2016-05-07 06:00

2016-05-07 08:15

Lisa Miskovsky är årets Anna i Värmlänningarna

RANSÄTER: Håller spelet levande

– Det tog inte länge att säga ja, det var en positiv känsla, säger Lisa Miskovsky om att hon ska spela Anna i årets upplaga av Värmlänningarna i Ransäter.

Den som frågade var regissören av spelet; Olof Wretling som för tredje året tar sig an det klassiska spelet. Han hade fått en idé om att Lisa kanske skulle fungera som Anna.

Att det var lätt för Lisa Miskovsky att nappa på erbjudandet förklarar hon med att hon följt Olofs karriär och är lite av ett fan. De är båda från Umeå och har växt upp med lite samma kretsar med folk som är musiker, håller på med teater, radio och tv.

– Och vi hade en spelning tillsammans förra året, säger Lisa.

Ny bekantskap

Värmlänningarna som förställning har hon inte sett i någon form. Inte ens varit i närheten av något liknande.

– Jag är inte skådis eller musicalartist men gjort mycket spretigt som att jobba i studio och sjungit med andra, säger Lisa som förberett sig genom att gå in i bastun och läsa högt.

– Så det är stor skillnad mot att vara här, i den här vackra miljön, säger hon när de första repetitionerna drog i gång under långhelgen och som avslutas med ett första genomdrag av hela spelet på söndag.

Turné i juli

– Man får nya tankar om vad repetitioner är och det är något jag tror jag kan ta med till konserterna, som exempelvis dynamik och övergångar, säger Lisa som ska ut på en turné efter Värmlänningarna; i juli.

Även om hon inte sett Värmlänningarna förut så känns spelet genuint. Och musiken känns rätt.

– Det är naturromantiskt och äkta, säger Lisa som växt upp med folkmusik.

Håller levande

Innan Olof Wretling tog över regissörsrollen hade han gått en massa år i kulisserna. Som regissör gör an smärre förändringar varje år.

– Det är ett sätt att hålla sig levande i gruppen. Och det är det lyxiga och unika med Värmlänningarna där man har en platsbyggd scenografi och kan lyssna in vad rummet kan ge, säger Olof Wretling.

– Och Lisa kommer in och färgar det hela på sitt sätt, säger Olof.

Jättemaffigt

Vilka förändringar som väntar publiken vill han inte gå in på mer än att man tar nya grepp med kören.

– En jättemaffig idé som känns urläckert.

Att Olof Wretling plockat fram nya grepp är positivt, enligt producenten Kerstin M Haraldsson.

Modernt

– Det är samma grundstory men hålls modernt, säger Kerstin som tillsammans med bland andra Jenny Grahn ingår i ledningsgruppen som jobbar med att få in Värmlänningarna i ett större perspektiv.

– Vi i ledningsgruppen har varit med i många år och vet vad vi vill. Vi vill nå såväl den publik som är känd med spelet och locka hit ny publik. Visa att det är en vital pjäs, säger Jenny.

Efterfrågad

I det arbetet ingår att hitta samarbetsformer och dra nytta av varandra när det gäller att utveckla hembygdsgården. Bland annat har man fått till ett bra samarbete med Värmlandsoperan som har ett antal musiker med i spelet och så har Lars Lerin målat affischen, något som blivit efterfrågad långt innan det är dags att spela upp på midsommar.

– Primärt kommer vi att sälja affischen på plats runt föreställningarna, säger Kerstin och Jenny.

Den som frågade var regissören av spelet; Olof Wretling som för tredje året tar sig an det klassiska spelet. Han hade fått en idé om att Lisa kanske skulle fungera som Anna.

Att det var lätt för Lisa Miskovsky att nappa på erbjudandet förklarar hon med att hon följt Olofs karriär och är lite av ett fan. De är båda från Umeå och har växt upp med lite samma kretsar med folk som är musiker, håller på med teater, radio och tv.

– Och vi hade en spelning tillsammans förra året, säger Lisa.

Ny bekantskap

Värmlänningarna som förställning har hon inte sett i någon form. Inte ens varit i närheten av något liknande.

– Jag är inte skådis eller musicalartist men gjort mycket spretigt som att jobba i studio och sjungit med andra, säger Lisa som förberett sig genom att gå in i bastun och läsa högt.

– Så det är stor skillnad mot att vara här, i den här vackra miljön, säger hon när de första repetitionerna drog i gång under långhelgen och som avslutas med ett första genomdrag av hela spelet på söndag.

Turné i juli

– Man får nya tankar om vad repetitioner är och det är något jag tror jag kan ta med till konserterna, som exempelvis dynamik och övergångar, säger Lisa som ska ut på en turné efter Värmlänningarna; i juli.

Även om hon inte sett Värmlänningarna förut så känns spelet genuint. Och musiken känns rätt.

– Det är naturromantiskt och äkta, säger Lisa som växt upp med folkmusik.

Håller levande

Innan Olof Wretling tog över regissörsrollen hade han gått en massa år i kulisserna. Som regissör gör an smärre förändringar varje år.

– Det är ett sätt att hålla sig levande i gruppen. Och det är det lyxiga och unika med Värmlänningarna där man har en platsbyggd scenografi och kan lyssna in vad rummet kan ge, säger Olof Wretling.

– Och Lisa kommer in och färgar det hela på sitt sätt, säger Olof.

Jättemaffigt

Vilka förändringar som väntar publiken vill han inte gå in på mer än att man tar nya grepp med kören.

– En jättemaffig idé som känns urläckert.

Att Olof Wretling plockat fram nya grepp är positivt, enligt producenten Kerstin M Haraldsson.

Modernt

– Det är samma grundstory men hålls modernt, säger Kerstin som tillsammans med bland andra Jenny Grahn ingår i ledningsgruppen som jobbar med att få in Värmlänningarna i ett större perspektiv.

– Vi i ledningsgruppen har varit med i många år och vet vad vi vill. Vi vill nå såväl den publik som är känd med spelet och locka hit ny publik. Visa att det är en vital pjäs, säger Jenny.

Efterfrågad

I det arbetet ingår att hitta samarbetsformer och dra nytta av varandra när det gäller att utveckla hembygdsgården. Bland annat har man fått till ett bra samarbete med Värmlandsoperan som har ett antal musiker med i spelet och så har Lars Lerin målat affischen, något som blivit efterfrågad långt innan det är dags att spela upp på midsommar.

– Primärt kommer vi att sälja affischen på plats runt föreställningarna, säger Kerstin och Jenny.