2016-02-06 06:00

2016-02-06 06:00

Träna dig själv och bli en bättre ryttare

STYCKESNEDHET OCH BELASTNINGSSKADOR: Kroppsmedvetenhet och fysik spelar stor roll

Rätt utbildning, rätt tränare och rätt utrustning – med glöm inte dig själv.

Med en välbalanserad ryttare i sadeln kan du undvika belastningsskador på din häst och uppnå en mer harmonisk ridning.

– Är du inte liksidig själv så blir aldrig hästen det heller. Vi har mycket att vinna på att lära känna vår egen kropp, säger Anna Svensson, som jobbar med friskvård för både häst och ryttare.

En ryttare i dålig form kan ge hästen både snedhet och belastningsskador – menar i alla fall Anna Svensson.

– Ofta är ryttare väldigt noga med sina hästar, att de får rätt träning, foder, utrustning och skötsel, men man glömmer ofta bort sig själv. Ryttarens kroppsmedvetenhet och fysik spelar stor roll för ett balanserat och välmående ekipage.

Sneda ryttare ger sneda hästar

Att människor har en sida som är starkare än den andra är helt naturligt, en del har lättare att använda höger hand medan andra har lättare för vänster. Det viktigaste är att man är medveten om hur det kan påverka hästen och att man faktiskt kan träna för att minska olikheterna i sina två sidor.

– Ryttare behöver tänka på att deras egen snedhet ofta avspeglar sig i hästen. Att vi har en starkare sida gör att vi till exempel ofta kan bli starkare i en tygelsida, eftersom den sidans muskulatur kan dra ihop sig och bli kortare. Det som händer då är att man drar upp bäckenhalvan och resultatet blir en snedhet hos ryttaren. Snedheten överförs till hästen som i sin tur blir sned vilket leder till belastningsskador.

Som diplomerad hästmassör stöter Anna ofta på hästar som har problem med både spänningar och avvikande rörelsemönster, något som till viss del uppstått på grund av ryttaren. Och ibland menar hon att lösningen är närmare än många tycks tro.

– Det händer alltför ofta att ryttare söker svaren till hästens spänningar och snedhet enbart i utrustning och träning i stället för att gå till sig själva. Självklart handlar det om helheten, rätt utbildad häst, med rätt utrustning och rätt skötsel, men vi får inte glömma att ryttaren och hästen ska bli ett och att ryttaren utgör en del av ekipaget.

Bryt mönster

Förutom att träna finns det fler sätt att förbättra sina förutsättningar för att bli mer liksidig och välbalanserad. Stress och stillasittande jobb är också faktorer som kan påverka vår ridning. Att sitta ner långa dagar kan leda till en förkortad muskulatur i höften, något som kan ge oss problem i ridningen.

– Det bästa är att sitta delar av dagen på en pilatesboll och ställa sig upp med jämna mellanrum för att sträcka ut. Vi behöver också tänka på att sätta oss tillbaka, dra några djupa andetag och se till att våra axlar sänks.

Även under arbetet i stallet utsätts ryttaren för påfrestningar som förstärker den starkare sidan.

– Vi mockar och sopar gärna åt ett håll, sen bär vi med den arm vi är starkast i. Vi har mycket att vinna på att byta sida ibland. Till en början kan det kännas helt bakvänt, men det är just därför vi behöver göra det.

Med en välbalanserad ryttare i sadeln kan du undvika belastningsskador på din häst och uppnå en mer harmonisk ridning.

– Är du inte liksidig själv så blir aldrig hästen det heller. Vi har mycket att vinna på att lära känna vår egen kropp, säger Anna Svensson, som jobbar med friskvård för både häst och ryttare.

En ryttare i dålig form kan ge hästen både snedhet och belastningsskador – menar i alla fall Anna Svensson.

– Ofta är ryttare väldigt noga med sina hästar, att de får rätt träning, foder, utrustning och skötsel, men man glömmer ofta bort sig själv. Ryttarens kroppsmedvetenhet och fysik spelar stor roll för ett balanserat och välmående ekipage.

Sneda ryttare ger sneda hästar

Att människor har en sida som är starkare än den andra är helt naturligt, en del har lättare att använda höger hand medan andra har lättare för vänster. Det viktigaste är att man är medveten om hur det kan påverka hästen och att man faktiskt kan träna för att minska olikheterna i sina två sidor.

– Ryttare behöver tänka på att deras egen snedhet ofta avspeglar sig i hästen. Att vi har en starkare sida gör att vi till exempel ofta kan bli starkare i en tygelsida, eftersom den sidans muskulatur kan dra ihop sig och bli kortare. Det som händer då är att man drar upp bäckenhalvan och resultatet blir en snedhet hos ryttaren. Snedheten överförs till hästen som i sin tur blir sned vilket leder till belastningsskador.

Som diplomerad hästmassör stöter Anna ofta på hästar som har problem med både spänningar och avvikande rörelsemönster, något som till viss del uppstått på grund av ryttaren. Och ibland menar hon att lösningen är närmare än många tycks tro.

– Det händer alltför ofta att ryttare söker svaren till hästens spänningar och snedhet enbart i utrustning och träning i stället för att gå till sig själva. Självklart handlar det om helheten, rätt utbildad häst, med rätt utrustning och rätt skötsel, men vi får inte glömma att ryttaren och hästen ska bli ett och att ryttaren utgör en del av ekipaget.

Bryt mönster

Förutom att träna finns det fler sätt att förbättra sina förutsättningar för att bli mer liksidig och välbalanserad. Stress och stillasittande jobb är också faktorer som kan påverka vår ridning. Att sitta ner långa dagar kan leda till en förkortad muskulatur i höften, något som kan ge oss problem i ridningen.

– Det bästa är att sitta delar av dagen på en pilatesboll och ställa sig upp med jämna mellanrum för att sträcka ut. Vi behöver också tänka på att sätta oss tillbaka, dra några djupa andetag och se till att våra axlar sänks.

Även under arbetet i stallet utsätts ryttaren för påfrestningar som förstärker den starkare sidan.

– Vi mockar och sopar gärna åt ett håll, sen bär vi med den arm vi är starkast i. Vi har mycket att vinna på att byta sida ibland. Till en början kan det kännas helt bakvänt, men det är just därför vi behöver göra det.

  • Victoria Österberg

Anna Svensson

Anna Svensson, från Karlstad, arbetar med friskvård för både häst och ryttare. Hon är diplomerad hästmassör och yogaledare, men hon är även utbildad inom sadelprovning och har läst anatomi, fysiologi och träningslära.

Annas träningstips

Att gå till gymmet och träning över lag är jättebra, men är du sned behöver du specifika övningar för att återställa den normala muskelfunktionen som du kanske inte har tänkt på. Att belasta en sned kropp för tungt förstärker bara snedheten.

Allt du behöver är en matta och en mindre boll, fotboll funkar alldeles utmärkt. Alla övningar ska genomföras i lugnt tempo med medvetenhet om kroppen.

 

1. Katten och kon – gör minst tio repetitioner varje dag

Dra in svanskotan mellan benen och runda ryggen, titta mot magen

Svanka och blicka framåt

 

2. Höftlyft – gör fem-tio gånger tre, tre gånger i veckan

Lyft höften mot taket. Övningen kan även utföras i en yogavariant där du istället rullar genom ryggen kota för kota.

 

3. Mage med rotation – gör fem-tio gånger tre, tre gånger i veckan

Rak rygg hela tiden, håll ihop skulderbladen, ju längre bak du lutar dig, desto jobbigare blir övningen.

Rotera i sidled Tänk på att höfterna ska vara så stilla som möjligt.

 

4. Krigare 3 – gör tre omgångar, håll cirka tre till fem andetag

Spänn kroppen och aktivera magen. Rak rygg och tryck bak hälen.

 

5. Dynamisk Kundalinikrigare – gör fem gånger varje dag

Armarna upp, tårna pekar snett åt sidan

Rak i ryggen, knäna i samma riktning som fötterna.

Rak i ryggen, fall framåt, sätt händerna på insidan av knäna för att förstärka sträckningen av insida lår. Fall framåt och låt händerna nudda mattan, sträck ut benen.