2017-06-14 15:20

2017-06-14 15:21

Två musikchefer om orkesterns konserter

Inför en ny säsong med klassisk musik i Karlstad

Beethoven, Mozart och Mahler.
Detta är en musikens trio av ganska stor betydelse.
Trion ska det närmaste året bidra till värmländskt musikliv. Och locka publik till Wermlandsoperans konserter
Det hoppas operachefen Ole Wiggo Bang och Johannes Gustavsson, operaorkesterns chefsdirigent.
Nu presenterar denna Wermlands-duo programmet för det kommande musikåret.

För Wermlandsoperans orkester börjar det nya året - säsongen 2017 - 2018 - i slutet av september.

Då inte med Beethoven eller Mozart eller Gustav Mahler utan med Monica Zetterlund.

Den 20 september kommer jazzsångerskan Rigmor Gustafsson till Karlstad och CCC för att hylla Monica Z.

Just den 20 september skulle MZ nämligen ha fyllt 80 år.

Men jazzdrottningen omkom vid en brand i maj 2005: En mänsklig tragedi och en stor förlust för musiklivet.

Under hyllningskonserten får Rigmor Gustafsson och Wermlandsoperans orkester sällskap på scenen av Bohuslän Big Band.

Och konserten är ett bland många exempel på vad operachefen Ole Wiggo Band säger om ”sin” orkester:

– Orkestern har en bredd som ytterst få andra orkestrar orkar med att ha. Det sker hela tiden kolossalt mycket inom orkesterns ram!

Mahler och fantasy

Ett par av de senare höstkonserterna i ”Stora konsertserien” (på Karlstad CCC) illustrerar vad operachefen menar med ”bredd”:

I mitten av oktober framförs Mahlers ”Das Lied von der Erde” med sångarna Katarina Giotas och Michael Weinius.

Orkesterns chefsdirigent Johannes Gustavsson leder orkestern och sångarna; Mahler är för övrigt en av dirigentens favoriter, något som understryks under kommande säsong.

Och hur är det då med orkesterns ”bredd”?

Några veckor efter ”Das Lied von der Erde” slår dirigenten Anja Bihlmaier an orkestern i en konsert med musik som knyter an till science fictionfilmer och fantasy: ”Star Wars”, ”Aliens”, ”Harry Potter”.

Sabina Zweiacker sjunger och Orvar Säfström presenterar.

– Det ska bli intressant att se vad som händer med en sån konsert, säger Ole Wiggo Bang.

CCC-konserterna bjuder vidare på Beethoven och Bach (i mars nästa år), Paul Hindemith och Mozart (i april) samt - i början av maj 2018 - Sibelius och Sjostakovitj.

”Elvira Madigan”

Chefsdirigenten Johannes Gustavsson har under det senaste året lyft fram Mahlers musik. Gensvaret från publiken har varit mycket positivt.

Så varför inte fortsätta med Mahler..?

Delserien ”Klassisk lördag” innehåller två stora symfonier av Mahler, nummer 9 (18 november) och nummer 5 (mars 2018).

Under de klassiska lördagskonserterna blir det också pianokonserter av Mozart. Den första är Mozart 21:a, den som - tack vare filmregissören Bo Widerberg - kommit att kallas ”Elvira Madigan”.

Musikforskare tror att Mozart komponerade den 20:e pianokonserten samtidigt som han skapade 21:an.

Sant eller mindre sant, nummer 20 framförs i januari. Vid båda konserterna är Martin Sturfält pianosolist. Båda Mozartkonserterna ges i ”kammarformat”, det vill säga med ett fåtal orkestermusiker intill solisten.

Mer Sibelius?

Under årens lopp har Wermlandsoperans orkester (under olika dirigenters chefsskap) och sångarensemblen gjort vad Ole Wiggo Bang kallar ”djupdykningar” i vissa kompositörers verk.

Richard Wagner (bland annat med ”Ringen”) är en sådan djupdykning, en mycket uppmärksammad satsning, även internationellt sett.

För några år sedan gjordes en ämnesmässig dykning ner i operakonsten: Den revolutionära trilogin med verk av Rossini, Mozart och Beethoven.

Även Robert Schumann har uppmärksammats speciellt.

Och - för många år sedan - Beethoven, då genom framförandet av samtligt nio symfonier.

Johannes Gustavsson, chefsdirigenten, har som sagt och skrivet satsat på Gustav Mahler (död 1911) och den satsningen fortsätter.

Men chefsdirigenten kan tänka sig att på samma sätt lyfta fram också Jean Sibelius.

– Han har lyst med sin frånvaro, noterar Johannes Gustavsson.

Även vissa svenska och nutida tonsättare bör presenteras tycker han och nämner bland andra Brita Byström och Anders Eliasson.

Värmländska tonsättare

När operachefen Ole Wiggo Bang blickar bortom säsongen 2017 - 2018 så pekar han på en del intressanta jubileer året 2018.

Då är det 100 år sedan Leonard Bernstein föddes; det ska man fira.

Hundra år har då också gått sedan bildandet av Föreningen Svenska Tonsättare. Jubileet kommer att uppmärksammas i Karlstad, då med värmländska tonsättare, nutida och nästan nutida: Albert Schnelzer och Lars Edlund är ett par av dem.

Ytterligare några år framöver?

Då kanske Wermlandsoperans orjkester har fått fler musiker än de 35 som orkestern utgörs av i dag.

För tillfället - och för många av konserterna och uppsättningarna - behövs inte större orkester, menar Ole Wiggo Bang.

– På längre sikt så är orkestern för liten för en så stor salong som CCC i Karlstad, säger han.

Tengstrand spelar Beethoven

Inledningsvis påstod denna artikel att nästa säsong (2017 - 2018) inleds i september.

Men med lite god vilja kan starten anses ligga i början av juli.

Då framför pianisten Per Tengstrand och Wermlandsoperans orkester (ledd av Johannes Gustavsson) Beethovens samtliga pianokonserter.

Musikkritikern, radio - och tv-profilen Camilla Lundberg blir ”ciceron” och kommer att 7, 8 och 9 juli leda publiken på ”vandringar” i Beethovens värld och hans komponerande.

För Wermlandsoperans orkester börjar det nya året - säsongen 2017 - 2018 - i slutet av september.

Då inte med Beethoven eller Mozart eller Gustav Mahler utan med Monica Zetterlund.

Den 20 september kommer jazzsångerskan Rigmor Gustafsson till Karlstad och CCC för att hylla Monica Z.

Just den 20 september skulle MZ nämligen ha fyllt 80 år.

Men jazzdrottningen omkom vid en brand i maj 2005: En mänsklig tragedi och en stor förlust för musiklivet.

Under hyllningskonserten får Rigmor Gustafsson och Wermlandsoperans orkester sällskap på scenen av Bohuslän Big Band.

Och konserten är ett bland många exempel på vad operachefen Ole Wiggo Band säger om ”sin” orkester:

– Orkestern har en bredd som ytterst få andra orkestrar orkar med att ha. Det sker hela tiden kolossalt mycket inom orkesterns ram!

Mahler och fantasy

Ett par av de senare höstkonserterna i ”Stora konsertserien” (på Karlstad CCC) illustrerar vad operachefen menar med ”bredd”:

I mitten av oktober framförs Mahlers ”Das Lied von der Erde” med sångarna Katarina Giotas och Michael Weinius.

Orkesterns chefsdirigent Johannes Gustavsson leder orkestern och sångarna; Mahler är för övrigt en av dirigentens favoriter, något som understryks under kommande säsong.

Och hur är det då med orkesterns ”bredd”?

Några veckor efter ”Das Lied von der Erde” slår dirigenten Anja Bihlmaier an orkestern i en konsert med musik som knyter an till science fictionfilmer och fantasy: ”Star Wars”, ”Aliens”, ”Harry Potter”.

Sabina Zweiacker sjunger och Orvar Säfström presenterar.

– Det ska bli intressant att se vad som händer med en sån konsert, säger Ole Wiggo Bang.

CCC-konserterna bjuder vidare på Beethoven och Bach (i mars nästa år), Paul Hindemith och Mozart (i april) samt - i början av maj 2018 - Sibelius och Sjostakovitj.

”Elvira Madigan”

Chefsdirigenten Johannes Gustavsson har under det senaste året lyft fram Mahlers musik. Gensvaret från publiken har varit mycket positivt.

Så varför inte fortsätta med Mahler..?

Delserien ”Klassisk lördag” innehåller två stora symfonier av Mahler, nummer 9 (18 november) och nummer 5 (mars 2018).

Under de klassiska lördagskonserterna blir det också pianokonserter av Mozart. Den första är Mozart 21:a, den som - tack vare filmregissören Bo Widerberg - kommit att kallas ”Elvira Madigan”.

Musikforskare tror att Mozart komponerade den 20:e pianokonserten samtidigt som han skapade 21:an.

Sant eller mindre sant, nummer 20 framförs i januari. Vid båda konserterna är Martin Sturfält pianosolist. Båda Mozartkonserterna ges i ”kammarformat”, det vill säga med ett fåtal orkestermusiker intill solisten.

Mer Sibelius?

Under årens lopp har Wermlandsoperans orkester (under olika dirigenters chefsskap) och sångarensemblen gjort vad Ole Wiggo Bang kallar ”djupdykningar” i vissa kompositörers verk.

Richard Wagner (bland annat med ”Ringen”) är en sådan djupdykning, en mycket uppmärksammad satsning, även internationellt sett.

För några år sedan gjordes en ämnesmässig dykning ner i operakonsten: Den revolutionära trilogin med verk av Rossini, Mozart och Beethoven.

Även Robert Schumann har uppmärksammats speciellt.

Och - för många år sedan - Beethoven, då genom framförandet av samtligt nio symfonier.

Johannes Gustavsson, chefsdirigenten, har som sagt och skrivet satsat på Gustav Mahler (död 1911) och den satsningen fortsätter.

Men chefsdirigenten kan tänka sig att på samma sätt lyfta fram också Jean Sibelius.

– Han har lyst med sin frånvaro, noterar Johannes Gustavsson.

Även vissa svenska och nutida tonsättare bör presenteras tycker han och nämner bland andra Brita Byström och Anders Eliasson.

Värmländska tonsättare

När operachefen Ole Wiggo Bang blickar bortom säsongen 2017 - 2018 så pekar han på en del intressanta jubileer året 2018.

Då är det 100 år sedan Leonard Bernstein föddes; det ska man fira.

Hundra år har då också gått sedan bildandet av Föreningen Svenska Tonsättare. Jubileet kommer att uppmärksammas i Karlstad, då med värmländska tonsättare, nutida och nästan nutida: Albert Schnelzer och Lars Edlund är ett par av dem.

Ytterligare några år framöver?

Då kanske Wermlandsoperans orjkester har fått fler musiker än de 35 som orkestern utgörs av i dag.

För tillfället - och för många av konserterna och uppsättningarna - behövs inte större orkester, menar Ole Wiggo Bang.

– På längre sikt så är orkestern för liten för en så stor salong som CCC i Karlstad, säger han.

Tengstrand spelar Beethoven

Inledningsvis påstod denna artikel att nästa säsong (2017 - 2018) inleds i september.

Men med lite god vilja kan starten anses ligga i början av juli.

Då framför pianisten Per Tengstrand och Wermlandsoperans orkester (ledd av Johannes Gustavsson) Beethovens samtliga pianokonserter.

Musikkritikern, radio - och tv-profilen Camilla Lundberg blir ”ciceron” och kommer att 7, 8 och 9 juli leda publiken på ”vandringar” i Beethovens värld och hans komponerande.