2017-05-20 06:00

2017-05-20 07:00

Framtidsbilen som kör själv

TEKNIK & PRYLAR: Tesla Model X

Tesla Model X kan snart köra helt på egen hand. Det här är världens coolaste bil just nu.

Fakta

Motor: 2 st, 329-611 hk

Toppfart: 210–250 km/h

Acceleration 0–100 km/h: 6,2–3,1 sek.

Räckvidd: 417–565 km NEDC

Mått: 503 x 227 x 168 cm

Vikt: 2389 kg (90D)

Smarta funktioner: 17-tums kapacitiv pekskärm, bluetooth, 4G LTE, 5 x USB, app-styrning, autonom körning (framtida programvaruuppdatering)

Ljud: ”Ultra High Fidelity”-system med 12 högtalare (med neodym-magneter och 8-tums subwoofer), FM/AM/DAB- och internetradio, integrerat Spotify och TuneIn. Stöder musikformaten MP3, AAC och MP4.

Pris: Från 1 137 000 kr

Webb: tesla.com

Betyg: 5

 

Plus

Helt enkelt den roligaste bilen vi har kört. En pryl på fyra hjul! När de självkörande funktionerna släpps blir det här en drömbil!

 

Minus

Hörbart vägljud. Det finns nog andra lyxbilar som har ännu bättre körkomfort.

 

Batteridrivna Tesla Model X har brutalt med kraft, en otroligt generös räckvidd och tack vare fyrhjulsdrift har den mycket acceptabla köregenskaper även på vintern.

Det är en teknisk pryl av sällan skådat slag, vilket är skälet till att vi bestämde oss för att testa den i Ljud & Bild trots att vi inte är någon biltidning. App-styrning är tufft och det finns massor av funktioner att leka med på den stora pekskärmen. Ljudanläggningen är av högsta klass för att vara en förinstallerad bilstereo.

Med lite extrautrustning hamnar Model X på gott och väl över miljonen. För de pengarna finns det mycket annat bra att välja på. Range Rover, Lexus och BMW har stadsjeepar i samma prisklass, vilket ger Teslan en hel del att mäta sig med när det gäller körkänsla. Men det är bara Tesla som är Tesla, och Model X är något av det coolaste som rullar i trafiken just nu.

Så småningom kommer Tesla att rulla ut fullständigt förarlösa egenskaper. Förhoppningsvis utan att bilen förvandlas till Stephen Kings ”Christine”. Du vet, den där läckra 1958 års Plymouth Fury som löper amok på förarlös dödsjakt ...

Läs hela testet på ljudochbild.se

Fakta

Motor: 2 st, 329-611 hk

Toppfart: 210–250 km/h

Acceleration 0–100 km/h: 6,2–3,1 sek.

Räckvidd: 417–565 km NEDC

Mått: 503 x 227 x 168 cm

Vikt: 2389 kg (90D)

Smarta funktioner: 17-tums kapacitiv pekskärm, bluetooth, 4G LTE, 5 x USB, app-styrning, autonom körning (framtida programvaruuppdatering)

Ljud: ”Ultra High Fidelity”-system med 12 högtalare (med neodym-magneter och 8-tums subwoofer), FM/AM/DAB- och internetradio, integrerat Spotify och TuneIn. Stöder musikformaten MP3, AAC och MP4.

Pris: Från 1 137 000 kr

Webb: tesla.com

Betyg: 5

 

Plus

Helt enkelt den roligaste bilen vi har kört. En pryl på fyra hjul! När de självkörande funktionerna släpps blir det här en drömbil!

 

Minus

Hörbart vägljud. Det finns nog andra lyxbilar som har ännu bättre körkomfort.

 

Batteridrivna Tesla Model X har brutalt med kraft, en otroligt generös räckvidd och tack vare fyrhjulsdrift har den mycket acceptabla köregenskaper även på vintern.

Det är en teknisk pryl av sällan skådat slag, vilket är skälet till att vi bestämde oss för att testa den i Ljud & Bild trots att vi inte är någon biltidning. App-styrning är tufft och det finns massor av funktioner att leka med på den stora pekskärmen. Ljudanläggningen är av högsta klass för att vara en förinstallerad bilstereo.

Med lite extrautrustning hamnar Model X på gott och väl över miljonen. För de pengarna finns det mycket annat bra att välja på. Range Rover, Lexus och BMW har stadsjeepar i samma prisklass, vilket ger Teslan en hel del att mäta sig med när det gäller körkänsla. Men det är bara Tesla som är Tesla, och Model X är något av det coolaste som rullar i trafiken just nu.

Så småningom kommer Tesla att rulla ut fullständigt förarlösa egenskaper. Förhoppningsvis utan att bilen förvandlas till Stephen Kings ”Christine”. Du vet, den där läckra 1958 års Plymouth Fury som löper amok på förarlös dödsjakt ...

Läs hela testet på ljudochbild.se

  • Geir Gråbein Nordby