2017-09-13 06:00

2017-09-13 06:00

Körkarlen tonsätts på nytt

FILM: Alexander Zethson från Karlstad ger unik föreställning i Torsby

1921 hade Victor Sjöströms filmatisering av Selma Lagerlöfs roman Körkarlen premiär. Filmen blev en stor succé, även utanför Sverige. 30 september visas filmen på biografen Stjärnan i Torsby, en unik visning då Alexander Zethson från Karlstad skrivit ny musik till filmen.

Kort sammanfattat utgörs handlingen i Körkarlen av att det är på väg att gå åt pipsvängen för den alkoholiserade David Holm, spelad av Victor Sjöström. Under ett fylleslag på en kyrkogård får han så rejält med stryk av sina dryckeskamrater att han stryker med. Han får då besök av körkarlen, vilkens plats han är tänkt att överta, men först ska han få se vad hans tidigare handlingar fått för konsekvenser för hans nära och kära.

Mästerverk

Körkarlen anses vara en av svensk stumfilms riktiga mästerverk. Victor Sjöström står för såväl manus, regi som huvudroll. På uppdrag av filmtidskriften FLM utsåg en jury på 50 filmkritiker och filmexperter Körkarlen till den bästa svenska filmen någonsin.

– Körkarlen är en av mina favoritfilmer från den tiden. Jag gillar lager-på-lager tekniken som man använt och hur filmen innehåller berättelser inom berättelsen. Samspelet mellan tekniken och narrativet. Filmen har en ödesmättad stämning och är tydlig i sin intensitet, vilket gör den till en tacksam medspelare, säger 29-årige Alexander Zethson från Karlstad, numera bosatt i Stockholm där han studerat på Kungliga musikhögskolan (2006-2009 samt 2015-2017).

Premiär i Torsby

Zethson har tidigare skrivit och framfört ny musik till stumfilm. 2009 gjorde han, med Dragspelssällskapet, ett flertal föreställningar av Carl Theodor Dreyers film om Jeanne d'Arc, En kvinnas martyrium (1928).

– Uruppförandet var då på Stjärnan och Stjärnan var också den första plats jag kom att tänka på när jag ville framföra ny stumfilmsmusik, jag gillar rummet. Att det blev just Körkarlen var också i samråd med Frida Henriksson, arrangören. Det finns ju en nära koppling till Selma Lagerlöf i trakterna, säger Alexander Zethson.

Markant skillnad

Till Torsby kommer Alexander Zethson i sällskap av Johan Holmegard, trumset och slagverk samt Johan Berthling, kontrabas. Tillsammans utgör de bandet Yokada och ger ut ger ut skivan Stillness & Sirens senare i år. Den nya musiken till Körkarlen beskrivs som influerad av minimalism, klassisk indisk musik, samt 1950– och 60–talsjazz.

– Stilistiskt och instrumentationsmässigt skiljer den sig markant från den musik av Matti Bye som finns på dvd-utgåvan av filmen. Att skriva och framföra musik till stumfilm är speciellt. För mig gäller det att hitta en balans och dynamik, där musiken är intressant men inte tar över. Förhoppningsvis blir det fler föreställningar, säger Alexander Zethson som i våras tilldelades Rosenborg-Gehrmans studiestipendium, om 150 000 kronor.

Kort sammanfattat utgörs handlingen i Körkarlen av att det är på väg att gå åt pipsvängen för den alkoholiserade David Holm, spelad av Victor Sjöström. Under ett fylleslag på en kyrkogård får han så rejält med stryk av sina dryckeskamrater att han stryker med. Han får då besök av körkarlen, vilkens plats han är tänkt att överta, men först ska han få se vad hans tidigare handlingar fått för konsekvenser för hans nära och kära.

Mästerverk

Körkarlen anses vara en av svensk stumfilms riktiga mästerverk. Victor Sjöström står för såväl manus, regi som huvudroll. På uppdrag av filmtidskriften FLM utsåg en jury på 50 filmkritiker och filmexperter Körkarlen till den bästa svenska filmen någonsin.

– Körkarlen är en av mina favoritfilmer från den tiden. Jag gillar lager-på-lager tekniken som man använt och hur filmen innehåller berättelser inom berättelsen. Samspelet mellan tekniken och narrativet. Filmen har en ödesmättad stämning och är tydlig i sin intensitet, vilket gör den till en tacksam medspelare, säger 29-årige Alexander Zethson från Karlstad, numera bosatt i Stockholm där han studerat på Kungliga musikhögskolan (2006-2009 samt 2015-2017).

Premiär i Torsby

Zethson har tidigare skrivit och framfört ny musik till stumfilm. 2009 gjorde han, med Dragspelssällskapet, ett flertal föreställningar av Carl Theodor Dreyers film om Jeanne d'Arc, En kvinnas martyrium (1928).

– Uruppförandet var då på Stjärnan och Stjärnan var också den första plats jag kom att tänka på när jag ville framföra ny stumfilmsmusik, jag gillar rummet. Att det blev just Körkarlen var också i samråd med Frida Henriksson, arrangören. Det finns ju en nära koppling till Selma Lagerlöf i trakterna, säger Alexander Zethson.

Markant skillnad

Till Torsby kommer Alexander Zethson i sällskap av Johan Holmegard, trumset och slagverk samt Johan Berthling, kontrabas. Tillsammans utgör de bandet Yokada och ger ut ger ut skivan Stillness & Sirens senare i år. Den nya musiken till Körkarlen beskrivs som influerad av minimalism, klassisk indisk musik, samt 1950– och 60–talsjazz.

– Stilistiskt och instrumentationsmässigt skiljer den sig markant från den musik av Matti Bye som finns på dvd-utgåvan av filmen. Att skriva och framföra musik till stumfilm är speciellt. För mig gäller det att hitta en balans och dynamik, där musiken är intressant men inte tar över. Förhoppningsvis blir det fler föreställningar, säger Alexander Zethson som i våras tilldelades Rosenborg-Gehrmans studiestipendium, om 150 000 kronor.