2016-04-23 06:00

2016-04-23 06:00

John Ericsson – ett hyllat geni

VÄRMLÄNNINGAR I NEW YORK: Från Långbanshyttan till de fina salongerna i USA

I Battery Park i New York står uppfinnaren John Ericsson från Långbanshyttan staty.
Han blev hjälte när han för Nordstaterna konstruerade det bepansrade skeppet Monitor som vann sjöslaget vid Hampton Roads.
Ericsson vidareutvecklade även propellern och uppfann ångbrandsprutan och bodde i New York i 50 år.

Få värmlänningar har bidragit lika mycket till den amerikanska historien som John Ericsson. Han föddes den 31 juli 1803 i Långbanshyttan utanför Filipstad och visade redan i unga år stort anlag för teknik och konstruktioner.

När hans far Olof fick anställning vid som bergsprängningsledare vid bygget av Göta kanal upptäckte Baltzar von Platen John och brodern Nils talanger och utnämnde dem till kadetter vid Flottans mekaniska kår och till elever vid kanalbygget.

Bara 14 år gammal hade John fått anställning för nivåmätning i samband med bygget av Göta kanal. Han började snart även med uppfinningar och under sin tid i militären fick han hjälpa till vid uppmätning och kartläggning av norra Sverige.

1826 reste den unge Ericsson till England för att vidareutveckla sin uppfinning värmemotorn, men där var det i stället en annan konstruktion, en ångpanna med rör, som blev framgångsrik.

Tävling med ånglok

I oktober 1829 ställde John Ericsson upp i en tävling mellan olika ångvagnar på järnvägen mellan Liverpool och Manchester med sin The Novelty och den var snabbast under flera dagar. Allting såg ut att gå hans väg i den prestigefyllda konkurrensen.

Den sista dagen gick dock ångpannan sönder och priset gick i stället till den engelske ingenjören George Stephenson. Ericsson använde då sin nya ångpanna till en annan uppfinning, ångbrandsprutan.

Under de kommande åren arbetade han med att vidareutveckla propellern som hade tagits fram på 1810-talet och han byggde även en ångbåt som framgångsrikt drevs fram av hans propeller.

For till New York

1839 åkte John Ericsson till New York. Det skedde efter att tvåmastskonaren Robert F. Stockton hade korsat Atlanten mellan Liverpool och USA och blivit det första propellerdrivna fartyget i praktisk användning där. Propellern hade konstruerats av värmlänningen.

Väl i New York blev han sedan staden trogen i hela 50 år fram till sin död 1889.

– Han samarbetade nära med Cornelius H. DeLamaters mekaniska verkstad under nästan alla år. 1843 lyckades han få sin propeller använd på en stor amerikansk ångfregatt, USS Princeton och det gjorde att den amerikanska regeringen fick upp ögonen för honom, säger John Ericsson-sällskapets ordförande Alexandra Svernlöv.

Skapade Monitor

Den uppfinning som John Ericsson är mest känd för är den typ av pansarskepp som kallas monitorer. När det amerikanska inbördeskriget bröt ut 1861 fick han chansen att efter en tävling leverera ett bepansrat fartyg, Monitor, till Nordstaterna.

– Han hade konstruerat de flesta av Monitors delar, från toaletten till kanontornet. Det visar på John Ericssons mångsidighet. Han hade mycket energi, var snabbtänkt och mycket uppfinningsrik.

Redan 6 mars 1862 låg den första monitorn färdig att sjösättas och det dröjde bara tre dagar innan det låga ubåtslika fartygets duglighet sattes på ett avgörande prov mot Sydstaternas CSS Virginia (Merrimac) vid Hampton Roads.

Även om den tre timmar långa kampen slutade oavgjort var det en seger för nordstaterna då de lyckades behålla sin blockad av viktiga sydstatshamnar.

Blev världsberömd

Succén med Monitor innebar en stor framgång för den värmländske uppfinnaren.

– Han blev väldigt hyllad och världsberömd för pansarskeppen, säger Alexandra Svernlöv.

Under senare delen av sitt liv jobbade han bland annat med att utveckla torpeder och solmaskinen som med stora konkava speglar samlade upp strålarna och skapade värme.

John Ericsson ville bli begravd i Sverige och den 14 september 1890 kom hans kista till Stockholm.

– Det var en enorm mottagning med hundratusentals människor vid Nybroplan, ett bevis på hur välkänd han var.

Sjöslaget återskapas

John Ericsson ligger begravd i ett eget mausoleum i Filipstad och varje år arrangeras där John Ericsson-dagen, i år den 6 augusti, då hans minne hedras och sjöslaget mellan Monitor och Merrimac återskapas.

John Ericsson-sällskapet hedrar honom på hans födelsedag den 31 mars vid Nybroplan där han står staty. Det gör han även vid The National Mall i Washington, Art Museum i Philadelphia och på Avenyn i Göteborg.

Källor: John Ericsson-sällskapet, Wikipedia, Nationalencyklopedin.

Få värmlänningar har bidragit lika mycket till den amerikanska historien som John Ericsson. Han föddes den 31 juli 1803 i Långbanshyttan utanför Filipstad och visade redan i unga år stort anlag för teknik och konstruktioner.

När hans far Olof fick anställning vid som bergsprängningsledare vid bygget av Göta kanal upptäckte Baltzar von Platen John och brodern Nils talanger och utnämnde dem till kadetter vid Flottans mekaniska kår och till elever vid kanalbygget.

Bara 14 år gammal hade John fått anställning för nivåmätning i samband med bygget av Göta kanal. Han började snart även med uppfinningar och under sin tid i militären fick han hjälpa till vid uppmätning och kartläggning av norra Sverige.

1826 reste den unge Ericsson till England för att vidareutveckla sin uppfinning värmemotorn, men där var det i stället en annan konstruktion, en ångpanna med rör, som blev framgångsrik.

Tävling med ånglok

I oktober 1829 ställde John Ericsson upp i en tävling mellan olika ångvagnar på järnvägen mellan Liverpool och Manchester med sin The Novelty och den var snabbast under flera dagar. Allting såg ut att gå hans väg i den prestigefyllda konkurrensen.

Den sista dagen gick dock ångpannan sönder och priset gick i stället till den engelske ingenjören George Stephenson. Ericsson använde då sin nya ångpanna till en annan uppfinning, ångbrandsprutan.

Under de kommande åren arbetade han med att vidareutveckla propellern som hade tagits fram på 1810-talet och han byggde även en ångbåt som framgångsrikt drevs fram av hans propeller.

For till New York

1839 åkte John Ericsson till New York. Det skedde efter att tvåmastskonaren Robert F. Stockton hade korsat Atlanten mellan Liverpool och USA och blivit det första propellerdrivna fartyget i praktisk användning där. Propellern hade konstruerats av värmlänningen.

Väl i New York blev han sedan staden trogen i hela 50 år fram till sin död 1889.

– Han samarbetade nära med Cornelius H. DeLamaters mekaniska verkstad under nästan alla år. 1843 lyckades han få sin propeller använd på en stor amerikansk ångfregatt, USS Princeton och det gjorde att den amerikanska regeringen fick upp ögonen för honom, säger John Ericsson-sällskapets ordförande Alexandra Svernlöv.

Skapade Monitor

Den uppfinning som John Ericsson är mest känd för är den typ av pansarskepp som kallas monitorer. När det amerikanska inbördeskriget bröt ut 1861 fick han chansen att efter en tävling leverera ett bepansrat fartyg, Monitor, till Nordstaterna.

– Han hade konstruerat de flesta av Monitors delar, från toaletten till kanontornet. Det visar på John Ericssons mångsidighet. Han hade mycket energi, var snabbtänkt och mycket uppfinningsrik.

Redan 6 mars 1862 låg den första monitorn färdig att sjösättas och det dröjde bara tre dagar innan det låga ubåtslika fartygets duglighet sattes på ett avgörande prov mot Sydstaternas CSS Virginia (Merrimac) vid Hampton Roads.

Även om den tre timmar långa kampen slutade oavgjort var det en seger för nordstaterna då de lyckades behålla sin blockad av viktiga sydstatshamnar.

Blev världsberömd

Succén med Monitor innebar en stor framgång för den värmländske uppfinnaren.

– Han blev väldigt hyllad och världsberömd för pansarskeppen, säger Alexandra Svernlöv.

Under senare delen av sitt liv jobbade han bland annat med att utveckla torpeder och solmaskinen som med stora konkava speglar samlade upp strålarna och skapade värme.

John Ericsson ville bli begravd i Sverige och den 14 september 1890 kom hans kista till Stockholm.

– Det var en enorm mottagning med hundratusentals människor vid Nybroplan, ett bevis på hur välkänd han var.

Sjöslaget återskapas

John Ericsson ligger begravd i ett eget mausoleum i Filipstad och varje år arrangeras där John Ericsson-dagen, i år den 6 augusti, då hans minne hedras och sjöslaget mellan Monitor och Merrimac återskapas.

John Ericsson-sällskapet hedrar honom på hans födelsedag den 31 mars vid Nybroplan där han står staty. Det gör han även vid The National Mall i Washington, Art Museum i Philadelphia och på Avenyn i Göteborg.

Källor: John Ericsson-sällskapet, Wikipedia, Nationalencyklopedin.