2009-04-10 10:00

2015-01-05 19:22

Mangamagi med svenska Yokaj Studio

Vackra figurer med stora ögon och svajande hår är ofta vad man tänker på när man pratar om manga. Men manga betyder egentligen bara serie på japanska. Numera görs inte heller manga enbart i Asien utan kan lika gärna skapas i en studio i Stockholm, som världsmangan "Kick Off!" Det är den första svenska mangaserien och görs av Yokaj Studio. Nu firar de fem år och släpper den sjunde och kanske mest betydande boken - "Kick Off! del 2".

Yokaj Studio är Sveriges mest etablerade mangastudio hittills. De fyra medlemmarna arbetar under pseudonym och kallar sig Yosh, Kajfa, Soya och DoraJen. De är syskon, pojkvän och en kusin som alla har rötter i Hong Kong och är uppvuxna med manga och anime. De är alla självlärda och startade studion utan varken kontaktnät eller kunskap om hur seriebranschen fungerar. Därför förstod de att de behövde agera tillsammans för att slå sig in på den svenska mangamarknaden.
– Lite som musketörerna tänkte vi ? en för alla och alla för en, säger studions huvudtecknare Yosh. Det är också det som skiljer oss från de nya mangakollektiven som ploppat upp, att vi jobbar som ett team medan kollektiven består av en samling tecknare som jobbar individuellt. Båda har såklart sina fördelar!

 

Idag har studion vunnit priser i både svenska och internationella tävlingar och får allt fler stora illustratörsuppdrag. De har gett ut ett par böcker, bland annat två läroböcker som visar hur man tecknar manga och i slutet av 2008 kom deras första manga i serien "Kick Off!" Enligt Yosh är det är ett drömprojekt som gått i uppfyllelse.
– Det dröjde faktiskt 13 år, fyra år efter att studion bildades, innan det hände. "Kick Off!" handlar om svenska ungdomar och utspelar sig i en svensk miljö. Den handlar om Krille, en otursförföljd tonårskille som upptäcker att han en dag hemsöks av ett ovanligt självsäkert och fåfängt spöke i hans egen ålder. Det är ett övernaturligt mangaäventyr i tonårsvardagen kryddat med kärlek, action och fotboll.

 

För dem betyder släppet av "Kick Off! 2" mycket. Eftersom det är krävande att teckna manga med bland annat tuffa deadlines har svenska förlag tidigare varit avvaktande och inte velat publicera inhemska mangaserier. Det har tagit flera år för Yokaj Studio att bygga upp deras förtroende och övertyga dem om att de klarar det.
– Vi var såklart överlyckliga när "Kick Off! 1” släpptes, men det är "Kick Off! 2" som är kvittot på att vi faktiskt klarar av jobbet. Dessutom har vi fått lära oss mycket av den första boken, vilket gör att vi utvecklats som tecknare och manusförfattare inför bok två. Vi är otroligt nöjda och stolta över den nya boken. Nu är det bara fyra kvar tills hela serien är klar.

 

Det är ingen slump att "Kick Off!" utspelar sig i Sverige och handlar om svenska ungdomar, menar Yosh. Manga har en förmåga att engagera och inspirera sina läsare, många barn och ungdomar som läser manga från Japan utvecklar ett intresse för landets kultur, språk och seder. Därför ser studion manga som ett sätt att sprida svensk kultur och hoppas att "Kick Off!" ska uppmärksammas internationellt och publiceras utomlands en dag. Det tror Yosh till och med kan väcka ungdomars intresse för Sverige.

 

Intresset för manga är fortfarande stort i Sverige och det är många som delar deras dröm om svenska mangaserier. Det märker studion bland annat för att de ofta får förfrågningar från skolelever som vill praktisera hos dem och se hur de arbetar. I slutet av "Kick Off! 1" förklarar de hur de arbetar och en tecknad Yosh guidar läsaren runt i studion. Yosh är huvudtecknaren och den som grovskissar samt fintuschar hela serien, medan Kajfa skriver manus och jobbar med seriens handling och dialog. DoraJen svärtar det som Yosh har tecknat för att ge bilderna mer djup. Hon lägger också till fartstrecken. Sist men inte minst är det Soyas tur att tillföra raster i bilderna för att höja bildernas stämning och ge kläder textur.

 

Något annat som visar det stora intresset är att många mangakonvent anordnas runt om i Sverige. Det största av dem arrangeras årligen i Uppsala och har över 2000 besökare. Det hålls också mindre konvent som finns spridda över hela landet med allt från några få till flera hundra besökare.
– Sedan vi började jobba med "Kick Off!" har vi åkt på mangakonvent utomlands för att berätta om vårt arbete. Men att göra en svensk manga som är gångbar utomlands är en knepig balansgång. Samtidigt som vi vill baka in svensk kultur är det viktigt att vi inte glömmer bort mangamagin. Alltså ingrediensen som engagerar och inspirerar läsarna, som bland annat kan vara en uppskruvad historia som är typiskt för mangaberättandet. Vår lösning är att fokusera på mangamagin i den första boken och stegra de svenska influenserna i de efterkommande böckerna.

 

Det som skiljer mangan från de serier vi är traditionellt är vana vid i Sverige är att den japanska berättarstrukturen har större tempoväxlingar i sitt berättande. En minut ur en basketmatch kan berättas med 100 sidor där man växlar snabba och fartfyllda actionrutor med känslomässiga upplevelser frusna i en evighet. Vissa japanska serier är dessutom dynamiska i användandet av rutor, alltså att serien inte behöver följa en och samma mall av rutindelning rakt igenom, utan rutor av stor betydelse kan ibland sträcka sig över en hel sida och ibland även två. Yosh säger att någonting som många mangaläsare uppskattar är det karaktärsdrivna berättandet, där karaktärernas personliga utveckling och upplevelser är i fokus. Det gör att läsarna ofta bildar ett starkt band till karaktären och man kan säga att man lär känna dem in på skinnet. Men stora mangaögon är inte ett krav för att det ska vara manga. Det är snarare så att ögonen är större ju yngre målgruppen är eftersom ögonen är en viktig del av ansiktet och med dem kan man lätt förmedla känslor.
– Att göra något som ser ut som manga, men saknar det typiska berättarspråket, eller mangamagin som vi i Yokaj Studio kallar det för, blir bara ett par stora ögon utan själ, fastslår Yosh.

Yokaj Studio är Sveriges mest etablerade mangastudio hittills. De fyra medlemmarna arbetar under pseudonym och kallar sig Yosh, Kajfa, Soya och DoraJen. De är syskon, pojkvän och en kusin som alla har rötter i Hong Kong och är uppvuxna med manga och anime. De är alla självlärda och startade studion utan varken kontaktnät eller kunskap om hur seriebranschen fungerar. Därför förstod de att de behövde agera tillsammans för att slå sig in på den svenska mangamarknaden.
– Lite som musketörerna tänkte vi ? en för alla och alla för en, säger studions huvudtecknare Yosh. Det är också det som skiljer oss från de nya mangakollektiven som ploppat upp, att vi jobbar som ett team medan kollektiven består av en samling tecknare som jobbar individuellt. Båda har såklart sina fördelar!

 

Idag har studion vunnit priser i både svenska och internationella tävlingar och får allt fler stora illustratörsuppdrag. De har gett ut ett par böcker, bland annat två läroböcker som visar hur man tecknar manga och i slutet av 2008 kom deras första manga i serien "Kick Off!" Enligt Yosh är det är ett drömprojekt som gått i uppfyllelse.
– Det dröjde faktiskt 13 år, fyra år efter att studion bildades, innan det hände. "Kick Off!" handlar om svenska ungdomar och utspelar sig i en svensk miljö. Den handlar om Krille, en otursförföljd tonårskille som upptäcker att han en dag hemsöks av ett ovanligt självsäkert och fåfängt spöke i hans egen ålder. Det är ett övernaturligt mangaäventyr i tonårsvardagen kryddat med kärlek, action och fotboll.

 

För dem betyder släppet av "Kick Off! 2" mycket. Eftersom det är krävande att teckna manga med bland annat tuffa deadlines har svenska förlag tidigare varit avvaktande och inte velat publicera inhemska mangaserier. Det har tagit flera år för Yokaj Studio att bygga upp deras förtroende och övertyga dem om att de klarar det.
– Vi var såklart överlyckliga när "Kick Off! 1” släpptes, men det är "Kick Off! 2" som är kvittot på att vi faktiskt klarar av jobbet. Dessutom har vi fått lära oss mycket av den första boken, vilket gör att vi utvecklats som tecknare och manusförfattare inför bok två. Vi är otroligt nöjda och stolta över den nya boken. Nu är det bara fyra kvar tills hela serien är klar.

 

Det är ingen slump att "Kick Off!" utspelar sig i Sverige och handlar om svenska ungdomar, menar Yosh. Manga har en förmåga att engagera och inspirera sina läsare, många barn och ungdomar som läser manga från Japan utvecklar ett intresse för landets kultur, språk och seder. Därför ser studion manga som ett sätt att sprida svensk kultur och hoppas att "Kick Off!" ska uppmärksammas internationellt och publiceras utomlands en dag. Det tror Yosh till och med kan väcka ungdomars intresse för Sverige.

 

Intresset för manga är fortfarande stort i Sverige och det är många som delar deras dröm om svenska mangaserier. Det märker studion bland annat för att de ofta får förfrågningar från skolelever som vill praktisera hos dem och se hur de arbetar. I slutet av "Kick Off! 1" förklarar de hur de arbetar och en tecknad Yosh guidar läsaren runt i studion. Yosh är huvudtecknaren och den som grovskissar samt fintuschar hela serien, medan Kajfa skriver manus och jobbar med seriens handling och dialog. DoraJen svärtar det som Yosh har tecknat för att ge bilderna mer djup. Hon lägger också till fartstrecken. Sist men inte minst är det Soyas tur att tillföra raster i bilderna för att höja bildernas stämning och ge kläder textur.

 

Något annat som visar det stora intresset är att många mangakonvent anordnas runt om i Sverige. Det största av dem arrangeras årligen i Uppsala och har över 2000 besökare. Det hålls också mindre konvent som finns spridda över hela landet med allt från några få till flera hundra besökare.
– Sedan vi började jobba med "Kick Off!" har vi åkt på mangakonvent utomlands för att berätta om vårt arbete. Men att göra en svensk manga som är gångbar utomlands är en knepig balansgång. Samtidigt som vi vill baka in svensk kultur är det viktigt att vi inte glömmer bort mangamagin. Alltså ingrediensen som engagerar och inspirerar läsarna, som bland annat kan vara en uppskruvad historia som är typiskt för mangaberättandet. Vår lösning är att fokusera på mangamagin i den första boken och stegra de svenska influenserna i de efterkommande böckerna.

 

Det som skiljer mangan från de serier vi är traditionellt är vana vid i Sverige är att den japanska berättarstrukturen har större tempoväxlingar i sitt berättande. En minut ur en basketmatch kan berättas med 100 sidor där man växlar snabba och fartfyllda actionrutor med känslomässiga upplevelser frusna i en evighet. Vissa japanska serier är dessutom dynamiska i användandet av rutor, alltså att serien inte behöver följa en och samma mall av rutindelning rakt igenom, utan rutor av stor betydelse kan ibland sträcka sig över en hel sida och ibland även två. Yosh säger att någonting som många mangaläsare uppskattar är det karaktärsdrivna berättandet, där karaktärernas personliga utveckling och upplevelser är i fokus. Det gör att läsarna ofta bildar ett starkt band till karaktären och man kan säga att man lär känna dem in på skinnet. Men stora mangaögon är inte ett krav för att det ska vara manga. Det är snarare så att ögonen är större ju yngre målgruppen är eftersom ögonen är en viktig del av ansiktet och med dem kan man lätt förmedla känslor.
– Att göra något som ser ut som manga, men saknar det typiska berättarspråket, eller mangamagin som vi i Yokaj Studio kallar det för, blir bara ett par stora ögon utan själ, fastslår Yosh.

  • Sara Larsson/Bulls Press

null
null
null