2016-09-22 15:30

2016-09-23 06:35

Monterchefen hoppas få valuta för pengarna

BOKMÄSSAN: En vackert grå Värmlandsscen

Hur många besökare på bokmässan i Göteborg stannar till vid Värmlandsscenen?
Ricky Andreis, ny ”montergeneral”, vågar knappt gissa.
Men dagen före insläppet av den stora allmänheten funderar han trots allt högt:
– Fem tusen, sex tusen?
Får han rätt är de satsade pengarna – runt en halv miljon – väl investerade.

På fredagen öppnas bokmässan för allmänheten. Torsdagen var reserverad för förlagsfolk, bibliotekarier: Branschfolket.

Då var det också lite lugnare på mässgolvet, inte så trångt och syrefattigt, inte så stressigt.

Och under en paus i stökandet i det hörn av mässan där Värmland håller till pratade Rick Andreis och monterdesignern Tor Cederman.

Enhetlig design

– Nu bjuder vi på ett värmländskt kvarter med enhetlig design, konstaterade Ricky Andreis. Och vi alla här har samma sorts t-shirt. Oavsett om det handlar om böcker eller om turism så ska ”avsändaren” vara densamma och ge det intrycket: Värmland.

Ricky Andreis hoppas att programmet för Värmlandsscenen ska tilltala många.

Programmet innehåller allt från utbildning till film, det senare av Sara Broos.

Och naturligtvis en hel del litteratur, både klassisk värmländsk litteratur och nutida, purfärsk sådan.

Guillou på scenen?

Ricky Andreis kan mycket väl tänka sig att på Värmlandsscenen presentera författare som inte har något starkt band till Värmland.

– Värmland har en fantastisk berättartradition, konstaterar han, men vi behöver ”impulser” utifrån.

Så om publiken vill se och höra Jan Guillou på Värmlandsscenen... ja, då kan det bli aktuellt.

Utvärderas

Men allting ska först och främst utvärderas: Publikens reaktion på satsningen i Göteborg, på programmets innehåll och allmänna upplägg.

Viktigt, naturligtvis, eftersom satsningen kostar pengar och är ett prestigeprojekt av Region Värmland.

Samtidigt som den är en svårslagbar ”annons” för värmländsk kultur.

Plankväggar i grått

Tor Cederman, den värmländske konstnären, har designat Värmlandsscenen: Milt, vackert grå plankväggar, i år med mycket fina fotografier av fotografen Rolf Johnson.

– Det var Rolfs bilder som gav mig idéer till nydesignen, berättar Tor Cederman. Han har en väldig förmåga att ta fram det spännande och attraktiva i värmländsk glesbygd. Det tilltalar och inspirerar mig.

Tor Cederman har för övrigt en del av tankarna riktade mot Gustaf den tredjes gamla operahus i Stockholm.

Just nu är han i gång med att göra en modell av operan, en stor modell.

– Det här har jag velat göra i många, många år, säger Tor Cederman.

Och nu är det på gång och det som ett resultat av samarbete med dagens Stockholmsopera.

På fredagen öppnas bokmässan för allmänheten. Torsdagen var reserverad för förlagsfolk, bibliotekarier: Branschfolket.

Då var det också lite lugnare på mässgolvet, inte så trångt och syrefattigt, inte så stressigt.

Och under en paus i stökandet i det hörn av mässan där Värmland håller till pratade Rick Andreis och monterdesignern Tor Cederman.

Enhetlig design

– Nu bjuder vi på ett värmländskt kvarter med enhetlig design, konstaterade Ricky Andreis. Och vi alla här har samma sorts t-shirt. Oavsett om det handlar om böcker eller om turism så ska ”avsändaren” vara densamma och ge det intrycket: Värmland.

Ricky Andreis hoppas att programmet för Värmlandsscenen ska tilltala många.

Programmet innehåller allt från utbildning till film, det senare av Sara Broos.

Och naturligtvis en hel del litteratur, både klassisk värmländsk litteratur och nutida, purfärsk sådan.

Guillou på scenen?

Ricky Andreis kan mycket väl tänka sig att på Värmlandsscenen presentera författare som inte har något starkt band till Värmland.

– Värmland har en fantastisk berättartradition, konstaterar han, men vi behöver ”impulser” utifrån.

Så om publiken vill se och höra Jan Guillou på Värmlandsscenen... ja, då kan det bli aktuellt.

Utvärderas

Men allting ska först och främst utvärderas: Publikens reaktion på satsningen i Göteborg, på programmets innehåll och allmänna upplägg.

Viktigt, naturligtvis, eftersom satsningen kostar pengar och är ett prestigeprojekt av Region Värmland.

Samtidigt som den är en svårslagbar ”annons” för värmländsk kultur.

Plankväggar i grått

Tor Cederman, den värmländske konstnären, har designat Värmlandsscenen: Milt, vackert grå plankväggar, i år med mycket fina fotografier av fotografen Rolf Johnson.

– Det var Rolfs bilder som gav mig idéer till nydesignen, berättar Tor Cederman. Han har en väldig förmåga att ta fram det spännande och attraktiva i värmländsk glesbygd. Det tilltalar och inspirerar mig.

Tor Cederman har för övrigt en del av tankarna riktade mot Gustaf den tredjes gamla operahus i Stockholm.

Just nu är han i gång med att göra en modell av operan, en stor modell.

– Det här har jag velat göra i många, många år, säger Tor Cederman.

Och nu är det på gång och det som ett resultat av samarbete med dagens Stockholmsopera.