2015-10-10 06:00

2015-10-10 06:00

Så blev Super Mario bros en supersuccé

SPEL: Spelet som skapade plattformsgenren

För 30 år sedan bröt Nintendo ny mark.
Super Mario bros släpptes och blev ett av tv-spelshistoriens allra viktigaste spel.
NWT har tittat närmare på fenomenet som följt en hel generation.

När många andra spel från 1980-talet har fallit i glömska är Super Mario bros fortfarande högst relevant. Trots att det har gått 30 år sedan spelet släpptes i Japan.

Huvudkaraktären, Mario, med sina hängselbyxor, sin mustasch och keps är på jakt efter en tillfångatagen prinsessa. Vägen dit är kantad av svampar, stjärnor och konstiga figurer som vill hejda honom.

– Man äter svamp och blir stor. Det är helt befängt. Men när man spelar känns det helt naturligt trots att det är en vansinnig värld, säger Joakim Kilman, som är spelrecensent i NWT.

Själv gick Joakim Kilman på lågstadiet när spelet släpptes i Sverige i mitten av 1980-talet. Uppståndelsen var stor.

– Jag har för mig att jag såg det i en Hobbex-katalog första gången. Jag blev nyfiken direkt för det såg inte ut som någonting annat.

Som många andra hade han sitt första möte med spelet på en hyrd Nintendo-konsol.

– Det var nästan så att jag visste hemligheter i spelet innan jag hade spelat det. Alla pratade mycket om det direkt. Det var något helt nytt.

Framgångsrikt

Super Mario bros blev en enorm succé. Det hade något som fick spelarna att fastna – och att älska det. Spelkänslan var perfekt.

– Det ser kanske inte mycket ut för världen i dag, men det var flera grejer som gjorde att det blev väldigt framgångsrikt. Det finns briljanta hemligheter i spelet som du inte måste upptäcka, men du kan. Det fanns massor med innovationer som användes för att skapa någonting nytt. Det mer eller mindre räddade hela tv-spelsindustrin.

– Tidigare var det mest enskärmsspel som Donkey Kong och Space Invaders. I Super Mario bros scrollade man, det var som att man upptäckte en värld man kunde röra sig framåt i, säger Joakim Kilman.

Många har fastnat för estetiken i spelet. De lite skruvade, drömska figurerna i pixlig grafik. Och så hjälten Mario.

– Tidigare var det mest gubbar utan några drag. Mario satte man på en mustasch och ett par hängselbyxor. Det gjorde att han blev väldigt distinkt i sin pixliga grafik. Man använde det enkla för att få honom att se personlig ut, säger Joakim Kilman.

En ikon

Elisabeth Bergqvist, uppväxt i Forshaga och projektledare för organisationen STHLM e-sport, säger att Mario blivit en ikon i spelvärlden.

– Det går inte att gå på spelmässor utan att se Mariokaraktärer och figurer som går att köpa. Jag tror inte att han kommer dö som ikon någonsin, säger hon.

– Generellt för Nintendo är att de alltid gjort sina spel för både tjejer och killar. De har sällan varit exkluderande som andra spelutvecklare kan vara. Det är för alla barn, inte bara en grupp. Super Mario bros var starten på hela den rörelsen.

Förra hösten hittade flera av spelkaraktärerna in på galleriet Thimar/Westling i Karlstad – i pärlplatteform. Utställningen blev en supersuccé och ett mått på hur stor den här delen av spelhistorien är. Det syntes även i media.

– Det var till exempel en löpsedel på Expressen och GT runt detta. Det är fascinerande, det har vi inte i galleriets historia varit i närheten av tidigare, säger Stefan Westling.

– Det är många människor som tillbringat mycket tid i den här världen. Många kände att de fick komma tillbaka dit och att det finns fler som har det här minnet. Jag tror att det handlar om nostalgi, minnen och inte att förglömma en oerhört stark retrokänsla. Pixlarna kommer också tillbaka, som i Minecraft.

Mario i pärlor

Bakom konstverken står Karlstadsbon Martin Hagegård.

Som många andra spelade han spelet som liten, och för fem år sedan började han göra pärlplattor med motiv från Nintendos spel.

Tror du att man måste ha växt upp med spelet för att tycka att det är en stor grej i dag?

– Det är absolut inget krav. Man hittar ju nya saker hela livet, men det man gör när man är liten har rätt stor inverkan på livet. Det gäller inte bara spel, säger Martin Hagegård.

– Figurerna är förknippade med min barndom. Jag tycker att jag hade en fin barndom och spelen jag spelade då blir väldigt förknippade med min familj och mina vänner. Det är en massa figurer man kan minnas mycket genom.

Han har tillverkat den mest klassiska banan – den allra första – i pärlor. Verket är 17 meter långt och består av uppemot 100 000 pärlor.

– Det var mitt och min systers första spel. Men från början hade jag inte tänkt göra hela utan bara slutet av banan som jag skulle ha bakom tv:n. Men när jag hade gjort klart det tyckte jag det var snyggt, så jag bara fortsatte...

– Första banan är delvis en hyllning till mormor, som tyvärr gick bort 2006. Det var henne och morfar vi fick spelet av och dem vi spelade hos de första åren.

Stort inflytande

Sedan dess har Super Mario bros blivit ett av tv-spelshistoriens allra största spel.

– Det är definitivt det spelet som skapade Nintendo och gjorde att deras konsol började sälja, säger Joakim Kilman.

– Innan Super Mario bros var det egentligen bara Nintendo som trodde att en hemkonsol kunde fungera. Atari hade kraschat fullständigt några år tidigare, folk hade tröttnat på att det bara kom tråkiga och enkla spel. Rent kommersiellt är Super Mario bros ett av de absolut viktigaste spelen, som verkligen fick fart på konsolförsäljningen. Men även kreativt är det definitivt ett av de största spelen och det spel som skapade hela plattformsgenren.

När många andra spel från 1980-talet har fallit i glömska är Super Mario bros fortfarande högst relevant. Trots att det har gått 30 år sedan spelet släpptes i Japan.

Huvudkaraktären, Mario, med sina hängselbyxor, sin mustasch och keps är på jakt efter en tillfångatagen prinsessa. Vägen dit är kantad av svampar, stjärnor och konstiga figurer som vill hejda honom.

– Man äter svamp och blir stor. Det är helt befängt. Men när man spelar känns det helt naturligt trots att det är en vansinnig värld, säger Joakim Kilman, som är spelrecensent i NWT.

Själv gick Joakim Kilman på lågstadiet när spelet släpptes i Sverige i mitten av 1980-talet. Uppståndelsen var stor.

– Jag har för mig att jag såg det i en Hobbex-katalog första gången. Jag blev nyfiken direkt för det såg inte ut som någonting annat.

Som många andra hade han sitt första möte med spelet på en hyrd Nintendo-konsol.

– Det var nästan så att jag visste hemligheter i spelet innan jag hade spelat det. Alla pratade mycket om det direkt. Det var något helt nytt.

Framgångsrikt

Super Mario bros blev en enorm succé. Det hade något som fick spelarna att fastna – och att älska det. Spelkänslan var perfekt.

– Det ser kanske inte mycket ut för världen i dag, men det var flera grejer som gjorde att det blev väldigt framgångsrikt. Det finns briljanta hemligheter i spelet som du inte måste upptäcka, men du kan. Det fanns massor med innovationer som användes för att skapa någonting nytt. Det mer eller mindre räddade hela tv-spelsindustrin.

– Tidigare var det mest enskärmsspel som Donkey Kong och Space Invaders. I Super Mario bros scrollade man, det var som att man upptäckte en värld man kunde röra sig framåt i, säger Joakim Kilman.

Många har fastnat för estetiken i spelet. De lite skruvade, drömska figurerna i pixlig grafik. Och så hjälten Mario.

– Tidigare var det mest gubbar utan några drag. Mario satte man på en mustasch och ett par hängselbyxor. Det gjorde att han blev väldigt distinkt i sin pixliga grafik. Man använde det enkla för att få honom att se personlig ut, säger Joakim Kilman.

En ikon

Elisabeth Bergqvist, uppväxt i Forshaga och projektledare för organisationen STHLM e-sport, säger att Mario blivit en ikon i spelvärlden.

– Det går inte att gå på spelmässor utan att se Mariokaraktärer och figurer som går att köpa. Jag tror inte att han kommer dö som ikon någonsin, säger hon.

– Generellt för Nintendo är att de alltid gjort sina spel för både tjejer och killar. De har sällan varit exkluderande som andra spelutvecklare kan vara. Det är för alla barn, inte bara en grupp. Super Mario bros var starten på hela den rörelsen.

Förra hösten hittade flera av spelkaraktärerna in på galleriet Thimar/Westling i Karlstad – i pärlplatteform. Utställningen blev en supersuccé och ett mått på hur stor den här delen av spelhistorien är. Det syntes även i media.

– Det var till exempel en löpsedel på Expressen och GT runt detta. Det är fascinerande, det har vi inte i galleriets historia varit i närheten av tidigare, säger Stefan Westling.

– Det är många människor som tillbringat mycket tid i den här världen. Många kände att de fick komma tillbaka dit och att det finns fler som har det här minnet. Jag tror att det handlar om nostalgi, minnen och inte att förglömma en oerhört stark retrokänsla. Pixlarna kommer också tillbaka, som i Minecraft.

Mario i pärlor

Bakom konstverken står Karlstadsbon Martin Hagegård.

Som många andra spelade han spelet som liten, och för fem år sedan började han göra pärlplattor med motiv från Nintendos spel.

Tror du att man måste ha växt upp med spelet för att tycka att det är en stor grej i dag?

– Det är absolut inget krav. Man hittar ju nya saker hela livet, men det man gör när man är liten har rätt stor inverkan på livet. Det gäller inte bara spel, säger Martin Hagegård.

– Figurerna är förknippade med min barndom. Jag tycker att jag hade en fin barndom och spelen jag spelade då blir väldigt förknippade med min familj och mina vänner. Det är en massa figurer man kan minnas mycket genom.

Han har tillverkat den mest klassiska banan – den allra första – i pärlor. Verket är 17 meter långt och består av uppemot 100 000 pärlor.

– Det var mitt och min systers första spel. Men från början hade jag inte tänkt göra hela utan bara slutet av banan som jag skulle ha bakom tv:n. Men när jag hade gjort klart det tyckte jag det var snyggt, så jag bara fortsatte...

– Första banan är delvis en hyllning till mormor, som tyvärr gick bort 2006. Det var henne och morfar vi fick spelet av och dem vi spelade hos de första åren.

Stort inflytande

Sedan dess har Super Mario bros blivit ett av tv-spelshistoriens allra största spel.

– Det är definitivt det spelet som skapade Nintendo och gjorde att deras konsol började sälja, säger Joakim Kilman.

– Innan Super Mario bros var det egentligen bara Nintendo som trodde att en hemkonsol kunde fungera. Atari hade kraschat fullständigt några år tidigare, folk hade tröttnat på att det bara kom tråkiga och enkla spel. Rent kommersiellt är Super Mario bros ett av de absolut viktigaste spelen, som verkligen fick fart på konsolförsäljningen. Men även kreativt är det definitivt ett av de största spelen och det spel som skapade hela plattformsgenren.

Vilken är svåraste banan?

Super Mario bros har både enkla och svåra banor.

Vilken har orsakat mest frustration hos dig?

Joakim Kilman:

– Det är några grejer i spelet som inte håller så bra. I de sista slotten måste man gå rätt väg, annars loopar banan. Och det finns inga ledtrådar till hur man ska göra. Man bara märker att tiden tar slut. Det är väl det enda i spelet som åldrats illa och det återkommer heller inte i någon uppföljare.

Martin Hagegård:

– Det måste vara näst sista banan, 8-3, den är sjukt svår. Full med koopas som kastar hammare. När jag var liten tyckte jag att den var väldigt svår att klara. Man skulle ha lite tur, men jag var ihärdig och lyckades. Jag förstår mig själv som liten för jag tycker fortfarande att den är svår.