2016-05-11 06:00

2016-05-11 15:01

Nyuppsättning av världssuccén om straffången Valjean

MUSIKAL: Tjugo år sedan förra gången musikalen sattes upp i Karlstad

För 20 år sedan sågs Les Misérables av över 30 000 personer i Karlstad.
Det var dårande Musikteaterns största succé.
Nu är det dags för en repris, den 16 juni blir det premiär på en nyuppsättning med Christer Nerfont i huvudrollen som straffånge.
Och Björn Eduard, huvudrollsinnehavare för tjugo år sedan, är med i ensemblen också nu.

Det är lätt att bli imponerad av Les Misérables` segertåg över världen.

Claude-Michel Schönbergs (musik) och Alain Boublils (text) musikal om straffången Jean Valjean har sedan urpremiären setts av mer än 70 miljoner personer.

Och det i 43 länder.

Musikalen har spelats på 22 språk och har dragit in enorma förtjänster. Inte minst tack vare tusentals föreställningar i Londons West End och på Broadway i New York.

Pengar

Skaparna av musikalen - och till dem hör också textförfattaren Jean-Marc Natel - har blivit förmögna, pengarna strömmar in.

Men Wermlandsoperans chef räknar inte med att han kommer att vada i pengar även om nyuppsättningen i Karlstad blir en framgång.

– Vår salong är för liten för det, vi kan inte få så jättestora intäkter. Och dessutom är detta en dyr uppsättning, säger Ole Wiggo Bang.

Wermlandsoperan har inte snålat in på utgifterna. Regissören James Gieve, dirigenten David White, koreografen Scott Ambler, ljusdesignern Oliver Fenwick, ljuddesignern Tom Gibbons, scenografen Lucy Osborne: Alla kommer från Storbritannien.

Och uppsättningen i Karlstad är ett samarrangemang med Cameron Mackintosh, producenten som stått bakom många, många fabulöst framgångasrika uppsättningar ibland annat London.

Återkomster

För tjugo år sedan var Musikteatern först i världen (!) med att göra en alldeles egen uppsättning.

Fram tills dess hade det varit omöjligt. Rättsinnehavarna satte stopp för dylika äventyrligheter. Det tog lång tid, åratal, för Musikteatern att slingra sig ur ”greppet”.

I dag är friheten en annan. Mycket känns igen från 1996, annat är helt nytt.

Men några nyckelpersoner i dagens ensemble var med redan 1996. Christer Nerfont hade en mindre roll då. I dag har han huvudrollen.

En mindre roll, ja, det har ”gårdagens” huvudrollsinnehavare i dag. För tjugo år sedan spelade Björn Eduard straffången Jean Valjeans roll och fick ett slags genombrott på scenen.

I den uppsättning som har premiär den 16 juni spelas den stackars Fantine av Cecilie Nerfont Thorgersen. År 1996 spelades Fantine av...Cecilie Nerfont Thorgersen!

Ja, vissa åldras inte...

Lovord

Ensemblen är i övrigt ung och så skicklig att både regissören och dirigenten öser ur sig lovord.

– A top class team! utbrister James Grieve när han ger betyg åt den ensemble han just ny regisserar.

Dirigenten och musikansvarige David White slår an samma tongångar när han talar om Wermlandsoperans orkester.

– Ni tar det nog för givet här i Karlstad, säger han och berättar sedan hur han ser på det med den utifrån kommandes ögon:

En topporkester med tanke på resurserna.

Ett drama

Storyn i Les Misérables bygger på den berömda romanen Samhällets olycksbarn av fransmannen Victor Hugo.

Romanen och musikalen handlar om samhällets svaga och de orättvisor de utsätts för, om onda människor och om goda människor, om lidande och om död, om kärlek och barmhärtighet, om uppror mot makten och om revolution.

Så nu ska detta stora drama med alla de underbara sångerna spelas på nytt i Karlstad.

Då inför en publik som till vissa delar inte var född 1996.

Men så bör det vara med ett mästerverk som detta, tycker operachefen Ole Wiggo Bang.

– Varje ny generation måste få ”sin” Les Misérables, säger han.

Det är lätt att bli imponerad av Les Misérables` segertåg över världen.

Claude-Michel Schönbergs (musik) och Alain Boublils (text) musikal om straffången Jean Valjean har sedan urpremiären setts av mer än 70 miljoner personer.

Och det i 43 länder.

Musikalen har spelats på 22 språk och har dragit in enorma förtjänster. Inte minst tack vare tusentals föreställningar i Londons West End och på Broadway i New York.

Pengar

Skaparna av musikalen - och till dem hör också textförfattaren Jean-Marc Natel - har blivit förmögna, pengarna strömmar in.

Men Wermlandsoperans chef räknar inte med att han kommer att vada i pengar även om nyuppsättningen i Karlstad blir en framgång.

– Vår salong är för liten för det, vi kan inte få så jättestora intäkter. Och dessutom är detta en dyr uppsättning, säger Ole Wiggo Bang.

Wermlandsoperan har inte snålat in på utgifterna. Regissören James Gieve, dirigenten David White, koreografen Scott Ambler, ljusdesignern Oliver Fenwick, ljuddesignern Tom Gibbons, scenografen Lucy Osborne: Alla kommer från Storbritannien.

Och uppsättningen i Karlstad är ett samarrangemang med Cameron Mackintosh, producenten som stått bakom många, många fabulöst framgångasrika uppsättningar ibland annat London.

Återkomster

För tjugo år sedan var Musikteatern först i världen (!) med att göra en alldeles egen uppsättning.

Fram tills dess hade det varit omöjligt. Rättsinnehavarna satte stopp för dylika äventyrligheter. Det tog lång tid, åratal, för Musikteatern att slingra sig ur ”greppet”.

I dag är friheten en annan. Mycket känns igen från 1996, annat är helt nytt.

Men några nyckelpersoner i dagens ensemble var med redan 1996. Christer Nerfont hade en mindre roll då. I dag har han huvudrollen.

En mindre roll, ja, det har ”gårdagens” huvudrollsinnehavare i dag. För tjugo år sedan spelade Björn Eduard straffången Jean Valjeans roll och fick ett slags genombrott på scenen.

I den uppsättning som har premiär den 16 juni spelas den stackars Fantine av Cecilie Nerfont Thorgersen. År 1996 spelades Fantine av...Cecilie Nerfont Thorgersen!

Ja, vissa åldras inte...

Lovord

Ensemblen är i övrigt ung och så skicklig att både regissören och dirigenten öser ur sig lovord.

– A top class team! utbrister James Grieve när han ger betyg åt den ensemble han just ny regisserar.

Dirigenten och musikansvarige David White slår an samma tongångar när han talar om Wermlandsoperans orkester.

– Ni tar det nog för givet här i Karlstad, säger han och berättar sedan hur han ser på det med den utifrån kommandes ögon:

En topporkester med tanke på resurserna.

Ett drama

Storyn i Les Misérables bygger på den berömda romanen Samhällets olycksbarn av fransmannen Victor Hugo.

Romanen och musikalen handlar om samhällets svaga och de orättvisor de utsätts för, om onda människor och om goda människor, om lidande och om död, om kärlek och barmhärtighet, om uppror mot makten och om revolution.

Så nu ska detta stora drama med alla de underbara sångerna spelas på nytt i Karlstad.

Då inför en publik som till vissa delar inte var född 1996.

Men så bör det vara med ett mästerverk som detta, tycker operachefen Ole Wiggo Bang.

– Varje ny generation måste få ”sin” Les Misérables, säger han.