2017-04-15 06:00

2017-09-01 09:34

Vad sa egentligen Jesus på korset?

KRÖNIKA: SÖREN DALEVI

Vi firar påsk eftersom det var då Jesus dog och uppstod, det känner de flesta till.

Inte lika många känner till att det svenska ordet ”påsk” är ett ord som härstammar från det hebreiska ordet ”pesach”, som betyder ”att gå förbi”, eftersom dödsängeln gick förbi Israels barns dörrar vid den första judiska påsken.

Och ännu färre har reflekterat kring vilka de sista ord var som Jesus sa på korset.

Vad som gör frågan intressant är att det i våra fyra evangelier – Matteus, Markus, Lukas och Johannes - finns tre olika slutord av Jesus, och de skiljer sig markant i karaktär. Enligt Markus och Matteus avslutade Jesus sitt liv med att recitera Psaltarpsalm 22, som börjar med orden ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”. Men enligt Lukas är det psaltarpsalm 31 som Jesus reciterar på korset: ”Fader, i dina händer överlämnar jag min ande”. För att göra det hela än mer förvirrande menar Johannesevangeliet att Jesu sista ord var ”Det är fullbordat!”. Så, vad sa Jesus egentligen på korset? För som alla läsare av bra drama vet: de ord med vilken en huvudkaraktär lämnar scenen är avgörande.

Det finns olika sätt att lösa detta på. De som sett någon av alla de Jesusfilmer som visas på TV i påsktid kan notera att det vanligaste är att harmoniera evangelierna, så att Jesus säger alla tre sakerna på korset. Han reciterar sålunda såväl Psaltarpsalm 22 som 31 och får dessutom med ”Det är fullbordat” innan han dör. Och så kan man såklart göra. Men då bortser man ifrån att Jesu sista ord i respektive evangelium säger något som är viktigt och utmärkande för respektive evangelium. Låt oss av utrymmesskäl ta Matteus och Johannes som exempel.

I Matteus passionsberättelse är det påtagligt att Jesus sakta men säkert blir övergiven av alla: han blir övergiven av folket (”Korsfäst honom!”), han blir övergiven av sina vänner (de somnar när han behöver dem som mest), ja, han blir till och med övergiven av sin närmaste vän, Petrus (”Jag känner inte den mannen!”). Jesus blir på så sätt sakta men säkert av med sin värdighet, han blir till och med av med sina kläder. Han är svag och knäckt, och han orkar inte ens bära sitt kors (Matteus 27:32). Allra sist känner han sig till och med övergiven av Gud. ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?” blir på så sätt ett rimligt slutord från Jesus.

Hos Johannes möter oss en annan beskrivning. Om Jesus hos Matteus är ensam och övergiven och uppgiven, möter vi hos i Johannes evangelium en kung, en superman. Hos Johannes bär sålunda Jesus själv sitt kors (Johannes 19:17), och när han hänger på korset får han plötsligt tid över att bry sig om sin mammas pension. Som äldste sonen var Jesus ansvarig för att försörja sin mamma. Det går ju inte nu, därför säger Jesus till lärjungen Johannes, som står vid korset: ”Där är din mor”, och till Maria ”Där är din son”. Budskap: Jesus har total kontroll över situationen, till och med sådan kontroll att han orkar bry sig om frågan om vem som ska ta hand om hans mamma innan han ska dö. Jesus är en ”man with a mission”, och nu är uppdraget slutfört. Orden ”Det är fullbordat” stämmer väl in som sista ord för den Jesus som Johannes önskar presentera.

Så vilka var då de sista orden Jesus sa på korset? Ingen vet, och kanske gör filmatiseringarna rätt. Kanske reciterade han både psalm 22 och 31, och kanske sa han också ”Det är fullbordat”. Jesus är Guds son, som tog på sig världens synder för att försona mänskligheten med Gud. Om detta är evangelierna överens. Men det intressanta är att studera vad respektive slutord betyder för respektive evangelium, och vilken teologi som blir resultatet. Det budskapet får vi inte gå förbi.

Passionsberättelserna finner du i Markus 14:1ff, Matteus 26:1ff, Lukas 22:1ff och Johannes 18:1ff.

Inte lika många känner till att det svenska ordet ”påsk” är ett ord som härstammar från det hebreiska ordet ”pesach”, som betyder ”att gå förbi”, eftersom dödsängeln gick förbi Israels barns dörrar vid den första judiska påsken.

Och ännu färre har reflekterat kring vilka de sista ord var som Jesus sa på korset.

Vad som gör frågan intressant är att det i våra fyra evangelier – Matteus, Markus, Lukas och Johannes - finns tre olika slutord av Jesus, och de skiljer sig markant i karaktär. Enligt Markus och Matteus avslutade Jesus sitt liv med att recitera Psaltarpsalm 22, som börjar med orden ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”. Men enligt Lukas är det psaltarpsalm 31 som Jesus reciterar på korset: ”Fader, i dina händer överlämnar jag min ande”. För att göra det hela än mer förvirrande menar Johannesevangeliet att Jesu sista ord var ”Det är fullbordat!”. Så, vad sa Jesus egentligen på korset? För som alla läsare av bra drama vet: de ord med vilken en huvudkaraktär lämnar scenen är avgörande.

Det finns olika sätt att lösa detta på. De som sett någon av alla de Jesusfilmer som visas på TV i påsktid kan notera att det vanligaste är att harmoniera evangelierna, så att Jesus säger alla tre sakerna på korset. Han reciterar sålunda såväl Psaltarpsalm 22 som 31 och får dessutom med ”Det är fullbordat” innan han dör. Och så kan man såklart göra. Men då bortser man ifrån att Jesu sista ord i respektive evangelium säger något som är viktigt och utmärkande för respektive evangelium. Låt oss av utrymmesskäl ta Matteus och Johannes som exempel.

I Matteus passionsberättelse är det påtagligt att Jesus sakta men säkert blir övergiven av alla: han blir övergiven av folket (”Korsfäst honom!”), han blir övergiven av sina vänner (de somnar när han behöver dem som mest), ja, han blir till och med övergiven av sin närmaste vän, Petrus (”Jag känner inte den mannen!”). Jesus blir på så sätt sakta men säkert av med sin värdighet, han blir till och med av med sina kläder. Han är svag och knäckt, och han orkar inte ens bära sitt kors (Matteus 27:32). Allra sist känner han sig till och med övergiven av Gud. ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?” blir på så sätt ett rimligt slutord från Jesus.

Hos Johannes möter oss en annan beskrivning. Om Jesus hos Matteus är ensam och övergiven och uppgiven, möter vi hos i Johannes evangelium en kung, en superman. Hos Johannes bär sålunda Jesus själv sitt kors (Johannes 19:17), och när han hänger på korset får han plötsligt tid över att bry sig om sin mammas pension. Som äldste sonen var Jesus ansvarig för att försörja sin mamma. Det går ju inte nu, därför säger Jesus till lärjungen Johannes, som står vid korset: ”Där är din mor”, och till Maria ”Där är din son”. Budskap: Jesus har total kontroll över situationen, till och med sådan kontroll att han orkar bry sig om frågan om vem som ska ta hand om hans mamma innan han ska dö. Jesus är en ”man with a mission”, och nu är uppdraget slutfört. Orden ”Det är fullbordat” stämmer väl in som sista ord för den Jesus som Johannes önskar presentera.

Så vilka var då de sista orden Jesus sa på korset? Ingen vet, och kanske gör filmatiseringarna rätt. Kanske reciterade han både psalm 22 och 31, och kanske sa han också ”Det är fullbordat”. Jesus är Guds son, som tog på sig världens synder för att försona mänskligheten med Gud. Om detta är evangelierna överens. Men det intressanta är att studera vad respektive slutord betyder för respektive evangelium, och vilken teologi som blir resultatet. Det budskapet får vi inte gå förbi.

Passionsberättelserna finner du i Markus 14:1ff, Matteus 26:1ff, Lukas 22:1ff och Johannes 18:1ff.