2017-04-07 17:10

2017-04-07 17:10

Norrmalmstorgsdramat i Stockholm

OPERA: Värmlänningen Albert Schnelzer gör sin första opera

Det var i slutet av augusti 1973.
Sveriges kung, den åldrige Gustav VI Adolf, låg svårt sjuk på Helsingborgs lasarett.
Valrörelsen var i full gång, och in på dåvarande Kreditbankens kontor vid Norrmalmstorg i Stockholm klev permissionsledige fängelsekunden Janne Olsson.
Utrustad med en kulsprutepistol har han ett speciellt bankärende.
Det som sedan hände blev det så kallade Norrmalmstorgsdramat.

Norrmalmstorgsdramat är - enkelt uttryckt - ett a/gisslandrama, b/bankrån och c/fritagning av den mycket omskrivne brottslingen Clark Olofsson.

Sveriges regering, inte minst statsministern Olof Palme, drogs in i gisslandramat.

På order av regeringen släpptes Clark Olofsson ut ur fängelset, transporterades till banklokalen, men gisslandramat upplöstes efter sex dagar.

Olsson och Olofsson togs om hand, gisslan befriades, och dramat i centrala Stockholm fick plats i svensk historia.

Utan tvekan påverkades valutgången av bankdramat och av kungens död några veckor senare; regeringen Palme satt kvar vid makten.

Schnelzer-opera

Värmlänningen Albert Schnelzer, just nu mycket aktuell tonsättare, har skrivit musiken till en opera om Norrmalmstorgsdramat: ”Att dö på sin post”.

Det är Schnelzers första opera, och i helgen är tonsättaren uppmärksammad med en stor tonsättarfestival på Konserthuset i Stockholm.

Han är även - som NWT berättat om tidigare - mycket uppmärksammad utomlands. Bland annat med beställningar från BBC.

Operan ”Att dö på sin post” är beställd av operasångerskan Anna Larsson och hennes make Göran Eliasson.

Tillsamnmans driver de Operahuset i Vattnäs utanför Mora.

Och det är just där som Albert Schnelzers första opera - med text av regissören och koreografen Patrik Sörling - har urpremiär i juli 2018.

Ingen dokumentär

– Anna Larsson har frågat mig flera gånger om jag kunde göra en opera, berättar Albert Schnelzer, men det är först nu det har blivit av.

NWT når tonsättaren under en paus i den pågående Schnelzerfestivalen i Stockholm.

Hur har festivalen varit hittills?

– Jag är mycket nöjd, mottagandet har hittills varit jättebra.

Din första opera, och den handlar om ett rånardrama?

– Att jag bestämde mig för att göra operan beror på att jag samarbetar med ett väldigt bra och kreativt gäng. Och dessutom handlar allt om verkliga händelser och personer.

Men, betonar Albert Schnelzer, operan är ett konstverk, ett musik-konstverk, det är inte en dokumentär skildring även om verklighetens händelser inte har ändrats.

Stockholmssyndromet

– Detta är ju en väldigt dramatisk sak, och gisslandramat och försöket till fritagning av Clark Olofsson ledde ju bland annat till att uttrycket ”Stockholmssyndrom” skapades, konstaterar Albert Schnelzer.

”Stockholmssyndromet”, ett uttryck som myntades av psykiatern och kriminologen Nils Bejerot, innebär att - i det speciella fallet - gisslan tog parti för brottslingarna och mot polisen.

Detta psykologiska fenomen har upprepats vid olika händelser världen över.

Genom uttrycket lever dramat i Stockholm på så sätt kvar.

Och får nu extra aktualitet genom Albert Schnelzers opera, ett verk som på intet sätt kommer att ge en ljus bild av de båda gisslantagarna.

Anna Larsson, som kommer att ha en stor roll i operan, har i en intervju uttalat sig kritiskt mot de ganska klart lysande helgonglorior som en del var beredda att ge gisslantagarna.

Då hör det till saken att Anna Larsson själv spelar en de kvinnor som togs som gisslan.

Norrmalmstorgsdramat är - enkelt uttryckt - ett a/gisslandrama, b/bankrån och c/fritagning av den mycket omskrivne brottslingen Clark Olofsson.

Sveriges regering, inte minst statsministern Olof Palme, drogs in i gisslandramat.

På order av regeringen släpptes Clark Olofsson ut ur fängelset, transporterades till banklokalen, men gisslandramat upplöstes efter sex dagar.

Olsson och Olofsson togs om hand, gisslan befriades, och dramat i centrala Stockholm fick plats i svensk historia.

Utan tvekan påverkades valutgången av bankdramat och av kungens död några veckor senare; regeringen Palme satt kvar vid makten.

Schnelzer-opera

Värmlänningen Albert Schnelzer, just nu mycket aktuell tonsättare, har skrivit musiken till en opera om Norrmalmstorgsdramat: ”Att dö på sin post”.

Det är Schnelzers första opera, och i helgen är tonsättaren uppmärksammad med en stor tonsättarfestival på Konserthuset i Stockholm.

Han är även - som NWT berättat om tidigare - mycket uppmärksammad utomlands. Bland annat med beställningar från BBC.

Operan ”Att dö på sin post” är beställd av operasångerskan Anna Larsson och hennes make Göran Eliasson.

Tillsamnmans driver de Operahuset i Vattnäs utanför Mora.

Och det är just där som Albert Schnelzers första opera - med text av regissören och koreografen Patrik Sörling - har urpremiär i juli 2018.

Ingen dokumentär

– Anna Larsson har frågat mig flera gånger om jag kunde göra en opera, berättar Albert Schnelzer, men det är först nu det har blivit av.

NWT når tonsättaren under en paus i den pågående Schnelzerfestivalen i Stockholm.

Hur har festivalen varit hittills?

– Jag är mycket nöjd, mottagandet har hittills varit jättebra.

Din första opera, och den handlar om ett rånardrama?

– Att jag bestämde mig för att göra operan beror på att jag samarbetar med ett väldigt bra och kreativt gäng. Och dessutom handlar allt om verkliga händelser och personer.

Men, betonar Albert Schnelzer, operan är ett konstverk, ett musik-konstverk, det är inte en dokumentär skildring även om verklighetens händelser inte har ändrats.

Stockholmssyndromet

– Detta är ju en väldigt dramatisk sak, och gisslandramat och försöket till fritagning av Clark Olofsson ledde ju bland annat till att uttrycket ”Stockholmssyndrom” skapades, konstaterar Albert Schnelzer.

”Stockholmssyndromet”, ett uttryck som myntades av psykiatern och kriminologen Nils Bejerot, innebär att - i det speciella fallet - gisslan tog parti för brottslingarna och mot polisen.

Detta psykologiska fenomen har upprepats vid olika händelser världen över.

Genom uttrycket lever dramat i Stockholm på så sätt kvar.

Och får nu extra aktualitet genom Albert Schnelzers opera, ett verk som på intet sätt kommer att ge en ljus bild av de båda gisslantagarna.

Anna Larsson, som kommer att ha en stor roll i operan, har i en intervju uttalat sig kritiskt mot de ganska klart lysande helgonglorior som en del var beredda att ge gisslantagarna.

Då hör det till saken att Anna Larsson själv spelar en de kvinnor som togs som gisslan.