2016-04-09 06:00

2016-04-09 06:00

Dieten som får både människa och miljö att må bättre

KOST: Större portioner men färre kalorier

Ät mer grönt och mindre kött – så förbättrar du både din egen och jordens hälsa.

Dubbel vinst. Större portioner, men färre kalorier. Nyligen kom journalisten Daniel Öhman och kocken och matentreprenören Maximillian Lundin ut med boken Miljödieten: Snyggare, smalare, sundare – och rädda världen på köpet. Den innehåller recept och fakta om hur det vi väljer att lägga på tallriken påverkar både miljön och den egna hälsan.

Daniel Öhman har under många år granskat den svenska och utländska livsmedelsindustrin vilken bland annat resulterat i radioserien och boken Matens pris tillsammans med Malin Olofsson.

– Efter Matens pris föreläste jag väldigt mycket och upptäckte att de flesta som kom var väldigt miljöintresserade, men inte så intresserade av hälsa och matlagning. För mig är det så intimt sammankopplat när man gör valet i butiken. Det handlar både om hur gott det smakar och hur maten påverkar miljön och hälsan. Därför tyckta jag att det var synd att grupperna var så åtskilda. Det finns miljontals svenskar som sitter och håller på med dieter för att de ska må bättre, som kan vara direkt skadliga för miljön.

Maximillian Lundin har tidigare skrivit flera kokböcker om svensk mat och ekologiskt. Han upptäckte att han mådde mycket bättre när han skippade kött och mjölkprodukter och blev vegan.

– Jag märker stor skillnad. Jag blev piggare och klarar av att träna mycket mer.

Vad fick dig att ta det steget?

– Jag hade nyss sett dokumentären Forks over knives som förklarade effekterna av att äta en plantbaserad kost och vilka sjukdomar man undviker och hur de sjukdomarna har kommit till. Jag har alltid intresserat mig för livsmedelsindustrin och hur de marknadsför sina produkter. Jag började läsa på ännu mer och kände att det var dags för mig att göra något.

Planen var att skriva en bok om hur man kan leva på den mat som jorden mår bäst av. Därefter granskade de hur den nya dieten påverkade kroppen och kom fram till att både människa och natur vann på att minska på intaget av kött och socker och äta mer grönt. Resultatet blev Miljödieten som kan beskrivas som en handbok i hur man lägger om kosten till en hållbar livsstil.

Miljödieten är uppdelad i fem steg:

1. Mindre kött och mera grönt

2. Dra ner på sockret

3. Välj ekologiskt

4. Följ årstiderna

5. Rör på kroppen

– Var och en av stegen förbättrar hälsan. Men folk fungerar olika, en del reagerar på kött, andra på socker och en del på motion. För att vara säker på att förbättra hälsan och samtidigt gå ner i vikt behöver man göra alla de här stegen, säger Daniel Öhman.

Alla recepten i boken finns i tre varianter, en vegansk, en vegetarisk och en där man lägger till kött, kyckling, fisk eller skaldjur.

Hur valde du ut recepten i boken?

– Dels har jag tänkt på saker som jag tyckt varit väldigt goda, nya grejer som jag kommit på. Sedan har jag tagit vanliga recept, som köttfärssås, tacofredag, köttbullar, hamburgare, sånt som barn och vuxna gillar och gjort om dem till en miljödietenversion, berättar Maximillian Lundin.

Daniel Öhman är inte helvegan utan äter fortfarande en del mjölkprodukter och fisk.

Vad har varit svårast?

– Det har mest varit roligt men möjligtvis omställningen att dra ner på sockret. Jag tycker att man ska dra ner rätt kraftigt eftersom en genomsnittlig svensk får i sig socker motsvarande en liter Cola om dagen. När man är van att det ska smaka sött tar det en liten stund att ställa om smaklökarna och tycka att det är lika gott om det är mindra distinkt sötma. Man kan till exempel använda färska bär på pannkakorna och sockra lite grann. Gör man egen müsli så inser man hur lite socker det behövs för att den ska smaka gott. Påfallande ofta tycker jag numera att färdigprodukter är svåra att äta för att de är för söta, säger Daniel Öhman.

Kan man helt skippa kött?

– Ja, men då får man tänka på vitamin B12 och D-vitaminintaget (men det gäller alla, inte bara veganer) framför allt. Och att man äter baljväxter så att man får i sig protein, men protein brukar inte vara ett problem.

Mår du bättre nu efter att du lagt om kosten?

– Ja, jag har varit mindre förkyld i år och blivit av med den där övervikten som var på väg att smyga sig på. Jag svarar också mycket bättre på träning.

Beskriv boken med några ord.

– Det är en handbok i att göra sitt bästa för att rädda världen, för den behöver räddas, och sin egen hälsa. Vi kommer att leva längre och längre och då gäller det att ta hand om sig själv, säger Daniel Öhman.

Var är ert viktigaste budskap?

– Att man mår bättre av att äta mindre eller inget kött. Kopplat till det så mår planeten bättre, säger Maximillian Lundin.

Dubbel vinst. Större portioner, men färre kalorier. Nyligen kom journalisten Daniel Öhman och kocken och matentreprenören Maximillian Lundin ut med boken Miljödieten: Snyggare, smalare, sundare – och rädda världen på köpet. Den innehåller recept och fakta om hur det vi väljer att lägga på tallriken påverkar både miljön och den egna hälsan.

Daniel Öhman har under många år granskat den svenska och utländska livsmedelsindustrin vilken bland annat resulterat i radioserien och boken Matens pris tillsammans med Malin Olofsson.

– Efter Matens pris föreläste jag väldigt mycket och upptäckte att de flesta som kom var väldigt miljöintresserade, men inte så intresserade av hälsa och matlagning. För mig är det så intimt sammankopplat när man gör valet i butiken. Det handlar både om hur gott det smakar och hur maten påverkar miljön och hälsan. Därför tyckta jag att det var synd att grupperna var så åtskilda. Det finns miljontals svenskar som sitter och håller på med dieter för att de ska må bättre, som kan vara direkt skadliga för miljön.

Maximillian Lundin har tidigare skrivit flera kokböcker om svensk mat och ekologiskt. Han upptäckte att han mådde mycket bättre när han skippade kött och mjölkprodukter och blev vegan.

– Jag märker stor skillnad. Jag blev piggare och klarar av att träna mycket mer.

Vad fick dig att ta det steget?

– Jag hade nyss sett dokumentären Forks over knives som förklarade effekterna av att äta en plantbaserad kost och vilka sjukdomar man undviker och hur de sjukdomarna har kommit till. Jag har alltid intresserat mig för livsmedelsindustrin och hur de marknadsför sina produkter. Jag började läsa på ännu mer och kände att det var dags för mig att göra något.

Planen var att skriva en bok om hur man kan leva på den mat som jorden mår bäst av. Därefter granskade de hur den nya dieten påverkade kroppen och kom fram till att både människa och natur vann på att minska på intaget av kött och socker och äta mer grönt. Resultatet blev Miljödieten som kan beskrivas som en handbok i hur man lägger om kosten till en hållbar livsstil.

Miljödieten är uppdelad i fem steg:

1. Mindre kött och mera grönt

2. Dra ner på sockret

3. Välj ekologiskt

4. Följ årstiderna

5. Rör på kroppen

– Var och en av stegen förbättrar hälsan. Men folk fungerar olika, en del reagerar på kött, andra på socker och en del på motion. För att vara säker på att förbättra hälsan och samtidigt gå ner i vikt behöver man göra alla de här stegen, säger Daniel Öhman.

Alla recepten i boken finns i tre varianter, en vegansk, en vegetarisk och en där man lägger till kött, kyckling, fisk eller skaldjur.

Hur valde du ut recepten i boken?

– Dels har jag tänkt på saker som jag tyckt varit väldigt goda, nya grejer som jag kommit på. Sedan har jag tagit vanliga recept, som köttfärssås, tacofredag, köttbullar, hamburgare, sånt som barn och vuxna gillar och gjort om dem till en miljödietenversion, berättar Maximillian Lundin.

Daniel Öhman är inte helvegan utan äter fortfarande en del mjölkprodukter och fisk.

Vad har varit svårast?

– Det har mest varit roligt men möjligtvis omställningen att dra ner på sockret. Jag tycker att man ska dra ner rätt kraftigt eftersom en genomsnittlig svensk får i sig socker motsvarande en liter Cola om dagen. När man är van att det ska smaka sött tar det en liten stund att ställa om smaklökarna och tycka att det är lika gott om det är mindra distinkt sötma. Man kan till exempel använda färska bär på pannkakorna och sockra lite grann. Gör man egen müsli så inser man hur lite socker det behövs för att den ska smaka gott. Påfallande ofta tycker jag numera att färdigprodukter är svåra att äta för att de är för söta, säger Daniel Öhman.

Kan man helt skippa kött?

– Ja, men då får man tänka på vitamin B12 och D-vitaminintaget (men det gäller alla, inte bara veganer) framför allt. Och att man äter baljväxter så att man får i sig protein, men protein brukar inte vara ett problem.

Mår du bättre nu efter att du lagt om kosten?

– Ja, jag har varit mindre förkyld i år och blivit av med den där övervikten som var på väg att smyga sig på. Jag svarar också mycket bättre på träning.

Beskriv boken med några ord.

– Det är en handbok i att göra sitt bästa för att rädda världen, för den behöver räddas, och sin egen hälsa. Vi kommer att leva längre och längre och då gäller det att ta hand om sig själv, säger Daniel Öhman.

Var är ert viktigaste budskap?

– Att man mår bättre av att äta mindre eller inget kött. Kopplat till det så mår planeten bättre, säger Maximillian Lundin.

Vinn boken!

Vi lottar ut tre exemplar av boken Miljödieten. Skriv till NWT, Box 28, 651 02 Karlstad. Märk kuvertet med Helg, Miljödieten och glöm inte att bifoga ditt namn och adress. Du kan också mejla till helg@nwt.se. Märk mejlet med Miljödieten. Vi behöver ha ditt svar senast onsdagen den 20 april.

Bästa tipsen för den som vill lägga om kosten

Börja smått och fasa ut köttet. Laga mat med mindre kött till att börja med och sedan successivt äta mer och mer vegetariska rätter i veckan.

Att lära sig koka en böna eller ärta så att den blir riktigt bra. Kikärtor är superbra att börja med för dom kan man både göra grytor, köttfärssås och hummus med. Det är ju toppensmak på dem. Sedan kan man överföra det på en massa andra bönor och linser. Vi har ett kapitel i boken som handlar om hur man kokar de här fröämnena.

Maximillian Lundin

 

Alla människor fungerar olika och för att vara säker på att förbättra hälsan och samtidigt gå ner i vikt behöver man följa alla fem stegen i Miljödieten. En del vill göra allting på en gång, men om man vill ta ett steg i taget tycker jag att man ska börja med att se till att halvera köttet och tredubbla grönsakerna, om man äter som en genomsnittlig svensk. Det handlar om att portionerna faktiskt blir större, men innehåller färre kalorier. Ett bra sätt att göra det direkt är att helt gå över till ekologiskt kött, då har vi inte råd att köpa lika mycket.

Daniel Öhman

Miljödieten

Steg 1. Mindre kött och mera grönt

Kroppen och hälsan: Vikten går ner eftersom kaloriintaget minskar. Risken att dö i hjärt-kärlsjukdomar, cancer och diabetes minskar och troligtvis kommer du att känna dig piggare.

Miljöpåverkan: Ditt bidrag till bland annat växthuseffekten, utarmningen av jordarna, utfiskningen av haven och skövlingen av regnskogen minskar. Jordbruksmark frigörs för produktion av mat.

 

Steg 2: Dra ner på sockret

Kroppen och hälsan: Ökad chans att gå ner i vikt. Minskad risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar, cancer och diabetes.

Miljöpåverkan: Åkermark i Europa frigörs för grödor som vi i dag måste importera. Rårörssocker odlas oftast i tropiska områden och bidrar till skövlingen av regnskog.

 

Steg 3: Välj ekologiskt.

Kroppen och hälsan: Ekologiskt kött är dyrare vilket gör att du äter mindre. Konventionellt odlade grönsaker och frukter innehåller ofta rester av bekämpningsmedel. Ekologiska grönsaker har oftast fler nyttiga näringsämnen.

Miljöpåverkan: Mindre påverkan på miljön jämfört med konventionell odling.

 

Steg 4: Följ årstiderna

Kroppen och hälsan: Grönsaker och frukter som fått mogna på plats innehåller fler näringsämnen och fler antioxidanter som håller dig frisk.

Miljöpåverkan: Utsläppen av växthusgaser minskar om man väljer bort grönsaker som odlats i uppvärmda växthus eller i varmare länder och måste flygas hit.

 

Steg 5: Rör på kroppen

Kroppen och hälsan: Du får mer muskler och mindre fett om du rör på dig. Rörelse minskar risken att drabbas av ett antal sjukdomar eller dö i förtid. Du blir piggare och hjärnan fungerar bättre av motion.

Miljöpåverkan: Genom att låta bilen stå minskar din inverkan på klimatet.