2016-04-16 06:00

2016-04-16 17:59

Mikrobryggeri exporterar till Alperna

KARLSTAD: Tar ut svängarna i backen

Som första värmländska mikrobryggeri exporterar Tingvalla bryggeri öl till de franska alperna. Ölen heter ”Born to ski” och en pall med 1400 flaskor står redo att skickas iväg.

Nere i Kanikenäshamnen hittar vi det lokala mikrobryggeriet. En ny sats öl är på gång och när Hans Dahlgren lyfter locket, fylls lokalen av doften av humle.

Sedan starten 2014 har det lokala bryggeriet fått in öl på både Ica och Systembolaget. Men nu tar de alltså ett steg längre, och riktar in sig på skidåkarna i alperna.

– Att dricka en öl efter en dag i backen, på afterski eller till en bit mat är en självklarhet, säger Hans Dahlgren, export manager.

Arbetet sker för hand

Allt arbete sker för hand, från bryggprocessen till att limma dit etiketter.

– Det bästa klistret som vi hittat är faktiskt mjölk. Mellanmjölk och fet mjölk fungerar, men inte lättmjölk, säger Kim Eriksson, ett av fyra syskon som äger företaget.

Målet är att få in mer öl på hyllorna i Karlstad. Men någon expansion är det inte på tal om i nuläget.

– Det är mest för kul. Alla pengar går tillbaka in i företaget, så det är inget vi kan leva på. Vi vill hålla det inom familjen, säger Kim Eriksson.

– Men om de äldre trillar av pinn, kan det hända att vi tar in någon utomstående, tillägger Kim Eriksson och tittar på Hans Dahlgren som skrattar.

Reseledare i Alperna

Så hur kommer det sig att ett mikrobryggeri från Karlstad ska börja leverera öl till Alperna?

– Allt började egentligen med att jag jobbade som reseledare för en massa år sedan. Då sprang jag på en kille som jobbade med egna skidor. På den vägen är det och nu är ölen redo för leverans så fort de säger till, säger Hans Dahlgren.

Konceptet skiljer sig från tidigare öl, där det mest varit ”Indian pale ale”. Nu är det i stället en ljus lager som är lättare att dricka och tilltalar en bredare massa.

– Tanken är att det ska vara lättdrucket och kylande. Ljus öl fungerar bättre en dag i backen, än en öl som är mörk och mer svår att ta till sig, säger Kim Eriksson.

Nere i Kanikenäshamnen hittar vi det lokala mikrobryggeriet. En ny sats öl är på gång och när Hans Dahlgren lyfter locket, fylls lokalen av doften av humle.

Sedan starten 2014 har det lokala bryggeriet fått in öl på både Ica och Systembolaget. Men nu tar de alltså ett steg längre, och riktar in sig på skidåkarna i alperna.

– Att dricka en öl efter en dag i backen, på afterski eller till en bit mat är en självklarhet, säger Hans Dahlgren, export manager.

Arbetet sker för hand

Allt arbete sker för hand, från bryggprocessen till att limma dit etiketter.

– Det bästa klistret som vi hittat är faktiskt mjölk. Mellanmjölk och fet mjölk fungerar, men inte lättmjölk, säger Kim Eriksson, ett av fyra syskon som äger företaget.

Målet är att få in mer öl på hyllorna i Karlstad. Men någon expansion är det inte på tal om i nuläget.

– Det är mest för kul. Alla pengar går tillbaka in i företaget, så det är inget vi kan leva på. Vi vill hålla det inom familjen, säger Kim Eriksson.

– Men om de äldre trillar av pinn, kan det hända att vi tar in någon utomstående, tillägger Kim Eriksson och tittar på Hans Dahlgren som skrattar.

Reseledare i Alperna

Så hur kommer det sig att ett mikrobryggeri från Karlstad ska börja leverera öl till Alperna?

– Allt började egentligen med att jag jobbade som reseledare för en massa år sedan. Då sprang jag på en kille som jobbade med egna skidor. På den vägen är det och nu är ölen redo för leverans så fort de säger till, säger Hans Dahlgren.

Konceptet skiljer sig från tidigare öl, där det mest varit ”Indian pale ale”. Nu är det i stället en ljus lager som är lättare att dricka och tilltalar en bredare massa.

– Tanken är att det ska vara lättdrucket och kylande. Ljus öl fungerar bättre en dag i backen, än en öl som är mörk och mer svår att ta till sig, säger Kim Eriksson.

  • Robert Nilsson