2016-09-01 06:00

2016-09-01 10:14

Provocerande tonsättare plockas ner

KULTUR: Mycket Mahler men mindre maffigt

Provocerande. Irriterande. Och väldigt vacker.
Gustav Mahler gör publiken sällskap genom Wermlandsoperans orkesters konsertsäsong.

– Han passar oss och vår tid, säger chefsdirigent Johannes Gustavsson. Det är väldigt rörigt. Väldigt splittrat.

Mahler är i regel maffig.

– Det är 100 musiker. Men vi är som synes betydligt färre.

Det är Johannes Gustavssons första hela säsong som Wermlandsoperans chefsdirigent och han fokuserar på fyra av Mahlers verk.

Men denna förmiddag är det inte många musiker han har med sig i orkestersalen.

Han väljer att smyga fram giganten som kammarmusik. Stor musik i litet format är underrubriken på Klassisk lördag som presenteras som lunchkonserter på Karlstads teater.

– Det kommer närmare när alla har sin egen stämma. Det blir lite skirt. Arbetspolitiskt för vår del är det en utmaning. Det kräver väldigt mycket.

Svårt att värja sig

Mahler är inte lätt att tas med. Därmed inte sagt att han är svår att ta till sig för den som inte brukar klassiskt till vardags.

– Det är svårt att värja sig mot Mahler, säger Johannes Gustavsson. Det är svårt att gömma sig. Han är ganska irriterande. Och provocerande!

– Det är vackert, det är jättevackert. Men sjunger man lite fortare ser man att det är en vanlig retramsa från skolgården. Han tar skräp och gör det jättevackert. Sedan tar han en fin koral, som alla håller högt och värdesätter och gör något helt groteskt av den.

Tre av fem lördagar vigs åt Mahler. Höstens första solister är sopranerna Anna-Maria Krawe och AnnLouice Lödglund.

Flygeln invigs

Stora konsertserien på Karlstad CCC inleds den 10 september med trombonisten Christian Lindberg som inte bara solist utan också dirigent och tonsättare.

Den 13 oktober invigs Wermlandsoperans konsertflygel.

– Vi har varit där i sex år, men först nu har vi en flygel, säger Ole Wiggo Bang, opera- och orkesterchef. Pengarna har samlats in av orkesterns vänner, CCC lade en del och vi en del.

Den norske konsertpianisten Håvard Gimse inviger – tillsammans med Wermlandsoperans orkester – med Edvard Griegs Pianokonsert i a-moll.

– Ska man höra någon spela Grieg ska man höra honom, säger Johannes Gustavsson.

Fler pianister

Steinwayflygeln, som redan står parkerad i sitt egna lilla garage på CCC, kommer att betyda mycket för den klassiska musikens publik i Karlstad framöver menar Ole Wiggo Bang.

– Vi kommer att kunna ta hit pianister av en kaliber som vi inte haft möjlighet att ha tidigare.

Efter Gimse tar Per Engstrand plats vid flygeln. Den 24 november kommer han.

– Det blir musik av Mozart och Tobias Broström, en ung tonsättare från Skåne, säger Johannes Gustavsson.

Wermlandsoperans orkesters konsertserie fortsätter efter nyår och bjuder då på trettondagskonsert med bal, och konserter med norska trumpetstjärnan Tine Thing Helseth och den österrikiske violinisten Benjamin Schmid som solister. Orkestern avslutar säsongen med en konsert tillsammans med Dalasinfoniettan och den estländska dirigenten Kristiina Poska.

– Han passar oss och vår tid, säger chefsdirigent Johannes Gustavsson. Det är väldigt rörigt. Väldigt splittrat.

Mahler är i regel maffig.

– Det är 100 musiker. Men vi är som synes betydligt färre.

Det är Johannes Gustavssons första hela säsong som Wermlandsoperans chefsdirigent och han fokuserar på fyra av Mahlers verk.

Men denna förmiddag är det inte många musiker han har med sig i orkestersalen.

Han väljer att smyga fram giganten som kammarmusik. Stor musik i litet format är underrubriken på Klassisk lördag som presenteras som lunchkonserter på Karlstads teater.

– Det kommer närmare när alla har sin egen stämma. Det blir lite skirt. Arbetspolitiskt för vår del är det en utmaning. Det kräver väldigt mycket.

Svårt att värja sig

Mahler är inte lätt att tas med. Därmed inte sagt att han är svår att ta till sig för den som inte brukar klassiskt till vardags.

– Det är svårt att värja sig mot Mahler, säger Johannes Gustavsson. Det är svårt att gömma sig. Han är ganska irriterande. Och provocerande!

– Det är vackert, det är jättevackert. Men sjunger man lite fortare ser man att det är en vanlig retramsa från skolgården. Han tar skräp och gör det jättevackert. Sedan tar han en fin koral, som alla håller högt och värdesätter och gör något helt groteskt av den.

Tre av fem lördagar vigs åt Mahler. Höstens första solister är sopranerna Anna-Maria Krawe och AnnLouice Lödglund.

Flygeln invigs

Stora konsertserien på Karlstad CCC inleds den 10 september med trombonisten Christian Lindberg som inte bara solist utan också dirigent och tonsättare.

Den 13 oktober invigs Wermlandsoperans konsertflygel.

– Vi har varit där i sex år, men först nu har vi en flygel, säger Ole Wiggo Bang, opera- och orkesterchef. Pengarna har samlats in av orkesterns vänner, CCC lade en del och vi en del.

Den norske konsertpianisten Håvard Gimse inviger – tillsammans med Wermlandsoperans orkester – med Edvard Griegs Pianokonsert i a-moll.

– Ska man höra någon spela Grieg ska man höra honom, säger Johannes Gustavsson.

Fler pianister

Steinwayflygeln, som redan står parkerad i sitt egna lilla garage på CCC, kommer att betyda mycket för den klassiska musikens publik i Karlstad framöver menar Ole Wiggo Bang.

– Vi kommer att kunna ta hit pianister av en kaliber som vi inte haft möjlighet att ha tidigare.

Efter Gimse tar Per Engstrand plats vid flygeln. Den 24 november kommer han.

– Det blir musik av Mozart och Tobias Broström, en ung tonsättare från Skåne, säger Johannes Gustavsson.

Wermlandsoperans orkesters konsertserie fortsätter efter nyår och bjuder då på trettondagskonsert med bal, och konserter med norska trumpetstjärnan Tine Thing Helseth och den österrikiske violinisten Benjamin Schmid som solister. Orkestern avslutar säsongen med en konsert tillsammans med Dalasinfoniettan och den estländska dirigenten Kristiina Poska.