat skidspår att följa.

Skidorterna i Funäsfjällen binds samman av ett spårnät på 30 mil. Man skryter om att Nordic ski center är världens längsta sammanhängande spårsystem. Tveksamt, men okej. Det är långt.

Bruksvallarna, som var min hemvist, bjöd på temperaturer stadigt mellan 20 och 30 minusgrader.

Tillrådligt att konditionsträna i minus 25?

Det är högst tveksamt.

Låg intensitet, korta pass och genomtänkt klädsel är nödvändigt om träning i svår kyla över huvud taget ska vara genomförbar.

För mig gick halva träningspassen åt att ta på och av alla lager av kläder.

Huvudet ska inte hållas kallt. En ansenlig del av kroppsvärmen försvinner ut den vägen om du är klent beklädd där.

Vid varje skidtur åkte jag med två mössor, en buff som jag formade som en strut framför ansiktet och en som jag satte över hakan.

På kroppen ska det förstås vara funktionskläder, undvik bomull. Bomull blir snabbt fuktigt och kallt.

På överkroppen hade jag tre underställ, en skidjacka och en väst. På underkroppen satt vindtäta skidbyxor, ett långt underställ och två par korta, vindskyddande kalsingar. Pjäxorna försågs även med värmeskydd.

Händerna är kinkigast att hålla varma. Jag hade därför dubbla par tumvantar med mig. Reservparet låg instoppat under västen och gav extra vindskydd.

Säkert såg jag ut som en lallande Michelingubbe som raglade runt i skidspåret med två käppar för att hålla mig upprätt.

Klädseln var ändå väl avvägd och funkade utmärkt. Jag höll mig varm. Och jag tog mig framåt utan större besvär trots svinkylan.

En läxa lärde jag av denna köldturné. Det är vettigt att ha iläggsulor. Jag glömde en dag och kunde inte begripa varför det kändes så konstigt i pjäxorna. Det var snarare vad som inte kändes efter ett tag – fotsulorna.

En annan erfarenhet: Mobiltelefon med ett äpple på är ingen bra kombo med kyla. Trots full laddning slocknade den snabbt. Slutsats: Ta hellre med en kompis på träning i kyla än mobilen. Mycket mer att lita på om något skulle hända.

Några tips om träning i kyla

* Ha rejält på skallen. Där försvinner mycket värme ut.

* Träna lågintensivt och undvik långa pass.

* Använd en ansiktsmask, så kallad balaklava eller buff.

* Ha med varm dryck och energitillskott. Kroppen dräneras snabbt på energi när det är kallt.

* Använd flerlagersprincipen för underställen. Undvik bomull inpå kroppen.