2017-05-12 16:30

2017-05-12 16:30

Den självlärde som älskade musiken

KULTUR: Nytt cd-album uppmärksammar Geijer som tonsättare

Den mångsidighet som präglade Erik Gustaf Geijer gör det verkligen svårt att undvika honom.
Och varför skulle man göra det! Ransäterssonen var ju en av 1800-talets intressantaste svenskar.
Han var betydelsefull som författare och politisk tänkare, han påverkade starkt både sin samtid och eftervärlden som historiker och filosof.
Till allt detta kom hans tonsättningar.

På främre omslaget till en ny cd-skivas texthäfte finns konstnären Karl Vilhelm Nordgrens berömda porträtt av Erik Gustaf Geijer.

Under porträttet på en vägg i Geijersgården i Ransäter: Ett pianoforte, ett uppslaget partitur, två tända ljus.

Bilden är tagen av den berömde fotografen Bengt af Geijerstam vars stamfar var Erik Gustaf Geijers farbror.

Det är också Bengt af Geijerstam som har varit inspelningsledare för cd:n som kort och gott heter: ”Erik Gustaf Geijer”.

Östlundskt urval

Albumet innehåller sånger (både text och musik av EGG) samt en sonat i g-moll (för violin och piano) och Sonatina för pianoforte och violoncell.

Mezzosopranen Karolina Wallin Agaeus sjunger, Pelle Östlund, legendarisk lärare på Ingesund och Geijerskolan, sitter vid flygeln.

De två andra musikerna är cellisten Sam Bäckström och violinisten Radu Mitnei, båda bosatta i Värmland, det landskap som Geijer älskade och som han ständigt återkom till.

Cd-albumet har mixats och ”mastrats” av Johan Hellquist, och inspelningen under Bengt af Geijerstams ledning gjordes på Geijerskolan i Ransäter i början av det här året.

För urvalet av sånger och kammarmusik har Pelle Östlund svarat.

Amatör, självlärd

Musiken av Erik Gustaf Geijer är paradoxalt nog någonting betydligt mer än en självlärd amatörs tonsättningar.

För han var just - i varje fall i stort sett - en musikens självlärde amatör, dock en som växte upp i en av kultur (litteratur och musik) genomsyrad miljö.

Där, på det som i dag är Geijersgården i Ransäter, tog den utomordentligt begåvade Erik Gustaf starka intryck.

Och här bör det tilläggas att ordet ”amatör” förr hade en annan och inte vår tids nedsättande betydelse.

Amatör på Geijers tid bör ha kunnat uttolkas som: En som älskar.

Och Erik Gustaf Geijer (1783 - 1847) älskade verkligen musiken. Han skrev - för att citera Ingela af Geijerstams text i cd-häftet - ”pianosonetter, stråkkvartetter, violinsonater och han tonsatte många av sina egna dikter”.

En av tonsättningarna på den nya cd:n är till Geijers mest berömda dikt, ”Nyårsdagen 1838”, den dikt som inleds med raderna: ”Ensam i bräcklig farkost vågar/seglaren sig på det vida hav...”.

Rådfrågade brodern

Bengt af Geijerstam berättar om hur idén till cd-albumet dök upp: I samband med en konsert med Geijermusik i Ransäter.

– Jag och många med mig tyckte det var jättebra. Och vi tänkte: Varför inte göra en cd med musik av Geijer..?

Tanken förverkligades inte omedelbart, den låg ”och grodde”, säger Bengt af Geijerstam.

En dag fick Bengt anledning att prata inspelningsteknik med sin bror.

Och brodern heter Claes ”Clabbe” af Geijerstam och han vet ju - efter många år i musikbranschen - mycket om mikrofoner och sådant.

Detta var kunskaper som ökade Bengt af Geijerstams intresse för att genomföra cd-projektet.

Kontakterna med Pelle Östlund, sångerskan Karolina Wallin Agaeus (en gång elev till Pelle Östlund på Geijerskolan) och övriga musiker gav relativt snabbt resultat.

– Vi klarade av inspelningarna vid två tillfällen, berättar Bengt af Geijerstam, och cd:n kommer att säljas genom Geijersamfundet och Geijerska släktföreningen. Och naturligtvis under Kulturveckan (11 - 17 juli) på Geijersgården i Ransäter.

Den som inte orkar vänta: Här kommer Bengt af Geijerstams mejladress, den kan användas vid beställningar: bafg@telia.com.

Väckt intresse

Vad tycker då inspelningsledaren och fotografen Bengt af Geijerstam om sin berömde släktings musik?

– Jag blev mycket överraskad, inte minst av sångerna som väcker känslor, känslor som pendlar mellan det romantiska och det filosofisk-politiska. Musiken och de tonsatta dikterna gjorde mig väldigt tagen.

Erik Gustaf Geijers tonkonst var mycket uppmärksammad under 1800-talet.

En del av hans musik trycktes som nothäften och spreds på det sättet.

Musiken har inte glömts bort även om vår tid har trängt den åt sidan på samma olyckliga sätt som Geijers författarskap har sjunkit undan.

Vi lever ju trots allt i det som Geijers nutida poetkollega och akademikollega Kjell Espmark kallat - ”glömskans tid”...

Men då och då väcks intresset för Geijer till liv. I början av 80-talet utkom sommarvärmlänningen Lennart Hedwalls fina bok om tonsättaren Geijer, senare skrev Anders Ehnmark en mycket läsvärd bok om Geijer som bland annat politiska tänkare.

Och nu en purfärsk cd med Geijers musik.

På främre omslaget till en ny cd-skivas texthäfte finns konstnären Karl Vilhelm Nordgrens berömda porträtt av Erik Gustaf Geijer.

Under porträttet på en vägg i Geijersgården i Ransäter: Ett pianoforte, ett uppslaget partitur, två tända ljus.

Bilden är tagen av den berömde fotografen Bengt af Geijerstam vars stamfar var Erik Gustaf Geijers farbror.

Det är också Bengt af Geijerstam som har varit inspelningsledare för cd:n som kort och gott heter: ”Erik Gustaf Geijer”.

Östlundskt urval

Albumet innehåller sånger (både text och musik av EGG) samt en sonat i g-moll (för violin och piano) och Sonatina för pianoforte och violoncell.

Mezzosopranen Karolina Wallin Agaeus sjunger, Pelle Östlund, legendarisk lärare på Ingesund och Geijerskolan, sitter vid flygeln.

De två andra musikerna är cellisten Sam Bäckström och violinisten Radu Mitnei, båda bosatta i Värmland, det landskap som Geijer älskade och som han ständigt återkom till.

Cd-albumet har mixats och ”mastrats” av Johan Hellquist, och inspelningen under Bengt af Geijerstams ledning gjordes på Geijerskolan i Ransäter i början av det här året.

För urvalet av sånger och kammarmusik har Pelle Östlund svarat.

Amatör, självlärd

Musiken av Erik Gustaf Geijer är paradoxalt nog någonting betydligt mer än en självlärd amatörs tonsättningar.

För han var just - i varje fall i stort sett - en musikens självlärde amatör, dock en som växte upp i en av kultur (litteratur och musik) genomsyrad miljö.

Där, på det som i dag är Geijersgården i Ransäter, tog den utomordentligt begåvade Erik Gustaf starka intryck.

Och här bör det tilläggas att ordet ”amatör” förr hade en annan och inte vår tids nedsättande betydelse.

Amatör på Geijers tid bör ha kunnat uttolkas som: En som älskar.

Och Erik Gustaf Geijer (1783 - 1847) älskade verkligen musiken. Han skrev - för att citera Ingela af Geijerstams text i cd-häftet - ”pianosonetter, stråkkvartetter, violinsonater och han tonsatte många av sina egna dikter”.

En av tonsättningarna på den nya cd:n är till Geijers mest berömda dikt, ”Nyårsdagen 1838”, den dikt som inleds med raderna: ”Ensam i bräcklig farkost vågar/seglaren sig på det vida hav...”.

Rådfrågade brodern

Bengt af Geijerstam berättar om hur idén till cd-albumet dök upp: I samband med en konsert med Geijermusik i Ransäter.

– Jag och många med mig tyckte det var jättebra. Och vi tänkte: Varför inte göra en cd med musik av Geijer..?

Tanken förverkligades inte omedelbart, den låg ”och grodde”, säger Bengt af Geijerstam.

En dag fick Bengt anledning att prata inspelningsteknik med sin bror.

Och brodern heter Claes ”Clabbe” af Geijerstam och han vet ju - efter många år i musikbranschen - mycket om mikrofoner och sådant.

Detta var kunskaper som ökade Bengt af Geijerstams intresse för att genomföra cd-projektet.

Kontakterna med Pelle Östlund, sångerskan Karolina Wallin Agaeus (en gång elev till Pelle Östlund på Geijerskolan) och övriga musiker gav relativt snabbt resultat.

– Vi klarade av inspelningarna vid två tillfällen, berättar Bengt af Geijerstam, och cd:n kommer att säljas genom Geijersamfundet och Geijerska släktföreningen. Och naturligtvis under Kulturveckan (11 - 17 juli) på Geijersgården i Ransäter.

Den som inte orkar vänta: Här kommer Bengt af Geijerstams mejladress, den kan användas vid beställningar: bafg@telia.com.

Väckt intresse

Vad tycker då inspelningsledaren och fotografen Bengt af Geijerstam om sin berömde släktings musik?

– Jag blev mycket överraskad, inte minst av sångerna som väcker känslor, känslor som pendlar mellan det romantiska och det filosofisk-politiska. Musiken och de tonsatta dikterna gjorde mig väldigt tagen.

Erik Gustaf Geijers tonkonst var mycket uppmärksammad under 1800-talet.

En del av hans musik trycktes som nothäften och spreds på det sättet.

Musiken har inte glömts bort även om vår tid har trängt den åt sidan på samma olyckliga sätt som Geijers författarskap har sjunkit undan.

Vi lever ju trots allt i det som Geijers nutida poetkollega och akademikollega Kjell Espmark kallat - ”glömskans tid”...

Men då och då väcks intresset för Geijer till liv. I början av 80-talet utkom sommarvärmlänningen Lennart Hedwalls fina bok om tonsättaren Geijer, senare skrev Anders Ehnmark en mycket läsvärd bok om Geijer som bland annat politiska tänkare.

Och nu en purfärsk cd med Geijers musik.