2016-05-12 06:00

2016-05-20 08:22

Mobil + bil = Carplay

TEKNIK & PRYLAR: Apple Carplay Volvo

MOBIL & SURFPLATTA

Volvo XC90 D4 AWD Inscription

Typ: Bilstereo med Apple Carplay

Ljudkällor: FM/DAB+, Bluetooth, CD, Apple Music, Spotify

Övrigt: Pekskärm, röststyrning, navigering

Pris: 2 900 kr (bil från 598 000 kr)

Webb: volvocars.se

För Volvo är det helt naturligt att stoppa in Carplay i bilarna. Det integrerar inte bara telefonen, det minskar olycksrisken också.

Text: Lasse Svendsen, Ljud & Bild

Foto: Lasse Svendsen

Plus

Sömlös mobilintegration med tillgång till egen musik, meddelanden, ljudböcker och podcasts genom bilens infotainment-system. Alltid uppdaterad kartinformation. Enkelt att sköta och bra röststyrning. Sist men inte minst förbättrar det säkerheten.

Minus

Går inte att använda fullskärmsläge, det går inte att flytta ikoner och stödet för ikoner är begränsat. Fungerar bara med Iphone 5 och senare modeller.

Moderna bilar är proppfulla av elektronik. Allt är hopkopplat med fiberkablar och styrs av programvara. Stereon, navigeringen och klimatanläggningen är bara en del av allt som föraren kan styra med en pekskärm i bilen. I vissa bilar går det att styra en ansluten mobiltelefon också, så att man kan svara på samtal och ringa upp med en knapp på ratten.

Har man dessutom Bluetooth eller en USB-kontakt så kan man ladda mobilen och spela musik från den på stereon i många bilmodeller.

Sedan brukar det ta stopp. Telefonen och bilens infotainment-system kommer sällan närmare varandra än så. Därför finns Apple Carplay. Som är mycket mer än en snofsig handsfree-funktion för Iphone-ägare. Det handlar lika mycket om säkerhet som den bekvämlighet en närmare integration mellan bilen och mobilen innebär.

Carplay smälter ihop bilen och mobilen till ett, så att flera av apparna på mobilen dyker upp på bilens pekskärm. Allt du behöver är en Iphone 5 eller senare, en Lightning-kabel och en bil med Carplay inbyggt i infotainment-systemet.

Inte bara nya bilar

Volvo är inte ensamma om Carplay, men de är bland de första i Europa som har det som tillval på utrustningslistan. Kommande fyradörrars S90 och kombin V90 kommer också att kunna köpas med Carplay. Detsamma gäller en rad VW-modeller, Mercedes-Benz A-klass och över, och gradvis ännu fler från 2017.

Men även äldre modeller kan utrustas med Apples system. Så länge man kan montera in en bilstereo i bilen så finns det spelare från JVC, Alpine, Pioneer och Kenwood som har Carplay.

Men ingen av dem är lika elegant integrerad som i Volvo XC90. Premium-stadsjeepen som konkurrerar med Audio Q7, Range Rover och BMW X5 – en avslappnad långrese-cruiser som bjuder på fyrhjulsdrift och lyxig komfort för upp till sju personer.

Flera appar

Carplay fungerar tämligen likadant i alla bilmodeller. De grundläggande apparna som dyker upp på bilens pekskärm i iOS-form och -färg hämtas från telefonen. De är Telefon, Musik, Kartor, Meddelanden, Podcaster, Ljudböcker och Nu spelas – samt Spotify om bilens anläggning har det.

Det är dessa appar du ser första gången du sätter på systemet, men Carplay stöder fler än så. Till exempel nätradio och musikströmning. Ännu så länge saknas stöd för Tidal.

Om du väljer en bil med Carplay som inte har pekskärm så navigerar du i stället med knapparna och inställningshjulet, eller fyrvägsknappen i den aktuella bilen.

Så fungerar det

I praktiken är det telefonen som förser bilen med all information som visas på skärmen. Den speglar innehållet som finns på din Iphone. Du styr musiken från Apple Music eller din musik som ligger lagrad lokalt på telefonen – och i Spotify – på Volvo-skärmen och med knapparna på ratten.

Röststyrning som fungerar

Ikonerna på skärmen och knapparna på ratten gör att du kan titta på vägen när du kör. Vill du skicka ett SMS så trycker du på röstikonen på ratten och berättar för Siri vem du vill skicka meddelandet till. Sedan dikterar du innehållet och bekräftar vem det ska skickas till. Det fungerar mycket bättre än röststyrningen i bilar eftersom Siri är mycket bättre på att uppfatta vad som sägs och kan utföra fler funktioner. Får du ett meddelande eller SMS säger Siri till och kan läsa upp det – du kan inte se och läsa det själv. Svarar gör du på samma sätt som ovan.

Det finns många saker du inte kan göra med Carplay. Du får inte upp e-post och kan inte heller skicka e-post när du kör. Det vore en stor säkerhetsrisk att ge föraren tillgång till e-post, även om det rent tekniskt går att använda Siri för att hjälpa till med att svara på e-postmeddelanden.

Billigt och kul för Apple-användare

Funktionerna i Apple Carplay kommer att bli fler i takt med att systemet utvecklas och har man redan valt Carplay i sin nya bil så rekommenderar jag att man använder det aktivt. Inte bara för att det ger föraren – och passageraren – tillgång till telefonens huvudfunktioner, bortsett från webbläsare och e-post, utan också för att det förbättrar säkerheten för alla i bilen betydligt när föraren inte fipplar med telefonen. Att Volvo är tidigt ute tycker vi är glädjande, smart och ett framsteg, men Carplay (och Google Maps) förbättrar framför allt säkerheten. Därför bör det bli standard i många fler bilmodeller,

Betyg (1–6): 5

MOBIL & SURFPLATTA

Volvo XC90 D4 AWD Inscription

Typ: Bilstereo med Apple Carplay

Ljudkällor: FM/DAB+, Bluetooth, CD, Apple Music, Spotify

Övrigt: Pekskärm, röststyrning, navigering

Pris: 2 900 kr (bil från 598 000 kr)

Webb: volvocars.se

För Volvo är det helt naturligt att stoppa in Carplay i bilarna. Det integrerar inte bara telefonen, det minskar olycksrisken också.

Text: Lasse Svendsen, Ljud & Bild

Foto: Lasse Svendsen

Plus

Sömlös mobilintegration med tillgång till egen musik, meddelanden, ljudböcker och podcasts genom bilens infotainment-system. Alltid uppdaterad kartinformation. Enkelt att sköta och bra röststyrning. Sist men inte minst förbättrar det säkerheten.

Minus

Går inte att använda fullskärmsläge, det går inte att flytta ikoner och stödet för ikoner är begränsat. Fungerar bara med Iphone 5 och senare modeller.

Moderna bilar är proppfulla av elektronik. Allt är hopkopplat med fiberkablar och styrs av programvara. Stereon, navigeringen och klimatanläggningen är bara en del av allt som föraren kan styra med en pekskärm i bilen. I vissa bilar går det att styra en ansluten mobiltelefon också, så att man kan svara på samtal och ringa upp med en knapp på ratten.

Har man dessutom Bluetooth eller en USB-kontakt så kan man ladda mobilen och spela musik från den på stereon i många bilmodeller.

Sedan brukar det ta stopp. Telefonen och bilens infotainment-system kommer sällan närmare varandra än så. Därför finns Apple Carplay. Som är mycket mer än en snofsig handsfree-funktion för Iphone-ägare. Det handlar lika mycket om säkerhet som den bekvämlighet en närmare integration mellan bilen och mobilen innebär.

Carplay smälter ihop bilen och mobilen till ett, så att flera av apparna på mobilen dyker upp på bilens pekskärm. Allt du behöver är en Iphone 5 eller senare, en Lightning-kabel och en bil med Carplay inbyggt i infotainment-systemet.

Inte bara nya bilar

Volvo är inte ensamma om Carplay, men de är bland de första i Europa som har det som tillval på utrustningslistan. Kommande fyradörrars S90 och kombin V90 kommer också att kunna köpas med Carplay. Detsamma gäller en rad VW-modeller, Mercedes-Benz A-klass och över, och gradvis ännu fler från 2017.

Men även äldre modeller kan utrustas med Apples system. Så länge man kan montera in en bilstereo i bilen så finns det spelare från JVC, Alpine, Pioneer och Kenwood som har Carplay.

Men ingen av dem är lika elegant integrerad som i Volvo XC90. Premium-stadsjeepen som konkurrerar med Audio Q7, Range Rover och BMW X5 – en avslappnad långrese-cruiser som bjuder på fyrhjulsdrift och lyxig komfort för upp till sju personer.

Flera appar

Carplay fungerar tämligen likadant i alla bilmodeller. De grundläggande apparna som dyker upp på bilens pekskärm i iOS-form och -färg hämtas från telefonen. De är Telefon, Musik, Kartor, Meddelanden, Podcaster, Ljudböcker och Nu spelas – samt Spotify om bilens anläggning har det.

Det är dessa appar du ser första gången du sätter på systemet, men Carplay stöder fler än så. Till exempel nätradio och musikströmning. Ännu så länge saknas stöd för Tidal.

Om du väljer en bil med Carplay som inte har pekskärm så navigerar du i stället med knapparna och inställningshjulet, eller fyrvägsknappen i den aktuella bilen.

Så fungerar det

I praktiken är det telefonen som förser bilen med all information som visas på skärmen. Den speglar innehållet som finns på din Iphone. Du styr musiken från Apple Music eller din musik som ligger lagrad lokalt på telefonen – och i Spotify – på Volvo-skärmen och med knapparna på ratten.

Röststyrning som fungerar

Ikonerna på skärmen och knapparna på ratten gör att du kan titta på vägen när du kör. Vill du skicka ett SMS så trycker du på röstikonen på ratten och berättar för Siri vem du vill skicka meddelandet till. Sedan dikterar du innehållet och bekräftar vem det ska skickas till. Det fungerar mycket bättre än röststyrningen i bilar eftersom Siri är mycket bättre på att uppfatta vad som sägs och kan utföra fler funktioner. Får du ett meddelande eller SMS säger Siri till och kan läsa upp det – du kan inte se och läsa det själv. Svarar gör du på samma sätt som ovan.

Det finns många saker du inte kan göra med Carplay. Du får inte upp e-post och kan inte heller skicka e-post när du kör. Det vore en stor säkerhetsrisk att ge föraren tillgång till e-post, även om det rent tekniskt går att använda Siri för att hjälpa till med att svara på e-postmeddelanden.

Billigt och kul för Apple-användare

Funktionerna i Apple Carplay kommer att bli fler i takt med att systemet utvecklas och har man redan valt Carplay i sin nya bil så rekommenderar jag att man använder det aktivt. Inte bara för att det ger föraren – och passageraren – tillgång till telefonens huvudfunktioner, bortsett från webbläsare och e-post, utan också för att det förbättrar säkerheten för alla i bilen betydligt när föraren inte fipplar med telefonen. Att Volvo är tidigt ute tycker vi är glädjande, smart och ett framsteg, men Carplay (och Google Maps) förbättrar framför allt säkerheten. Därför bör det bli standard i många fler bilmodeller,

Betyg (1–6): 5

  • Lasse Svendsen