2017-03-28 17:41

2017-03-28 17:41

Fotografen som plåtade Dylan, Ellington och Joplin

PERSONLIGR: Don Hunstein, 88, skapade klassiska omslagsbilder

Bilden som tas en vinterdag 1963 blir en av det årtiondets mest berömda.
Platsen är Jones Street i New Yorks Greenwich Village. På färgbilden, av skivbolagets fotograf Don Hunstein, ser vi två unga som småleende och lyckliga kommer ihopkurat gående.
Han heter Bob Dylan, hon är hans partner Suze Rotolo.
Och bilden, den som blir så berömd, hamnar på ett skivomslag: ”The Freewheelin` Bob Dylan”.

Häromdagen dog fotografen.

Don Hunstein blev 88 år, och han avled efter några år med Alzheimers sjukdom.

Don Hunstein var under 30 år knuten till Columbia Records på Manhattan. Det var det skivbolaget som gav ut epokgörande musik av Dylan och Simon and Garfunkel, Shostakovitch och Stravinsky, Miles Davis och Billie Holiday, Glenn Gould, Tony Bennett, Duke Ellington och Billy Strayhorn, Streisand, Bernstein, Aretha Franklin och Janis Joplin.

Don Hunstein fanns med i studion och under pauserna.

Han fotograferade de största. Ja, en del av dem var inte bland ”de största” just när Hunstein tryckte på knappen till sin Leica.

Men de blev det.

Miles Davis ”Kind of Blue” är magisk jazz, och om någonting ska sägas om Billie Holidays ”Lady in Satin” så är det väl ungefär det: Ren magi.

England

Don Hunstein blev fotograf under den militära tjänstgöringen på 40-talet. Han fraktades över Atlanten, hamnade i England och amerikanska flygvapnet, men han deltog inte i attackerna mot nazisterna på kontinenten.

Hunstein hade administrativa jobb, och han hade skaffat sig en kamera.

Tanken var att ta bilder och skicka hem, kanske till mor och far St. Louis, Elmer var vid järnvägen, Florence skötte hemmet.

När inte kriget krävde arbetsinsatser av Don Hunstein besökte han fotolektioner i London.

Ungefär här i tiden - och inspirerad av den franske fotografen Henri Cartier-Bresson - insåg han vad som krävdes av honom.

Inspelningspaus

När han senare återvänt till USA och hamnade i New York och knöts till Columbia Records och senare blev chef för fotoavdelningen - ja, det var under dessa år som Hunstein tog de klassiska bilderna.

Han fotograferade det skygga och komplicerade pianogeniet Glenn Gould (lyssna på hans Bachinspelningar!), och han fanns med kameran i studion när originalensemblen från ”West Side Story” spelade in.

Var musikalens kompositör där då? Leonard Bernstein? Kanske. I varje fall dök han upp vid andra tillfällen. Don Hunstein missade honom inte.

Och inte heller missade han att plåta tre herrar under en inspelningspaus. New York Times` Richard Sandomirs nekrologtext berättar vilka de var: Duke Ellington, Dizzie Gillespie och Billy Strayhorn.

Sväng på stan

När Don Hunstein inte knäppte bilder i studion hände det att han tog en sväng på stan.

Han tog bilderna från 60-talets New York och han var frisk och pigg och i fullt arbete när en av dem valdes att bli omslagsbild till en gammal bekants memoarer.

Det är Hunsteins bild av Times Square i New York som pryder Bob Dylans ”Chronicles”, för övrigt en av de bästa böcker som har skrivits om det märkliga 60-talets New York.

Häromdagen dog fotografen.

Don Hunstein blev 88 år, och han avled efter några år med Alzheimers sjukdom.

Don Hunstein var under 30 år knuten till Columbia Records på Manhattan. Det var det skivbolaget som gav ut epokgörande musik av Dylan och Simon and Garfunkel, Shostakovitch och Stravinsky, Miles Davis och Billie Holiday, Glenn Gould, Tony Bennett, Duke Ellington och Billy Strayhorn, Streisand, Bernstein, Aretha Franklin och Janis Joplin.

Don Hunstein fanns med i studion och under pauserna.

Han fotograferade de största. Ja, en del av dem var inte bland ”de största” just när Hunstein tryckte på knappen till sin Leica.

Men de blev det.

Miles Davis ”Kind of Blue” är magisk jazz, och om någonting ska sägas om Billie Holidays ”Lady in Satin” så är det väl ungefär det: Ren magi.

England

Don Hunstein blev fotograf under den militära tjänstgöringen på 40-talet. Han fraktades över Atlanten, hamnade i England och amerikanska flygvapnet, men han deltog inte i attackerna mot nazisterna på kontinenten.

Hunstein hade administrativa jobb, och han hade skaffat sig en kamera.

Tanken var att ta bilder och skicka hem, kanske till mor och far St. Louis, Elmer var vid järnvägen, Florence skötte hemmet.

När inte kriget krävde arbetsinsatser av Don Hunstein besökte han fotolektioner i London.

Ungefär här i tiden - och inspirerad av den franske fotografen Henri Cartier-Bresson - insåg han vad som krävdes av honom.

Inspelningspaus

När han senare återvänt till USA och hamnade i New York och knöts till Columbia Records och senare blev chef för fotoavdelningen - ja, det var under dessa år som Hunstein tog de klassiska bilderna.

Han fotograferade det skygga och komplicerade pianogeniet Glenn Gould (lyssna på hans Bachinspelningar!), och han fanns med kameran i studion när originalensemblen från ”West Side Story” spelade in.

Var musikalens kompositör där då? Leonard Bernstein? Kanske. I varje fall dök han upp vid andra tillfällen. Don Hunstein missade honom inte.

Och inte heller missade han att plåta tre herrar under en inspelningspaus. New York Times` Richard Sandomirs nekrologtext berättar vilka de var: Duke Ellington, Dizzie Gillespie och Billy Strayhorn.

Sväng på stan

När Don Hunstein inte knäppte bilder i studion hände det att han tog en sväng på stan.

Han tog bilderna från 60-talets New York och han var frisk och pigg och i fullt arbete när en av dem valdes att bli omslagsbild till en gammal bekants memoarer.

Det är Hunsteins bild av Times Square i New York som pryder Bob Dylans ”Chronicles”, för övrigt en av de bästa böcker som har skrivits om det märkliga 60-talets New York.