2016-06-11 18:32

2016-06-11 18:33

NWT bordade amiral Nelsons världsberömda flaggskepp

PORTSMOUTH: "Därifrån kom det dödande skottet"

Den 21 oktober 1805 yttrade den dödligt sårade amiral Horatio Nelson sina sista ord ombord på HMS Victory:
”Thank God! I have done my duty”. (Tack Gud! Jag har gjort min plikt).
Då hade Nelson fått vetskap om att hans armada var nära segern i slaget vid Trafalgar. Franske kejsaren Napoleons planer på att invadera England var tillintetgjorda.

211 år senare lyckades jag där fransmännen misslyckades; jag bordade Nelsons flaggskepp.

– Exakt därifrån, från den vinkeln, kom skottet som dödade Nelson. Klockan var kvart över ett när han träffades. Den franske muskötskytten, som avlossade skottet från fiendeskeppet ”Redoutable”, blev i sin tur dödad omedelbart.

Den pensionerade Royal Navy-officeren, nu guide ombord på HMS Victory, pekar och har kunskap om minsta lilla detalj. Han ger också en ingående och otäck skildring av vilka skador Nelson tillfogades och om den tre timmar långa dödskampen.

Här föll Nelson

Den gamle guiden står strategiskt placerad för att välkomna besökarna vid den mässingsplatta på övre däck som berättar att ”Here Nelson fell 21st Oct 1805”.

Här föll Nelson.

Storbritannien och ett av världens mest berömda fartyg ligger för ankar i Portsmouth på engelska sydkusten sedan 1922. Hon är numera återställd i sin forna glans och vilar i torrdocka 2, som är den äldsta i bruk i världen.

Nelson och den engelska flottans seger vid Cape Trafalgar gav Storbritannien herraväldet över haven under hela 1800-talet. Därför är det inte så konstigt att en halv miljon människor besöker nationalklenoden i Portsmouth varje år.

Åtskilliga fler har sett Nelson i London. Den 46 meter höga granitpelaren på Trafalgar Square bär upp en drygt fem meter ståtlig sandstensstaty av den berömde amiralen. Hans kvarlevor är begravda i St Pauls-katedralen.

Varför inte göra en avstickare till HMS Victory nästa gång ni besöker London? Ni får den mycket vackra och pittoreska engelska sydkusten på köpet. Men lider du av klaustrofobi avråder jag bestämt!

Man tar sig enkelt till Portsmouth med tåg från London. Sträckan är tolv mil och restiden knappt två timmar.

Blodigt inferno

Nappar du på mitt tips så bidrar jag här med lite bakgrund om Nelson, hans fartyg och det berömda sjöslaget.

Mycket mer konkreta historiska vingslag än ombord på HMS Victory hittar man inte på många platser. Det är ett fascinerande besöksmål. Hela fartyget är öppet för turister och vi förflyttar oss förbi 104 kanoner, ner genom alla fartygets däck inklusive amiralens egen avdelning med säng, skrivbord och imponerande sammanträdesrum i fartygets akter på däck två.

Ju längre ner man kommer, via smala och tvärbranta trappor, desto djupare tvingas besökaren huka sig.

Fartygets ”sjukhus” var ett vidrigt inferno under slaget vid Trafalgar. Blodiga kirurginstrument på operationsbordet och amputerade kroppsdelar (förvisso av vax) i en trätunna minner om helvetet och gör scenen kusligt levande 211 år senare.

Napoleon stod redo

Sjömännen sov packade som burksardiner i smutsiga hängmattor intill kanonerna. Kockarnas utrymme, långt ner i fartyget, var minimalt och fruktansvärt hett. Här fanns färsk mat i form av levande grisar och höns.

HMS Victory byggdes mellan 1759 och 1765. Det gick åt 3600 (!) fullvuxna ekar. Under slaget vid Trafalgar fanns 850 man ombord. Sex var svenskar faktiskt.

Sommaren 1805 hade Napoleon samlat 160 000 soldater vid Boulogne. Hären stod redo att invadera de militärt underlägsna britterna. Det enda som saknades var en skyddande flotta.

Den hade dock trängts in i spanska hamnstaden Cadiz av delar av brittiska armadan under amiral Nelson.

Den franska planen var att försöka locka Nelson till Västindien för att sedan skynda tillbaka för att frakta trupperna över engelska kanalen innan Nelson hann ikapp.

Men Österrike och Rysslands inträde i kriget försenade den franska planen. I stället drabbade armadorna samman med full kraft i ett avgörande slag vid Cape Trafalgar, utanför sydvästra Spanien.

Berömt slagord

Då striden blåstes igång strax före lunchtid 21 oktober 1805 hissade Nelson signalen som skulle följa med britterna ända in i andra världskriget 140 år senare:

”England expects that every man will do his duty” (England förväntar sig att var man gör sin plikt).

Nelson överraskade den fransk-spanska linjen med två pilformade anfallsskvadroner och bröt fiendens formationer. Den snillrika taktiken fick sedermera namnet ”The Nelson Touch”.

En dryg timme in på slaget avlossade soldater från franska fartyget Redoutable muskötskott mot Victory. En projektil träffade Nelson i höger axel. Kulan gick via lungan in i ryggslutet. Den dödligt sårade amiralen bars ner under däck.

Victory fick undsättning vilket hindrade Redoutables besättning från att borda Nelsons fartyg. Klockan 13.55 gav den franske kaptenen på Redoutable upp. Då hade 487 av 643 besättningsmän stupat eller sårats.

Fienden flydde

När Nelson avled, efter tre timmars dödskamp, visste han att segern var inom räckhåll.

Till slut flydde hela den krossade fransk-spanska armadan. Slaget var över. Nelsons flotta hade slagit ut 22 fiendefartyg. Britterna förlorade inte ett enda skepp.

Världshistoriens mest berömda sjöslag blev det sista som utkämpades med enbart segelfartyg.

Man kan nästan ana kanonmullret, krutröken och de sårades jämmer än i dag, ombord på HMS Victory.

211 år senare lyckades jag där fransmännen misslyckades; jag bordade Nelsons flaggskepp.

– Exakt därifrån, från den vinkeln, kom skottet som dödade Nelson. Klockan var kvart över ett när han träffades. Den franske muskötskytten, som avlossade skottet från fiendeskeppet ”Redoutable”, blev i sin tur dödad omedelbart.

Den pensionerade Royal Navy-officeren, nu guide ombord på HMS Victory, pekar och har kunskap om minsta lilla detalj. Han ger också en ingående och otäck skildring av vilka skador Nelson tillfogades och om den tre timmar långa dödskampen.

Här föll Nelson

Den gamle guiden står strategiskt placerad för att välkomna besökarna vid den mässingsplatta på övre däck som berättar att ”Here Nelson fell 21st Oct 1805”.

Här föll Nelson.

Storbritannien och ett av världens mest berömda fartyg ligger för ankar i Portsmouth på engelska sydkusten sedan 1922. Hon är numera återställd i sin forna glans och vilar i torrdocka 2, som är den äldsta i bruk i världen.

Nelson och den engelska flottans seger vid Cape Trafalgar gav Storbritannien herraväldet över haven under hela 1800-talet. Därför är det inte så konstigt att en halv miljon människor besöker nationalklenoden i Portsmouth varje år.

Åtskilliga fler har sett Nelson i London. Den 46 meter höga granitpelaren på Trafalgar Square bär upp en drygt fem meter ståtlig sandstensstaty av den berömde amiralen. Hans kvarlevor är begravda i St Pauls-katedralen.

Varför inte göra en avstickare till HMS Victory nästa gång ni besöker London? Ni får den mycket vackra och pittoreska engelska sydkusten på köpet. Men lider du av klaustrofobi avråder jag bestämt!

Man tar sig enkelt till Portsmouth med tåg från London. Sträckan är tolv mil och restiden knappt två timmar.

Blodigt inferno

Nappar du på mitt tips så bidrar jag här med lite bakgrund om Nelson, hans fartyg och det berömda sjöslaget.

Mycket mer konkreta historiska vingslag än ombord på HMS Victory hittar man inte på många platser. Det är ett fascinerande besöksmål. Hela fartyget är öppet för turister och vi förflyttar oss förbi 104 kanoner, ner genom alla fartygets däck inklusive amiralens egen avdelning med säng, skrivbord och imponerande sammanträdesrum i fartygets akter på däck två.

Ju längre ner man kommer, via smala och tvärbranta trappor, desto djupare tvingas besökaren huka sig.

Fartygets ”sjukhus” var ett vidrigt inferno under slaget vid Trafalgar. Blodiga kirurginstrument på operationsbordet och amputerade kroppsdelar (förvisso av vax) i en trätunna minner om helvetet och gör scenen kusligt levande 211 år senare.

Napoleon stod redo

Sjömännen sov packade som burksardiner i smutsiga hängmattor intill kanonerna. Kockarnas utrymme, långt ner i fartyget, var minimalt och fruktansvärt hett. Här fanns färsk mat i form av levande grisar och höns.

HMS Victory byggdes mellan 1759 och 1765. Det gick åt 3600 (!) fullvuxna ekar. Under slaget vid Trafalgar fanns 850 man ombord. Sex var svenskar faktiskt.

Sommaren 1805 hade Napoleon samlat 160 000 soldater vid Boulogne. Hären stod redo att invadera de militärt underlägsna britterna. Det enda som saknades var en skyddande flotta.

Den hade dock trängts in i spanska hamnstaden Cadiz av delar av brittiska armadan under amiral Nelson.

Den franska planen var att försöka locka Nelson till Västindien för att sedan skynda tillbaka för att frakta trupperna över engelska kanalen innan Nelson hann ikapp.

Men Österrike och Rysslands inträde i kriget försenade den franska planen. I stället drabbade armadorna samman med full kraft i ett avgörande slag vid Cape Trafalgar, utanför sydvästra Spanien.

Berömt slagord

Då striden blåstes igång strax före lunchtid 21 oktober 1805 hissade Nelson signalen som skulle följa med britterna ända in i andra världskriget 140 år senare:

”England expects that every man will do his duty” (England förväntar sig att var man gör sin plikt).

Nelson överraskade den fransk-spanska linjen med två pilformade anfallsskvadroner och bröt fiendens formationer. Den snillrika taktiken fick sedermera namnet ”The Nelson Touch”.

En dryg timme in på slaget avlossade soldater från franska fartyget Redoutable muskötskott mot Victory. En projektil träffade Nelson i höger axel. Kulan gick via lungan in i ryggslutet. Den dödligt sårade amiralen bars ner under däck.

Victory fick undsättning vilket hindrade Redoutables besättning från att borda Nelsons fartyg. Klockan 13.55 gav den franske kaptenen på Redoutable upp. Då hade 487 av 643 besättningsmän stupat eller sårats.

Fienden flydde

När Nelson avled, efter tre timmars dödskamp, visste han att segern var inom räckhåll.

Till slut flydde hela den krossade fransk-spanska armadan. Slaget var över. Nelsons flotta hade slagit ut 22 fiendefartyg. Britterna förlorade inte ett enda skepp.

Världshistoriens mest berömda sjöslag blev det sista som utkämpades med enbart segelfartyg.

Man kan nästan ana kanonmullret, krutröken och de sårades jämmer än i dag, ombord på HMS Victory.