2017-07-05 13:14

2017-07-05 13:14

Tengstrand till Karlstad med Beethoven

MUSIK: Fem pianokonserter under en tredagars musikalisk festival

Den första pianokonserten av fem komponerade Beethoven i 25-årsåldern.
Femte och sista konserten (”Kejsarkonserten”) skapades tretton år senare.
Tillsammans med symfonierna och den enda operan ”Fidelio” tillhör pianokonserterna tonsättarens viktigaste verk.
Nu framförs pianokonserterna i Karlstad av den i USA bosatte svensken Per Tengstrand.

Per Tengstrand gästspelade helt kort i Karlstad förra året.

Den konserten kunde mycket väl ses som en Tengstrands presentation för värmländsk konsertpublik.

Och nu följer - med början i morgon, fredag - hans andra konsertbesök, denna gång ett besök som varar tre dagar.

Under fredag-söndag framför Per Tengstrand de pianokonserter, som tillhör västerländsk konstmusiks - inte bara Beethovens - mest betydande verk.

Ett sätt att ”mäta” pianokonserternas konstnärliga halt och betydelse är att studera vilka pianister som har spelat in dem på skiva.

Den som gör det hittar namn som: Arthur Rubinstein och Wilhelm Kempff, Leonard Bernstein och Claudio Arrau, Glenn Gould och Maurizio Pollini, Friedrich Gulda och Alfred Brendel, Murray Perahia och Leif Ove Andsnes.

Bland andra...

Mästarprov

För konsertpianisten är pianokonserterna ett elddop, ett mästarprov.

Redan vid konserternas uruppförande var publiken - att döma av nedtecknade och utgivna minnen - på det klara med musikens storhet.

Vilket inte är förvånande eftersom Ludwig van Beethoven tidigt fick en stor och sakkunnig och beundrande publik i exempelvis Wien. Till den österrikiska huvudstaden flyttade han från tyska Bonn när han var drygt tjugo år gammal.

Då hade det faktiskt gått ett dussin år sedan hans första offentliga konsert; hans pappa lanserade den med hård disciplin pådrivne sonen som ”underbarn”.

Ungefär som Leopold Mozart gjorde med sin son, för övrigt ett musikaliskt geni som Beethoven kanske eller kanske inte - forskningen är oviss - träffade.

Däremot är det helt klart och sant att Beethoven inte bara träffade utan regelbundet studerade för Joseph Haydn.

Hörselskadad

Ludwig van Beethovens femte pianokonsert (”Kejsarkonserten”) spelades offentligt första gången år 1809.

Bara två år senare slutade tonsättaren att ge konserter - han var pianovirtuos - och dirigera.

Anledningen var ett växande och tragiskt hörselproblem.

Mot slutet av sitt 57-åriga liv var Beethoven i praktiken helt döv och kommunicerade med hjälp av samtalsböcker för antecknade frågor och svar, kommentarer, infall, utläggningar, allt en veritabel guldgruva för forskningen.

Hans tilltagande dövhet kan nog antas ha medverkat till ett mycket växlingsrikt temperament. Omgivningen fick ibland uppleva det i dess mer extrema form.

Men omgivningen - vännerna, de beundrande vännerna - förstod och accepterade.

Det bör påpekas att Beethoven nog hade den vänlighetens charm som attraherar. Och den som inte tror det kan ju lyssna på exempelvis någon (eller samtliga) av hans pianokonserter: Värme, kärlek, klarsyn.

Så även i de 32 pianosonaterna och - i dess musikhistoriskt oöverträffade form - slutkören i Beethovens nionde symfoni.

Hockeyspelare

Per Tengstrand, Beethovenfestivalens i Karlstad solist, är en av Nordens främsta konsertpianister.

Han bor i USA, älskar att spela ishockey, är konstnärlig ledare för musikfestivaler, och har lyckliggjort musikälskaren också med en fem cd-skivor stor Beerthovenbox: Arton pianosonater, en box som här varmt rekommenderas.

Men åter till den instundande Beerthovenfestivalen i Karlstad.

Under de tre dagarnas framförande av de fem konserterna får Per Tengstrand stöd av Wermlandsoperans orkester och dess chefdirigent Johannes Gustavsson.

Med tanke på orkesterns status, dirigentens förmåga och pianistens briljans och virtuositet: Sannolikt en konsertfestival att minnas.

Bellman i ”hörnan”

Per Tengstrand är smålänning, född 1968, har studerat för bland andra musikprofessorn/pianisten Hans Pålsson, och han debuterade för en stor, mycket stor publik år 1981.

Minnesgoda som tittade på tv på den tiden: Kanske ni minns den sena 80-talsupplagan av ”Hylands hörna”?

Och kanske ni till och med minns en ung, trettonårig pianist, som i programmet framförde en snabb och synnerligen lovande version av Bellmans ”Gubben Noack”?

Just det, det var Per Tengstrand, Beethovenfestivalens stjärna.

FOTNOT

De fem pianokonserternas framförs på Wermlandsoperans stora scen (Karlstads Teater, alltså).

Under fredagen framför konsert 1 och 3, dagen därpå spelas 2 och 4.

Under söndagens konsert framförs nummer 5 (”Kejsarkonserten”) och Beethovens ”Körfantasi”.

Musikkritikern Camilla Lundberg är publikens guide genom musik och Beethovens liv.

Per Tengstrand gästspelade helt kort i Karlstad förra året.

Den konserten kunde mycket väl ses som en Tengstrands presentation för värmländsk konsertpublik.

Och nu följer - med början i morgon, fredag - hans andra konsertbesök, denna gång ett besök som varar tre dagar.

Under fredag-söndag framför Per Tengstrand de pianokonserter, som tillhör västerländsk konstmusiks - inte bara Beethovens - mest betydande verk.

Ett sätt att ”mäta” pianokonserternas konstnärliga halt och betydelse är att studera vilka pianister som har spelat in dem på skiva.

Den som gör det hittar namn som: Arthur Rubinstein och Wilhelm Kempff, Leonard Bernstein och Claudio Arrau, Glenn Gould och Maurizio Pollini, Friedrich Gulda och Alfred Brendel, Murray Perahia och Leif Ove Andsnes.

Bland andra...

Mästarprov

För konsertpianisten är pianokonserterna ett elddop, ett mästarprov.

Redan vid konserternas uruppförande var publiken - att döma av nedtecknade och utgivna minnen - på det klara med musikens storhet.

Vilket inte är förvånande eftersom Ludwig van Beethoven tidigt fick en stor och sakkunnig och beundrande publik i exempelvis Wien. Till den österrikiska huvudstaden flyttade han från tyska Bonn när han var drygt tjugo år gammal.

Då hade det faktiskt gått ett dussin år sedan hans första offentliga konsert; hans pappa lanserade den med hård disciplin pådrivne sonen som ”underbarn”.

Ungefär som Leopold Mozart gjorde med sin son, för övrigt ett musikaliskt geni som Beethoven kanske eller kanske inte - forskningen är oviss - träffade.

Däremot är det helt klart och sant att Beethoven inte bara träffade utan regelbundet studerade för Joseph Haydn.

Hörselskadad

Ludwig van Beethovens femte pianokonsert (”Kejsarkonserten”) spelades offentligt första gången år 1809.

Bara två år senare slutade tonsättaren att ge konserter - han var pianovirtuos - och dirigera.

Anledningen var ett växande och tragiskt hörselproblem.

Mot slutet av sitt 57-åriga liv var Beethoven i praktiken helt döv och kommunicerade med hjälp av samtalsböcker för antecknade frågor och svar, kommentarer, infall, utläggningar, allt en veritabel guldgruva för forskningen.

Hans tilltagande dövhet kan nog antas ha medverkat till ett mycket växlingsrikt temperament. Omgivningen fick ibland uppleva det i dess mer extrema form.

Men omgivningen - vännerna, de beundrande vännerna - förstod och accepterade.

Det bör påpekas att Beethoven nog hade den vänlighetens charm som attraherar. Och den som inte tror det kan ju lyssna på exempelvis någon (eller samtliga) av hans pianokonserter: Värme, kärlek, klarsyn.

Så även i de 32 pianosonaterna och - i dess musikhistoriskt oöverträffade form - slutkören i Beethovens nionde symfoni.

Hockeyspelare

Per Tengstrand, Beethovenfestivalens i Karlstad solist, är en av Nordens främsta konsertpianister.

Han bor i USA, älskar att spela ishockey, är konstnärlig ledare för musikfestivaler, och har lyckliggjort musikälskaren också med en fem cd-skivor stor Beerthovenbox: Arton pianosonater, en box som här varmt rekommenderas.

Men åter till den instundande Beerthovenfestivalen i Karlstad.

Under de tre dagarnas framförande av de fem konserterna får Per Tengstrand stöd av Wermlandsoperans orkester och dess chefdirigent Johannes Gustavsson.

Med tanke på orkesterns status, dirigentens förmåga och pianistens briljans och virtuositet: Sannolikt en konsertfestival att minnas.

Bellman i ”hörnan”

Per Tengstrand är smålänning, född 1968, har studerat för bland andra musikprofessorn/pianisten Hans Pålsson, och han debuterade för en stor, mycket stor publik år 1981.

Minnesgoda som tittade på tv på den tiden: Kanske ni minns den sena 80-talsupplagan av ”Hylands hörna”?

Och kanske ni till och med minns en ung, trettonårig pianist, som i programmet framförde en snabb och synnerligen lovande version av Bellmans ”Gubben Noack”?

Just det, det var Per Tengstrand, Beethovenfestivalens stjärna.

FOTNOT

De fem pianokonserternas framförs på Wermlandsoperans stora scen (Karlstads Teater, alltså).

Under fredagen framför konsert 1 och 3, dagen därpå spelas 2 och 4.

Under söndagens konsert framförs nummer 5 (”Kejsarkonserten”) och Beethovens ”Körfantasi”.

Musikkritikern Camilla Lundberg är publikens guide genom musik och Beethovens liv.