2017-09-09 06:00

2017-09-09 06:00

Bibeln om homosexualitet

KRÖNIKA: SÖREN DALEVI

När frågan om homosexualitet var som mest laddad för ett antal år sedan kunde man ibland få intrycket att Bibeln bokstavligt talat kryllade av bibelord som handlade om homosexualitet. Att det stod om homosexualitet på var och varannan sida i Bibeln. Men det gör det inte.

Faktum är att det står väldigt lite om homosexualitet i Bibelns 77 böcker. Men en del människor vill hemskt gärna att det ska finnas en massa texter i Bibeln som fördömer homosexualitet. Bibelforskaren Jesper Svartvik har i det gedigna och välskrivna forskningsverket Bibeltolkningens bakgator: Synen på judar, slavar och homosexuella i historia och nutid (Verbum 2006) dammsugit Bibeln från pärm till pärm för att leta reda på texter om homosexualitet. Resultatet? Han hittade till slut en handfull texter som möjligen handlade om homosexualitet. Vi ska då påminna oss att Bibeln är en bok som i svensk översättning består av närmare 2 000 sidor, nedskrivna under en period av 1 200 år.

Två av dessa texter finns i Tredje Moseboken, en bok i Bibeln som extremt få läser och som sällan brukar citeras annars, för övrigt. Och där står bland annat att ”Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna” (3 Mos 18:22). Problemet är bara att det finns betydligt fler verser som handlar om förbud kring att äta blodmat (läs: blodpudding), äta räkor eller att äta skinksmörgås, om vi nu ska roa oss med att läsa och citera ur just Tredje Moseboken. För att inte tala om alla de texter som handlar om att älska sin nästa som sig själv eller om att bry sig om främlingen som finns mitt ibland oss, som finns Bibeln igenom. Men jag har noterat att de som citerar ur Tredje Moseboken när det gäller homosexuella, ofta inte har några problem med att äta blodpudding, räkor eller skinka. Trots att det ses som grova försyndelser i Tredje Moseboken. Varför är Tredje Moseboken 18:22 så mycket viktigare än 11:9-12, som handlar om vederstyggligheten i att äta skaldjur? Lärdom: de texter vi ser och plockar ut säger ofta mer om oss själva än om Bibeln. Och med en tillkomsthistoria på 1 200 år, 77 olika böcker och 2 000 sidor att välja på, så kommer den som söker att finna.

Jag växte upp i en värmländsk bruksort på 1970-talet. På den tiden ”fanns” inte homosexualitet i vår föreställningsvärld. Däremot fanns det personer som man såg inte mådde bra, men man förstod inte varför. Till exempel en kille som var något år äldre än mig, och som kunde få vilken tjej han ville. Ändå mådde han pyton. Plötsligt flyttade han till Stockholm, och bytte namn. Blev som en annan människa. När jag träffade honom några år senare var det som om någon hade lyft av en stor tyngd från hans axlar. Jag fattade först ingenting. Jag stötte efterhand på flera personer, med likartat beteende, och till slut förstod jag. Även de flyttade till storstan. Bruksorten blev för liten och instängd, kanske är den det än idag. Hoppas inte.

En del debattörer vill få oss att tro att det är enkelt att avläsa vad Bibeln och traditionen säger i den här frågan. De använder sig gärna av termer som ”klassiskt kristen tro” eller ”en traditionell kristen bibelsyn”. För att säga som det är: det är mycket luddiga begrepp, som man kan motivera det mesta med.

Själv tycker jag att det är ganska svårt att avläsa vad Bibeln säger om homosexualitet. Och jag läser ändå Bibeln dagligen, och i normalfallet på hebreiska och grekiska som är de grundspråk som Bibeln är skriven på. Det finns ett fåtal ställen, och kring dessa få ställen finns det olika tolkningar.

Men en sak är säker: budet att älska sin medmänniska är tydligt, och återfinns Bibeln igenom.

Boktips: Jesper Svartvik, Bibeltolkningens bakgator: Synen på judar, slavar och homosexuella i historia och nutid (Verbum, 2006), s 275–350.

Faktum är att det står väldigt lite om homosexualitet i Bibelns 77 böcker. Men en del människor vill hemskt gärna att det ska finnas en massa texter i Bibeln som fördömer homosexualitet. Bibelforskaren Jesper Svartvik har i det gedigna och välskrivna forskningsverket Bibeltolkningens bakgator: Synen på judar, slavar och homosexuella i historia och nutid (Verbum 2006) dammsugit Bibeln från pärm till pärm för att leta reda på texter om homosexualitet. Resultatet? Han hittade till slut en handfull texter som möjligen handlade om homosexualitet. Vi ska då påminna oss att Bibeln är en bok som i svensk översättning består av närmare 2 000 sidor, nedskrivna under en period av 1 200 år.

Två av dessa texter finns i Tredje Moseboken, en bok i Bibeln som extremt få läser och som sällan brukar citeras annars, för övrigt. Och där står bland annat att ”Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna” (3 Mos 18:22). Problemet är bara att det finns betydligt fler verser som handlar om förbud kring att äta blodmat (läs: blodpudding), äta räkor eller att äta skinksmörgås, om vi nu ska roa oss med att läsa och citera ur just Tredje Moseboken. För att inte tala om alla de texter som handlar om att älska sin nästa som sig själv eller om att bry sig om främlingen som finns mitt ibland oss, som finns Bibeln igenom. Men jag har noterat att de som citerar ur Tredje Moseboken när det gäller homosexuella, ofta inte har några problem med att äta blodpudding, räkor eller skinka. Trots att det ses som grova försyndelser i Tredje Moseboken. Varför är Tredje Moseboken 18:22 så mycket viktigare än 11:9-12, som handlar om vederstyggligheten i att äta skaldjur? Lärdom: de texter vi ser och plockar ut säger ofta mer om oss själva än om Bibeln. Och med en tillkomsthistoria på 1 200 år, 77 olika böcker och 2 000 sidor att välja på, så kommer den som söker att finna.

Jag växte upp i en värmländsk bruksort på 1970-talet. På den tiden ”fanns” inte homosexualitet i vår föreställningsvärld. Däremot fanns det personer som man såg inte mådde bra, men man förstod inte varför. Till exempel en kille som var något år äldre än mig, och som kunde få vilken tjej han ville. Ändå mådde han pyton. Plötsligt flyttade han till Stockholm, och bytte namn. Blev som en annan människa. När jag träffade honom några år senare var det som om någon hade lyft av en stor tyngd från hans axlar. Jag fattade först ingenting. Jag stötte efterhand på flera personer, med likartat beteende, och till slut förstod jag. Även de flyttade till storstan. Bruksorten blev för liten och instängd, kanske är den det än idag. Hoppas inte.

En del debattörer vill få oss att tro att det är enkelt att avläsa vad Bibeln och traditionen säger i den här frågan. De använder sig gärna av termer som ”klassiskt kristen tro” eller ”en traditionell kristen bibelsyn”. För att säga som det är: det är mycket luddiga begrepp, som man kan motivera det mesta med.

Själv tycker jag att det är ganska svårt att avläsa vad Bibeln säger om homosexualitet. Och jag läser ändå Bibeln dagligen, och i normalfallet på hebreiska och grekiska som är de grundspråk som Bibeln är skriven på. Det finns ett fåtal ställen, och kring dessa få ställen finns det olika tolkningar.

Men en sak är säker: budet att älska sin medmänniska är tydligt, och återfinns Bibeln igenom.

Boktips: Jesper Svartvik, Bibeltolkningens bakgator: Synen på judar, slavar och homosexuella i historia och nutid (Verbum, 2006), s 275–350.

  • Sören Dalevi