2017-05-26 15:41

2017-05-28 21:04

Vita urnor med havets koboltblå

KONST: Hanna Hagström Ohlén ställer ut på Galleri Bergman

En gång studerade Hanna Hagström Ohlén till arkeolog.
Hon ville gräva fram ålderdomliga föremål, och hon ville forska.
Men Konsten tog över: Keramiken, målandet, tecknandet.
Ändå finns det ”arkeologiska” med i hennes konst...

På Galleri Bergman i Karlstad visar Hanna Hagström Ohlén - från Göteborg - stora urnor dekorerade med koboltblått.

Två av urnorna är av vit porslinslera, de övriga är utförda i stengodslera.

Och på väggarna i galleriet sitter målningar som knyter an till de stora urnorna.

Kanske hade hon aldrig börjat göra urnor om hon inte sysslat med arkeologi.

Amforor

Ja, kanske hade Hanna Hagström Ohléns konstnärskap tagit en annan riktning om hon inte besökt Kreta och mött resterna av den minoiska kulturen i Knossos.

– Där såg jag antika amforor, berättar hon, och dessa fascinerade mig. Som konstnär har jag försökt att modernisera amforaformen, vidareutveckla den, och även ge formen ett ännu friare uttryck än den haft.

Antika amforor i lera och metall: Kärl för olja och vin.

Men Hanna Hagström Ohléns amforainspirerade urnor är inte avsedda för vardagsbruk.

Urnorna, vita, inte sällan med knappt synliga mönster, och med koboltblå färgdekorationer är konst.

Havets färg

Det koboltblå har att göra med havets färg. Inte enbart den del av Medelhavet som omsluter Kreta med dess Knossos.

Utan även med det svenska Västerhavet med dess öar, också detta en miljö som inspirerar Hanna Hagström Ohlén.

Hon bor där och hon har ofta seglat där.

Några av målningarna är motiv från öar längs den svenska västkusten och i Danmark. I det senare fallet Laesö, den vackra ö där målaren och skulptören Per Kirkeby bor.

– Jag beundrar honom mycket, säger Hanna, och i synnerhet hans tegelskulpturer.

På Galleri Bergman i Karlstad visar Hanna Hagström Ohlén - från Göteborg - stora urnor dekorerade med koboltblått.

Två av urnorna är av vit porslinslera, de övriga är utförda i stengodslera.

Och på väggarna i galleriet sitter målningar som knyter an till de stora urnorna.

Kanske hade hon aldrig börjat göra urnor om hon inte sysslat med arkeologi.

Amforor

Ja, kanske hade Hanna Hagström Ohléns konstnärskap tagit en annan riktning om hon inte besökt Kreta och mött resterna av den minoiska kulturen i Knossos.

– Där såg jag antika amforor, berättar hon, och dessa fascinerade mig. Som konstnär har jag försökt att modernisera amforaformen, vidareutveckla den, och även ge formen ett ännu friare uttryck än den haft.

Antika amforor i lera och metall: Kärl för olja och vin.

Men Hanna Hagström Ohléns amforainspirerade urnor är inte avsedda för vardagsbruk.

Urnorna, vita, inte sällan med knappt synliga mönster, och med koboltblå färgdekorationer är konst.

Havets färg

Det koboltblå har att göra med havets färg. Inte enbart den del av Medelhavet som omsluter Kreta med dess Knossos.

Utan även med det svenska Västerhavet med dess öar, också detta en miljö som inspirerar Hanna Hagström Ohlén.

Hon bor där och hon har ofta seglat där.

Några av målningarna är motiv från öar längs den svenska västkusten och i Danmark. I det senare fallet Laesö, den vackra ö där målaren och skulptören Per Kirkeby bor.

– Jag beundrar honom mycket, säger Hanna, och i synnerhet hans tegelskulpturer.