2017-04-15 06:00

2017-04-15 06:00

Hemmabio för kräsna

TEKNIK & PRYLAR: Fem tunga receivrar

Den modernaste tekniken. Fantastiskt ljud! Även från ovan. Här finns receivern du bara måste ha.

Vi testar

Onkyo TX-RZ810 13 000 kr

Pioneer SC-LX501 11 500 kr

Marantz SR6011 13 000 kr

Yamaha RX-A1060 14 000 kr

Denon AVR-X4300H 13 500 kr

 

 

 

 

Text: Geir Gråbein Nordby, Ljud & Bild

Foto: Tillverkarna

 

Vill du få biokänsla hemma klarar du dig inte utan äkta surroundljud. Och med de senaste ljudformaten Dolby Atmos och DTS:X får du till och med ljud från taket. På så sätt sitter du i en sammanhängande bubbla av ljud, där du hör precis var någonstans helikoptern svävar ovanför huvudet och du känner hur kulor viner förbi som projektiler genom rummet. Och med en tuff hemmabioförstärkare får du häftigt bioljud från tv-serier också. Tänk bara: Game of Thrones och Westworld med samma inlevelse som de största blockbuster-filmerna på bio!

 

Flera kanaler

Ju fler förstärkarkanaler och högtalare du har, desto större och mer komplett blir ljudbilden. Och det händer något magiskt när man passerar nio kanaler – sju runt om på sidorna och två i taket. Då får man en helt sömlös bild bakom och runt sig, samtidigt som takhögtalarna knyter ihop allting i höjden. I det här testet gäller detta bara Denon och Marantz, de övriga får nöja sig med fem kanaler på marknivå och två i taket.

 

De bästa hemmabioförstärkarna kan återge en actionspäckad ljudbild på ett trovärdigt sätt, samtidigt som man kan höra en smackande ekorre i en buske, löv som prasslar i träden och regndroppar som faller från ovan, allt återgivet på ett nyanserat och känsligt sätt. Det är naturligtvis järnkoll på rösterna i dialogen som kommer ur centerkanalen med majestätisk pondus och delikata övertoner.

 

Toppklass

Investerar du 12 000 eller 15 000 kronor så kommer du upp i det övre skiktet. Där får du tillräckligt många kanaler och muskler för att skaka liv i högtalarna och få bättre känsla hemma än på bio. Mindre pengar än så ger färre kanaler, mindre kraft och sämre ljud. Nästa snäpp upp i pris ger ännu ett par extra kanaler, men du får lägga en hel del mer för att få ett markant bättre ljud och ännu mer muskler. Frågan är om det är värt det, för i den här prisklassen får man verkligt häftiga filmupplevelser. Ljudkvaliteten med musik motsvarar en stereoförstärkare för 5 000–7 000 kronor, fast med ännu mer kraft. Hemmabioreceivrarna i den här klassen har ett riktigt tungt ljud, vilken musikstil du än är intresserad av. De orkar dessutom driva i princip alla högtalare, så oavsett om du investerar 20 000 eller 50 000 kronor i ett högtalarsystem så vet du att förstärkardelen gör vad den ska.

 

Läs hela testet på Ljud & Bild

 

 

Onkyo TX-RZ810

Video: Ultra-HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 in, 2 ut

Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), DTS:X

Effekt: 7 x 130 watt (8 ohm, 2 kanaler, 20–20 000 Hz)

Rumskorrektion: AccuEQ

Nätverk: Wifi och ethernet

Strömning: Airplay, Tidal, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styrning: Onkyo Controller (iOS, Android), Onkyo Remote 3 (iOS), Onkyo Remote App (Android)

Skivspelaringång: Ja

Multikanals pre out: Ja

Pris: 13 000 kr

Webb: se.onkyo.com

 

Betyg: 4

 

 

Tillräckligt tungt

Den här hemmabioreceivern har massor av kraft och låter bra. Men den har sina brister.

 

Plus

Kraft i massor ger bra kontroll i hemmabion, och vi ser fram emot när multiroom-funktionen lanseras!

 

Minus

Rumskorrektionen ger tunt ljud och vi tycker sju kanaler är för lite med Dolby Atmos.

 

 

Onkyos rumskorrektion hittar rätt avstånd till högtalarna och sätter i stort sett en korrekt delningsfrekvens (vi var tvungna att justera till 80 Hz i vissa kanaler). Ljudet blir sterilt och platt, så om du har bra högtalare rekommenderar vi Pure Audio-ljudläget som skickar ut ljudet opåverkat till högtalarna. Eller att ställa in systemet att inte korrigera fronthögtalarna utan i stället försöka få de andra högtalarna i systemet att efterlikna dem. Det blir för lite värme och tryck om AccuEQ får göra allting helt automatiskt.

 

I Pure Direct-läge har receivern däremot ett bra ljud, med väldigt härligt tryck. Dialoger i film återges med pondus och tydliga röster. Ljudeffekter är häftiga, med tyngd och kontroll. Atmos-ljudspåret i ”Deadpool” hörs tydligt, när bilar gör saltomortaler och kulor viner genom luften. Men eftersom Onkyo-receivern bara har sju kanaler måste vi offra de bakre surroundkanalerna när vi använder Atmos-högtalarna. Resultatet är en ljudbubbla framifrån, men ljudbilden försvinner inte lika långt bakåt som vi vill. Både Denon och Marantz har en större, mer sammanhängande ljudbild.

 

Musik låter mycket bra, med en fet bas som svänger tungt längst ner. Gitarrer och andra stränginstrument klingar trivsamt i ljudlandskapet och röster är fint planterade i mitten av alltihop. Oavsett om det står rock eller jazz på spellistan så klarar Onkyo det fint. TX-RZ810 har fullständig kontroll över Audio SR3 Avantgarde Arreté.

 

Pioneer SC-LX501

Video: Ultra-HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 7 in, 2 ut

Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), DTS:X

Effekt: 7 x 130 watt (8 ohm, 2 kanaler, 20–20 000 Hz)

Rumskorrektion: MCACC

Nätverk: Wifi och ethernet

Strömning: Airplay, Tidal, Spotify Connect, Deezer, DLNA, Bluetooth

App-styrning: Pioneer Remote App (iOS, Android), Pioneer iControlAV5 (iOS, Android)

Skivspelaringång: Ja

Multikanals pre out: Nej

Pris: 11 500 kr

Webb: pioneer-audiovisual.eu/se

 

Betyg: 4

 

 

Gör mycket rätt

Det här är en hemmabiomaskin som kan andra konster också. Men vi hade velat ha ännu mer.

 

Foto: Logitech

 

Plus

Gott om muskler och förberedd för multiroom. Bra pris.

 

Minus

Rumskorrektionen ger ett tunt ljud, vi hade velat ha fler kanaler. Tvingar alla högtalarna till gemensam delningsfrekvens.

 

 

Vår erfarenhet av Pioneers MCACC-rumskorrektion är att den är stråt vassare än Onkyos. Därför är det överraskande att konstatera att ljudet från Pioneer är vassare efter den automatiska kalibreringen. Tidigare kunde man välja om ljudet skulle kalibreras linjärt i alla kanaler, om ljudet från fronthögtalarna skulle bestämma klangen för resten av högtalarna, eller om högtalarna skulle matchas parvis. Det här valet tycks vara bortplockat, så här är det allt eller inget som gäller. Växlar man till Pure Direct-läget låter det mycket bättre, fullt i klass med Onkyo.

 

Det blir inte riktigt samma sammanhängande bubbla av ljud i Pure Direct, eftersom ljudet från varje högtalare beter sig aningen annorlunda i rummet, så det låter inte fullt lika sömlöst. Men det är bra ändå, och Atmos-ljudspåret i ”Deadpool” funkar fint. Det öppnar sig snyggt ovanför våra huvuden när kulor och bilar (!) flyger genom luften. Det finns gott om kraft, explosioner och andra smällar återges med liv och gnista, samtidigt som dialogen har en fin och majestätisk klang. Kanske inte fullt lika mycket ”hår på bröstet” som med Onkyo, men vi saknar egentligen ingenting. Bortsett från att vi helst vill ha fyra bakkanaler med Dolby Atmos, vilket kräver sammanlagt nio kanaler, inte sju som finns här.

När den är som bäst låter SC-LX501 öppen och fint med både film och musik, och det finns tillräckligt med kraft för det mesta. Inte riktigt samma tryck och tyngd som med Onkyo, men nästan.

 

 

 

Marantz SR6011

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 in, 2 ut

Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (7.2.2/5.2.4), DTS:X

Effekt: 9 x 110 watt (8 ohm, 1 kanal, 20–20 000 Hz)

Rumskorrektion: Audyssey MultEQ XT32

Nätverk: Wifi och ethernet

Strömning: Airplay, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styrning: Marantz AVR Remote (iOS, Android)

Skivspelaringång: Ja

Multikanals pre out: Ja

Pris: 13 000 kr

Webb: septon.se

 

Betyg: 5

 

[Särskilt rekommenderad]

 

Enorm rumskänsla

Är du på jakt efter ljudbilden med störst rymd så kan du sluta leta.

 

Plus

Nio förstärkarkanaler och bra rumskorrektion ger en gigantisk ljudbild, med bra upplösning.

 

Minus

Det finns ännu kraftigare receivrar i den här klassen. Inte full multiroom-funktionalitet.

 

 

Med automatisk högtalarkalibrering har Marantz en mer upplöst ljudbild än Pioneer och Onkyo. Mycket av fylligheten bevaras och dialogen i ”Deadpool” är klar som dagen. Atmos-ljudspåret får en ny dimension med de extra bakkanalerna jämfört med Pioneer, Onkyo och Yamaha. Ljudbilden är lika enorm som den är sammanhängande och oavsett om det är bilar som flyger genom luften eller en röst som dyker upp bakifrån så hör man exakt var någonstans ljudet är placerat.

 

Detta gäller även för musik i surround, där orkestern placeras mer exakt. Marantz-receivern förmedlar instrumenten på ett fenomenalt sätt och allting låter väldigt upplöst. Kontrabasarna har fin tyngd och sammanhållningen är imponerande. I Pure Direct-läget låter det ännu mer upplöst och fylligt, och tack vare nio kanaler kollapsar inte storleken på ljudbilden som den gör till viss del när man ställer in Pioneer och Onkyo i Pure Direct-läge.

 

SR6011 har ganska så bra tryck, men saknar lite dynamik och fart och fläkt jämfört med de mest kraftfulla. Men när det gäller upplösning finns det ingen som kan hota den. På det stora hela är detta en oerhört bra receiver, i både två och många kanaler.

 

Yamaha RX-A1060

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 in, 2 ut

Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), DTS:X

Effekt: 7 x 110 watt (8 ohm, 2 kanaler, 20–20 000 Hz)

Rumskorrektion: YPAO

Nätverk: Wifi och ethernet

Strömning: MusicCast, Airplay, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styrning: MusicCast (iOS, Android), AV Controller (iOS, Android)

Skivspelaringång: Ja

Multikanals pre out: Ja

Pris: 14 000 kr

Webb: se.yamaha.com

 

Betyg: 5

 

 

Mycket av det mesta

Välutrustad, välljudande och väldigt användarvänlig multiroom-funktion.

 

Plus

Gott om kraft i kombination med bra, fylligt ljud och dessutom strömning med MusicCast-multiroom gör detta till ett ovanligt bra köp.

 

Minus

Antalet förstärkarkanaler är begränsat till sju, vilket är i minsta laget för Dolby Atmos och DTS:X.

 

 

 

Vi har aldrig hört en dålig Yamaha-receiver och de har uppenbarligen inte tänkt börja nu heller. Ljudet är kraftfullt och fylligt, med massiv dialog och strålande kontroll på ljudeffekter av det mer extrema slaget.

 

Yamahas rumskorrektion fungerar bättre än Onkyos och Pioneers, den har ett mer organiskt och naturligt ljud. Personligen tycker jag ändå att Front-kalibrering låter bäst, som korrigerar resten av högtalarna efter fronthögtalarna. Men Natural fungerar också, då får du ljudbilden som Yamahas ingenjörer vill att du ska höra.

 

Filmljudet trycker till ordentligt och de som gillar film på bio kommer att älska Yamahas lite svulstiga ljud. Det känns inte svagare än Pioneers och Onkyos, tvärtom har det ett större lugn när vapen smäller och bilar kraschar. Yamaha är kraftfullare än Marantz och Denon och låter bättre än Onkyo och Pioneer.

 

Musik i surround låter fylligt och varmt. Det är ännu bättre i Pure Direct-läge, fast då får man inte riktigt samma sammanhängande bubbla av ljud. Det beror delvis på att receivern bara har sju kanaler, så om du ska ha Atmos-ljud får du bara liv i två bakhögtalare. Vi föredrar fyra.

I stereo uppskattar vi Yamahas taktfasthet, RX-A1060 har fullständig kontroll över Audiovectors highend-högtalare SR3 Avantgarde Arreté. Den är inte lika öppen i mellanregistret som Marantz och till viss del Denon, men den har mer kraft. På det stora hela låter det väldigt bra.

 

Med RX-A1060 har Yamaha byggt en receiver som både låter kanonbra och är lätt att använda. Musikströmning med MusicCast är en särskilt välkommen funktion. Vi saknar bara ytterligare två förstärkarkanaler.

 

 

Denon AVR-X4300H

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 in, 2 ut

Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (7.2.2/5.2.4), DTS:X

Effekt: 9 x 125 watt (8 ohm, 1 kanal, 20–20 000 Hz)

Rumskorrektion: Audyssey MultEQ XT32

Nätverk: Wifi och ethernet

Strömning: Heos, Airplay, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styrning: Denon AVR Remote (iOS, Android)

Skivspelaringång: Ja

Multikanals pre out: Ja

Pris: 13 500 kr

Webb: hifiklubben.se

 

Betyg: 6

 

[Bäst i test]

 

 

Chefen i hemmabion

Den här receivern har allt och står överst på vår ”vill ha”-lista, både till film och till musik.

 

Plus

Nio förstärkarkanaler och tjusig rumskorrektion ger en stor och omslutande ljudbild. Ljudet är upplöst och vi älskar Heos-multiroom!

 

Minus

Ännu mer muskelkraft hade inte skadat.

 

Audyssey-rumskorrektionen gör även här ett fenomenalt jobb med att kalibrera högtalarna. Det låter mer organiskt och upplöst än med Pioneer och Onkyo, mycket fylligare längre ner i mellan- och basregistret. Och som hos Marantz kommer Atmos-ljudspåret betydligt mer till sin rätt med 7.1.2-konfiguration, alltså med fyra bakhögtalare. Takhögtalarna binder ihop ljudbilden bättre och man får en större bubbla av ljud runt lyssningsplatsen.

 

Både film och musik låter utsökt med Atmos, även vanligt surroundljud utan takkanaler är stort och öppet.

 

Jämfört med Marantz har inte Denon riktigt samma återgivning av mikronyanser i stränginstrument och cymbaler. Men det låter ändå sagolikt bra, med en stor och fyllig klang som man lätt blir förälskad i.

 

Denon uppfattas inte som kraftigare än Marantz, och även här finns det mindre att gå på i förhållande till Yamaha och Onkyo. Men det finns tillräckligt med kraft och Denons tonala kvaliteter är omöjliga att inte gilla. Till och med highend-högtalare slipper skämmas.

 

Lägger vi dessutom till multiroom-strömning med Heos så har vi en klar vinnare i Denon AVR-X4300H.

 

Vi testar

Onkyo TX-RZ810 13 000 kr

Pioneer SC-LX501 11 500 kr

Marantz SR6011 13 000 kr

Yamaha RX-A1060 14 000 kr

Denon AVR-X4300H 13 500 kr

 

 

 

 

Text: Geir Gråbein Nordby, Ljud & Bild

Foto: Tillverkarna

 

Vill du få biokänsla hemma klarar du dig inte utan äkta surroundljud. Och med de senaste ljudformaten Dolby Atmos och DTS:X får du till och med ljud från taket. På så sätt sitter du i en sammanhängande bubbla av ljud, där du hör precis var någonstans helikoptern svävar ovanför huvudet och du känner hur kulor viner förbi som projektiler genom rummet. Och med en tuff hemmabioförstärkare får du häftigt bioljud från tv-serier också. Tänk bara: Game of Thrones och Westworld med samma inlevelse som de största blockbuster-filmerna på bio!

 

Flera kanaler

Ju fler förstärkarkanaler och högtalare du har, desto större och mer komplett blir ljudbilden. Och det händer något magiskt när man passerar nio kanaler – sju runt om på sidorna och två i taket. Då får man en helt sömlös bild bakom och runt sig, samtidigt som takhögtalarna knyter ihop allting i höjden. I det här testet gäller detta bara Denon och Marantz, de övriga får nöja sig med fem kanaler på marknivå och två i taket.

 

De bästa hemmabioförstärkarna kan återge en actionspäckad ljudbild på ett trovärdigt sätt, samtidigt som man kan höra en smackande ekorre i en buske, löv som prasslar i träden och regndroppar som faller från ovan, allt återgivet på ett nyanserat och känsligt sätt. Det är naturligtvis järnkoll på rösterna i dialogen som kommer ur centerkanalen med majestätisk pondus och delikata övertoner.

 

Toppklass

Investerar du 12 000 eller 15 000 kronor så kommer du upp i det övre skiktet. Där får du tillräckligt många kanaler och muskler för att skaka liv i högtalarna och få bättre känsla hemma än på bio. Mindre pengar än så ger färre kanaler, mindre kraft och sämre ljud. Nästa snäpp upp i pris ger ännu ett par extra kanaler, men du får lägga en hel del mer för att få ett markant bättre ljud och ännu mer muskler. Frågan är om det är värt det, för i den här prisklassen får man verkligt häftiga filmupplevelser. Ljudkvaliteten med musik motsvarar en stereoförstärkare för 5 000–7 000 kronor, fast med ännu mer kraft. Hemmabioreceivrarna i den här klassen har ett riktigt tungt ljud, vilken musikstil du än är intresserad av. De orkar dessutom driva i princip alla högtalare, så oavsett om du investerar 20 000 eller 50 000 kronor i ett högtalarsystem så vet du att förstärkardelen gör vad den ska.

 

Läs hela testet på Ljud & Bild

 

 

Onkyo TX-RZ810

Video: Ultra-HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 in, 2 ut

Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), DTS:X

Effekt: 7 x 130 watt (8 ohm, 2 kanaler, 20–20 000 Hz)

Rumskorrektion: AccuEQ

Nätverk: Wifi och ethernet

Strömning: Airplay, Tidal, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styrning: Onkyo Controller (iOS, Android), Onkyo Remote 3 (iOS), Onkyo Remote App (Android)

Skivspelaringång: Ja

Multikanals pre out: Ja

Pris: 13 000 kr

Webb: se.onkyo.com

 

Betyg: 4

 

 

Tillräckligt tungt

Den här hemmabioreceivern har massor av kraft och låter bra. Men den har sina brister.

 

Plus

Kraft i massor ger bra kontroll i hemmabion, och vi ser fram emot när multiroom-funktionen lanseras!

 

Minus

Rumskorrektionen ger tunt ljud och vi tycker sju kanaler är för lite med Dolby Atmos.

 

 

Onkyos rumskorrektion hittar rätt avstånd till högtalarna och sätter i stort sett en korrekt delningsfrekvens (vi var tvungna att justera till 80 Hz i vissa kanaler). Ljudet blir sterilt och platt, så om du har bra högtalare rekommenderar vi Pure Audio-ljudläget som skickar ut ljudet opåverkat till högtalarna. Eller att ställa in systemet att inte korrigera fronthögtalarna utan i stället försöka få de andra högtalarna i systemet att efterlikna dem. Det blir för lite värme och tryck om AccuEQ får göra allting helt automatiskt.

 

I Pure Direct-läge har receivern däremot ett bra ljud, med väldigt härligt tryck. Dialoger i film återges med pondus och tydliga röster. Ljudeffekter är häftiga, med tyngd och kontroll. Atmos-ljudspåret i ”Deadpool” hörs tydligt, när bilar gör saltomortaler och kulor viner genom luften. Men eftersom Onkyo-receivern bara har sju kanaler måste vi offra de bakre surroundkanalerna när vi använder Atmos-högtalarna. Resultatet är en ljudbubbla framifrån, men ljudbilden försvinner inte lika långt bakåt som vi vill. Både Denon och Marantz har en större, mer sammanhängande ljudbild.

 

Musik låter mycket bra, med en fet bas som svänger tungt längst ner. Gitarrer och andra stränginstrument klingar trivsamt i ljudlandskapet och röster är fint planterade i mitten av alltihop. Oavsett om det står rock eller jazz på spellistan så klarar Onkyo det fint. TX-RZ810 har fullständig kontroll över Audio SR3 Avantgarde Arreté.

 

Pioneer SC-LX501

Video: Ultra-HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 7 in, 2 ut

Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), DTS:X

Effekt: 7 x 130 watt (8 ohm, 2 kanaler, 20–20 000 Hz)

Rumskorrektion: MCACC

Nätverk: Wifi och ethernet

Strömning: Airplay, Tidal, Spotify Connect, Deezer, DLNA, Bluetooth

App-styrning: Pioneer Remote App (iOS, Android), Pioneer iControlAV5 (iOS, Android)

Skivspelaringång: Ja

Multikanals pre out: Nej

Pris: 11 500 kr

Webb: pioneer-audiovisual.eu/se

 

Betyg: 4

 

 

Gör mycket rätt

Det här är en hemmabiomaskin som kan andra konster också. Men vi hade velat ha ännu mer.

 

Foto: Logitech

 

Plus

Gott om muskler och förberedd för multiroom. Bra pris.

 

Minus

Rumskorrektionen ger ett tunt ljud, vi hade velat ha fler kanaler. Tvingar alla högtalarna till gemensam delningsfrekvens.

 

 

Vår erfarenhet av Pioneers MCACC-rumskorrektion är att den är stråt vassare än Onkyos. Därför är det överraskande att konstatera att ljudet från Pioneer är vassare efter den automatiska kalibreringen. Tidigare kunde man välja om ljudet skulle kalibreras linjärt i alla kanaler, om ljudet från fronthögtalarna skulle bestämma klangen för resten av högtalarna, eller om högtalarna skulle matchas parvis. Det här valet tycks vara bortplockat, så här är det allt eller inget som gäller. Växlar man till Pure Direct-läget låter det mycket bättre, fullt i klass med Onkyo.

 

Det blir inte riktigt samma sammanhängande bubbla av ljud i Pure Direct, eftersom ljudet från varje högtalare beter sig aningen annorlunda i rummet, så det låter inte fullt lika sömlöst. Men det är bra ändå, och Atmos-ljudspåret i ”Deadpool” funkar fint. Det öppnar sig snyggt ovanför våra huvuden när kulor och bilar (!) flyger genom luften. Det finns gott om kraft, explosioner och andra smällar återges med liv och gnista, samtidigt som dialogen har en fin och majestätisk klang. Kanske inte fullt lika mycket ”hår på bröstet” som med Onkyo, men vi saknar egentligen ingenting. Bortsett från att vi helst vill ha fyra bakkanaler med Dolby Atmos, vilket kräver sammanlagt nio kanaler, inte sju som finns här.

När den är som bäst låter SC-LX501 öppen och fint med både film och musik, och det finns tillräckligt med kraft för det mesta. Inte riktigt samma tryck och tyngd som med Onkyo, men nästan.

 

 

 

Marantz SR6011

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 in, 2 ut

Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (7.2.2/5.2.4), DTS:X

Effekt: 9 x 110 watt (8 ohm, 1 kanal, 20–20 000 Hz)

Rumskorrektion: Audyssey MultEQ XT32

Nätverk: Wifi och ethernet

Strömning: Airplay, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styrning: Marantz AVR Remote (iOS, Android)

Skivspelaringång: Ja

Multikanals pre out: Ja

Pris: 13 000 kr

Webb: septon.se

 

Betyg: 5

 

[Särskilt rekommenderad]

 

Enorm rumskänsla

Är du på jakt efter ljudbilden med störst rymd så kan du sluta leta.

 

Plus

Nio förstärkarkanaler och bra rumskorrektion ger en gigantisk ljudbild, med bra upplösning.

 

Minus

Det finns ännu kraftigare receivrar i den här klassen. Inte full multiroom-funktionalitet.

 

 

Med automatisk högtalarkalibrering har Marantz en mer upplöst ljudbild än Pioneer och Onkyo. Mycket av fylligheten bevaras och dialogen i ”Deadpool” är klar som dagen. Atmos-ljudspåret får en ny dimension med de extra bakkanalerna jämfört med Pioneer, Onkyo och Yamaha. Ljudbilden är lika enorm som den är sammanhängande och oavsett om det är bilar som flyger genom luften eller en röst som dyker upp bakifrån så hör man exakt var någonstans ljudet är placerat.

 

Detta gäller även för musik i surround, där orkestern placeras mer exakt. Marantz-receivern förmedlar instrumenten på ett fenomenalt sätt och allting låter väldigt upplöst. Kontrabasarna har fin tyngd och sammanhållningen är imponerande. I Pure Direct-läget låter det ännu mer upplöst och fylligt, och tack vare nio kanaler kollapsar inte storleken på ljudbilden som den gör till viss del när man ställer in Pioneer och Onkyo i Pure Direct-läge.

 

SR6011 har ganska så bra tryck, men saknar lite dynamik och fart och fläkt jämfört med de mest kraftfulla. Men när det gäller upplösning finns det ingen som kan hota den. På det stora hela är detta en oerhört bra receiver, i både två och många kanaler.

 

Yamaha RX-A1060

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 in, 2 ut

Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), DTS:X

Effekt: 7 x 110 watt (8 ohm, 2 kanaler, 20–20 000 Hz)

Rumskorrektion: YPAO

Nätverk: Wifi och ethernet

Strömning: MusicCast, Airplay, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styrning: MusicCast (iOS, Android), AV Controller (iOS, Android)

Skivspelaringång: Ja

Multikanals pre out: Ja

Pris: 14 000 kr

Webb: se.yamaha.com

 

Betyg: 5

 

 

Mycket av det mesta

Välutrustad, välljudande och väldigt användarvänlig multiroom-funktion.

 

Plus

Gott om kraft i kombination med bra, fylligt ljud och dessutom strömning med MusicCast-multiroom gör detta till ett ovanligt bra köp.

 

Minus

Antalet förstärkarkanaler är begränsat till sju, vilket är i minsta laget för Dolby Atmos och DTS:X.

 

 

 

Vi har aldrig hört en dålig Yamaha-receiver och de har uppenbarligen inte tänkt börja nu heller. Ljudet är kraftfullt och fylligt, med massiv dialog och strålande kontroll på ljudeffekter av det mer extrema slaget.

 

Yamahas rumskorrektion fungerar bättre än Onkyos och Pioneers, den har ett mer organiskt och naturligt ljud. Personligen tycker jag ändå att Front-kalibrering låter bäst, som korrigerar resten av högtalarna efter fronthögtalarna. Men Natural fungerar också, då får du ljudbilden som Yamahas ingenjörer vill att du ska höra.

 

Filmljudet trycker till ordentligt och de som gillar film på bio kommer att älska Yamahas lite svulstiga ljud. Det känns inte svagare än Pioneers och Onkyos, tvärtom har det ett större lugn när vapen smäller och bilar kraschar. Yamaha är kraftfullare än Marantz och Denon och låter bättre än Onkyo och Pioneer.

 

Musik i surround låter fylligt och varmt. Det är ännu bättre i Pure Direct-läge, fast då får man inte riktigt samma sammanhängande bubbla av ljud. Det beror delvis på att receivern bara har sju kanaler, så om du ska ha Atmos-ljud får du bara liv i två bakhögtalare. Vi föredrar fyra.

I stereo uppskattar vi Yamahas taktfasthet, RX-A1060 har fullständig kontroll över Audiovectors highend-högtalare SR3 Avantgarde Arreté. Den är inte lika öppen i mellanregistret som Marantz och till viss del Denon, men den har mer kraft. På det stora hela låter det väldigt bra.

 

Med RX-A1060 har Yamaha byggt en receiver som både låter kanonbra och är lätt att använda. Musikströmning med MusicCast är en särskilt välkommen funktion. Vi saknar bara ytterligare två förstärkarkanaler.

 

 

Denon AVR-X4300H

Video: Ultra HD (4K, HDR, BT.2020, HDCP 2.2)

HDMI: 8 in, 2 ut

Ljudformat: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (7.2.2/5.2.4), DTS:X

Effekt: 9 x 125 watt (8 ohm, 1 kanal, 20–20 000 Hz)

Rumskorrektion: Audyssey MultEQ XT32

Nätverk: Wifi och ethernet

Strömning: Heos, Airplay, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth

App-styrning: Denon AVR Remote (iOS, Android)

Skivspelaringång: Ja

Multikanals pre out: Ja

Pris: 13 500 kr

Webb: hifiklubben.se

 

Betyg: 6

 

[Bäst i test]

 

 

Chefen i hemmabion

Den här receivern har allt och står överst på vår ”vill ha”-lista, både till film och till musik.

 

Plus

Nio förstärkarkanaler och tjusig rumskorrektion ger en stor och omslutande ljudbild. Ljudet är upplöst och vi älskar Heos-multiroom!

 

Minus

Ännu mer muskelkraft hade inte skadat.

 

Audyssey-rumskorrektionen gör även här ett fenomenalt jobb med att kalibrera högtalarna. Det låter mer organiskt och upplöst än med Pioneer och Onkyo, mycket fylligare längre ner i mellan- och basregistret. Och som hos Marantz kommer Atmos-ljudspåret betydligt mer till sin rätt med 7.1.2-konfiguration, alltså med fyra bakhögtalare. Takhögtalarna binder ihop ljudbilden bättre och man får en större bubbla av ljud runt lyssningsplatsen.

 

Både film och musik låter utsökt med Atmos, även vanligt surroundljud utan takkanaler är stort och öppet.

 

Jämfört med Marantz har inte Denon riktigt samma återgivning av mikronyanser i stränginstrument och cymbaler. Men det låter ändå sagolikt bra, med en stor och fyllig klang som man lätt blir förälskad i.

 

Denon uppfattas inte som kraftigare än Marantz, och även här finns det mindre att gå på i förhållande till Yamaha och Onkyo. Men det finns tillräckligt med kraft och Denons tonala kvaliteter är omöjliga att inte gilla. Till och med highend-högtalare slipper skämmas.

 

Lägger vi dessutom till multiroom-strömning med Heos så har vi en klar vinnare i Denon AVR-X4300H.

 

  • Geir Gråbein Nordby, Mikael Hansen