2016-03-17 14:00

2016-03-17 14:00

"Det är sagor i färg och form"

KONST: Bredden av Bengt Olson visas på Värmlands museum

För första gången sedan 1983 visas Bengt Olsons skapande på en stor utställning på Värmlands museum.
Oljor, litografier och cement.
– Blandningen är total, säger Käthy Nilsson, intendent på museet.

Snart 76 år har gått sedan Bengt Olson traskade trappan upp i Cyrillushuset och fick se ett självporträtt av Rembrandt.

– Det var den första målningen han såg på utställningen om holländsk 1600-talskonst, säger Käthy Nilsson.

Den bilden, om än som fotografi, finns med när Olsons bildvärld visas upp. Utställningen spänner över hela Olsons produktion – från tiden på Valand till det senaste som lämnade hans hand.

– Han är en skapande människa som har skapat i hela sitt liv. Och han är en gudabenådad berättare.

Skiner det igenom i hans måleri?

– Det gör det, uja. Det är sagor i färg och form tycker jag.

Vad är det som gör honom till en så stor konstnär?

– Det är att vi kan känna igen oss i det vi ser. Det är inte självklart vad vi hittar, det kan vara drömmar, minnen. Men ge dig tid att titta och hitta, säger Käthy Nilsson.

Ett av verken som visas upp är Trolldammen (1967). Utgångspunkten är en damm i Kristinehamnsområdet.

– Det är en viktig målning och ett centralt verk, säger Käthy Nilsson.

Varför då?

– Det är minnena och barndomen för honom. Vid dammen fick han sitt sätt att se, trådarna och rötterna som går neråt, men också upp i himlen.

Dubbelt så kyligt

Noterbart är också att verket Kyla (1986), en målning Bengt Olson själv håller högt, finns i två upplagor. Som målning och som aubusson, en stor väv.

– Väverskorna höll på i åtta månader med den.

Bengt Olson bor sedan länge i Paris och kommer inte att närvara vid söndagens vernissage. Utställningen pågår mellan den 20 mars och 22 maj.

Snart 76 år har gått sedan Bengt Olson traskade trappan upp i Cyrillushuset och fick se ett självporträtt av Rembrandt.

– Det var den första målningen han såg på utställningen om holländsk 1600-talskonst, säger Käthy Nilsson.

Den bilden, om än som fotografi, finns med när Olsons bildvärld visas upp. Utställningen spänner över hela Olsons produktion – från tiden på Valand till det senaste som lämnade hans hand.

– Han är en skapande människa som har skapat i hela sitt liv. Och han är en gudabenådad berättare.

Skiner det igenom i hans måleri?

– Det gör det, uja. Det är sagor i färg och form tycker jag.

Vad är det som gör honom till en så stor konstnär?

– Det är att vi kan känna igen oss i det vi ser. Det är inte självklart vad vi hittar, det kan vara drömmar, minnen. Men ge dig tid att titta och hitta, säger Käthy Nilsson.

Ett av verken som visas upp är Trolldammen (1967). Utgångspunkten är en damm i Kristinehamnsområdet.

– Det är en viktig målning och ett centralt verk, säger Käthy Nilsson.

Varför då?

– Det är minnena och barndomen för honom. Vid dammen fick han sitt sätt att se, trådarna och rötterna som går neråt, men också upp i himlen.

Dubbelt så kyligt

Noterbart är också att verket Kyla (1986), en målning Bengt Olson själv håller högt, finns i två upplagor. Som målning och som aubusson, en stor väv.

– Väverskorna höll på i åtta månader med den.

Bengt Olson bor sedan länge i Paris och kommer inte att närvara vid söndagens vernissage. Utställningen pågår mellan den 20 mars och 22 maj.