2017-05-04 14:26

2017-05-04 14:26

Karin Broos sade "ja" till Bergman

KONST: Grafiska blad i Karlstad i väntan på USA

Det är mycket nu, mycket för Karin Broos.
Under fredagen öppnar en utställning med hennes grafik på Galleri Bergman i Karlstad.
Nästa vecka är det dags för en utställning på Kristinehamns konstmuseum tillsammans med maken Marc och svärmor Bep.
Och så väntar USA på Karin Broos.

Utställningen i Karlstad visar Karin Broos' grafik (gicléetryck) med lätt igenkännbara motiv.

De grafiska bladen har målningar av Karin Broos som förlaga.

Bladen – de mindre – är tryckta i högst 90 exemplar, de större gicléetrycken finns i upplagor på 20 exemplar.

Allt är numrerat och signerat.

Ny teknik

Karin Broos trivs med den relativt nya grafiska tekniken giclée. Under utbildningsåren sysslade hon med både etsningar och litografiska tryck.

– Men det här passar mig bättre, säger honom om gicléetrycken.

Tekniken gör att bilderna – förlagan – återges bättre än om man arbetar med litografi.

Fortfarande är hon dock mest upptagen med sitt måleri, ett måleri som under senare år har fått allt större uppmärksamhet.

Hon säger att hon arbetar effektivt cirka fyra timmar per dag med måleriet.

Säger ofta nej

Arbetspassen var längre förr i tiden.

– Man blir ju äldre och orkar inte jobba koncentrerat så länge.

Hon är glad, säger hon, för att hon kan arbeta med grafiken som ett komplement till målandet.

– Jag kan inte göra så många målningar per år, konstaterar hon som en kommentar till hennes växande berömmelse och att många vill ha henne som utställare.

– Numera måste jag säga nej till väldigt mycket. Gör jag inte det så blir jag så splittrad.

Att hon de senaste åren blivit en svensk konsts ”kändis” – det är ingenting hon har eftersträvat.

– Jag har aldrig varit intresserad av att bli känd, det har inte varit min drivkraft!

”Ja” till Bergman

Hon har alltså lärt sig att säga nej till erbjudanden om utställningar.

Men svaret till Mats Bergmans, galleristen i Karlstad, erbjudande om en utställning var annorlunda.

Det beror på ett gammalt löfte de två gav varandra för 20–25 år sedan, när Galleri Bergman hade lokalerna i Karlstads centrum, vid Östra torggatan.

Då arrangerades en Karin Broos-utställning, då med ganska små så kallade Smedbymålningar.

Utställningen blev en framgång och den var trevlig att göra.

– Så vi sa till varandra: ”Detta måste vi göra om!”, berättar hon.

Det har nu skett i och med utställningen med giclée-tryck (giclée uttalas ”schicklé), en utställning som pågår till och med 21 maj.

USA-turné

Till USA skickar Karin Broos enbart målningar, närmare bestämt 55 stycken som ska visas i Minneapolis, Washington D C och Chicago.

Utställningen i Minneapolis äger rum på samma svensk-amerikanska institut som häromåret visade Lars Lerins konst.

USA-utställningarna – tre till antalet, egentligen en USA-turné – innebär en stor chans för konstnären från Östra Ämtervik att nå en på många sätt betydelsefull publik.

Hur kommer publiken och kritiken att ta emot hennes bilder..?

I övrigt, Karin Broos?

– Jag ska göra några målningar som i sommar kommer att visas på Alma Löv museum hemma i Östra Ämtervik.

Det blir inga stora mängder målningar, några få bara.

Men motivmässigt kanske dessa få målningar avviker från de motiv som nu visas på Galleri Bergman.

Utställningen i Karlstad visar Karin Broos' grafik (gicléetryck) med lätt igenkännbara motiv.

De grafiska bladen har målningar av Karin Broos som förlaga.

Bladen – de mindre – är tryckta i högst 90 exemplar, de större gicléetrycken finns i upplagor på 20 exemplar.

Allt är numrerat och signerat.

Ny teknik

Karin Broos trivs med den relativt nya grafiska tekniken giclée. Under utbildningsåren sysslade hon med både etsningar och litografiska tryck.

– Men det här passar mig bättre, säger honom om gicléetrycken.

Tekniken gör att bilderna – förlagan – återges bättre än om man arbetar med litografi.

Fortfarande är hon dock mest upptagen med sitt måleri, ett måleri som under senare år har fått allt större uppmärksamhet.

Hon säger att hon arbetar effektivt cirka fyra timmar per dag med måleriet.

Säger ofta nej

Arbetspassen var längre förr i tiden.

– Man blir ju äldre och orkar inte jobba koncentrerat så länge.

Hon är glad, säger hon, för att hon kan arbeta med grafiken som ett komplement till målandet.

– Jag kan inte göra så många målningar per år, konstaterar hon som en kommentar till hennes växande berömmelse och att många vill ha henne som utställare.

– Numera måste jag säga nej till väldigt mycket. Gör jag inte det så blir jag så splittrad.

Att hon de senaste åren blivit en svensk konsts ”kändis” – det är ingenting hon har eftersträvat.

– Jag har aldrig varit intresserad av att bli känd, det har inte varit min drivkraft!

”Ja” till Bergman

Hon har alltså lärt sig att säga nej till erbjudanden om utställningar.

Men svaret till Mats Bergmans, galleristen i Karlstad, erbjudande om en utställning var annorlunda.

Det beror på ett gammalt löfte de två gav varandra för 20–25 år sedan, när Galleri Bergman hade lokalerna i Karlstads centrum, vid Östra torggatan.

Då arrangerades en Karin Broos-utställning, då med ganska små så kallade Smedbymålningar.

Utställningen blev en framgång och den var trevlig att göra.

– Så vi sa till varandra: ”Detta måste vi göra om!”, berättar hon.

Det har nu skett i och med utställningen med giclée-tryck (giclée uttalas ”schicklé), en utställning som pågår till och med 21 maj.

USA-turné

Till USA skickar Karin Broos enbart målningar, närmare bestämt 55 stycken som ska visas i Minneapolis, Washington D C och Chicago.

Utställningen i Minneapolis äger rum på samma svensk-amerikanska institut som häromåret visade Lars Lerins konst.

USA-utställningarna – tre till antalet, egentligen en USA-turné – innebär en stor chans för konstnären från Östra Ämtervik att nå en på många sätt betydelsefull publik.

Hur kommer publiken och kritiken att ta emot hennes bilder..?

I övrigt, Karin Broos?

– Jag ska göra några målningar som i sommar kommer att visas på Alma Löv museum hemma i Östra Ämtervik.

Det blir inga stora mängder målningar, några få bara.

Men motivmässigt kanske dessa få målningar avviker från de motiv som nu visas på Galleri Bergman.